• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Chevrolet stopt na ruim zestig jaar met de Impala

Auteur: hayte, gepost 27 februari 2020 om 23:02 – 14 Reacties

Zijaanzicht Chevrolet Impala

Chevrolet stopte twee keer eerder al met de productie van de iconische Impala. Nu stopt GM ermee, omdat ze de fabriek nodig hebben voor elektrische auto’s.

GM heeft de koorts te pakken, zo blijkt. Begin vorige week maakte de autofabrikant bekend te kappen met Holden, vandaag rolde de laatste Impala van de productieband af. Niet dat de huidige generatie van die Impala zo bijzonder was, het zit vooral in de historie van het model.

Een blauwe Chevrolet Impala

De Impala-naam zag in 1958 het levenslicht. Toen werd de naam gebruikt als topmodel van de Bel Air. Deze tweedeurs cabrio of coupé had een iets langere achterkant, dat ten koste ging van de binnenruimte. De auto bleef zelf namelijk net zo lang. Een jaar later werd de Impala een eigen model.

Tweedeurs, vier deuren, stationwagen, coupé, cabriolet… De Impala was er in allerlei soorten en maten. Toch staan Impala’s tot eind jaren zeventig misschien wel het meest bekend als cabrio’s in de lowrider-scene. Ook nu nog zijn die oude Impala’s geliefd bij rappers. Dr. Dre, Tyga (met veel te grote wielen), P. Diddy. Allen hebben ze zo’n oude Impala in de collectie. Met de zesde generatie in 1977 werden de Impala’s wat kleiner, deze generatie heeft ook nooit echt dezelfde iconische status bereikt als de voorgaande generaties. In 1985 ging de Impala uit productie.

Tyga op zijn Impala
Tyga op zijn Impala

Negen jaar later was de naam weer terug. With a vengeance. De Impala werd namelijk alleen als sedan in SS-uitvoering verkocht. GM pakte de 5,7 liter-V8 uit een Corvette, lepelde die in deze vierdeurs en gaf het zo mee aan klanten. Die Corvette-V8 was wel aangepast voor de Impala SS. In plaats van een aluminium kop, was die van de SS vervaardigd uit gietijzer. Mede hierdoor was het vermogen wat lager (264 pk) maar het koppel weer wat hoger (447 Nm). Al konden tuners daar wel iets meer van maken…

Zijaanzicht Chevrolet Impala SS

Een lang leven kreeg deze Impala SS niet, drie jaar later stopt Chevrolet weer met de Impala-naam. In 1999 was er weer een (vierdeurs) Impala, maar om de een of andere reden keerde die magie uit de eerdere Impala’s nooit terug. In plaats daarvan werden de GM-producten eerder generiek, dan uniek.

Het is dan ook geen wonder dat Chevrolet na 62 jaar stopt met de Impala. Volgens de Detroit Free Press is de laatste Impala vandaag van de productieband gerold. De Detroit-Hamtramck-fabriek gaat GM nu ook sluiten, zodat ze er het komende (anderhalf)jaar een EV-fabriek van kunnen maken. Onder meer de GMC Hummer moet daar straks in elkaar geschroefd worden. GM sluit niet uit ooit weer een Impala te maken, maar voor nu staat er niets gepland. GM doet het voor nu dus even op de Alfa-manier.

Bovenste twee foto’s: Lowrider Combo van Thomcarspotter, via Autojunk.nl.

Ook interessant!

  • Chevrolet Corvette uit productie
    Legendarische Chevrolet Corvette uit productie*
  • Amerikaanse autobouwer NIET de grootste
    Amerikaanse autobouwer NIET de grootste meer in Amerika!
  • Geen gordel om? Dan kun je ook niet wegrijden
    Geen gordel om? Dan kun je ook niet wegrijden
  • Mijn Auto: Chevrolet Corvette C4 van Peter
    Mijn Auto: Chevrolet Corvette C4 van Peter

