• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Bugatti EB 218: vergeten concept (1999)

Auteur: RubenPriest, gepost 28 augustus 2016 om 22:57 – 38 Reacties

Afbeelding Bugatti EB 218: vergeten concept (1999)Afbeelding Bugatti EB 218: vergeten concept (1999)Afbeelding Bugatti EB 218: vergeten concept (1999)Afbeelding Bugatti EB 218: vergeten concept (1999)Afbeelding Bugatti EB 218: vergeten concept (1999)Afbeelding Bugatti EB 218: vergeten concept (1999)Afbeelding Bugatti EB 218: vergeten concept (1999)Afbeelding Bugatti EB 218: vergeten concept (1999)

Bugatti EB 218
En dan zijn er mensen die de Fiat Multipla een lelijke auto vinden.

Een niet nader te noemen rappert dreunde ooit eens een inmiddels bekende oneliner op. “I woke up in a new Bugatti”. We mogen ervan uitgaan dat hij het niet over de EB 218 had. Een Bugatti waar je nog niet dood in gevonden zou willen worden.

Met dit concept gooide de Volkswagen-groep in ’99 een balletje op tijdens de autoshow van Genève. De EB 218 was een doorontwikkeling van de EB 118. Een studiemodel dat debuteerde tijdens de autoshow van Parijs in 1998. De EB 218 was een project dat VAG voor een gedeelte uitbesteedde. Zo moest ItalDesign onder leiding van Giorgetto Giugiaro het design verzinnen. VAG hield zich bezig met de technische kant van het concept.

De EB 218 was een interessante auto voor Bugatti. Er wordt immers al jaren gesproken over een Bug met vier deuren maar tot op heden moeten we het doen met luchtkastelen, vage verhalen en renders van hobbyisten.

Een kritische blik richting de EB 218 doet mij de wenkbrauwen fronzen. Geef 1999 niet de schuld. In dit jaar debuteerden prachtige auto’s in Genève. Denk aan de Mercedes CL (C215) en de Ferrari 360 Modena. Oké, laatstgenoemde is heden ten dage een gedateerde Ferrari, maar als 360 Challenge Stradale een icoon van een supercar. Genève ’99 had naast de EB 218 overigens ook een aantal andere bijzondere concepts. Ik noem een Bentley Hunaudières, Renault Avantime, Opel Speedster en de Citroën C6 Lignage.

Duurzame mobiliteit was 17 jaar geleden nog niet zo heet onderwerp. Onder de kap van de Bugatti EB 218 propte Volkswagen een 6,3 W18. Een unieke keuze voor een personenauto met vier deuren. Het blok heeft ondanks het enorme slagvolume geen indrukwekkende prestaties. 555 pk, 650 Nm aan koppel en een automatische versnellingsbak met slechts vijf verzetten. Een sprint naar de honderd ging in iets minder dan vijf tellen en de top lag op 250 km/u. Het gewicht van bijna 2,2 ton hielp zeker niet mee. Het concept beschikte overigens over permanente vierwielaandrijving. De techniek van dit systeem is afkomstig van de Lamborghini Diablo VT.

Mijn mening over het design mag inmiddels duidelijk zijn. De achterkant lijkt op een uitvergrote Lexus SC430 met een scheutje Bentley Continental. Met een lengte van 5,5 meter komt de Bug dicht in de buurt van de onlangs onthulde Vision Maybach 6. Over het interieur heb ik weinig op te merken. Een overdaad aan luxe in de typische stijl van de eindjaren negentig.

VAG koos ervoor om de EB 218 niet in productie te nemen. In oktober 1999 kwam Bugatti met het EB 18-4 Veyron Concept in Tokio. Een nieuwe auto, en dit keer ging het om een concept van een supersportwagen. We weten allemaal hoe dit verhaal eindigde. De Veyron werd uiteindelijk in productie genomen en we hebben al uitgebreid kennis kunnen maken met zijn opvolger. Zoals hierboven eerder beschreven: de plannen voor een vierdeurs Bugatti zijn na 17 jaar nog steeds vaag en onduidelijk. Verder dan een ‘misschien’ zijn we in al die jaren niet gekomen.

Ook interessant!

