Rijd deze zomer de 25 beste zomerroutes van Europa

Auteur: , 102 Reacties

Droom jij bij het woord vakantie meteen weg naar een partijtje lekker sturen over bochtige weggetjes die door mooie landschappen lopen? Laat autoblog dan de eindbestemming van je Navi invoeren, als je durft.

Atlanterhavsveien

Psycholoog Dr. David Holmes heeft een grondig onderzoek uitgevoerd naar wat de beste autoroutes zijn die je in de zomer kan afleggen in Europa. David, die door vato’s doorgaans aangesproken wordt met ‘Eyyy holmes’, is met een heuse formule op de proppen gekomen zodat verschillende routes met elkaar vergeleken kunnen worden. De formule heet de ‘Ultimate Summer Drive’ (USD) formule en gaat als volgt:

((P+T) x (R+SC)) x100/21.3333
———————–
SS+AT+W

P staat hierbij voor het aantal punten om te stoppen, T voor het type weg, R voor de afgelegenheid van de weg, SC voor hoe pittoresk de omgeving is, SS gaat over de hellingshoek en het camber van de weg, AT voor de hoeveelheid ander verkeer en W voor het weer. Deze formule is gecombineerd met gegevens TomTom, die niet minder dan 14.000 mensen hebben gevraagd aan te geven wat het nou precies is dat voor hen een stukje rijden eleveert tot een plezierige bezigheid. Yay (pseudo)science!

Hoe dan ook is er uit dit proces een fijn lijstje gerold van 25 mooie routes om te rijden in je zomervakantie, onderverdeeld in vijf categoriën. Uiteindelijk is er ook een top-5 opgesteld en net als bij de mini playbackshow kan er maar één route de absolute winnaar zijn.

Om te beginnen de 25 wegen, gerangschikt op de categoriën ‘beste route aan de kust’, ‘beste route in het bos’, ‘beste bergroute’, ‘beste route voor een epische roadtrip‘ en ‘beste route om geschiedenis op te snuiven’:

Beste route aan de kust: voor de VOC-afstammelingen
Amalfi Kust – Italië
Ireland’s Causeway Coastal Route – Ierland
Costa Brava – Spanje
Estoril Coast Drive – Portugal
Dalmatische Kust – Kroatië

peerd
Beste route in het bos: voor de boomknuffelaars
Route 500 Schwarzwald Hochstrasse, Zwarte Woud – Duitsland
A5 Chirk to Bethesda via Snowdonia Park – Wales
Los Alcornocales national park – Spanje
New Forest – Engeland
Het Como-meer – Italië

Snowdonia

Beste bergroute: voor de berggeiten
Furkapas – Zwitserland
Stelviopas – Italië
Grossglockner Hochalpenstrasse – Oostenrijk
Col Volteux – Frankrijk
Trollstigen – Noorwegen

Beste route voor een epische roadtrip: voor de rustelozen
The North Coast 500 – Schotland
Atlanterhavsveien – Noorwegen
Route One – Ijsland
Wild Atlantic Way – Ierland
Basque Circuit – Spanje en Frankrijk

Inverness

Beste route om geschiedenis op te snuiven: voor de snuivers
Route Napoleon, Alpes-Maritimes – Frankrijk
Romantische Straße – Duitsland
The Marguerite Route – Denemarken
The Peloponnesus – Griekenland
Transfagarasan – Roemenië

Zo, dat is best een stukje rijden. Maar zoals eerder geschreven is er gelukkig een doorselectie gemaakt. De gelukkige geselecteerden:

– Atlanterhavsveien – Noorwegen
– Estoril Coast Drive – Portugal
– Het Como-meer – Italië
– The Peloponnesus – Griekenland
– The North Coast 500 – Schotland

De absolute winnaar gaat naar het land van Statoil, koude en Hyundai-aanbidders. Jawel we hebben het over Noorwegen. De ‘Atlanterhavsveien’ wat zich ongeveer vertaalt als de Atlantische Oceaan-weg scoorde het hoogst volgens de wetenschappelijk verantwoorde formule. De mix van spectaculaire vergezichten, wegen met een hoge kwaliteit die niet te complex zijn (zie ze hier) en perfect licht in de zomer kon uiteindelijk niet getopt worden door de andere pretendenten.

