• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Brand in Duitse Tesla-fabriek door lullig foutje met EV-batterijen

Auteur: Bas Leesberg, gepost 22 augustus 2025 om 10:00 – Reageer

Brand in de Brandenburg-fabriek.

Veel van de Model Y’s die je in Nederland ziet rijden, zijn gebouwd in Duitsland. Naast de ooit zo populaire crossover houden ze zich vlak buiten Berlijn bezig met de productie van batterijcellen. Afgelopen maandag ging het op die afdeling mis.

Rond een uur of 15.00 uur brak er brand uit op de afdeling waar accupakketten worden geproduceerd. De reden? ”Een aantal accucellen viel van een transportband van de eerste verdieping via een transportschacht naar de begane grond”, vertelt een woordvoerder van het district waar de fabriek in ligt aan Handelsblatt. Foutje, bedankt.

Het Brandenburgse Milieuagentschap (LfU) heeft nog wat verregaandere informatie opgehaald. Het zou gaan om meerdere stapels batterijcellen met in totaal 512 cellen. Dit aantal cellen is goed voor iets meer dan de helft van de cellen die nodig zijn voor een compleet batterijpakket.

Eind goed al goed

Alle medewerkers, inclusief degenen die de aandrijfeenheden in hetzelfde gebouw monteerden, zijn geëvacueerd. Het blussen duurde enkele uren. Er is gelukkig niemand gewond geraakt bij de brand in de Duitse Tesla-fabriek. Om milieuschade te voorkomen is het gebruikte bluswater in het gebouw gehouden zodat het niet in contact kan komen met het grondwater. Een gespecialiseerd schoonmaakbedrijf moet het bluswater opvangen en de getroffen gebieden schoonmaken.

De productie kon op maandag niet meer worden hervat waardoor het personeel wat eerder naar huis mocht. De meeste werknemers konden een dag later alweer aan de slag, maar op de assemblagelijn van de accupakketten bleef het stil. Het personeel op deze afdeling had trouwens geen onverwachte vakantie. De medewerkers die hun reguliere productiewerk niet konden voortzetten, volgden trainingen, waaronder EHBO-cursussen.

Het is nog onduidelijk hoelang de accuproductie stil ligt en wat hiervan de gevolgen zijn voor leveringen van nieuwe Tesla’s. Op zich hoeft dat geen probleem te zijn nu Tesla geen drol verkoopt in Europa.

Ook interessant!

  • Tesla-fabriek blijkt enorm vervuilend
  • Tesla Model Y kopen? Wacht nog héél even
  • Maak je Tesla Model 3 of Y minder saai
  • Tesla Selfe Serve: proefrit maken zonder verkoper
    Tesla Self Serve: proefrit maken zonder verkoper

Nieuwste artikelen

  • Hoeveel zakelijke youngtimers zijn er eigenlijk?
  • Duurste Nissan van Marktplaats kan er maar eentje zijn
  • WTF: Invalidenplek rondom auto geverfd, parkeerder krijgt toch boete
  • Autoblog-lezer bezoekt prachtige verzameling
FacebookTweetPinLinkedIn

batterij, Elektrisch, fabriek, Tesla, vuur

Vorig bericht: « Zoveel actieradius verlies je door de airco te gebruiken
Volgend bericht: Bij deze stoere SUV mag je met recht spreken van een LL Cool Jesque comeback »

Lees Interacties

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North