Daar zal je hem hebben, de nieuwe Volvo V90

Auteur: , 141 Reacties

Ze mogen weleens een loodgieter aannemen bij Volvo, zo hard lekt het daar.

Het is niet echt een verrassing, het uiterlijk van de nieuwe Volvo V90. Hij was namelijk eerder al gelekt middels deze garagefoto en ook was er al een schaalmodel in omloop waardoor we precies wisten hoe Volvo’s nieuwe stationcar eruit zou komen te zien. En nu dan de ‘echte’ persfoto’s online. Een Britse autojournalist had de plaatjes iets te vroeg op het wereldwijde web gezet. Hij heeft ze verwijderd, maar je weet hoe dat gaat, als iets op internet heeft gestaan krijg je dat nooit meer weg.

Over de specificaties weten we nog niks, maar aangezien het de gezinsversie is van de S90, die wel al helemaal officieel is, kunnen we met een gerust hart een paar gokjes wagen. Zo durf ik te zeggen dat hij de uit de XC90 bekende 407 pk sterke T8-aandrijflijn gaat krijgen. Daarnaast krijgt de S90 met het zogeheten Pilot Assist een semi-autonome functie, waarbij hij tot zo’n 130 km/u zelfstandig op de snelweg kan rijden, dus dat kan binnenkort ook met het hockeyteam van je dochtertje achterin.

Al is het natuurlijk geen verrassing meer, maar op de Autosalon van Genève wordt ie definitief onthuld.



141 reacties

Het is bijna vakantie in Italie, net voor de vakantie hebben ze nog een voordeelactie, kijken HIER!
Hier passen de achterlichten wel bij. Zeer geslaagd wat mij betreft.
@dirkiii: staat zo een stuk beter inderdaad dan op de S90
Al hadden ze van mij het horizontale gedeelte weg mogen laten
@bierbuik: inderdaad! Het stuk dat op de klep zit (het deel dat open gaat) hadden ze inderdaad wel weg mogen laten.
@bierbuik: ik snap je punt maar als je een mooie donkere lakkleur hebt dan valt het geheel een stuk beter.
@bierbuik: Ik ben juist wel blij met het horizontale gedeelte; ik denk dat ik de achterlichten te smal had gevonden wanneer het horizontale stukje weg was gelaten. Daarnaast heeft Volvo met de V90, S90 en XC90 nu drie auto’s die slechts op basis van de designtaal van hun achterlichten niets anders kunnen zijn dan Volvo’s, terwijl ze toch alledrie hun eigen, verschillende, achterlichten hebben. Dit biedt hoop voor een toekomst waarin afzonderlijke modellen duidelijk de designtaal van het merk voeren, zonder slechts vergrotingen/verkleiningen van reeds bestaande modellen te zijn; de ontwerpers lijken er in ieder geval creatief genoeg voor te zijn.
@loremipsum: volvo komt steeds dichterbij de traditionele 2 (bmw merc) alleen het dashboard nog! Maar wellicht zijn er stappen gezet!?
@wildbeest:
Ik denk dat Volvo nou juist niet die kant op wil. Ze hechten nogal aan hun Scandinavische stijl. Dat is meer een mix van chique en eenvoud, duidelijkheid, degelijkheid en bedieningsgemak. En wat mij betreft ben ik nogal gecharmeerd van hun design en mogen ze van mij graag doorgaan op de weg die ze met deze S/V90 weer zijn ingeslagen. Hierdoor komt mijn Volvogevoel weer tot leven.
@wildbeest: veel fraaier en vrolijker dashboard dan die saaie grauwe bmwdashboards, voor mij een reden om nooit een bmw te kopen.
@dirkiii: als je het horizontale gedeelte weglaat is het alsof de achterlichten van audi en bmw sex hebben gehad
Dit lijkt me toch wel de mooiste station van het moment, vooral de achterlichten zijn erg strak!
@jipino: Je moet er van houden. Ik vind het echt niks..
Kijk, nu past de achterkant tenminste bij het geheel!
Dikke lijkenkar!
De Duitsers mogen hun borst nat maken
@wachtmaartotmijnvtecinkicktyo: Dat zal wel meevallen.
@wachtmaartotmijnvtecinkicktyo: Mijn vader Heeft zijn Audi A4 ingeruild voor een V60 en het komt niet eens in de buurt van die fijne (premium) eigenschappen van die Audi. Dat merk je aan simpele dingetjes als je bijvoorbeeld een deur dicht gooit. Ik denk dat mensen die aan een duitser gewent zijn maar beter niet naar een Volvo moeten overstappen!
@mzonneveld: Helemaal mee eens. Van een Passat naar een V60 eerste generatie gegaan en vervolgens naar een BMW3 serie. Tja. de V60 gaf je een gevoel van veiligheid en was stukken beter dan de V50 ooit was geweest maar de Passat zat al logischer in elkaar en de versnellingsbak DSG reed ook beter, net als wegligging. Maar overal scoorde de V60 best goed (wel af en toe rammeltjes en software problemen waardoor ik naar de garage moest vaker dan de Passat al had die af en toe ook wel wat. Daarna gegaan voor de BMW3 Serie, niet alleen ruimer, scheelt best behoorlijk op achterbank dan V60 (al was de Passat natuurlijk nog ruimer) maar alles klopte ook, logische functionaliteit, uitstekende rij eigenschappen, Voice besturing foutloos (dat was bij V60 wel anders). ik dacht dat ik met de V60 een prima auto had maar in vergelijk met de BMW was het een 7 min versus een 10 min. Echt groot verschil. Verwacht ook niet dat de V90 rijders van een Audi A6 of BMW5 serie gaat afsnoepen,
@mzonneveld: Grappig dat je dat zegt. Mijn vrouw reed altijd Audi’s, simpele A1’tjes, maar die gaven een meer premiumgevoel dan de Volvo V40 die ze erna even reed. Onder meer door de navigatie, die bij Volvo drie keer ruk is, maar ook door het geluid van de dichtslaande deuren. Zelfs bij een Volvo, waarvan je zou denken dat die uit 3 centimeter dik plaatstaal is opgetrokken, klinkt die deur minder solide dan bij een simpele A1.