Meer van dit? Check dan ook deze 12 Europese autoroutes die je gereden moét hebben.



102 reacties

Heb besloten met me vriendin dit allemaal te gaan rijden. Enige wat ontbreekt zijn een fijne lichte rwd en 10 jaar tijd.
@fmgarcia: miata met garrett turbo en gaaaan
@fmgarcia: Wel Col de turini gedaan paar maanden geleden. Met een Saab 93 dus dat kan beter.
@fmgarcia: 1 raad. Ga zonder vriendin. Een roadtrip doe je toch niet met je vriendin. Dan kun je niet zomaar proeven van de lokale lekkernijen.
@hansjeworstje: Of je maakt goeie afspraken ;)
@hansjeworstje: Of je hebt gewoon een vet chille petrolhead vriendin..
@hansjeworstje: Ik slaap naast haar in de auto als het moet. Dat zegt voor veel mannen al genoeg. Petrol in haar bloed.. Ehm zal haar tampons komende maanden uitknijpen en laat het je asap weten!
@fmgarcia: Vorig jaar een rondje west-Europa met m’n vriendin gedaan in m’n MX-5: Zeeland, Belgische kust, Normandië, Turijn, Milaan, midden-Zwitserland, Zuid-Duitsland (Freiburg im Breisgau) en toen weer naar NL. Echt een toprit! Twee jaar daarvoor in m’n eentje een vergelijkbaar rondje gedaan, toen via de Cote d’Azur. De vakanties kosten veel geld vanwege de brandstof, en ’t is zeker duur als je bedenkt dat je kampeert met een tentje, maar ik vind het altijd weer de moeite waard.
@Jochempie: Het is ook iets voor de toekomst. Iemand een idee, leuke auto redelijk licht, snel en evt ruimte voor een set extra banden plus 15 paar schoenen? Max 10k.
@fmgarcia: Grappig dat je daar over begint, dat zijn ook de eisen die ik aan een volgende auto stel, dus ik heb er al redelijk wat onderzoek naar gedaan. Redelijk licht kan ik niet beloven, maar onnodig zwaar zijn ze echt niet:

BMW E46 325ti Compact: een praktische driedeurs hatchback met een hele ruime, goed toegankelijke kofferbak. En natuurlijk zes pitten voorin, aandrijving achterin! Voor 10K koop je de mooiste van Europa.

Mini Clubman Cooper S: Het bekende verhaal natuurlijk, een verlengde mini, waarbij de bagageruimte er het meest op vooruit gaat. Stuurt exact zoals elke andere Mini, met het verschil dat de langere wielbasis ‘m waarschijnlijk iets stabieler maakt in een rechte lijn.

Peugeot 207 RC SW: Een zeldzaamheid, behalve als je in Zwitserland gaat shoppen, is deze kleine station. Er ligt precies dezelfde motor in als in de Mini van hierboven, 174 pk 1.6 “Prince” motor. Zowel bij de 207 als de Mini geldt: check dat het werk aan de distributieketting is gebeurd. Je wilt geen rekkende, ratelende ketting, dat zorgt voor meer problemen. Behalve dat is de 207 verrassend genoeg een heel betrouwbare auto.

Opel Meriva OPC: Gek hoog wagentje, maar wel een lekkere dikke bodykit, 17 inch pornojetsers en een 1.6 turbomotor met 180 pk. Nooit in Nederland geleverd, maar stap even de grens over en je komt ze in bescheiden getallen tegen.

Mercedes-Benz C-klasse coupé/CLC: niet de lichtste auto hier, maar wel redelijk compact, en het is een driedeurs hatchback met achterwielaandrijving. Eigenlijk hetzelfde recept als de E46 compact waarmee ik het verhaal begon.