  • Genesis X Concept is woestaantrekkelijk
  • Vergeten raceauto: de Bugatti EB110 Sport Competizione
  • Video - zo klinkt de Bugatti Bolide
  • Bugatti scheermes
    Bugatti scheermes is vlijmscherp en peperduur

Nieuwste artikelen

  • Autoblog-lezer showt z’n dikke Fiesta
  • Video: BMW X5 koppen voelt zo
  • Deze Bentley is de beste wintersportbeuker, hier is het bewijs
  • Europese specs Tesla Model Y L bekend, dit moet je weten
FacebookTweetPinLinkedIn

Bugatti, concept, giorgetto-giugiaro, italdesign, vergeten-concept

Vorig bericht: « Dit doet Revozport met carbon
Volgend bericht: Deze Mansory Continental GT staat in Nederland te koop »

Lees Interacties

Reacties

  1. jules713 zegt

    28 augustus 2016 om 23:05

    Schiet mij maar lek, ik vind ‘m vet. Oké, als het ontwerp nog wat was doorontwikkeld was ie waarschijnlijk mooier geweest. Ga maar eens kijken naar die Veyron concepts, die waren ook zum Kotzen.

    Login om te reageren
    • kenner zegt

      28 augustus 2016 om 23:31

      @jules713: maar deze heeft wel de veyron koplampen. Vag › recycling

      Login om te reageren
    • Davidov zegt

      29 augustus 2016 om 00:47

      @jules713: Ik vind de huidige Veyron ook om te kotsen…

      Login om te reageren
  2. 123bat zegt

    28 augustus 2016 om 23:07

    Ziet eruit alsof ze bij het ontwerp de vele wondere mogelijkheden van de passer aan het uitzoeken waren: Jeminee wat een bolhoed!
    Kan zo naast de Mazda 121 (mét berenvelgen!), die ik overigens wel echt geinig vind.

    Login om te reageren
    • gieltj zegt

      29 augustus 2016 om 07:42

      @123bat: @meneerjunior heeft er zo’n 121 gehad, reed heerlijk ? zonder beren velgen dan..

      Login om te reageren
      • gieltj zegt

        29 augustus 2016 om 07:43

        @gieltj: vraagteken hoort er niet tussen

        Login om te reageren
    • geertjan zegt

      30 augustus 2016 om 14:15

      @123bat: Ronal Teddy’s, geniale kerel die zulke velgen bedacht heeft!

      Login om te reageren
  3. benvan zegt

    28 augustus 2016 om 23:08

    Ik was hem nog niet vergeten. Smaken verschillen, maar deze kan ik zeer zeker smullen.

    Login om te reageren
    • granlusso zegt

      28 augustus 2016 om 23:38

      @benvan: Ik kan ‘m me ook nog goed voor de geest halen. Niet uit die tijd zelf, maar er wordt nog regelmatig naar verwezen in automedia.

      Login om te reageren
  4. wijsneus zegt

    28 augustus 2016 om 23:08

    Wel leuk om te zien dat bepaalde stijlelementen de Veyron wel hebben gehaald. Zie bijvoorbeeld die koplampen.

    Login om te reageren
  5. ehnl zegt

    28 augustus 2016 om 23:09

    Dit is uiteindelijk als Bentley de markt opgeschopt…

    Login om te reageren
    • VeniVidiVici zegt

      28 augustus 2016 om 23:40

      @ehnl: Nou, ik vind het ergens ook wel een Maserati Quattroporte met hangkont en Veyron koplampen. De Bugatti EB112 schijnt wel de verkoopmarkt gehaalt te hebben.

      Login om te reageren
      • ehnl zegt

        28 augustus 2016 om 23:47

        @venividivici: Mijn opmerking was niet echt serieus bedoeld, maar ik vond hem op die foto schuin van achteren erg op een Bentley lijken, en aangezien dat merk ook onderdeel uitmaakt van de Volkswagen Group…!

        Login om te reageren
        • mercedesclk350 zegt

          29 augustus 2016 om 00:13

          @ehnl: De achterlichten zitten op de Continental (2003-nu nog volgens mij) of in ieder geval lijken ze er heel erg op.

          Login om te reageren
  6. horza zegt

    28 augustus 2016 om 23:09

    Van voor zie ik een Skoda Superb en een Z3. Van achter lijkt het een New Beetle.

    Laat die sedan maar zitten. Daar hebben ze Bentley voor…

    Login om te reageren
  7. krokant zegt

    28 augustus 2016 om 23:18

    Vind het wel een mooi ding. Kan het zijn dat ik deze drie jaar geleden bij VA-Welt in Wolfsburg heb zien staan?

    Login om te reageren
  8. volvo-s60-adept zegt

    28 augustus 2016 om 23:18

    Heerlijke autotijd, ‘de jaren 90′. Toen moest je ’t doen met de plaatjes in een verfomfaaide AutoWeek/Bild/whatever, waren dit soort concepten dus uiterst mysterieus.

    Nu hebben we de Google-reflex.