Nu hebben we de afgelopen weken gezocht naar haar nieuwe leasebak en het eerste wat ze steeds deed was de deur dichtsmijten. Om te horen hoe dat klonk.

Uiteindelijk heeft ze gekozen voor de nieuwe mini clubman cooper. De 3-cilinder inderdaad. Maar in ogenschouw nemende dat ze dat blokje ook in de BMW i8 hebben gestopt, maakt het allemaal nog mooier.

Want wát een geweldige auto is dat zeg. Premium tot en met. Interieur zo goed afgewerkt, het lijkt wel een (kleine) Bentley. En het mooiste, dat ding, helemaal volgeladen met opties, kost minder dan een vrij kale Audi A3 limousine.

Maar dat laatste allemaal terzijde natuurlijk. Het ging over Volvo. Die wilde ze niet meer vanwege het ‘armoedige gevoel’ dat die haar bezorgde.

Over luxeproblemen gesproken trouwens… ;-)
@nicolasr: klinkt die deur minder solide dan bij een simpele A1.

Ik wist niet dat de klank van een dichtslaande deur bij Audi tegenwoordig uit de speakers kwamen?

Want serieus kan ik dit niet nemen.
Iedereen die ik kent die nu Volvo rijd is dik tevereden.
1 heeft eerst 3 Audi’s gehad en nu een V70. Niks dan lof en eindelijk meer als een jaar rijden met enkel regulier onderhoud.
@nicolasr: Ik vind juist een bmw een heel armoedig dashboard hebben, daarnaast rijden er veel types in Audi en bmw rond waar ik absoluut niet mee geassocieerd wil worden. Of een deur nou zo stevig dichtslaat lijkt mij geen criterium waarop je een auto moet kiezen. Wel b.v. echte veiligheid en daar is Volvo volgens mij nog steeds beter in.
@mzonneveld: toch behoorlijk subjectief dit. Mijn collega komt vanuit een dikke A4 in een V60 en gaat straks waarschijnlijk zijn 2e V60 tegemoet. Ikzelf heb een aantal jaren Passat gereden (best dikke Highline rond de €60k) nu V60, en ik moet zeggen doe mij toch liever een V60. Een auto beoordelen op het dichtslaan van een deur, tja, wat moet je ervan zeggen. Onlangs een week in de nieuwe XC90 gereden, die is qua afwerking wel een hele stap vooruit! Wat een dik interieur, megavette stoelen, etc. Wow, wat mooi. Als dat net zo mooi in deze V90 komt (en dat komt ‘t) BMW/Audi/etc. krijgt er een hele dikke concurrent bij. En nee ik heb geen aandelen bij Volvo.
Mooie bak, zal de ‘echte Volvo rijder’ (belerende babyboomert, type Koos Spee met ruitjesoverhemd en drankneus) wel niet aanspreken omdat ie te schreeuwerig is, maar Volvo’s verstokte klantenkring sterft langzaam uit dus goed dat ze wat progressiever gaan stylen..
@parker: die typering is wat kort door de bocht, denk ik hoor, heel klein beetje maar. Niet boos worden he…
@volvo-s60-adept: ik heb het over de militante groep die zichzelf ‘een echte Volvo rijder ‘ vindt, zelfbenoemd dus, die met argusogen kijkt naar ‘leasetypes’ of ‘patsers’ in moderne Volvo’s en vindt dat Volvo tegenwoordig teveel ‘niet-OSM types’ aantrekt..
@parker: en gek genoeg kan ik me in die gedachte redelijk vinden. Ik bespeur geregeld een lichte irritatie bij als er weer een gesjeesde junior-accountmanager of assistant salesonderknuppel in z’n V40 D2 leasegebakje op minder dan een meter van m’n achterbumper hangt. En nee, dat heeft niks te maken met mijn snelheid op dat moment.
@volvo-s60-adept: Netjes rechts houden ongeacht je snelheid (ja, óók als je precies de maximum snelheid rijdt..) lost álles op..
@parker: als die v40 knulletjes dat ook doen, pas dan is er niks meer aan de hand.