Mazda RX-8: Het is even passen en meten, wil je de wielen erin krijgen, maar verder is de RX-8 voor wat het is een hele praktische auto. Neem de auto met de laagste kilometerstand, en let er op dat de olie NIET degene is die Mazda aanraadt: wegens uitstootcijfers moest Mazda de verkeerde olie voorschrijven aan hun klanten. Zorgt voor snellere slijtage van de wankelmotor.

Verder, tja, veel merken hebben wel wat handige hete hatchbacks in z’n verleden:

Renault Twingo RS: piepklein aan de buitenkant, maar haal de verschuifbare achterstoelen eruit en je hebt een zee van ruimte voor al je spullen.

Renault Clio RS Mk III: zeer serieus racemonstertje, en praktische hatchback. Kan er geen kwaad woord over zeggen, staat ook hoog op mijn verlanglijst.

Ford Focus RS Mk1: Geen lekkere langeafstandsauto, mede dankzij het agressieve sperdifferentieel dat zich enkel leent voor keihard door de bochten beuken. Wel erg praktisch en ik vind ‘m persoonlijk heel dik ogen. Schrijft ook niet meer af, nu al een klassieker!

Renault Clio 1.6 16V GT Gordini: geen hele snelle auto, met 125 pk. Maar een atmosferisch blokje om van te smullen, een lekker speels onderstel en standaard lekker lichte wielen voor dat belangrijke onafgeveerde gewicht. Extra voordeel? ’t Is een vijfdeurs! En hij ziet er lekker subtiel dikker uit.

Ongetwijfeld vergeet ik nog een heleboel dik spul, maar dit zijn wel mijn favorieten voor tussen de 5000 en 10000 euro!
@Jochempie: Zo aardig aan de slag gegaan met mijn vraag chapeau voor het lijstje! Ja dit waren ook mijn eigen toppers al. De Meriva wist ik niks van en de compacts wil ik niets van weten. Hoef niet uit te leggen waarom niet denk ik. De Clio lijkt me mega stuiteren op langere afstand. Die clubman is zo gek nog niet, alle moderne rotzooi, airco usb etc Maar rwd is toch pré als er zoiets zal worden aangeschaft. Mijn hart zegt al tijden Rx-8, al is het alleen maar om het zoemetje en de suicide door voor als het me toch teveel wordt samen op reis.
@fmgarcia: De FC RX-7, Porsche 924 en 944 en Mitsubishi Starion hebben ook wel een aardige bagageruimte, moest het echt een achterwielaandrijver zijn.

Ja en anders, het klinkt lullig, maar een Audi TT van de eerste generatie is ook nog redelijk praktisch. Leuk rijden doet het niet echt, niet zoals de Mini. Wat nog wel leuk is, ondanks de voorwielaandrijving, is een Toyota Celica T-Sport. 192 pk bij ongeveer 8000 toeren, en een hatchback, dus wederom best praktisch. Iets minder sportief, voorwielaangedreven maar alsnog praktisch, Mitsubishi Eclipse. Vierwielaandrijving in een knotsgekke coupé met hatchback-achterkant: Mitsubishi 3000GT.
@Jochempie: Zoon van @willeme?
@Jochempie: heb zelf ook n mx5 maar gaan die snelwegkm’s niet irriteren? Mx5 is echt geen snelwegmonster met zo’n 3800 toeren bij 125km/u
@sanjo120: Neuh, valt er mee. Vooral omdat ik op de snelweg 105 rijd, waar ik ook rijd. Da’s een relaxte snelheid met een MX-5, als je de “65 mph-shimmy” maar negeert (resonantie in de body door gebrekkige torsiestijfheid). Op de landweggetjes, daar moet je zijn! En daar hebben we ook het meeste gereden. We zijn in twee dagen van noord-west-Frankrijk naar zuid-oost-Frankrijk gereden, puur over B-wegen. Er is qua snelheid bijna geen doorkomen aan, maar wel een fantastische trip gehad!
@fmgarcia: koop gewoon een Smart joh! Heb je ook nog wel geld over voor peut;-)
@norge, welcome back!! je hebt gewoon gewonnen met je land!


