• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Chrysler / Fiat-rebadging leidt tot wisselende resultaten

Auteur: sir_smokalot, gepost 18 mei 2012 om 14:06 – 48 Reacties

De Lancia Thema: hot or not?


Het koppelen van Chrysler aan het Fiat-concern was een gewaagde, maar goede zet van Marchionne, het is nu de kurk waar Fiat op drijft. Maar hoe verloopt het praktische gedeelte van de integratie, de rebadging van Amerikaanse modellen voor de Europese markt? Soms goed, en soms…ronduit slecht.

Momenteel worden in Europa de Lancia Thema en Voyager (Chrysler 300 en Voyager) en de Fiat Freemont (Dodge Journey) verkocht. Later dit jaar volgt de Lancia Flavia (Chrysler 200 cabrio). Van de rebadges verkoopt de Freemont prima. De jaarlijkse verkoopdoelstelling is 30.000 stuks, en in Q1 werden er 6.498 afgezet. Bijna op koers dus.

Een heel ander verhaal is het met de Lancia’s. De Thema en Voyager hebben een doelstelling van respectievelijk 11 k en 10k stuks, maar lijken met het huidige tempo volgens Automotive News af te stevenen op 2.400 en 1.350 jaarverkopen. De vraag is dan ook of Marchionne, op de hoogte van de zwakke Europese automarkt, geen onrealistisch hoge doelstellingen hanteert. Hetzelfde kan hem verweten worden met de Fiat 500 in zijn eerste jaar in de VS. Desalniettemin moest de CEO daar het veld gewoon ruimen (hoewel er meer leek mee te spelen).

Vanzelfsprekend omvat een integratie van bedrijven meer dan alleen wat hierboven is aangehaald (zo doet MOPAR bijvoorbeeld nu wereldwijd de aftersales en onderdelen), maar dit is toch een aardige graadmeter van succes. Het helpt echter niet meer dat Italië, de grootste markt, momenteel flink in het slop zit.

Hoe lopen de verkopen in Nederland? De Freemont wordt hier niet verkocht, en de Thema en Voyager verkochten respectievelijk 31 en 56 keer in het eerste kwartaal van 2012. Vooral van dat laatste sta ik te kijken.



Ook interessant!

  • Fiat SUV
    Bedenk een naam voor deze Fiat SUV
  • Video - Fiat Qubo zoekt ruzie met vrachtwagen
  • Video: met een Fiat Panda heb je altijd lol
    Video: met een Fiat Panda heb je altijd lol
  • Fiat Pulse
    Fiat Pulse is een nieuwe stoere crossover

Nieuwste artikelen

  • UPDATE! Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Dit moet wel de debielste optie ooit zijn in een auto
  • Van deze occasion moet je óf braken, óf je wordt er juist heel er blij van
  • De overheid juicht voor vervuilende dieselbusjes
FacebookTweetPinLinkedIn

autoverkoop, Chrysler, Fiat, freemont, Lancia, rebadge, Sergio-Marchionne, thema, voyager

Vorig bericht: « Video: bandjes roken met Ferrari F50 en Mustang GT500
Volgend bericht: Volvo speelt zijn oude XC90-platform door naar Geely »

Lees Interacties

Reacties

  1. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    18 mei 2012 om 14:09

    @ smoke: zijn waarschijnlijk 56 dealers… ;)

    Login om te reageren
    • mout zegt

      18 mei 2012 om 14:18

      @Svenska_Aeroplan_AB: Ben heel nieuwsgierig naar de tenaamstelling van die 87 auto’s ja…

      Login om te reageren
      • awesome zegt

        18 mei 2012 om 18:06

        @mout: waarschijnlijk mensen die verknocht zijn aan het model en vanuit de Chrysler dealer doorverwezen zijn naar de Lancia-boer voor een nieuwe.

        Login om te reageren
  2. r2d2 zegt

    18 mei 2012 om 14:12

    Ze hadden er goed aan gedaan om die amerikaanse lancia’s een andere carroserie mee te geven en niet alleen te rebadgen. Lijkt mij met de huidige stand van techniek niet moeilijk om alleen de buitenkant anders te maken en de binnenmaten hetzelfde te houden…

    Login om te reageren
    • mout zegt

      18 mei 2012 om 14:16

      @r2d2: Ja. En dan nog een andere bodemplaat en motorisering.
      De lol is nou net dat ze de boel níet opnieuw willen ontwerpen. Ditmaal een beetje versterkt door het feit dat ze in crisis en in haast fuseerden.

      Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      18 mei 2012 om 15:50

      @r2d2: Een andere carrosserie was niet haalbaar, noch economisch, noch qua tijdsbestek. Lancia had zeer dringend en goedkoop nieuwe modellen nodig…

      Login om te reageren
  3. atakan zegt

    18 mei 2012 om 14:14

    Hmm.. Chineze fabrikanten?

    Login om te reageren
  4. jippie zegt

    18 mei 2012 om 14:17

    Is er ooit een autofabrikant geweest die succesvol was met het rebadgen van andere merken? Dit heeft volgens mij geen enkele toekomst.

    Login om te reageren
    • mgmgb zegt

      18 mei 2012 om 14:27

      @jippie:
      BMW’s eerste auto was een gerebadgede Austin 7

      Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      18 mei 2012 om 14:27

      Jawel hoor :) http://www.autoblog.nl/archive/2011/02/15/welke-rebadges-waren-wel-succesvol

      Login om te reageren
    • dragspert zegt

      18 mei 2012 om 14:27

      @jippie: Lada met de Fiat 128, Citroen c1, peugeot 107 op de aygo, noem maar op. Lijken me top successen:)

      Login om te reageren
      • Esprit_de_Flandre zegt

        18 mei 2012 om 15:52

        @dragspert: De PSA-Toyo drieling is geen rebadge, maar een samenwerking. Zoals de PSA-Fiat bestellers/MPV’s, en de nieuwe VAG-drieling die op de PSA-Toyo drieling aast…

        Login om te reageren
    • jon86 zegt

      18 mei 2012 om 16:23

      @jippie: wat dacht je van alle VAG-rommel?

      Login om te reageren
    • awesome zegt

      18 mei 2012 om 18:08

      @jippie: GM kan rebadgen als geen ander. De Astra is/was te koop als Opel, Vauxhall, Chevrolet, Holden en Saturn.
      De Insignia is er ook als Buick.
      Zo zijn er wel meer modellen.

      Login om te reageren
  5. Carreza zegt

    18 mei 2012 om 14:17

    Ik ben positief verrast door de Freemont. En negatief verrast door de Thema. Die had het als Chrysler veel beter gedaan denk ik.

    Login om te reageren
  6. gregorius zegt

    18 mei 2012 om 14:18

    Dat is goed weinig :D
    Ik heb al wel een Freemont hier in Zwi zijn staan. Ben er 2 keer goed omheen gelopen…. en… nee: kon er niks aantrekkelijks aan ontdekken. Maar we zullen zien hoever ze zullen komen. Ik zou zeker een koetswerk-verEuropezing aanraden.

    Login om te reageren
  7. baasbas zegt

    18 mei 2012 om 14:22

    Ik wil wel zo’n Lancia 300 hoor. Onafhankelijk van de badge die op de neus zit, ik vind ‘m er top uitzien. Precies voldoende minder in-your-face dan de 300c…

    Login om te reageren
    • mgmgb zegt

      18 mei 2012 om 14:30

      @baasbas:
      Helemaal mee eens! Alleen zo jammer dat ze zo vreselijk snel hun waarde verliezen.

      Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      18 mei 2012 om 15:57

      @baasbas: Koop er dan één.

      Het probleem is niet dat mensen hem niet willen, het probleem is dat mensen die hem kunnen betalen, als het erop aan komt, hem toch niet kopen.

      Misschien te duur? Prijzen (in Belgique) beginnen bij 45.000, terwijl een BMW 5 al vanaf iets meer dan 40k te krijgen is. En mensen zijn nu eenmaal schapen, niet bijster origineel…

      Login om te reageren
  8. Laue zegt

    18 mei 2012 om 14:22

    te weinig 14% meuk in het modellen gamma zitten. Ze hebben het moeilijk maar je kunt zeggen wat je wilt maar deze auto’s worden alleen door liefhebbers gekocht.

    Login om te reageren
    • joejojo2012 zegt

      18 mei 2012 om 15:07

      @Laue: Met alleen liefhebbers gaan ze het niet echt redden hier op het Europese continent, lijkt me.

      @ Sir Smokalot:
      ”Thema en Voyager verkochten respectievelijk 31 en 56 keer in het eerste kwartaal van 2012. Vooral van dat laatste sta ik te kijken”.

      Kijk je er in postieve of negatieve zin? Die Voyagers zijn ontzettend duur geworden tegenwoordig.

      Login om te reageren
      • sir_smokalot zegt

        18 mei 2012 om 18:09

        @joejojo2012: Ik sta er van te kijken dat het busje beter verkoopt dan de stoere Chrysler 300.