@jerommeke: bumperkleven doet niemand ‘zomaar’ voor de lol, je moet gewoon op tijd weer naar rechts gaan, óók als jouw Volvootje wat groter is dan die van je achterligger, óók als je wat ouder bent dan je achterligger en óók als je na lang omhoog likken eindelijk senior salesharrie bent en je klevende achterligger nog junior… :-)
@parker: de bumperklever ziet het precies verkeerd om. Elkaar het licht in de ogen gunnen, wat minder opgefokt doen en dan ben je er ook. Bumperkleven is hoe dan ook nooit goed te praten.
@parker: kom jij wel eens buiten? Bimperklevers heb je altijd. Zelfs als je met de maximum snelheid uiterst rechts rijdt heb je nog kans dat er een Bimperklever achter je komt. Domweg omdat een hoop mensen niet in de gaten hebben dat ze kleven.
@lekbak: veruit in de meerderheid zijn nog altijd 1. de comateuzen die niet eens weten op welke baan en hoe hard ze rijden, laat staan wat er achter ze gebeurt; en 2. de belerende linksplakkende ‘je mag hier maar 100’ treiteraars (on topic: vaak een wat oudere Volvo rijder)..
@parker: Je hebt het maar druk met haten hè?
@volvo-s60-adept: Wat zo jammer is dat “vroegah” een Volvo met 2 uitlaten betekende dat er genoeg power in het vooronder lag en dat je tegenwoordig door al die R-design pakketten dat ook al hebt op je 1.6D met 115 pk. En dan heb ik het nog niet eens over de enige Volvo die net zoveel pk’s heeft als zijn topsnelheid. Wat is dat kansloos zeg.
@parker:
Gaat’ie weer…………………
@parker: volgens mij vergis je je hier en beschrijf je een mercedesrijder, die zijn vaak beneveld
Mooi ding. Dat zal toch behoorlijk fijn rijden!
Zo lelijk als de sedan is, zo mooi is deze. Wel apart
@tvklarenbosch: Dat is dus wel vaker met ‘station’ modellen van de welbekende merken.
@baap: MB C-klasse is als station ook mooier ja. Weet jij er nog meer?
@tvklarenbosch: E-klasse combi is mooier dan de sedan, de A6 Avant is knapper dan de sedan (alhoewel ik deze nooit zal kopen, want Audi), de 3 en 5 serie touring zijn mooier dan de sedan. Alles is natuurlijk persoonlijk
@baap: fijn dat je even vermeldt dat jij de audi nooit zo kopen…
@87sandyd: Fijn hè? Ik heb toch geen Audihart gekrenkt hoop ik? Ik bedoelde er helemaal niks mee meneer 87. Ik vind de A6 Avant daarentegen wel een knappe auto hoor daar niet van.. ik ben het gewoon niet helemaal eens met de constructieopbouw van de motoren van Audi (blok vóór de vooras), wat ze in nature onderstuurt maakt. Enfin, misschien dat dit ook wel iets is van jaren geleden… who knows? :)
@baap: is nog steeds zo. De gorgelende hockeyer pakt tegenwoordig een audi. Ze durven het aan. Kenners zijn het niet
Leuk en aardig maar de 5 serie Touring is absoluut de vedette van deze klasse!
@kimholland: Ik ben groot fan van de huidige 5-serie. Een schitterende auto met een tijdloos design die jarenlang de maatstaf in zijn klasse is geweest. Maar hij begint nu wel erg oud te worden. Zeker nu de nieuwe E-klasse en S90 eraan komen.
@berlinetta: de F11 tijdloos? De E39 Touring; die is pas tijdloos.
@e1000bmw523i: Je hebt volkomen gelijk, alleen de F10/11 ziet er nog steeds strak uit ondanks zijn leeftijd van bijna 6 jaar.
@e1000bmw523i: Ik denk dat de F11 ook over een jaar of 10 tot de meer geslaagde vijfjes zal horen. Het ontwerp klopt gewoon aan alle kanten, net als de E39 (en itt de E61).
@berlinetta: laat staan dat saaie en lelijke interieur van bmw, daar wordt je toch depressief van.
@kimholland: Dat vind jij. Ik vind de 5 touring compleet degraderen bij deze schoonheid.