    Login om te reageren
  9. tjvisserman zegt

    28 augustus 2016 om 23:19

    een beetje maybach stylo, ik vind de 6 uitlaatpijpjes wel keihard

    Login om te reageren
    • porker zegt

      29 augustus 2016 om 07:32

      @tjvisserman: waar zie je die 6 uitlaatpijpjes?

      Login om te reageren
  10. shibby zegt

    28 augustus 2016 om 23:38

    Ik had deze nog wel wat langer willen vergeten…

    Login om te reageren
  11. W115 zegt

    28 augustus 2016 om 23:52

    Dus daar had de 159 zijn koplampen vandaan. Interieur oogt erg Italiaans. Had het ook wel geloofd als er lancia op stond.

    Login om te reageren
  12. mashell zegt

    29 augustus 2016 om 00:03

    Degene die de kentekenplaat op het witte model plakte had het al door, ay…

    Login om te reageren
  13. leemster zegt

    29 augustus 2016 om 00:13

    Een riem??? Geen ketting ??

    Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      29 augustus 2016 om 03:06

      @leemster: multiriem en distributieriem zijn 2 heel verschillende dingen.

      Login om te reageren
  14. thesis zegt

    29 augustus 2016 om 02:00

    Vergeten maar niet vergeven

    Login om te reageren
  15. FieRo zegt

    29 augustus 2016 om 02:27

    Doei! Nog lelijker als de rest van dat merk. Na de EB110 dan..

    Login om te reageren
    • FieRo zegt

      29 augustus 2016 om 02:28

      @fiero: als=dan

      Login om te reageren
  16. papa zegt

    29 augustus 2016 om 06:13

    Iemand de coupe in de gallery ontdekt? Niet dat die veel fraaier is…

    Login om te reageren
  17. moveyourmind zegt

    29 augustus 2016 om 06:51

    Ik vind het wel een markante verschijning, met die hoefijzervormige gril, motorkap die hoger ligt dan de spatborden, en de sterk aflopende achterkant.

    Als S-type rijder kan ik dat enigszins nuffige voorkomen wel waarderen. Er zitten wel wat gelijkenissen tussen:

    http://www.cariconics.com/wp-content/uploads/Jaguar-S-Type-R-E-02-1280×854.jpg

    Alleen heeft Jaguar bij de S-type de daklijn heel sterk laten aflopen, waardoor je achterin niet zo te kijk zit. Die hoge achterste zijruit bij de Bugatti vind ik het ontwerp verstoren.

    Maar het interieur maakt alles weer goed. Echte nineties chique met al die meters Alcantara. Lekker zacht zoals de Hardcore House in die jaren ook niet keihard maar Happy was…

    Login om te reageren
    • viezefreddyw zegt

      29 augustus 2016 om 09:18

      @moveyourmind: Ik moest ook gelijk denken aan de Jaguar S-Type. Ik vind deze concept wat hebben van drie verschillende auto’s. Dus de S-Type, een Bentley Continental Flying Spur en de Lancia Thesis.

      Login om te reageren
  18. henk123456 zegt

    29 augustus 2016 om 07:34

    En profiel vanaf de a-stijl lijkt ie op een Panamera. Ook de lijn van de ramen komt overeen. Schuin van achter zie ik er ook een Panamera in, dus de kosten van het ontwerp zijn er wel weer uit gehaald :)

    Login om te reageren
  19. siebren zegt

    29 augustus 2016 om 07:40

    Ik sta vooral te kijken van die W18. 3 banken met 6 cilinders onder een hoek van 60 graden

    Login om te reageren
    • reistje zegt

      29 augustus 2016 om 10:30

      @siebren: same, nooit geweten dat vag ook geëxperimenteerd heeft met een traditionele w-motor.

      Login om te reageren
  20. rob5nismo zegt

    29 augustus 2016 om 09:38

    Ook al de C die zo aanwezig is bij chirion of hoe dat ding ook heet

    Login om te reageren
  21. pinut187 zegt

    29 augustus 2016 om 10:16

    Ik vind hem niet eens onaardig.

    Login om te reageren
  22. seegie zegt

    29 augustus 2016 om 16:01

    Leuk! In Monaco rijden er twee

    Login om te reageren
  23. Esprit_de_Flandre zegt

    29 augustus 2016 om 16:14

    Tsss, vergeten. Helemaal niet.

    Waarom niet in eens een overzichtsartikelje over Bugatti-onder-VAG? Dus EB118, EB218, 18/3 Chiron en 18/4 Veyron? Plus de productiemodellen natuurlijk.

    http://www.picautos.com/images/bugatti-eb-118-02.jpg

    Login om te reageren
  24. matt_murphy zegt

    30 augustus 2016 om 08:01

    Just horrible. But interesting how the face carried over to the Veyron.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North