
De ponycars transformeren.
Helaas kunnen we niet zeggen dat de Chevrolet Camaro het straatbeeld domineert. Sinds het begin van de Camaro in 1966 zijn er 1.968 naar Nederland gebracht. Dat is niet in 59 jaar tijd, maar in 52 omdat er een productiestop was tussen de derde en vierde generatie. Er werd tussen 2002 en 2010 geen nieuwe Camaro meer gebouwd.
Net als zijn eeuwige rivaal – de Ford Mustang – vraagt de moderne tijd iets anders van de ponycar. De Mustang is alweer even geleden deels veranderd in een elektrische fastback-SUV met als naam de Mustang Mach-E. Men sprak er schande van. De Mustang-naam gebruik je niet op een EV en zeker niet voor zo’n SUV.
Aan de andere kant is het wel de verantwoordelijkste manier voor Nederlanders om te kunnen zeggen dat ze in een Mustang rijden. En kijk maar eens rond bij jou in de stad of dorp: hoeveel Mustangs kom je tegen en hoeveel Mustang Mach-E’s?

Camaro gaat de Mach-e achterna
Via die weg kunnen we straks in Nederland ook veel meer Camaro’s gaan verwachten dan dat we die nu hebben. Volgens Motortrend werkt General Motors aan een elektrische SUV die Camaro moet heten. De enige die nog dwars ligt? General Motors-voorzitter Mark Reuss. Die wil dat de Camaro een betaalbare, elektrische en sportieve coupé wordt. Hij lijkt het echter te verliezen van de rest van het bestuur. Of zou Chevrolet ook hierbij het voorbeeld van Ford volgen en er twee modellen van maken?

(Foto: OpenAI /Dall-E)
Verwachte specs
Chevrolet zou in 2026 de elektrische Camaro willen tonen aan de wereld. De verwachting is dat het Ultium-platform van GM (en Honda) als basis fungeert. De Hummer EV en verschillende elektrische Cadillacs gebruiken al dit platform. De instap-Camaro zou daarom een 85-kWh accupakket hebben en duurdere versies krijgen een 102-kWh batterij. Als er niets verandert aan de batterijen gaat snelladen bij de instapper met maximaal 150 kW en bij de grotere batterij met 190 kW. Dat is relatief laag voor de huidige EV-standaarden.


Qua vermogen moet je bij de goedkoopste Camaro EV denken aan 240 tot 365 pk. De duurdere SS moet 624 pk en 890 Nm krijgen en daar houdt het nog niet op. Als Chevrolet aan de slag mag met de aandrijflijn van de Hummer EV, dan zou er een elektrische ZL1 kunnen komen met meer dan 1.000 pk.
Maar belangrijker nog: de Camaro kan met een elektrische versie eindelijk interessant worden voor Nederland. Zeker nu we hier zo verzot zijn op SUV’s en crossovers. Wordt dit dan het model waardoor Chevrolet terugkeert in het Nederlandse straatbeeld?
Foto: Chevrolet Camaro SS gespot door @julian06





Zoals ik gisteren al zei in het artikel over Ford’s toekomstige EV platform: het is voor
Fordde Amerikaanse autofabrikanten te hopen dat het huidige [lees: Trump’s] overheidsbeleid om gas guzzlers te promoten en EV’s actief te ontmoedigen, tegen 2027 weer wat is genormaliseerd. Anders is dit volstrekt kansloos.Als ze de camaro naam willen gebruiken zou een moderne I-roc maken het beste idee zijn. Plak die naam toch niet op een crossover.
Lijkt me dat de basis dan wel de nieuwe Blazer is, die staat toch ook al op dit platform. Gooi er een coupé-daklijn tegenaan zoals de Mach-e en klaar is de Camaro.
Dat het een EV is, is niet een zo het probleem, maar dat ze er de naam van een sport coupé aan hangen is wat mij tegen de borst stuit. Het zou net zo iets zijn als VW een of andere bus lanceert en dat de nieuwe Golf noemt. Of Porsche die een electrische Cayenne de nieuwe 911 gaat noemen. Proberen om op oude glorie proberen mee te liften is zo triest.
Precies, de naam Camaro mag best op een coupe EV, desnoods grancoupe, maar niet op een crossover of SUV.. Mustang EV’s zijn overigens ook echt niet welkom bij de Mustang Club NL..
Ik vind ‘m er niet eens zo verkeerd uitzien, maar zou er nooit een kopen, omdat je dan moet zeggen dat je een Camaro hebt en je altijd tegen die teleurgestelde blikken moet kijken als je de hoek om komt.