@kimholland: Ik dacht dat jij juist een voorkeur had voor ruime achteringangen… Daar wint deze het hoor! ;-)
@kimholland: Zeker aangezien je daar wél een gewoon een lekkere zescilinder in kan krijgen.
Waw wat een machine.
De achterlichten verpesten voor mijn gevoel de auto, als de achterlichten niet doorliepen tot de achterklep vond ik het een geweldig mooie volvo!
Perfect voor als je ruimte nodig heb. Goed design, mooi interieur.. echt een top wagen. Ze zijn echt lekker bezig bij Volvo.
Wat een uitstraling! Met de S90 en deze gaat Volvo het de Duitsers voor het eerst echt lastig maken verwacht ik.
@raymster: Die rol was al weggelegd voor de vorige gemeratie XC90.
Absoluut de meest strakke station die er aan zit te komen. Ben benieuwd hoe een E-estate hier tegenover zal staan!
Ziet er erg goed uit.
Dik. Meteen ook geen enkele reden meer om nog voor een XC90 te kiezen.
@trustmeiamanengineer: Nee? Als ik de keuze had zou ik toch de SUV willen. Zag vandaag nog de plug-in staan, dik ding hoor.
@sunder94: Rationeel gezien kan alleen de hoge zit van de XC90 de keuze voor die auto rechtvaardigen. Verder is de V90 in alle opzichten beter. Stuurt beter en zal zuiniger zijn.
@berlinetta: Die discussie loopt al heel lang. Ik ben zelf meer een voorstander van een Wagon, gezien het feit dat je qua praktisch gemak niets onder hoeft te doen voor een SUV maar verder alleen maar voordelen hebt. Maar je zit er wel heerlijk in, mooi overzicht. Daarbij is het makkelijk in en uit stappen. En de XC90 kan 7 mensen prima kwijt, gaat bij de V90 niet lukken, ben ik bang.
@gtwillem: Vooruit, de derde zitrij is (naast de hoge zit) een voordeel van de XC90. Verder scoort een station beter. Ik moet dan wel eerlijk bekennen dat ik de XC90 mooier vind, maar dat komt omdat ik niet zo fan ben van stations.
@berlinetta:
Ik weet niet of Volvo die traditie ook met de nieuwe V90 zal voortzetten, maar de vorige was toch echt wel als 7-zitter te krijgen.
@9000cse: zijn er überhaupt nog merken die dat doen? Mercedes heeft het ook jarenlang gehad, evenals peugeot met de 40x familiale. Super handig zo’n derde bankje.
@lekbak:
Ik weet het eerlijk gezegd niet zo uit het blote hoofd. Dat segment is -dacht ik- overgenomen door de wat “hogere instappers” en -niet te vergeten- Tesla. (!)
@berlinetta: Je hebt hem al gereden?
@sketcher: Rijdt een 5-serie beter dan een X5? Rijdt een A6 beter dan een Q7? Volgens mij wel. En nee ik heb hem niet gereden.
@trustmeiamanengineer: Nou… Kan me wel wat redenen verzinnen om toch de XC te willen. Zeker aangezien de nieuwe ook nog wel lekker scoort kwa terreinwaardigheid. Goed, het is geen Land Rover, maar hij heeft bijv. wel sperdifferentiëlen en evt. luchtvering. In Nederland voor velen misschien niet heel nuttig, maar in Scandinavische landen of andere continenten zijn die zaken een stuk belangrijker.
Wauw, erg strakke bak! Reken maar dat dit net als de V40, XC90 en de vorige generatie V70 een absolute verkooptopper gaat worden hier in Nederland. Volvo is wel lekker bezig trouwens, met de vorige lichting waren ze me even helemaal kwijt maar met de XC90 en S/V90 zit het qua design weer helemaal goed. Met die 4-cilinders kan ik ook nog wel leven. Alleen jammer van de voorwielaandrijving.
Schitterende station, maar ik vind de sedan mooier. Dat geldt overigens bij 90% van de auto’s, op enkele uitzonderingen (waaronder de V60) na.

