The winner takes it all.
Je verwacht het niet, maar Volkswagen werd voor de veertiende maal op rij(!) het bestverkochte merk in ons land. De afstand tot nummer twee (Renault) is vergeleken met 2017 aanzienlijk vergroot. De totale verkoop van Renault nam dan ook af, met ongeveer 2.000 stuks. Op de derde en vierde plek zien we wederom Opel en Peugeot, maar op de vijfde plek is een nieuwe binnenkomer. In plaats van Toyota staat nu Kia op de vijfde positie, volgens de cijfers van AUMACON.
De bestverkochte merken in 2018 waren:
1. Volkswagen: 50.190 stuks (marktaandeel 11,3 procent)
2. Renault: 38.447 (8,7 procent)
3. Opel: 36.419 (8,2 procent)
4. Peugeot: 31.688 (7,1 procent)
5. Kia: 26.340 (5,9 procent)
Het bestverkochte model was vorig jaar de Volkswagen Polo. In 2017 was het de Renault Clio, het jaar daarvoor de Volkswagen Golf.
In 2018 zijn er 7,1 procent meer nieuwe personenauto’s verkocht, het gaat om 443.812 stuks. De 5 best verkochte modellen check je hier.
Wil je de statistieken van voorgaande jaren bekijken? Klik er maar op! 2013, 2014, 2015, 2016 en 2017.
romeoalfa zegt
zijn er nog mensen die een nieuwe Opel kopen ja..
autoblogger zegt
@romeoalfa: ja, dat is op zich opvallend;) Leuk weetje: tussen 1969 en 2004 was Opel 36 jaar lang onafgebroken het grootste merk in Nederland.
JanJansen zegt
@romeoalfa: worden vooral gekocht door de babyboomers, die het geld wel hebben voor een nieuwe auto.
Voor hen is De Opel Kadett echt nog een dingetje.
torsen zegt
@romeoalfa: het stikt van de Crosslands en de Grandlands.
romeoalfa zegt
@torsen: nog nooit van gehoord.
stuko zegt
@torsen: woon je naast een Opel dealer? Die dingen zijn hier in mijn stad nergens..
koekwaus zegt
@romeoalfa: ik denk dat er heel veel geleased worden.
Ruudje zegt
@koekwaus: Doen ze inderdaad goed, een Opel van 40K in de lease is net zo duur als bijvoorbeeld een Kia van 33K
g60gti zegt
Vag haat reacties incoming..
mikje90 zegt
@g60gti: kut VAG, kut PON!!!. Beter geven ze bij alle nieuwe auto’s een olie abonnement bij castrol.
rekel49 zegt
@mikje90: .. slaat nergens op ..!
terazino zegt
@mikje90: weer iemand die geen VAG kwaliteit kan kopen. Dan gaan ze haten blijkbaar. Succes met je Clio pik.
mikje90 zegt
@terazino: Alfa pik ;)
mikje90 zegt
@g60gti: u vraagt, wij haten.
g60gti zegt
@mikje90: heerlijk
tge1 zegt
@g60gti: Ik haat de Volkswagengroep niet, ik ben gewoon heel blij dat ik ook andere merken kan en mag rijden?
g60gti zegt
@tge1: ik noem je ook niet persoonlijk toch?
tge1 zegt
@g60gti: Dat had wel gemogen, want ik ben het waard!
lekbak zegt
@g60gti: Dat kan helemaal niet. Vag is zo saai dat je er helemaal geen mening over kunt hebben. Bijzonder knap gedaan overigens van vag.
leeno zegt
@lekbak: saai? Welk merk heeft zo een uitgebreid aanbod aan motoren en versnellingsbakken? Als je de golf neemt heb je vermogens van pakweg 80pk tot meer als 300pk in fwd en awd. Een comfortabele 1.6tdi tot een supersnelle golf R. Een mazda 3 heb je in 2
leeno zegt
@leeno: een mazda 3 heb je met 2 motoren met een totaal gebrek aan vermogen en dat is dan niet saai? Voor mij heeft saai toch een heel andere betekenis
tge1 zegt
@leeno: Een goed restaurant heeft ook een kleine menukaart.
leeno zegt
@tge1: yep da is waar maar als je 50000 eur voor een yaris normaal vindt dan heb je niet veel recht van spreken.
tge1 zegt
@leeno: Ik heb toch wel een van de topmaaltijden van de Toyota menu gekozen, al zeg ik zelf. :-)
tge1 zegt
@tge1: -het menu- oeps. :-)
hight96 zegt
@leeno: Je gaat van een Golf naar een Mazda 3 naar een Yaris van 50.000 euro…
leeno zegt
@hight96: nee ik reageer op tge1 die een yaris grmn rijdt. De mazda 3 is gewoon een voorbeeld.
hight96 zegt
@leeno: Okeoke dan heb ik niks gezegd! Stiekem gaat wel mijn keuze naar een Mazda 3 trouwens :p
leeno zegt
@hight96: prima keuze, is ook maar een voorbeeld. :d
tge1 zegt
@hight96: Mazda is altijd een mooie keuze! Naast de GRMN staan hier ook nog een 3 MPS (2010) en MX5 bij onze woning. Heerlijk, die keuzevrijheid!
