• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

BMW stopt productie MINI bij VDL NedCar

Auteur: willeme, gepost 15 oktober 2020 om 13:33 – 37 Reacties

BMW stopt productie MINI

Het hoge woord is er helaas uit. BMW stopt met de productie van de MINI Countryman in Nederland.

Een lastig dossier wordt nog lastiger. BMW heeft namelijk bekend gemaakt dat er een beslissing is genomen. Het is helaas niet een al te beste beslissing voor ons Nederlanders. BMW stopt de productie bij VDL. Op dit moment wordt de Countryman daar gebouwd. Je weet wel, de oude private-leasert van onze hoofdredacteur.

BMW stopt productie MINI bij VDL

Het is een spijtige uitslag. Want op het moment dat BMW stopt met het produceren van Mini’s in Born, gaan er 5.000 banen verloren.

BMW stopt productie MINI

VDL laat weten dat ze niet bij de pakken neer zitten en gaan kijken naar een nieuwe opdrachtgever. Daar hebben ze nog even de tijd voor. In tegenstelling tot Honda in de F1 laat BMW het heel erg ruim op tijd weten dat ze niet voornemens zijn om het lopende contract te verlengen. De productiestop zal namelijk plaatsvinden in 2023.

Zure appel

Het is een zure appel voor VDL NedCar. Eerst werd al bekend gemaakt dat de BMW X1-productie op termijn verhuisd gaat worden. De Countryman was een beetje ‘de laatste strohalm’. Dit was namelijk de enige order voor VDL.

  • BMW stopt productie MINI

Nu BMW compleet stopt met VDL NedCar, moet de fabriek op zoek gaan naar een nieuwe opdrachtgever. Aan De Telegraaf heeft Minister van Economische Zaken Eric Wiebes al aangegeven dat de overheid daar waar mogelijk helpt met het vinden van een nieuwe contractant. Daarnaast noemt hij het een “harde klap” en “een tegenslag”.

BMW stopt productie MINI

Eclectisch

Tijdens de zomer dacht VDL NedCar dat de productie nog wel even door zou gaan. Nu BMW stopt met de productie van de MINI komt er een einde aan een eclectische mix van auto’s die gebouwd zijn in Born, zoals de Mitsubishi Carisma, Volvo 360, Mitsubishi Outlander en Mini Cabrio.

Met dank aan Eline voor de tip!

Ook interessant!

  • VDL Nedcar moet productie weer stilleggen
  • Hackers leggen Nederlandse autoindustrie plat
  • Boomklimmen tegen uitbreiding autofabriek Nedcar
    Boomklimmen tegen uitbreiding autofabriek Nedcar
  • VDL Nedcar gaat auto's bouwen voor Amerikaanse startup

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

BMW, countryman, MINI, nedcar, vdl

Vorig bericht: « Volvette ABT RS-Q8 is rijdend pakje Blue Band
Volgend bericht: Dit had de vernieuwde Mitsubishi Eclipse Cross moeten zijn »

Lees Interacties

Reacties

  1. Hubert zegt

    15 oktober 2020 om 13:49

    Blijft jammer.
    Nu hebben ze wel de ruimte om hier electrische Chinese auto’s in elkaar te zetten.
    Schijnt een booming business te zijn.
    En nee, het is niet de schuld van de vakbonden. Maar van de overcapaciteit binnen BMW.

    Login om te reageren
    • fastshifter zegt

      15 oktober 2020 om 15:28

      Mooie kans voor VDL om zich op batterij-productie te gaan richten

      Login om te reageren
  2. martinus.tussengas zegt

    15 oktober 2020 om 13:56

    Sneu hoor! Ook vervelend voor alle toeleveranciers. Ben benieuwd naar het verloop.

    Login om te reageren
  3. reset zegt

    15 oktober 2020 om 14:00

    Nou FNV, kom er maar in! Kom mij goed herinneren dat FNV loonsverhogingen en stakingen aanspoorden en leidde terwijl VDL management aangaven dat het midden in contractbesprekingen met BMW zaten.