misschien werkt dit… hopelijk…
@gwnbmw: Zou leuk zijn norge smoke tupper terug..
@gwnbmw: ik heb iets gemist… What happened with @Norge?
@klaasjevaak: is al een tijdje weg, hij zegt dat de AB redactie zijn reacties censored, veranderd of verwijderd, en het daarom “niet meer leuk vindt om te reageren”. kijk maar bij zijn laatste reactie. van @jrk86 hoeven we ook niks meer te verwachten, en ene oud schrijver (smokalot schrijf je toch) is ook met de horizon vertrokken.
@gwnbmw: OK, thanks! Too bad, most of the time he had strong comments.
@gwnbmw: Smoke zit ergens in de bergen met een alpaca boerderij.
@gwnbmw: Wel heel toevallig dat Autoblog de reacties van onze Noorse scherpschrijver is beginnen te censureren op het moment dat Volkswagen gestart is met het plaatsen van extra advertenties op deze site in het kader van de feel-good campagne die Dieselgate moet doen vergeten…
@moveyourmind: of ze waren hem kotsbeu. Kan ook. Steeds hetzelfde stokpaardje berijden gaat immers ook vervelen, nietwaar?
@camber24: Køtsbœ. Altijd lachen om @norge. Begrijp heel goed hij moest emigreren☃
Amalfi en Costa Brava kan ik al 100x ofzo afstrepen. Nu de rest nog
@sbelali:
Tsja! Life is hard……..
copy -> paste: http://pressreleases.responsesource.com/news/90872/atlantic-ocean-road-in-norway-identified-as-the-best-road/
@kritisch: Je doet je naam eer aan. Iets te veel als je het mij vraagt.
@kritisch: leuk dat je kritisch bent, echter staat er bovenaan het artikel waar de info vandaan komt. Als je even de moeite neemt om dat door te lezen dan zul je tot de conclusie komen dat het helemaal niet zo raar is dat de lijstjes nogal op elkaar lijken.
@kritisch: ter informatie, veel van onze artikelen zijn gebaseerd op persberichten, net zoals nieuwe modellen van auto’s etc.
@kritisch: en dat is nou het leuke aan autoblog. Zij zoeken het hele web af en selecteren het leukste om een artikel over te schrijven. Zo hoef ik alleen nog maar op autoblog te kijken, ipv het hele web afstruinen voor leuke dingetjes.
Dit jaar met het vrouwtje cruisen over de Dalmatische kust in Kroatië. Als kind zijnde meerdere keren in dat land geweest, absoluut een prachtig land. Ik kan het iedereen aanraden om er naar toe te gaan. Heerlijk klimaat, mooi landschap, goed eten en vriendelijke mensen. Het land is al een paar jaar goed in de opbouw sinds de oorlog. Als je flink door de bergen rijdt heb je geweldige wegen en af en toe kom je nog de kapotte huizen en dergelijke tegen van de oorlog. Indrukwekkend.
@viezefreddyw: Hoi, ik las dat je een rasechte oorlogsliefhebber bent. Ik ga dit jaar op roadtrip door Syrië, enkele massagraven gaan bezichtigen. Jij hebt toevallig geen tips voor me?
@hansjeworstje: We willen allemaal wel een keertje grappig doen of zijn. Jij mag het van mij nog een keer proberen.
@viezefreddyw:
