• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

CEO Volkswagen: VW kan zo de volgende Nokia zijn

Auteur: hayte, gepost 17 januari 2020 om 17:59 – 59 Reacties

Binnen een paar jaar was de ooit zo dominante telefoonfabrikant gereduceerd tot niets.

Het verhaal van Nokia zal voor de meesten wel bekend zijn. Jarenlang stond het Finse bedrijf praktisch synoniem voor de onverwoestbare mobiele telefoon en was het marktleider op het gebied van mobieltjes. Tot de iPhone en Android eind jaren nul de telefoonmarkt compleet overhoop haalden en Nokia’s amper nog werden verkocht. Ze werden simpelweg ingehaald door de concurrentie en kwamen er te laat achter om er nog iets aan te doen. Tegenwoordig worden er weer Nokia’s verkocht, maar het marktaandeel van vroeger hebben ze bij lange na niet meer.

De eindbaas van Volkswagen waarschuwt nu dat zijn bedrijf hetzelfde kan overkomen. Het probleem is volgens CEO Herbert Diess dat techbedrijven als Google werken aan autonome auto’s, waardoor ’traditionele’ autobedrijven hard moeten werken aan de softwarematige kant van hun auto’s. Tegelijkertijd leggen overheden steeds strengere eisen op als het gaat om emissies, waardoor autofabrikanten meer moeten investeren in schonere ICE’s en elektrische auto’s.

“De grote vraag is dan ook of we snel genoeg zijn”, zegt Diess. “Als we op onze huidige snelheid verder gaan, gaat het heel lastig zijn”. Hiermee doelt Diess op de snelheid waarop Volkswagen overstapt van een ’traditionele’ autofabrikant naar een fabrikant die meer grip heeft op software en EV’s.

Diess gaat nog verder en noemt de huidige ommezwaai ‘de grootste uitdaging die Volkswagen ooit gekend heeft’. Wat met dieselgate nog in het achterhoofd, een vrij opmerkelijke uitspraak is. Diess verdedigt zijn uitspraak, door te zeggen dat het bedrijf dezelfde profit margins wil behouden, terwijl het tegelijkertijd de emissiedoeleinden moet behalen

En wat doe je als je meer winst wil behalen terwijl je kosten omhoog gaan? Dan ga je blijkbaar kijken waar je nog wél kosten kan snoeien. Daarom dat Volkswagen moeilijke projecten gaat schrappen en een hogere productiviteit wil behalen. Onderzoek naar waterstof wordt bijvoorbeeld op een lager pitje gezet, omdat VW verwacht dat deze het komende decennium prijstechnisch niet kunnen opboksen tegen BEV’s.

Dat ’traditionele’ autofabrikanten in een overgangsfase zitten, horen we wel vaker. Toch blijft het opvallend als een CEO van een autofabrikant zichzelf vergelijkt met Nokia, een ooit zo trots bedrijf dat nu niet eens meer zelf telefoons maakt; de huidige Nokia’s worden door HMD Global gemaakt. Vergeet de Volkswagen Golf, de ID-lijn is de meest belangrijke modellenreeks voor Volkswagen. Gelukkig gaat alles goed met die ID.3.

Via Reuters.

Ook interessant!

  • Video: Volkswagen ID Buzz voor het eerst rijdend gespot
    Video: Volkswagen ID Buzz voor het eerst rijdend gespot
  • Volkswagen start met testen autonome ID.BUZZ
  • Volkswagen heeft bekendgemaakt wanneer de ID.5 komt
  • Volkswagen ID-Life
    Volkswagen ID Life is betaalbare elektrische stadsauto

Nieuwste artikelen

  • Video: Auto ramt gebouw, rijdt weer weg
  • Maserati op de schopstoel? De geruchten worden hardnekkiger
  • Voor minder dan 13.000 euro koop je nu een Tesla Model 3
    Voor minder dan 13.000 euro koop je nu een Tesla Model 3
  • Zoveel miljoen euro heeft Robert Doornbos voor zijn huis in Amsterdam gekregen
FacebookTweetPinLinkedIn

autonoom, herbert-diess, id, ID3, nokia, Volkswagen

Vorig bericht: « Deze beeldschone Italiaan kan van jou zijn
Volgend bericht: Voor deze meneer is 100 km/u rijden wél goed nieuws »

Lees Interacties

Reacties

  1. karaya zegt

    17 januari 2020 om 18:00

    Diess laat ons dromen.