    Login om te reageren
    • miata93 zegt

      15 oktober 2020 om 14:15

      @reset: Neeeee. Zo moet je het niet zien. Het VDL management zat juist in bespreking terwijl de stakingen bezig waren…niet andersom ;)

      Login om te reageren
    • Edge zegt

      15 oktober 2020 om 16:25

      @reset: Vergeet ook dit bericht niet: https://www.autoblog.nl/nieuws/say-what-helft-personeel-vdl-nedcar-aan-de-drank-of-drugs-116900

      Login om te reageren
  4. theblazerunner zegt

    15 oktober 2020 om 14:03

    Misschien een goede tijd om elektrische- of waterstofauto’s te gaan produceren hier

    Login om te reageren
  5. banderas zegt

    15 oktober 2020 om 14:10

    Countryman gaat ook uit het gamma (althans, lijkt mij)?

    Login om te reageren
    • Richmond zegt

      15 oktober 2020 om 16:31

      @banderas: hoezo? Is net gefacelift. Zal vast ook wel een MK3 van komen

      Login om te reageren
  6. doublechevron65 zegt

    15 oktober 2020 om 14:15

    Ah Wiebes komt met hulp, nu voor 2023; Wiebes de Horeca misschien NU?!

    Login om te reageren
  7. ukbob zegt

    15 oktober 2020 om 14:17

    Zocht Tesla niet nog een fabriekje in Europa..? In Duitsland deden ze lastig over bomen kappen en waterverbruik…

    Login om te reageren
    • ericd zegt

      15 oktober 2020 om 15:15

      Die fabriek staat er over een paar maanden al. Gekke is Musk ook naar prodiuctie in het VK zocht, zei ie een paar maanden geleden. NedCar is natuurlijk niet meer dan een ZZP-er op industriële schaal. Is er werk, dan mag NedCar aan de slag. Zit het tegen, trekt een opdrachtgever zich terug op z’n eigen core fabricage en personeel. Ben benieuwd wat Oxfordbridge gaat/blijft betekenen voor de Mini productie, zeker als er een no-deal Brexit komt.

      Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      15 oktober 2020 om 20:34

      @ukbob: De toestand twee dagen geleden.

      https://www.youtube.com/watch?v=mJGfYWjJvv0

      Boompjes zijn al een tijdje plat…

      Login om te reageren
    • garp zegt

      15 oktober 2020 om 21:40

      @ukbob: ze doen helemaal niet lastig…. Voor Duitsers dan. Ze hebben nogal hard werkgelegenheid nodig in het oosten. Om de voedingsbodem voor bepaald extremisme te minimaliseren. Merkel wil die fabriek daar. En hij gaat dus af komen.

      Login om te reageren
  8. raymster zegt

    15 oktober 2020 om 14:48

    De 3- en 5-deurs worden/werden hier toch ook deels geproduceerd?

    Login om te reageren
    • Richmond zegt

      15 oktober 2020 om 16:32

      @raymster: cabrio versie

      Login om te reageren
      • PunicaOase zegt

        15 oktober 2020 om 20:01

        @benja01: ook de ‘gewone’ 3-deurs: op de onze zat namelijk een sticker “Born in the Netherlands”..

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          15 oktober 2020 om 22:24

          @punicaoase: dus als het op een sticker staat is het waar? Halfords verkocht stickers met “turbo”…

          Login om te reageren
  9. 440i zegt

    15 oktober 2020 om 14:57

    Mede met dank aan de FNV en de stakers van weleer.
    Munchen is dit debacle zeker niet vergeten zo nu blijkt.
    En ik heb het toen voorspeld, ooit volgt de rekening.
    Deze domoren (FNV en stakers van weleer) zijn mede verantwoordelijk voor deze beslissing in Munchen.

    Login om te reageren
    • notsobig zegt

      15 oktober 2020 om 15:14

      @440i: En waar haal jij vandaan dat dat er iets mee te maken heeft?

      Login om te reageren
      • 440i zegt

        15 oktober 2020 om 16:58

        Als op enig moment je leverancier (beter: werknemers en FNV) ervoor zorgt dat je de verliezen mag nemen door dit gedrag (staken), dan komt er vroeg of laat pay back.
        Wie dat niet snapt (toen in ieder geval FNV en leden) is ook nu een domoor.

        Login om te reageren
        • cloverleaf zegt

          16 oktober 2020 om 19:04

          @440i: gelul. BMW kan het thuis niet verkopen om banen te schrappen en geld te krijgen terwijl ze een buitenlandse subcontractor aanhouden. Puur politiek. Of denk je dat er in Duitsland nooit gestaakt wordt?

          Nederlanders zeiken en masse op vakbonden maar spreken schande als de lonen niet meestijgen met de inflatie of als de post worst langsgebracht door een zzp-er die betaald wordt per pakketje.