Sorry, fellow! Maar wat verwacht je dan van een dergelijke malloot bij ’n tweede poging? Iemand die de draagwijdte van zo’n verschrikkelijk conflict nu nog niet begrijpt en meent er grappig over te moeten doen, verdient echt geen tweede kans.
Laat hem op z’n roadtrip maar eens 2 weken beleven wat die stakkers daar moeten meemaken! Ik ga beslist niet zover om iemand de dood toe te wensen, maar laat hem er maar eens héél erg dichtbij komen! Misschien dat hij dan kan genezen van zijn ernstige psychische afwijking.
@9000cse: Ik vond het ook een erg onsmakelijke reactie en was totaal niet grappig. Bij zijn andere reacties op dit topic heb ik ‘m ook niet kunnen betrappen op een lollige comment. Wat mij betreft verdient deze jongen dan ook een ban.
Mooie wegen, mooie auto, nu nog tijd.
@dutchdriftking: Paar seconde op het autoblog icoontje drukken, kruisje linksboven en ineens een honderden uren tijd. Gratis!!!!
“Hyundai-aanbieders”
We missen je, Norge :(
Zowel de stelvio als de gorssglockner een paar jaar geleden zelf gereden. Beiden zijn enorm gaaf. Het mooie van de gorssglockner is natuurlijk de gletsjer (of wat daar nog van over is) op het einde.
@robbert89: stelvio echt super!!! Alleen heb je vaak pech dat der van die oudjes zijn met hun campers >:(
@bmwm3gtr:
Je hebt nu al een hekel aan je eigen toekomst?
@9000cse: ik ga nooit in een camoer rijden heb je niks aan gewoon boot achter de auto knallen naar het como meer en in een hyisje aan het meer 4 weken zitten dat is het mooiste
@bmwm3gtr: Vorig jaar eind zomer met een 330i E93 de Stelvio gedaan. Kwam aan de Zwitserse kant nog een Nlse 918 tegen.
Aan de Italiaanse kant naar beneden, richting Bolzano kwam ik in een file. Henk met zijn camper dacht dat het een leuk idee was om naar boven te rijden. Haarspeldbochtje iets te scherp gepakt en zichzelf compleet vast gereden.
Erg zielig voor hem, leedvermaak voor een ieder die in de file stond.
@robbert89: ik ga dit jaar op roadtrip en was van plan om beide te rijden, nog andere tips in die omstreken? ;)
@peug206: neem voor beide de tijd. Grossglockner kan je makkelijk een dag over doen en de stelvio wel een halve tot driekwart. Zorg voor voldoende peut in je tank. En in zuid-Oostenrijk kan je prima verblijven/kamperen/zwemmen in en bij een van de meren.
@peug206: check ff op carchallenge daar staan alle mooie passen genoemd bij 25 colle rit.
Ik heb afgelopen jaar een trip georganiseerd voor 25 MINI Coopers door de Franse, Zwitserse en Italiaanse Alpen. En stelvio was zeker niet de mooiste.
@peug206: Oh, mocht je tijd over hebben. De timmelsjoch is ook wel een aanrader. Vanaf daar rij je makkelijk naar de stelvio en dan afsluiten met de grossglockner. Fijne vakantie.
@robbert89: @louisvdd76 hartelijk dank! Ik was al wat met maps en routeplanner bezig maar dit geeft toch wat meer inhoud!
Furkapass! Mooiste weg die ik heb gereden. Nu nog een keertje met de juiste auto.
@jeffreyrbb: ik woon er 45min. vandaan (grote grijns emoijijoij)