    Login om te reageren
  2. Dutchcarwizard zegt

    17 januari 2020 om 18:08

    VW heeft voor deze stap weinig resources, weinig kennis…en een heel taaie beslissingsstructuur. Succes!

    Login om te reageren
    • dracae zegt

      17 januari 2020 om 23:53

      @baidu: Kennis…geen idee, ouderwets log bedrijf, absoluut waar… maar te weinig resouces???

      VW heeft, net als sommige andere traditionele fabrikanten zoveel meer geld en researchbudget dan de frontrunners zoals Tesla dat ik zo’n statement zacht gezegd nogal vreemd vind.

      Het grote probleem hier is onzekerheid, over publieke opinie, kopers en vooral over overheidsmaatregelen.
      Een ‘single issue’ fabrikant als Tesla kan, moet zich focussen op maar één ding. De oude fabrikanten moeten hun inzet spreiden om niet verrast te worden en hun huidige klanten niet te verliezen tijdens de transitie waarvan niemand weet hoe lang die duurt en waar die uiteindelijk naar leidt.

      Login om te reageren
      • sollie1984 zegt

        18 januari 2020 om 13:28

        @dracae: en zo is het. De markt voor elektrische auto is wereldwijd nog interessant genoeg. Er is nog een hele markt die graag ICE’s wilt komen waardoor dit soort bedrijven niet zomaar kunnen overstappen naar volledig elektrische modellen. Er is gewoon nog teveel winst uit ICE’s te halen.

        Login om te reageren
      • troljedemoeder zegt

        18 januari 2020 om 16:35

        @dracae: hear hear!

        Login om te reageren
    • mauwerd zegt

      18 januari 2020 om 11:07

      @baidu: dit is natuurlijk een enorm concern, een mammoettanker, die zijn nooit snel. Kijk naar andere grote fabrikanten, dan doet volkswagen het eigenlijk best goed met hun investeringen en inzichten

      Login om te reageren
  3. lexis zegt

    17 januari 2020 om 18:16

    Er zitten nog wel andere Duitse producenten met hetzelfde probleem. Ook het merk uit Bayern heeft nog niet echt een betaalbaar en bruikbaar ev alternatief en bespeelt de markt nog altijd met tot nu toe beproefde marketting strategy van snelle en krachtige autos. Maar wat als plots de spelregels duchtig veranderd worden dan zou het wel eens heel snel fout kunnen lopen. Wie had het succes van de Tesla 3 zien aankomen? Vorig jaar sprak men nog over een bankroet van Tesla terwijl de beurskoers inmiddels door het dak is gegaan.

    Login om te reageren
    • nissanfairladyz zegt

      18 januari 2020 om 12:33

      @lexis: Elon Musk weet donders goed hoe hij succesvol kan zijn. Dat is gewoon een compleet andere weg in slaan.
      – Hij maakt bepaalde componenten van de EV zo goedkoop, dat reguliere autobedrijven dat bijna niet kunnen.
      – Hij weet waar hij de kosten moet drukken, iets wat Volkswagen met het MEB platform compleet fout doet. Echte amateurs daar in Duitsland.
      – Hij probeert waarde toe te voegen waar anderen dat niet goed kunnen. (Software, Gadgets, Features die praktisch gratis zijn en alleen maar engineeringskosten zijn.)

      Of je hem mag of niet mag… hij valt de andere fabrikanten wel heel goed aan. Hij weet precies de pijnpunten te pakken en zo een plekje te veroveren in de autowereld.