        Login om te reageren
        • joejojo2012 zegt

          18 mei 2012 om 21:24

          @sir_smokalot: Roger, got that ;)
          Vindt ik niet schokkend. Echter in bepaalde regio’s in het land is het gemiddeld aantal kinderen toch echt hoger dan de 1,8 die in NL officieel geldt… Dacia zag dit aantal verkochte Voyagers in NL waarschijnlijk en dachten: Dit kunnen we beter. Genoeg kerkgaande gezinnen met kleiner budget die voor de Lodgy zullen vallen ;)

          Login om te reageren
  9. jackass266 zegt

    18 mei 2012 om 15:18

    Zou het niet te maken kunnen hebben met het vertrouwen wat de consument heeft in het merk Lancia? Heeft lange tijd niet zo’n beste naam gehad. Dit vertrouwen moet natuurlijk groeien

    Login om te reageren
  10. Esprit_de_Flandre zegt

    18 mei 2012 om 15:59

    Vreemd dat de Freemont niet verkocht wordt in NL. Hier in Belgique heb ik hem al zien staan bij mijn Fiat-garage, en de dealer is daar behoorlijk tevreden over de verkoop…

    Login om te reageren
  11. toyotafortuner zegt

    18 mei 2012 om 16:40

    Had toch wel wat meer verwacht van die Thema en de Voyager, gezien hun Chrysler evenknieen het best wel goed deden in NL.

    Login om te reageren
    • mopar zegt

      18 mei 2012 om 17:14

      @toyotafortuner: 300C deed het ook niet zo goed op de NL markt hoor. Topjaar was 2007 met 700stuks verkocht…en 95% daarvan was een taxi.

      Login om te reageren
      • toyotafortuner zegt

        18 mei 2012 om 23:20

        @mopar: tja gelijk heb je wel, hoewel ik ze ook wel als niet-taxi zie rijden, in zowel sedan als wagon (300c) BTW ik deel je mening wat betreft de Thema: 9 van de 10x is het origineel beter dan nagemaakte/gerebadgde/gecoverde dingen ;)

        Login om te reageren
  12. kaasboerin zegt

    18 mei 2012 om 17:08

    31 keer? Damn. Wel toevallig dat ik de(zelfde) Thema al 3x binnen een maand heb zien rijden in Amsterdam.

    Login om te reageren
  13. mopar zegt

    18 mei 2012 om 17:16

    Zonde want die Thema is toch wel een mooie auto geworden, zou hem alleen wel als Chrysler importeren…ziet er veel beter uit.

    Login om te reageren
    • anakiet zegt

      18 mei 2012 om 18:02

      @mopar:

      Het is een rebadge. Andere embleempjes erop, leer in et interieur en gaan met die banaan. Lijkt mij vrij lastig om 1 van de 2 mooier te vinden, het zijn dezelfde auto’s……

      Login om te reageren
      • mopar zegt

        18 mei 2012 om 18:06

        @anakiet: Zijn wel degelijk verschillen, zo hebben de Chryslers achterlichten met LED knipperlichten terwijl de Thema het met ouderwetse gloeilampen moet doen. Neemt niet weg dat hij er als Chrysler beter uit ziet, niet in de laatste plaats omdat hij dan ook met de V8 leverbaar is.

        Login om te reageren
        • anakiet zegt

          18 mei 2012 om 19:08

          @mopar:

          Zeg dan gewoon alleen deze 3 woorden.

          Met V8 leverbaar

          Die knipperlichten en balkje in de grill zijn verwaarloosbaar. Dus niks mooier of ziet er beter uit ;) :)

          Gewoon:

          Met V8 leverbaar

          Waterdicht, geen speld tussen te krijgen, geen verdere uitleg nodig.

          Opzich wel een gave bak hoor, vond de vorige wel mooier en vooral stoerder. Ik zag een keer in zo’n tunings programma dat je er redelijk eenvoudig een charger voorkant op kon zetten. Op tv kan natuurlijk alles, maar et stond iig wel erg goed, dus dan maar geen nieuwe auto.

          Login om te reageren
          • mopar zegt

            18 mei 2012 om 20:07

            @anakiet: Sorry hoor maar als ik ‘m er mooier vind uitzien dan die Thema dan is dat toch echt mijn goed recht, en ben je daar dan ook zeker geen uitleg over schuldig. Dat jij daar anders over denkt moet je zelf weten.

            Login om te reageren
            • anakiet zegt

              18 mei 2012 om 22:56

              @mopar:

              1e deel van m’n tweede reactie is natuurlijk niet serieus en met een knipoog.
              Denk gooi er een :) en ;) tegen aan, maar het kwam dus niet helemaal over dat:

              “Dus niks mooier of ziet er beter uit”

              niet serieus bedoeld is.
              Of iig niet dat je hem niet mooier mag vinden ofzo.