Btw: De Atlanterhavsveien heb ik al van m’n “things to do before I die” lijst mogen schrappen. Is inderdaad een verdiende eerste plek (bij goed weer…)
@JeffreyRBB: Probleem met die Furka-pas is waar ie ligt. Aan de ene kant heb je Visp: de enige reden dat je daar wil komen, is omdat je naar je ski-dorp wil gaan.
Aan de andere kant is Andermatt. Ook geen reet te doen. Nadeel van Andermatt, dat ligt precies boven de ingang van de Gothard. Wil je daar komen op een mooie dag waar je vrij hebt, moet je eerst 1 tot 2 uur in de file staan naast als die Hollanders met hun caravan die naar Italie willen.
Maar goed, ik moet m toch maar eens doen.
(Ik woonde ook een uurtje daarvandaan. Tegenwoordig 1,5 uur).
@gregorius: ik ben zelf van Chur naar Brig gereden, best een aardige tocht voor 1 dag, maar het is prachtig en toen ik er was totaal niet druk.
Kroatië is een zeer mooi land. Ben er zelf al 5 keer geweest en dit jaar voor de 6de keer. Alleen jammer dat we niet die route kunnen pakken. Zou wel mooi zijn.
@toyotavenray: Leuk, ik ben al 6 jaar nergens op vakantie kunnen gaan.
@hansjeworstje:
Zeker gespaard voor je roadtrip naar Syrië?
Mooie stuurmanswegen, alleen spijtig dat er zoveel natuur om heen is gebouwd. Ik haat namelijk natuur.
@hansjeworstje: daarbij opgeteld zijn die bomen ook nog eens levensgevaarlijk
@pindakoning: Atoombommetje erop en klaar is kees.
@hansjeworstje:
Je vraagt er nu wel echt om, hè? Als het dan moet: Graag met jou vlak in de buurt!
@hansjeworstje:
Misschien nooit bij je opgekomen dat je zelf een onderdeel van de natuur bent.
@super: Alles is relatief. Ik kom van een proefbuis en ben geboren in een labo met Duitse dokters rond me dus ik betwijfel of ik echt 100% natuur ben.
@super: En wat dan nog. Natuur is een beunhaas. Dit is autoblog. Hier hebben we darmflora aan natuur. V12 ftw met 500g co2 per km!
@hansjeworstje:
Wanneer word jij opgenomen? Ik vraag me echt af wanneer AB eindelijk eens gaat ingrijpen! Je bent ziek man! Ontzettend ziek!
Nou, als de Stelvio eruit komt als een van de tofste wegen is de formule niet goed. De ochtendspits op de A10 is een oase van rust vergeleken met de motorrijders- en wielrennershel die Stelvio heet.
@perry_snijders: Dan heb je het verkeerde moment gekozen. Laat in de middag/begin van de avond of ’s ochtends heel vroeg is het daar fantastisch. De Stelvio richting Bormio is overigens interessanter dan richting Tirano. Veel te veel haarspeldbochten…
De stelvio hartsikke mooi alleen als je oech hebt van die oudjes met hun campers met voor je
Comomeer gaan we dit jaar voor de 7e keer nog niet uit gekeken en nog steeds prachtig
Die bergweg in Roemenië uit de aflevering van TG.
@michaelcorleone: klopt. Ik heb hem vorig jaar gereden en is zeker een aanrader. Ik vond hem erg mooi en leuk. Dit jaar ga ik de Transalpine rijden wat er vlakbij ligt en ook een aanrader schijnt te zijn.
Als er mensen speciaal naar Noorwegen afreizen voor een bezoek aan die Atlanterhavsveien: NIET doen! Ja het is er mooi, maar de weg die je het gevoel zou moeten geven door een betoverend landschap van zee en Noorse schoonheden te rijden, is in werkelijkheid niets meer dan 3 bruggen waar je binnen 3 tellen weer vanaf bent. In Noorwegen zijn er ZO veel mooiere wegen. Zoals bijvoorbeeld Trollstigen, maar laat deze lekker aan je voorbij gaan en haal ‘m van je bucketlist af.
@rynnus: was ik net enthousiast een vakantie aan het plannen…
@jaapiyo: hij noemt een prima alternatief, trollstigen is een geweldige weg!
@jaapiyo: Ik zou gewoon lekker niet gaan. In Noorwegen rijden allemaal van die Volvo’s met gigantische overhang etc ;) Die blijven dan weer steken op zo’n brug, verpest alles.
@rynnus: De Trollstigen, Geiranger, Vetlefjorden en route 7 langs de Eidfjord maakten inderdaad meer indruk.