      Login om te reageren
  4. ty5500 zegt

    17 januari 2020 om 18:19

    Lig er niet wakker van Diess. Volgens de experten van half autoblog worden BEV’s toch niks. Gewoon diesels blijven maken jom

    Login om te reageren
    • kobus1967 zegt

      17 januari 2020 om 20:31

      @ty5500: Tesla staat op omvallen?
      Als ik Herbert Diess een gratis tio mag geven, short gaan op Tesla?

      Login om te reageren
      • ty5500 zegt

        17 januari 2020 om 20:53

        @kobus1967: Goede tip! All in gaan. Ik wens je alle succes.
        https://www.cnn.com/2020/01/04/investing/tesla-short-losses/index.html

        Login om te reageren
      • nissanfairladyz zegt

        18 januari 2020 om 12:15

        @kobus1967: Tesla staat er op dit moment financieel heel goed voor. Ze hebben goede cashflow, en hun schulden goed onder controle. Daarnaast zitten ze in groei moment. Dus winst zegt niks. Wat alleen zegt is het percentage groei. En dat alle winst volledig geïnvesteerd is en dat er geen verlies is. Ik denk dat jij een lesje economie nodig hebt. Je snapt er geen bal van.

        Login om te reageren
    • tierelier zegt

      17 januari 2020 om 22:11

      @ty5500: Alleen onder een overheid die er hevige financiële voordelen op zetten. In heel de EU 99,5% ICE auto’s verkocht, de rest (0,5%) waren EV’s. Voornamelijk Nederland en Noorwegen. “De toekomst”

      Login om te reageren
      • ty5500 zegt

        17 januari 2020 om 22:39

        @tierelier: Nieuwe technologie is altijd duur. Hiernaast is het aanbod nog erg beperkt. Laat de prijzen nog verder zakken en de mainstream fabrikanten erop springen en de volumes zullen snel gigantisch stijgen, ook zonder subsidies. Je kan niet verwachten dat die paar modellen elektrische auto’s die er momenteel zijn opeens een marktaandeel van 50% opeisen.

        Login om te reageren
    • crepito zegt

      18 januari 2020 om 10:29

      @ty5500: Misschien kunnen de ‘experts’ hier ook Herbert uitleggen waarom waterstof beter is dan EV’s.

      Login om te reageren
  5. moveyourmind zegt

    17 januari 2020 om 18:31

    Er is wel een groot verschil.

    Nokia’s werden voornamelijk dóór Finnen gebouwd…

    En Volkswagens en Audi’s voornamelijk vóór Finnen.

    Maar d

    Login om te reageren
    • moveyourmind zegt

      17 januari 2020 om 18:32

      @moveyourmind: * dat onderste mag weggegumd worden

      Login om te reageren
    • kniesoor zegt

      17 januari 2020 om 18:42

      @moveyourmind: ?

      Login om te reageren
    • momo zegt

      17 januari 2020 om 19:33

      @moveyourmind: Leg dat eens uit.

      Login om te reageren
      • lekkerlinksrijden zegt

        17 januari 2020 om 20:09

        @momo: nou daar komt het: heel lang geleden was er eens papier en potlood. Met een potlood kun je op papier schrijven, zoals je nu op je mobiel een tekst maakt. Als je dan íets fout had geschreven kon je dat uitgummen/verwijderen/deleten. Een gum was dus de voorloper van de edit-knop, die nog steeds niet verkrijgbaar is bij AB.

        Login om te reageren
        • momo zegt

          17 januari 2020 om 20:44

          @lekkerlinksrijden: zoals het heel lang geduurd heeft voor er een gum uitgevonden was, nog langer dan dat duurt het voor autobiography een editknop integreert.