Nieuwste artikelen

  • Waarom je ruiten beslaan en hoe je ze 10× sneller ontwasemt
  • Buitenkansje: koop deze unieke AMG op Marktplaats!
  • Gespot – De nieuwe Vanquish in het kwadraat
  • R8-bestuurder wordt bijna gespiest bij crash in Hendrik-Ido-Ambacht
FacebookTweetPinLinkedIn

Chevrolet, General-Motors, impala, Klassiekers, lowrider, V8, youngtimer

Vorig bericht: « Deze LFA was van Paris Hilton, maar kan nu van jou zijn
Volgend bericht: ePrix van Marrakesh: tijden en wat je moet weten »

Lees Interacties

Reacties

  1. toyotafortuner zegt

    27 februari 2020 om 23:05

    *huilt in Amerikaans*

    RIP Chevrolet Impala 1958-2020

    Login om te reageren
    • creaminator zegt

      27 februari 2020 om 23:30

      Impala is toch wel een beetje pre millenium materiaal.

      Login om te reageren
  2. emping zegt

    27 februari 2020 om 23:12

    Iconische naam, maar de laatste modellen werd ik al niet echt meer warm van.

    Login om te reageren
  3. markos78 zegt

    27 februari 2020 om 23:28

    So there IS a substitute for cubic inches!

    Login om te reageren
    • karhengst zegt

      27 februari 2020 om 23:46

      @markos78: Het metrische stelsel inderdaad.

      Login om te reageren
  4. snellerdaneenaudi zegt

    28 februari 2020 om 02:01

    Amerikaanse troep -1

    Login om te reageren
  5. tenaci zegt

    28 februari 2020 om 08:31

    Gaat GM binnenkort ook stoppen met GM?

    Login om te reageren
  6. Dutchdriftking zegt

    28 februari 2020 om 08:50

    Ik moest even googelen voor het 2020 model, een doodsaaie Amerikaanse sedan, missen we niets aan helaas.

    Login om te reageren
  7. Dizono zegt

    28 februari 2020 om 09:03

    Als GM slim is plakken ze deze naam over een paar jaar op een sleeke elektrische sedan.

    Vind die eerste herboren Impala stiekem best een tof ding, vooral als politiewagen. De SS uit begin jaren ’90 is natuurlijk helemaal tof, maar dat is gewoon een Caprice met een dikke motor.

    https://s31.wheelsage.org/format/picture/picture-gallery/c/chevrolet/impala_police/chevrolet_impala_police_1.jpg

    Login om te reageren
    • tenaci zegt

      28 februari 2020 om 09:53

      @Dizono: Oeh…. ik weet niet of iedereen het daar direct mee eens is. To put it mildly. Ik kom hem toch slecht pruimen. Ik weet nog dat ik hem voor het eerst zag en dacht dat Nissan met een nieuwe (en niet zo vernieuwende Máxima kwam). Niks ten nadele van een Máxima, maar een Impala verdient een andere uitstraling gezien z’n heritage. Dat geldt overigens net zo goed voor de Impala’s van de afgelopen jaren.

      Login om te reageren
  8. tazmania zegt

    28 februari 2020 om 09:08

    Vroeger zat ik als kleine Tazmania wel eens op de voorbank van een Impala, dat zal ik nooit vergeten. Gave auto was dat.

    Login om te reageren
  9. E550 zegt

    28 februari 2020 om 10:21

    En dan post je niet eens de meest recente uitvoering van de Impala?

    Login om te reageren
    • O plaat zegt

      28 februari 2020 om 15:02

      Waarom zouden ze, of het werd een foto van één van de mooiste sedans die ze ooit bij GM gebouwd hebben of van een slaap verwekkende gemiddelde Amerikaanse bak, dan is de keuze rap gemaakt.

      Jammer voor de naam maar de huidige Impala doet mij even veel als de gemiddelde SUV. Maar bij GM geven ze nu eenmaal niets om hun geschiedenis anders hadden Cadillacs wel namen als Fleetwood, Deville en Eldorado en niet namen die als een gemiddeld Audi model klinken.

      Login om te reageren
  10. crashingduke zegt

    28 februari 2020 om 21:25

    Mijn eerste Yank was een ‘77 Impala. Mooie drie weken waren dat.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North