Maar als je toch in de buurt bent pak die je Atlantic Road ook ff mee.
@stsv8: Klopt. Jouw lijstje is ook leuk (weet ik). Ik zou daar persoonlijk nog de 7 die door de Hardangervida loopt aan toe willen voegen, samen met een half verharde bergpas (met een hoofdletter B), die Eikesdalen en Sunndalsøra via Aursjøen met elkaar verbindt. Het is een hoogvlakte die je het gevoel geeft de meest adembenemende bergwandeling te maken, maar dan in de auto. Zeer prachtig.
@rynnus: Trollstigen inderdaad prachtig, aantal jaar geleden in die contreien rondgetourd, prachtig. Via Zweden naar Geiranger gereden, pracht omgeving, echt een aanrader.
Staat de route 1 overseas highway naar Key west er niet in? Lijkt me zo gaaf om die met een Mercedes-Benz 280 SE 3.5 cabrio te rijden! Al dat bochtenwerk is geweldig! Heb zelf vrijwel heel de Dolomieten rond gereden met plezier maar the overseas highway lijkt me nog echt een keer bijzonder om te doen!
@henkhupelschoten: Valt opzich tegen, doorgaans veel verkeer, vooral rechte wegen en trage voorliggers. De 17 mile drive in Monterey combineren met een stuk Big Sur is echt 10x leuker, niet alleen qua uitzicht maar ook de bochten, het wegdek en je kan er nog wat sportiever rijden.
@henkhupelschoten: sinds 1776 hoort het land niet meer bij Europa, misschien moet je een keer een nieuwe atlas kopen ?
@gulli: ho, daar hoorde nog een winkje tussen, ik bedoel het niet kwaad! :)
Ik heb 2 weken vrij deze zomer. Dan moeten de eerste 4 berg routes kunnen toch?! Wordt de hoogste tijd dat ik mijn semi pittige Italiaanse vierpitter eens mee uit neem voor een lekker potje sturen, heb ik nog nooit gedaan in die 3 jaar dat ik d’r heb….
De Stelvio heb ik gereden en is een echte toeristendrukte geworden, de weg omhoog via de achterkant van de Stelvio is mooier.
Nu meerdere roadtrips gemaakt:
– Subaru Impreza 555 – Kroatie – mooie parken, kustweg druk met toeristen en Kroaten in dikke auto’s rijden als zelfmoordterroristen (inhalen voor blinde bochten)
– Subaru Impreza 555 – Dolomieten, Noord-Italie > zoek Piz Boe op maps en rij daar
omheen :) en van ponte di legno naar Bormio naar de Stelvio is ook een aanrader.
– Clio 3 RS – Franse Alpen – van Marnaz naar Beaufort naar Val d’Isere, Modane, Valloire, Briancon, Jaussiers, Sospel, Guillaumes, Castellane, Quinsons, Bevons, Montmaur, Huez en dan Chamberry en weer lekker naar huis, kom je hele mooie cols tegen!
@jpo26: Het sella massief ;) ski er nu al een goede 11 jaar haha! Passo valparola of de passo falzarego zeker de moeite waard. Leuke bij de passo falzarego is dat je onderweg nog gewoon de kanonnen en bunkers tegen komt uit de eerste wereldoorlog. Nog een tip! Ga bij trento omhoog naar vason! Schitterende wegen en oneindig veel plezier! En de rest van de middag zit je gewoon lekker aan lago di garda.
Weet iemand waar foto 1 ( brug) en foto 4 (slow) genomen zijn. Ik wens daar al mee te beginnen.
@stoffels70: Foto 1 = Atlanterhavsveien en foto 4 is Inverness, Noorwegen en Schotland dus ;-)
@edftw: bedankt voor de tip, Naar schotland in September dus …. :-)
Mag de North Coast 500 bijschrijven over 4 weken… Zin in!!
Me is persoonlijk een Andorra fan.
Vanuit Frankrijk via Ax-les-Thermes (waar echte heet waterbronnen zijn en de mensen dar met hun voeten inzitten) naar Andorra toe, de Col de Puy Morens klimmen naar de 2800 meter en boven lekker goeiekoop tanken dan via Bourg Madame of Seo de Urgell lekker door naar Gerona rossen (is veel leuker, kleiner en net zo mooi als Barcelona)
Of door Baskenland heen, beginnen in San Sebastian en zo naar het Westen rijden, voordeel is veel groen, mooie spectaculaire stille wegen met een kilometer of 10-15 achter de kust mooie stille heuvels en bergruggen.