          Login om te reageren
          • dracae zegt

            17 januari 2020 om 23:54

            @momo: Een leitje met een krijtje was veel makkelijker…

            Login om te reageren
    • cpp1 zegt

      17 januari 2020 om 20:09

      @moveyourmind: netjes ;)

      Login om te reageren
  6. henkp1 zegt

    17 januari 2020 om 18:39

    Prima, ik zou het niet erg vinden als dat arrogante merk met een uiterst abject heden en verleden zou decimeren of zelfs zou verdwijnen. Maar zo een vaart zal het niet lopen. Er zijn diverse krachten die er alles aan doen om die toko draaiende te houden. Zoals de regeringen van de deelstaat en Qatar.

    Login om te reageren
    • stephane8200 zegt

      17 januari 2020 om 19:06

      @henkp1: dus je neemt de Romeinen, Fransen en Spanjaarden ook nog van alles kwalijk?

      Lekker historisch verantwoord.

      Login om te reageren
      • henkp1 zegt

        18 januari 2020 om 09:32

        @stephane8200: Het gaat mij niet om het Duitse volk, maar om de directie/eigenaren/aandeelhouders/oprichters van VW. Verdiep je eens in wat die allemaal hebben uitgevreten. Voor een fatsoenlijk persoon zal het dan lastig zijn om nog geld naar die club te brengen.

        Login om te reageren
        • nissanfairladyz zegt

          18 januari 2020 om 12:18

          @henkp1: Een echte NSB’er is anders erg trots als hij in een VW rijdt. Als een NSB’er geen VW rijdt, dan is hij geen echte…. Dan is het 1 die undercover is.

          Login om te reageren
    • amersfoorter zegt

      17 januari 2020 om 19:55

      @henkp1: manmanman. Je kent de historie van Japan blijkbaar niet….

      Login om te reageren
      • henkp1 zegt

        18 januari 2020 om 09:29

        @amersfoorter: Ja hoor die ken ik wel, maar het gaat hier over VW.

        Login om te reageren
  7. fanboy zegt

    17 januari 2020 om 18:43

    Wel humor dat niemand door heeft dat Nokia alsnog een van de grootste leveranciers van telecom spullen is en het inmiddels een megagroot bedrijf is, wat qua grootte bij VW in de buurt komt.

    Login om te reageren
    • Crosscabouter zegt

      17 januari 2020 om 19:03

      @fanboy: zeker waar, maar qua telefoons mogen de nieuwe niet eens in de schaduw van de oude staan. Al besef ik mij dat ik, mijn eigen Nokia, niet kan spreken voor de rest. Ik hoor echter meer ellende)

      Login om te reageren
    • cisn zegt

      17 januari 2020 om 19:54

      @fanboy: laat ons zeggen dat Nokia corporation opzetsgewijs een tiende van vw ag bedraagt. (250miljard vs 25) maar je hebt zeker een punt wanneer je zegt dat Nokia allesbehalve een schim is van wat het ooit geweest is. Van wat het ooit had kunnen geweest zijn is een ander paar mouwen maar nu worden we hypothetisch…

      Login om te reageren
      • fanboy zegt

        17 januari 2020 om 20:32

        @cisn: Nee ze draaien niet zo lekker inderdaad. En ik dacht ook dat ze veel groter waren in aantallen werknemers, zeker na de overname van Alcatel Lucent.
        Nou ja, groot zat, en ze doen nog mee. Maar niet echt op de telefoon markt nee.

        Login om te reageren
        • alassad zegt

          17 januari 2020 om 21:58

          @fanboy: zitten volgens mij behoorlijk op 5G netwerk in te zetten. Zou me niets verbazen als Europese overheden liever daar voor gaan dat voor een Huawei

          Login om te reageren
          • fanboy zegt

            17 januari 2020 om 22:15

            @alassad: Zeker.

            Login om te reageren
        • cisn zegt

          18 januari 2020 om 02:40

          @fanboy: klopt, vandaag 110k+ werknemers (tov 600k bij vw) maar zitten ook diep in 4G en straks wellicht 5G zoals hierboven gesuggereerd

          Login om te reageren
    • mashell zegt

      18 januari 2020 om 01:52

      @fanboy: Nokia is inderdaad juist een bedrijf dat als voorbeeld van goed zaken doen kan dienen. Het verkocht de divisie die geen toekomst had net op tijd voor veel geld. De koper Microsoft heeft hier veel geld op verloren. De mobieltjes tak van Samsung kan inmiddels de concurrentie met de Chinezen niet meer aan, benieuwd of de directie net zo strategisch durft te handelen als Nokia toen der tijd.