Die Pilot Assist lijkt me heerlijk. Wat een genot moet het zijn om voor of na je werk even glazig voor je uit te staren terwijl je over de snelweg zoeft.

Ik zou hem overigens bestellen als D5 en niet als T8. Die T8 zuipt behoorlijk zodra de accu leeg is. Dan liever een D5, al dan niet gechipt. Daar moet ook wel 250 pk uit te halen zijn. Meer dan voldoende.
@berlinetta: de T8 heeft ook en ander nadeel, namelijk 320 pk op de voorwielen. Een D5 heeft haldex vierwielaandrijving, dat geeft een veel beter rijgedrag.
@knipperlichtje: Ook dat nog eens. Zodra de accu leeg is, heb je inderdaad alleen voorwielaandrijving. Dat wordt snel slijtende voorbandjes als je geen fluwelen rechtervoet hebt.
@berlinetta: Ja en o wee als je helling op vlot wil wegrijden… Wielspin galore
Hondslelijk front!
Opzich wel aardig, maar ik mis de rechte achterkant. Dat is juist zo fijn bij Volvo stations, je kunt tenminste iets vierkant vervoeren. Die platte achterruiten nekken heel je laadruimte.
Toch wel de lekkerste station van t moment, ontzettend strakke bak
Oei, oei, oei! Een grote Volvo stationwagon zonder kaarsrechte achterkant…. Even wennen. Want dat was wel een Volvo-dingetje….
http://static.autoblog.nl/images/wp2010/big/volvo-station-evolutie1000.jpg