              En met MOPAR als nickname is het natuurlijk logisch dat je de V8 zou importeren. Tenminste dat zou voor mij geen verdere uitleg nodig hebben, dat bedoelde ik.

              Vond het alleen appart en vroeg me wel af waarom je de Chrysler er veel beter uit vindt zien.
              En dat is nu duidelijk, vanwege het LED knipperlicht in het achterlicht. (of zet het in de laatste 2 zinnen nu wel heel lullig neer ? )

              Het is iig allemaal niet zo serieus bedoeld.
              Prettig weekend :)

              Login om te reageren
              • mopar zegt

                19 mei 2012 om 10:48

                @anakiet: no hard feelings hoor, had een rot dag maar dat is geen excuus om zo op je te reageren.

    • wimbers zegt

      19 mei 2012 om 08:10

      @mopar: die thema hadden ze echt ook als wagon moeten verkopen, alleen taxichauffeurs kochten de sedan..

      Login om te reageren
      • mopar zegt

        19 mei 2012 om 10:51

        @wimbers: ik heb ook een sedan :oops:, maar vind hem er wel wat stoerder uitzien als de wagon. Heb ook nog geen kids dus de extra ruimte heb ik niet nodig.

        Login om te reageren
  14. Megakix zegt

    18 mei 2012 om 18:57

    Rebadgen is iets geheel anders, dan ‘samen ontwikkelen’ van auto’s (zoals de C1, Aygo en Peug). Feit is dat een nieuw model (Freemont) nog best verkocht kan worden in de eerste fase of het eerste jaar. Je zal zien, dat de toekomst van deze rebadges een verkeerde keuze is geweest door Marchionne. Het was vele malen beter geweest om de Alfa familie uit te breiden, danwel een Alfa te ontwikkelen met een ander merk. Nu is er een ´tijdelijke´ noodgreep toegepast….tijdelijk dus. Marchionne is geen strateeg, geen visionair, maar een boekhouder.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      18 mei 2012 om 21:56

      @Megakix: als je Macaroni rationeel zou besluiten dan had hij de stekker uit Alfa en Lancia getrokken. Tijdelijke oplossing, ja. Boekhouder, verre van.

      Login om te reageren
  15. pomoek zegt

    18 mei 2012 om 18:58

    Heb de 300c altijd wel een aardige auto gevonden, als Chrysler of Dodge, dat maakt mij niet zoveel uit. Lancia staat voor mij toch meer synoniem met een zekere “Europese” verfijning, en dat mis ik wel een beetje bij de 300c. Een leuke auto, maar wat grof. De Freemont vind ik ook wel een aardig model, maar ik vind het toch wel verrassend dat het zo’n succes is. Ik denk dat Chrysler als merk best wel een plek heeft in Europa. Je moet daar wel een goede marketingcampagne gaan voeren om Europeanen zo ver te krijgen dat ze in grote getale in dit merk gaan rijden. Het rebadgen heeft naar mijn idee in dit geval niet zoveel zin.

    Login om te reageren
  16. lincoln zegt

    18 mei 2012 om 19:05

    een badge is zeeeeeeer belangenrijk (als je een handtasje koopt) ..

    Login om te reageren
  17. tomleeuw zegt

    18 mei 2012 om 19:38

    Jammer, de hele wereld wist dit behalve Marchionne…..

    Login om te reageren
  18. meneersander zegt

    18 mei 2012 om 22:47

    De Chrysler 300C deed het vele malen beter, maar dat was wel in een andere tijd hé. We hebben het over 2012 waar benzine ruim 1.80 per liter kost.

    Ook denk ik dat mensen het stoerder vinden om hun Chrysler sleutels op de bar te ploffen, dan die van Lancia.

    Login om te reageren
  19. deltabelg zegt

    19 mei 2012 om 09:36

    ik heb een lancia voyager gekocht (heb recent tweeling en in totaal 3kids)

    en ben er uitermate tevreden mee…

    Login om te reageren
    • dennisr zegt

      19 mei 2012 om 09:45

      @deltabelg: Was er echt niks anders? :lol:

      Nja goed, geniet van je kids..

      Login om te reageren
      • deltabelg zegt

        27 mei 2012 om 12:26

        @dennisr:

        ik koop enkel italiaans

        Login om te reageren
  20. alfamail zegt

    19 mei 2012 om 16:30

    Yeah, wright! Wat had je dan gedacht, dat iedereen zich maar een beetje laat FOPPEN???
    We worden al genaaid door regeringen, banken enz; ook nog door een fucking Italiaans sprekende canadese amerikaan?

    Grow up Chrysler/Fiat, bouw gewoon echt nieuwe goede auto’s en stop met het omplakken van badges, who do you think we are? George Bush 2? We ain’t stupid!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North