      Login om te reageren
  8. fastshifter zegt

    17 januari 2020 om 19:12

    Je dan moeten ze vooral de prijzen van het Ionity netwerk met 1000% verhogen per 1 feb 2020. En het dan gek vinden dat iedereen een Tesla wil…

    Login om te reageren
  9. johnwaters zegt

    17 januari 2020 om 19:30

    Nokia is ten onder gegaan omdat ze bij de opkomst van de smartphone niet op de Android kar gesprongen zijn en bleven gebruik maken van het Windows Mobile platform. Ondertussen is de mobiele afdeling van Nokia in Chinese handen en verkopen ze met gematigd succes Android smartphones.

    Login om te reageren
    • sprankel zegt

      17 januari 2020 om 19:48

      @johnwaters: Nokia was ooit marktleider, het merk als je een telefoon wilde kopen. Je moet verder terug naar Symbian, ze bleven vast hangen aan dat oud systeem tot ze plots voorbijgestoken werden door IOS & Android. Tevens hadden ze de touchscreen boot gemist. Hoe je het ook draait of keert, de eerste smartphones waren geen Nokia’s, daar is het fout gelopen, dat Windows verhaal was slechts nog een poging om het zinkend schip te redden maar dat Windows verhaal was hetzelfde als het Nokia verhaal, te laat en gewoon de markt uitgedrukt.

      Op dat vlak is het verwonderlijk dat een Volkswagen door heeft hoe laat het is, het is niet meer welke bank is het beste? Maar welke bankapp is de beste. Bij auto’s zal zich dat vertalen in autonoom rijden, wie daar de boot mist kan de boeken dicht doen. Kleine spelers worden sowiezo de markt uitgedrukt.

      Login om te reageren
      • hotze zegt

        18 januari 2020 om 00:18

        @sprankel: Autonoom rijden, moet er niet aan denken.

        Login om te reageren
      • mashell zegt

        18 januari 2020 om 02:10

        @sprankel: de eerste Smartphones waren juist Nokia’s. De slogan van de N95 was “look what the computer has become”. Dat apparaat kon dingen die een iPhone nog steeds niet kan. Het draaide allemaal om volledig touchscreen, die had Nokia jaren voor Apple al maar nooit op de markt gebracht, want niet voldoende gebruiksvriendelijk. Kleine misrekening… De reden dat de mensen massaal voor de eerste iPhone (die was duur en kon bijna niets) vielen was heel banaal, het soepele scrollen van de graphics! Dat was nog nooit vertoond en dat kreeg Nokia ook pas veel te laat ook voor elkaar.

        Login om te reageren
    • iphonistvongates zegt

      17 januari 2020 om 20:15

      @johnwaters: Nokia is eigenhandig de nek omgedraaid door een naar mannetje genaamd Steve Ballmer. Al had Nokia een ander OS dan Microsoft als default OS op haar smartphones willen installen dan zei Steve….no f***ckin way. Nokia is tot op de dag van vandaag zo’n waardevol bedrijf gebleven door de ongeveer 234.000 patenten op mobiele diensten/telefonie die zij (nog steeds) hebben. Vraag de boekhouders maar wat er jaarlijks aan licentie-inkomsten zijn op de Hongkong bankrekeningen.

      Dat een hedendaagse CEO van een conservatieve multinational als VW het inzicht heeft dat zij een nieuwe koers dienen te nemen zegt wel wat over de noodzaak en de visie. Hulde voor zijn moed om het hardop te zeggen!