Maar goed, aan het verleden heb je ook precies niks….
@Rob: Eeeste generatie V40 lie anders ook best plat. Maar ik zie ze ook liever kaarsrecht.
@sketcher: Gedeeltelijk mee eens. Op de V40 (2) en ook een beetje op de V50, waren ze aardig bol. De concepten van enkele jaren terug hadden haast dezelfde achterklep als de V90. Blijkbaar was de kritiek niet luid genoeg. Ik moet hem eerst in het echt zien.
@phaeton: De V90 heeft geen platte kont omdat hij anders veel te lang lijkt (lijkenwagen idee). De nieuwe V60 wordt wel plat, zoals het hoort.
@sketcher:
Klopt, al zou ik dat meer als bol omschrijven ipv plat ;-)
Maar de eerste V40 en S40 heb ik altijd een beetje buitenbeentjes in het Volvo gamma gevonden. Zit daar stiekem een andere auto onder ofzo?
@Rob: jawel: het is een Ford Focus hatchback. Zet ze naast elkaar en je ziet het meteen, de carrosserie is zelfs vrijwel identiek, interieur ook grotendeels..
@parker:
Verhip, je hebt gelijk. Al heb je het dan wel over de tweede generatie.
Ik had het eigenlijk over de eerste generatie S40/V40, da’s toch geen Focus?
@Rob: ik wist dat ook niet, maar @gtwillem schreef een paar dagen geleden dat er een mitsubishi carisma onder zit. Of eigenlijk dat het technisch een carisma is.
@lekbak:
Een Carisma, dat had ik er niet achter gezocht….
Verklaard wel de omhooggaande kont van de S40
Wat een ding zeg
Heel mooie station. Eindelijk stappen ze bij Volvo van dat ‘ouwelullen imago’ af en komen ze met wat nieuws. Leuk die nieuwe designtaal.
De achterlichten lijken op die van een bmw
@meneermandjegtav: Vertel mij eens welke…
@meneermandjegtav:
Je doelt zeker op de horizontale delen? Dat vind ik ook direct de tweede misser van deze auto. Ik ben namelijk dol op slanke verticale lichten. Ford Focus/Mondeo, Citroen C5, nieuwste Escalade, eerdere Volvo stationwagons; noem ze maar op, ik ben der dol op! Geeft een mooi rank aanzicht. Nu is het toch een beetje plomp…
@Rob: ja vooral de horizontale delen ja
@Rob:
Om even de hipster uit te hangen
Cadillac did it before it was cool https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/fb/1972_Cadillac_Sedan_de_Ville_rear.jpg
@shiva:
Ja! Tof. Mooi.

Ik snap het niet he, vandaag de dag met allerlei 3D led-technieken enzo, maar slanke elegante lichten zie je niet op auto’s…..
@meneermandjegtav: de horizontale delen eerder een audi a3 sedan
@srthellcat: nee ik vind het toch meer een bmw look.
Jon, we moeten ff wat creatiefs verzinnen na 10 jaar typische volvo-station achterlichten. Ah joh we plempen er een verticale streep erbij en hoppa.
@arashrsf:

10 jaar, 23 jaar zul je bedoelen. (Trend werd gezet door de 850 in 1993)
@jack_abarth: 25 jaar dus. De 850 kwam uit in laat 1991.;)
Fraaie auto met een eigen gezicht, zonder dat het een typische Volvo is. Erg fraai. En eindelijk een goede concurrent om het op te nemen tegen de Duitse Drie. Want hoe goed de A6, 5-serie en E-klasse ook zijn, het zijn wel heel voorspelbare keuzes. Nu heb je een originele keuze zonder dat je direct concessies hoeft te doen.

Dit betekent dan helaas wel dat met de V70 de klassieke Volvo stationwagon komt te overlijden, denk ik. Of zullen ze daar een apart model voor maken. Dat gekke ding bleef maar verkopen.
@gtwillem: Ik ben er niet over uit. De V60 raakt ook op leeftijd. Grofweg ging het de afgelopen jaren zo:
Klein:
C30 > V40
V40 > V50

Midden en groot:
S60/V70 > S60/V60 + S80/V70
S80 > S90/V90

De V90 lijkt duidelijk groter dan de V70. Wat we dus over houden zijn opvolgers voor een S60/V60 en de V70. De V70 is het sterkere ‘merk’, maar de V60 is ook aardig populair. Niet alleen in hybride minnend Nederland. Ik gok er op dat de nieuwe V60 de gegroeide C-klasse achterna gaat en daarmee tussen de V60 en V70 in gaat zitten. Qua naamgeving gok ik op S70/V70.

Volvo zal dan de keuze moeten maken wat ze met het kleine segment gaan doen. Het zit er dik in dat ze een concurrent willen blijven maken voor de A3/1/A, maar ik kijk er niet van op wanneer ze met een compacte serie komen die de V40 opvolgt met een échte XC40 daar bij (een kleine XC60, Q3 concurrent).