          Login om te reageren
          • 440i zegt

            16 oktober 2020 om 20:03

            Naief dus.
            BMW heeft meerdere tijdelijke plants.
            Het bezopen gestaak en geblow op de werkvloer met als gevolg miljoenenschade gaat terecht in hoofden van XXO’s zitten en dat is meer dan terecht.
            Eens komt de tijd en ik heb het op dit forum voorspeld.
            Wat gun ik het de klootzakken van weleer (de stakers) en de blowers (ook vandaag de dag) dat ze mogen aanschuiven bij het loket.
            Nogmaals: Triest voor Wim en de normaal denkende en handelende werknemers.
            (Menig) vakbond(en): Wat goed of slecht is voor leden staat voorop. Wat goed of slecht is voor de onderneming is secundair.
            Zie hier het resultaat voor Born.

            Login om te reageren
    • banderas zegt

      15 oktober 2020 om 16:10

      Ah, een insider..

      Login om te reageren
    • ericd zegt

      15 oktober 2020 om 16:21

      Ja, je hebt het toen al voorspeld… Kan me herinneren. Vakbonden en NedCar hadden het toen moeten lezen. Hadden ze er nog wat aan kunnen doen.

      Login om te reageren
    • mpgc zegt

      15 oktober 2020 om 18:50

      @440i: ik denk dat je een veel te grote rol toekent aan die stakingen. Autofabrikanten als BMW sluiten juist contracten af met partijen als VDL omdat dit meer flexibiliteit biedt bij terugval in de vraag. Het is makkelijker om een contract met een externe partij niet te verlengen dan eigen werknemers te ontslaan in eigen fabrieken.

      Login om te reageren
      • 440i zegt

        15 oktober 2020 om 19:44

        Elke XXO bij BMW die dit toen heeft meegemaakt grijpt deze kans om afscheid te nemen.
        Die stakingsonzin en het gesnuif heeft BMW heel veel geld gekost.
        Inderdaad zijn er overwegingen geweest om indertijd VDL in te schakelen.
        Maar door wat er in het verleden gebeurd is staat VDL bovenaan de lijst om te skippen.
        Sorry, maar erg beetje naief om te denken dat men vergeet.
        Ik vind het heel jammer voor Wim en de goedwillenden.
        Maar ik ben o zo blij dat de domoren van weleer hun job verliezen.

        Login om te reageren
        • vaakbenjetebang zegt

          15 oktober 2020 om 20:08

          @440I: ben er maar blij om. Weer wat WW-uitkeringen die jij en ik mede mogen ophoesten.

          Login om te reageren
          • 440i zegt

            15 oktober 2020 om 20:26

            Zeker, en ik draag daaraan graag mijn steentje bij.
            Misschien helpt het exit van VDL, vandaag de dag en morgen, de domoren om eerst na te denken alvorens stakingsacties te ondernemen.

            Login om te reageren
  10. tenaci zegt

    15 oktober 2020 om 15:41

    Vergeet Daf niet in deze eclectische mix. Het is per slot van rekening de oude Daf-fabriek!

    Login om te reageren
  11. VeniVidiVici zegt

    15 oktober 2020 om 18:10

    En waar gaat Bmw na 2023 de Countryman verder produceren?

    Login om te reageren
    • vaakbenjetebang zegt

      15 oktober 2020 om 20:07

      Hopelijk nergens. Dat lelijke mormel mag best verdwijnen.

      Login om te reageren
      • VeniVidiVici zegt

        15 oktober 2020 om 22:34

        @vaakbenjetebang: Haha ja daar ben ik het mee eens.

        Login om te reageren
  12. alfalfa zegt

    15 oktober 2020 om 18:59

    Eclecticisme is het combineren van kenmerken van verschillende bouwstijlen of kunststromingen tot een bevallig geheel. De term wordt ook gebruikt op andere terreinen.

    Alsjeblieft!

    Login om te reageren
    • bbfix zegt

      15 oktober 2020 om 20:30

      @alfalfa: dankjewel!

      Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      15 oktober 2020 om 20:39

      @alfalfa: Dat is dan toch helemaal niet van toepassing op “Mitsubishi Carisma, Volvo 360, Mitsubishi Outlander en Mini Cabrio.”

      Geef mij dan maar The Ecleftic…

      Login om te reageren
  13. mashell zegt

    15 oktober 2020 om 22:25

    Op zich niet onlogisch dat je als ingehuurde fabriek er het eerst uitvliegt in een crisis.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North