Frankrijk is ook leuk Auvergne, de Aveyron maar des zomers vergeven van dekrampers en sleurhutten.
Een vergeten pas in Oostenrijk is de Timmelsjoch en eigenlijk een hoop wegen tussen Oostenrijk en Italie
Ben niet zo’n Como meer fan of de andere meren, kin je niet rossen

De autostrada uit Genua richting zuiden van Italië met oude knoestige uitgehouwen tunnels en de bochten liggen iets schuin zodat je ze lekker hard kunt nemen, geroemd in de episode over Italie van Clarkson meets the neighbours.

Dichtbij via de Route Nationales en Rurales van Duinkerken naar Calais en dan naar Boulogne sur Mer, die hele opaalkust liggen mooie weggetjes.

Duitsland het Schwarzwald in de buurt van Schlugsee (is minder toeristisch dan het nabijgelegen Titi see) en eigenlijk het verder naar het Oosten gelegen Allgau zo onder Munchen
Het Oosten van Duitsland boven Tsjechie in het ertsgebergte is ook nog plaats om lekker te rossen,

Zo maar een paar suggesties !

Ow en eigenlijk de Ardennen en Luxemburg, zo dichtbij lijkt het alsof je zo ver weg bent !
New Forest? Best mooi daar, maar veel verkeer en de wegen zijn nou niet echt bijzonder.
Ik ben net terug van 2 weken roadtrippen in Noorwegen. Daar heb ik alle nationale toeristische routes wel ongeveer gehad maar die Atlanterhavsveien was toch de minst leuke / mooie. Dus het blijft subjectief. Overigens wel een echte aanrader om te roadtrippen buiten dat het een duur land is!
-edit: nutteloze bijdrage-
Ik ga gewoon ergens in Frankrijk zitten en zoek op de kaart naar cols en wegen met zo veel mogelijk kronkels. Altijd goed.
Ik mis de Franse Alpen in het overzicht, maar ga er met mijn vriendin, een tentje en de 911 het beste van maken deze zomer.
Route leidt via de Franse Alpen naar Monaco, daarna staan een aantal leuke kustroutes in Zuid Frankrijk gepland en terug via de Route Napoleon (toch nog iets uit de lijst :-))
Ik ken de mooiste plekjes in Twente, iets mooiers bestaat er niet! ;-)

Maar Corsica is leuk om met de auto te rijden. Al zie ik Europa het liefst van boven vanuit een mooi sportvliegtuigje…. (en de afstanden worden er zoveel „korter” van, heel Europa ligt aan je voeten!)
Schotland! 100% Schotland.

Ik heb er een half jaar gestudeerd en heb toen met vrienden 4 dagen een auto gehuurd en zijn we gaan rijden. Niet naar het deel dat in dit artikel genoemd wordt, maar vanuit Edinburgh naar Inverness en naar Isle of Skye. Ik heb nog nooit zulke mooie natuur gezien, dus ik kan me niet voorstellen hoe ongelofelijk mooi The North Coast 500 is.

Aanrader voor iedereen, echt waar. Beste tijd van mijn leven, daar in Schotland, en beste rit van mijn leven (ook al reed ik in een saaie huurauto).
Kan iemand de Col Volteux – Frankrijk, vinden? Ik niet.
@henkreyn:
Ik kan hem ook niet vinden, maar misschien wordt de Col des Voltes wel bedoeld? Die ligt bij het plaatsje Taurinya. Dat wederom ligt in het 66e departement, de Pyrénées-Orientales, ten westen van Perpignan.
Op dit moment ben ik in IJsland de route 1 aan het doen. Vandaag een stuk alternatieve route de F35 gedaan. Episch mooie route en we hebben pas een klein deel van onze reis erop zitten!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).