Ook een kleine sedan als zijnde opvolger van de oude S40’s is een mogelijkheid. Dus weer het C30/S40/V50 idee. Zou V40/S50/V50 kunnen heten. Dan heb je in traditionele segmenten de S/V 50-70-90 series.
@phaeton: Wat jouw vermoedens alleen maar steunt is het feit dat Volvo enkele dagen geleden als opwarmertje voor de V90 een serie foto’s van hun eerdere stationwagens de wereld in slingerde en daarbij (dus blijkbaar heel bewust) geen V70’s bij stonden. Oké, de 850 werd later als V70 verkocht, maar de twee generaties ‘echte’ V70’s staan er niet tussen. Wellicht omdat de V90 niet als vervanger van dat model komt.
@gtwillem:
Weet niet, maar als t net zo stuurt als een v60 is het qua stuurgedrag niet echt concurrentie.
@super: V90 is van een nieuwere generatie. De XC90 kan prima meekomen met de Premium Duitsers.
@gtwillem:
Eerst zien dan geloven, mijn oude e46 van 2001 stuurde al een stuk beter dan die v60, dus weet niet of t een kwestie van generatie is.
@super: De E46 is een uitzonderlijk goede auto. Sterker nog, ik vond de E46 een meer premium interieur hebben in vergelijking met mijn nieuwere E91. Daarnaast is premium niet alleen het sturen. Qua interieur, afwerking, gadgets en veiligheid vind ik de huidige XC90 zeker op het niveau van de premium Duitsers.
@gtwillem: premium duitsers? Je bedoelt die saaie duitse eenheidsworsten? Op gebied van veiligheid staat Volvo nog steeds voorop. BMW’s vliegen al bij een beetje nattigheid van de weg, levensgevaarlijk.
@grandmasterb: Hoeveel fouten in een paar zinnen iemand kan maken. Dat het Duitse eenheidsworst is, is evident. Dat jou dat niet zint eveneens. Maar dat maakt het nog niet waar. Of Volvo nog altijd zo ver voorop staat qua veiligheid durf ik ernstig te betwijfelen. Niet dat Volvo’s qua veiligheid niet deugen, integendeel. Maar de Duitsers zijn bijzonder dichtbij zo niet verder.

Dat BMW’s de weg afglijden onder gladde omstandigheden is natuurlijk de reinste kolder. Complete onzin, no offence.
@super: uit ervaring weet ik dat de XC60 bij snelweg/autoweg snelheden en hoger als een natte krant stuurt, dus ik ik kijk er niet van op dat dit bij de v60 ook zo is
Ik vind hem echt prachtig!
Die nieuwe neus van volvo is echt bruut.
De daklijn is iets té, op de kortere shooting brake concept stond het iets beter. Maar verder verschrikkelijk mooi, niks op aan te merken. Een XC90 maar dan iets sierlijker.
Erg mooie auto. Maar ik blijf er van balen dat Volvo compleet afscheid heeft genomen van 5 of meer cilinders. Als hier lekkere 5/6/8 cilinders in te krijgen waren dan was het echt een hebbeding geweest.
Ik ben benieuwd of Volvo voor de V90 ook een cross country variant gaat maken. Volgens mij kan dat prima op basis van dit model. Zo krijgen we dan een tussenstap tussen de standaard station en de SUV…
Zeer strakke wagen met prachtige looks
wat weegt dit fam.hondehok wel niet?,met slechts een 4 cilinder?
Wat een slagschip
strak
Als je premium wilt rijden, maar niet bij wilt betalen voor minder ruimte.
@mout: Volvo is nou niet echt premium hoor. Daarvoor is het ’t altijd allemaal net niet. Deze auto lijkt me, mede door het formaat zeecontainer, meer een concurrent voor de Superb. Ook geen premium auto overigens.
@jerommeke: ik denk dat je er naast zit. De Skoda Superb is een goede auto, maar is een D-segmenter, geen E-segments auto. En in zijn segment is het de ‘budget’ aanbieding.


