• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Bugatti blijft nog tien jaar bij de W16

Auteur: hayte, gepost 30 januari 2020 om 19:59 – 13 Reacties

Bugatti blijft nog tien jaar bij de W16

Zowaar goed nieuws voor de ICE?

Downsizing, elektrificatie, er wordt van alles gedaan om de ecologische impact van de benzinemotor zo klein mogelijk te houden. Een nobele zaak, uiteraard, maar wel eentje die het genot van de meeste petrolheads enigszins beperkt. Want hoe goed elektromotors op papier ook zijn, ze zijn nog geen vervanging voor de emoties en ervaring die een ICE teweeg kan brengen, aldus deze scribent.

Gelukkig gaat Bugatti niet meedoen aan de downsizing-trend van tegenwoordig. Topman Stephan Winkelmann zegt namelijk tegen Autocar dat de W16 sowieso dit decennium nog bij de Franse autobouwer blijft. Het gaat dan wel om de hypercars: een goedkoper model dat onder de Chiron moet vallen, hoeft die quadturbo-zestiencilinder niet per se aan boord te hebben.

Winkelmann zegt dat de W16 een USP van Bugatti is, die niet minder waard aan het worden is. Sterker nog, die zou juist meer waard kunnen worden. Wanneer andere fabrikanten hun ICE’s uitfaseren, zullen de bestaande ICE’s meer waard worden. Hij wijst er daarnaast op dat de prijzen van de EB110 en Veyron op de tweedehandsmarkt alleen maar stijgen. De W16 is dus geen monument uit het verleden, maar kans voor de toekomst. VAG-chef Herbert Diess zou het met Winkelmann eens zijn en ‘de waarde van de W16 kennen’.

Mogelijk is er een andere, onbenoemde reden waarom Bugatti (nog) niet gaat elektrificeren: de topsnelheid. Elektrische auto’s zijn immers goed in het accelereren, maar staan niet bekend om hun hoge Vmax. Neem de Rimac Concept_One, praktisch de benchmark als het gaat om snelle EV’s. Vier elektromotoren, 1088 pk, nul-naar-honderd in 2,8 seconden. De topsnelheid? 308 km/u. Daar kan Bugatti niet mee thuiskomen, natuurlijk.

Ja, de Tesla Roadster heeft een geclaimde topsnelheid van meer dan 400 km/u, maar die is nog niet in de praktijk getoetst. Ook dat blijft (ver) onder de 490 km/u die Bugatti neer kan zetten. En je rijke clientèle gaat natuurlijk niet voor een elektrische opvolger van de Chiron, als de voorganger sneller kan.

Ook interessant!

  • Video: onboard 417 km/u Bugatti Chiron op autobahn
    Video: onboard 417 km/u Bugatti Chiron op autobahn
  • Nederlandse keukenboer verkoopt zijn Bugatti Chiron
    Nederlandse keukenboer verkoopt zijn Bugatti Chiron
  • Bugatti Chiron 4-005 mag nu met pensioen
  • Nieuwste Bugatti Chiron Sport is perfect voor Alice Cooper

Nieuwste artikelen

  • Waarom je ruiten beslaan en hoe je ze 10× sneller ontwasemt
  • Buitenkansje: koop deze unieke AMG op Marktplaats!
  • Gespot – De nieuwe Vanquish in het kwadraat
  • R8-bestuurder wordt bijna gespiest bij crash in Hendrik-Ido-Ambacht
FacebookTweetPinLinkedIn

benzine, Bugatti, chiron, stephan-winkelmann, w16

Vorig bericht: « Officieel: GMC maakt 1000 pk Hummer
Volgend bericht: UPS investeert in 10.000 nieuwe bedrijfswagens »

Lees Interacties

Reacties

  1. evdw zegt

    30 januari 2020 om 21:10

    Tsja als de topsnelheid een reden moet zijn om niet electrificeren, weinig boeiend die topsnelheid. Alleen leuk voor het wereldrecord maar verder niet.

    Login om te reageren
    • JanJansen zegt

      30 januari 2020 om 21:13

      @evdw: voor de nieuwe rat-race naar 500 km/uur zou dit blok nog wel eens relevant voor VW kunnen zijn.

      Login om te reageren
      • pascalio92 zegt

        31 januari 2020 om 00:38

        @janjansen: volgens mij is bugatti n dochter bv van vw?

        Login om te reageren
    • wessel04 zegt

      30 januari 2020 om 21:36

      @evdw: je hoeft het niet te rationaliseren, er is niks rationeel aan een Bugatti, maar hij is erg leuk!

      Login om te reageren
    • gwnbmw zegt

      31 januari 2020 om 10:32

      @evdw: letterlijk het enige bestaansrecht van bugatti, koeningsegg en hennesey… de race naar X00 km per uur.

      Login om te reageren
  2. davelepeef zegt

    30 januari 2020 om 22:11

    Duh, we krijgen de komende 10 jaar nog allerhande “special editions” van de Chiron…

    Login om te reageren
  3. fmgarcia zegt

    31 januari 2020 om 02:09

    Tja aan het geld zal het niet liggen dat de w16 niet meer verkocht wordt. Zeker als ze de laatste zijn.

    Login om te reageren
  4. niex zegt

    31 januari 2020 om 03:59

    Geweldige visie, dat zie je terug in het produkt haha. Nee, zolang mensen er miljoenen voor neerleggen blijven we ze deze auto verkopen, desnoods in 3000 speciale versies. De Veyron was vernieuwend en daar plukt de Chiron nog de vruchten van. Ze gaan dus pas weer echt vernieuwen als de verkoop daalt. Visie.

    Login om te reageren
  5. woudloper zegt

    31 januari 2020 om 05:52

    Ik denk dat heel veel toch zal afhangen van de publieke opinie.
    Als de goegemeente ice auto’s maar vuile stinkers vindt, en er zwaar tegen in gaat… zal dit heel snel verstrekkende gevolgen hebben. Mensen willen hun nek niet meer boven het maaiveld uitsteken en zoeken maar iets anders als hobby. Want jan modaal is toch best bewust van hoe anderen over hem denken.

    Login om te reageren
    • verplicht zegt

      31 januari 2020 om 07:43

      @woudloper: Bij mij in de straat, volksbuurt, staan ook zeker 8 Veyrons en Chirons. Maar idd, de druk om die slurpende W16 de deur uit de doen is bij veel van mijn buren immens. Gezien we allen rond modaal verdienen is de keus voor een andere auto best ingewikkeld.

      Sommige denken om ipv full electric naar hybride te gaan. Een McLaren P1 is momenteel favoriet.

      Hoe dan ook het blijft behelpen met een modaal salaris in Nederland en al helemaal als je niet je hoofd boven het maaiveld kan uitsteken.

      Login om te reageren
  6. Dutchdriftking zegt

    31 januari 2020 om 08:12

    Fijn! Er komen genoeg elektrische auto’s van het concern om de W16 te compenseren… Over Bugatti gespoken, kunnen jullie van @autoblog er niet eentje een paar dagen mee krijgen van Pon? Een echt fatsoenlijk Nederlandse rijtest van het apparaat is er namelijk nog niet. De heren van Autovisie hebben het geprobeerd, maar daar kan ik gewoon niet naar kijken sinds Werner weg is.

    Login om te reageren
  7. antielectrischeautos zegt

    31 januari 2020 om 08:28

    heel goed, hoe meer ice’s er blijven hoe beter.

    Login om te reageren
  8. cossiekiller zegt

    31 januari 2020 om 08:44

    De EB110 had geen W16, maar een V12. Ook met 4 turbo’s, dat wel.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North