      Login om te reageren
      • torsen zegt

        17 januari 2020 om 20:51

        @iphonistvongates: Dat klopt niet echt volgens mij. Tussen Q4 2010 en Q3 2011 is nokia van 29% marktaandeel naar 14% gezakt.
        Toen was er nog niet eens een Windows Phone toestel leverbaar. Alleen Symbian en Maemo/MeeGo.
        Nokia heeft er zelf voor gekozen om een partnerschap met Microsoft aan te gaan.

        De toenmalig CEO Stephen Elop heeft er zelfs de dubieuze eer aan overgehouden dat die daling het “Elop effect” genoemd werd.

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          18 januari 2020 om 02:00

          @torsen: heel het probleem was dat er geen meamo toestel was. Alleen wat PDA’s. Meamo was technisch superieur aan het zwaar inefficiënte Android maar Meamo kwam maar niet op tijd af. De N9 was een jaar of vijf te laat.

          Login om te reageren
          • nissanfairladyz zegt

            18 januari 2020 om 12:29

            @mashell: Nokia N900, wat voor toestel was dat dan?

            Login om te reageren
    • vondick zegt

      18 januari 2020 om 09:44

      @johnwaters: HMD is niet Chinees maar vol Europees. Ze besteden alleen productie uit bij fabs zoals FoxConn. We hebben dus eindelijk weer een serieuze smartphonefabrikant op Europese bodem.

      Login om te reageren
  10. johnwaters zegt

    17 januari 2020 om 19:31

    Met “matig succes” dus.

    Login om te reageren
  11. monsieurleloure zegt

    17 januari 2020 om 19:42

    Volkswagen kan niet eens een knappe app maken dus softwarematig zijn er nog wel een paar stappen te maken…

    Login om te reageren
  12. faalhaas zegt

    17 januari 2020 om 20:11

    Om een onverwoestbare Nokia te vergelijken met een kwalitatief matige auto is ook een beetje krom.

    Login om te reageren
    • hotze zegt

      18 januari 2020 om 00:19

      @faalhaas: dat is ook een kwalitatief matige opmerking.

      Login om te reageren
  13. grasvreter zegt

    17 januari 2020 om 22:48

    Nokia boekte in 2018 ofzo gewoon 28 miljard omzet hoor.

    Login om te reageren
    • nissanfairladyz zegt

      18 januari 2020 om 12:27

      @grasvreter: Van bijna 50% marktaandeel in mobieltjes naar 1%. Nokia had het voordeel dat ze nog andere sport van takken hadden. Volkswagen NIET.

      Login om te reageren
  14. dracae zegt

    17 januari 2020 om 23:59

    Mijn huidige Nokia is nog steeds heel stevig en goed gebouwd, dat geld ook voor mijn VW…

    Ehm wacht ff… Ik bedoel Toyota…

    Maar ff serieus, ik heb ook ooit een VW gehad en die was ook betrouwbaar en degelijk en Toyota kan net zo goed struikelen over de grote veranderingen. Het zijn van de grootste, de beste, de benchmark, is nog nooit een garantie geweest voor eindeloos succes. Daar is veel meer voor nodig.
    Ook huidige frontrunner Tesla heeft niet de garantie dat die voorsprong blijvend is.

    Zolang er geen kristallen I-ball is uitgevonden zullen we echt gewoon moeten wachten.

    Login om te reageren
  15. al69 zegt

    18 januari 2020 om 07:02

    Ik vraag me af in hoeverre men de ontwikkelingen in de telefoonmarkt (met verkoopprijzen tussen €200-€1200) kan vergelijken met de automarkt (€10.000-€50.000+)? Qua gebruikersgemak/GUI/mogelijkheden zal een BEV niet beter scoren dan een ICE. Wat zal de consument bewegen om wel een nieuwe BEV aan te schaffen (let op geen zakelijke lease) ipv een ICE (tweedehands of nieuw)? Milieubewustzijn, hogere belastingen, rekeningrijden, totale gebruikskosten, verbod op….???