De Volvo V90 is wel degelijk een Premium aanbieding. Kijk naar de XC90, die is meer dan opgewassen tegen de Duitse Premium concurrentie. Dit is de E-segments Stationwagon ervan.
@gtwillem: V60 en V70 zijn net niet premium als je ze vergelijkt met BMW, Audi en Mercedes. Afwerking was het net niet. Prima auto voor er net onder en inderdaad iets beter dan een superb maar categorie Volkswagen ongeveer net zo goed maar niet beter.
@riva: Volvo zat inderdaad een beetje tussen VW en Audi in, maar met de XC90 hebben ze echt een paar hele grote stappen voorwaarts gemaakt. Met de S90 en V90 denk ik dat ze ook de aansluiting hebben weten te vinden met de BMW 5, Audi A6 en Mercedes E, alhoewel die laatste waanzinnig indrukwekkend is.
@gtwillem: misschien heb je ook wel gelijk. Ik ben tot nu toe een aantal keer bij het zoeken van een nieuwe auto op stap geweest met een Volvo, omdat het merk me toch ergens wel trekt, maar toch elke keer weer teleurgesteld. De afwerking, inrichting, etc, doen afbreuk aan wat een luxe Volvo zou moeten zijn. Ik gun het ze van harte, op de v40 na een sympathiek merk, maar ik zie ze de gevestigde orde geen slapeloze nachten bezorgen. Misschien ook wel omdat Volvo zo’n merk is dat overal een beetje tussenin valt. Net niet “premium”, maar ook weer niet gewoon Opel of Renault.
Leuk voor in de parkeergarage….
Dijk van een ontwerp met strakke en eenvoudige lijnen. De grootste probleem met het design van moderne auto’s is dat het vaak nogal gekunsteld is of dat de proporties downright weird zijn. De hedendaagse ontwerper weet van gekkigheid niet meer wat het aan moet met de verlichting of wordt door de boekhouders verplicht om een platform onder een auto te schuiven dat qua plaatsing van de wielen niet geschikt is voor de koets die erop komt (Mercedes CLA). Gelukkig heeft deze Volvo daar geen last van.
Wat een prachtige wagen. Echt super mooi alleen wel jammer dat de 5 cilinder echt is uitgestorven nu
Daar kan een heel nest Golden Retrievers in de kofferbak.
Wat een vliegdekschip.
Mooie bak!! Alleen die motoren 😢
Wat gaat dit kosten in een normale Business trim?
Mooie bak, volvo krijgt het toch altijd goed voor elkaar om hun auto’s op te frissen en modern doen ogen voor een flink aantal komende jaren. Noem het misschien saaie lijnen, maar het is strak en blijft er lang goed uitzien
DIe achterlichten deden mij gelijk denken aan de E-39 Touring. Zeker een compliment!

Prachtige begint Volvo te maken. Stel je voor dat je deze en de nieuwe XC90 op je oprit hebt staan. Beiden zwart metallic, beiden volledig zwart uitgevoerd lederen interieur.. Dat zou erg gaaf zijn.
Heerlijk !!!!
Pfoe, hier staat toch wel weer een erg statige wagen hoor. Deze nieuwe V90 doet me op de ene of andere manier een beetje denken aan de oude 965 en V90, geen idee waarom. Ik ben benieuwd hoe de auto er in het echt uit ziet, het nieuwe design van de achterlichten staat ‘m wat mij betreft erg goed.
Man, man, man wat een wagen! Het oogt modern, maar ook klassiek tegelijk en het ziet er ook nog eens prachtig uit. Ik heb bij de collega’s ook nog even de interieurfoto’s bekeken en ook dat ziet er héél mooi uit. Ja, als ik het geld zou hebben wist ik het wel, dan rende ik morgen naar de dealer om alvast een V90 T8 te bestellen.
Allemaal leuk en aardig en mooi maar er ligt een 4 cilinder in hahahahaha. Mooie auto hoor maar ik weet echt niet waarom Duitsland het moeilijk gaat krijgen maar het begint wel enigszins in de buurt te komen. Motorisch echter totaal niet. Leg er een dikke V6 of V8 in. En verfijning kennen ze niet bij Volvo. De deuren dichtgooien en je weet genoeg
@730ld: Als je zo graag deuren dicht gooit moet je portier worden. Ik rijd liever in een auto die een mooi interieur, dat is bij bmw ver te zoeken, en veilig is, bmw’s zijn dat op een natte weg niet.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).