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      18 januari 2020 om 07:48

      @al69: de particuliere consument (geen zakelijke lease) schaft gewoon gebruikt aan dat wat er bij de dealer staat. Best vaak is het dat wat er uit de zakelijke lease terugkomt. De particulier houdt niet van diesels maar de lage gebruikskosten van elektrisch zijn ook voor de particulier zeer aantrekkelijk. Goede kans dat de autobedrijven veel gebruikte elektrische lease auto’s zullen gaan inkopen.

      Login om te reageren
      • al69 zegt

        18 januari 2020 om 11:17

        @mashell: Als je naar de aantallen nieuw verkochte auto’s kijkt op
        https://www.businessinsider.nl/er-dreigt-een-tekort-aan-tweedehands-auto-nu-de-nieuwverkopen-dalen-655665/
        zonder onderverdeling naar zakelijke lease, private lease en particulier koop dan zie je dat het maar ongeveer een kwart is. Hoeveel mensen zitten te wachten op een tweedehands BEV van €25.000+ waarvan de accu over 6 a 10 jaar vervangen dient te worden voor €10.000?
        Wil de particulier verkoop van BEV de verkoop van ICE in willen halen dan moeten de prijzen en TCO flink omlaag.

        Login om te reageren
  16. nissanfairladyz zegt

    18 januari 2020 om 12:26

    Dit verkondig ik al maanden. Ik zie duidelijk dezelfde gebeurtenissen als destijds met Nokia. Intern is het goed fout daar bij VW. Bij Nokia hadden ze ook intern twee platformen, + de keuze voor Android. De slechte tak binnen Nokia Symbian had meer macht. Maar de Maemo platform was VEEL beter. Daar is zelfs QT groot uit geworden, QT is het platform wat Tesla gebruikt voor hun infotainment systeem wat zo geliefd is.
    Maar ze hadden ook de keuze uit Android.

    Ze gingen toch voor Symbian eerst vanwege hun machtspositie binnen Nokia. Binnen Nokia had je gewoon allemaal machtsverhoudingen die verkeerde beslissingen namen om zichzelf intern te redden.

    Zo zie ik dat ook bij Volkswagen waar ze intern een machtspositie hebben die vooral verbrandingsmotoren maakt e.d. Die zorgt intern dat ze niet alle resources en volledig koers varen richting elektrisch rijden wat gewoon 100% de enige toekomstvisie zou moeten zijn van elke auto fabrikant. Anders neemt Tesla de hele markt in de toekomst over wanneer batterijen betaalbaar worden.

    Elke persoon die elektrisch gereden heeft wil bijna niet meer terug.(grootste gedeelte is positief)

    Nog iets, Volkswagen moet dividend uitkeren. En wanneer ze krap komen ze zitten in de toekomst, is er geen geld om compleet om te slaan. Dus ze moeten gokken. Is elektrisch te toekomst? Dan moeten we NU omslaan. Als dat niet zo is…. dan niet. Maar als dan later elektrisch rijden wel populair zal worden, dan hebben ze financieel niks meer omdat ze dan geen inkomsten meer hebben en dividend moeten uitkeren. Aandeel zakt dan keihard en dan is er geen geld meer voor de omslag.

    En dan WEG WEG Volkswagen. Ik heb gevoel dat er een gigantische machtsstrijd intern bezig is. Iets waar Tesla geen last van heeft. Elon doen gewoon wat hij wil, en dat gebeurd.

    Login om te reageren
  17. luxaeterna zegt

    18 januari 2020 om 13:57

    Nokia heeft gewoon de domme fout gemaakt niet naar android over te gaan.

    Aan al degenen die VW doodwensen: besef héél goed dat als VW het niet haalt, geen enkele autofabrikant het zal halen. Een beetje meer respect voor een van de grootste werkgevers van Europa mag wel. En ja, ze hebben fouten gemaakt. Maar dat waren keuzes van individuele figuren en niet van de hele organisatie. Maar ook dat is Europa: miljarden boetes geven aan fabrikanten maar dan wel janken als er mensen afgedankt worden uit besparing.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North