hight96 zegt
@tge1: Heerlijke oprit ook! Kijk zelf elke ochtend tegen een CX-3 en een MX-5 RF aan, in dat opzicht heb ik ook niks te klagen!
tge1 zegt
@hight96: Een RF nog wel! Mooi hoor. Ik denk dat onze MX5 dit jaar plaats gaat maken voor een nieuwe Jimny, wat een sublieme karretjes zijn dat! Het nieuwe design staat me helemaal aan.
hight96 zegt
@tge1: Fantastisch wagentje inderdaad! Zie hem vast wel een keer voorbij komen als je er eentje hebt gescoord ;)
lekbak zegt
@leeno: Heel veel smaakjes saai. Het rijdt niet spannend of slecht, het ziet er niet bijzonder goed uit maar ook niet slecht. Het is gemaakt om geen mening over te hebben, dan kan je ook geen scheve gezichten krijgen. Gewoon dom en simpel vervoer, saai dus.
Heel erg knap van volkswagen dat ze het voor elkaar krijgen. Prima dat ze er zijn, het vult een behoefde. Maar ik kan me oprecht niet voorstellen dat je als autoliefhebber van volkswagen kunt houden. Als niet autoliefhebber is het bijna de perfecte auto (ware het niet dat we hier pon hebben. Dat dat een klotebedrijf is mag je onderhand een feit noemen).
leeno zegt
@lekbak: wat een zever, de golf met lichte motoren rijden gewoon goed e
leeno zegt
@leeno: wat een zever, de golf met licht motoren zijn gewoon ideale wagens voor de doelgroep die fijn van a naar b willen. En de snellere versies hebben een ideale mix tussen sportiviteit,luxe en comfort. En de snellere versies rijden gewoon heerlijk, ik kan het weten. En aan de verkoopcijfers te zien ben ik niet de enigste die zo denkt.
koeberg zegt
@leeno: Niet de enige, misschien wel de enigste. Ik ken u niet; ik weet niet hoe enig u bent.
(Sorry, ik kan dit niet laten)
leeno zegt
@koeberg: sorry, wordt bij ons in het dialect gebruikt. :p
torsen zegt
@leeno: ik rijd er nu één, en heb aardig wat auto’s van VAG gereden, en ik heb er totaal geen moeite mee om te erkennen dat ze best saai zijn.
Ze rijden allemaal even voorspelbaar.
Mijn volgende leasewagen wordt ook weer saai. Maar dat is m’n gemiddelde woon werk verkeer rit ook.
leeno zegt
@torsen: maar laat die ook echt steken vallen? Voor 90 procent van de mensen is saai het beste vervoermiddel. Ik zeg ook niet dat een golf 1.6tdi niet saai is, ik spreek over het hele gamma. Een 1.6tdi is totaal niet te vergelijken met een golf R als het over rijden gaat.
lekbak zegt
@leeno: Golf r is snel, saai en snel. Net zo voorspelbaar als elke andere golf. Nauwelijks van elke andere golf te onderscheiden. Prima product, maar saai. Net als mijn herhaling. Saaaaaaiiii. Gaap.
torsen zegt
@leeno: of een auto steken laat vallen is een heel andere vraag.
Stond volgens mij niet ter discussie. Het ging over de saaiheid.
Een Golf R is ongetwijfeld minder saai in vergelijk met een Bluemotion.
Maar hoe staat dat in vergelijk tot concurrenten?
Volkswagen filtert standaard het meeste gevoel in het stuur eruit. Dan heb je een aandrijflijn met een vrij matig klinkende 2.0 tsi een haldex 4WD systeem en een onderstel dat, zoals gebruikelijk bij VW, afgesteld is met een veilige dosis onderstuur.
Begrijp me niet verkeerd. De R lijkt me een erg fijne en snelle auto. Maar ik denk ook dat er spannendere alternatieven zijn.
Volkswagens scoren beter op andere kwaliteiten die ik ook op prijs kan stellen.
lekbak zegt
@leeno: Blijkbaar kunnen vag liefhebbers niet lezen. Tenminste, jij kunt niet begrijpend lezen…
leeno zegt
@lekbak: Man jij bent vermoeiend!
lincoln zegt
Lijstje klopt nix van ..
torsen zegt
@lincoln: je had Alpine en Suzuki op één en twee verwacht?
lekbak zegt
@torsen: Hij denkt waarschijnlijk dat door leasemaatschappijen verhuurde auto’s niet eerst verkocht zijn aan die verhuurder.
lincoln zegt
@torsen:
Bevalt me niet = klopt geen reet van ..
Zo gaan we op autoblog.nl met lijstjes om .. duidelijk !!
torsen zegt
@lincoln: als jij het zegt ouwe ;-)
rekel49 zegt
@tge1: .. nutteloze bijdrage ..!
lekbak zegt
Een prestatie op zich om op nummer drie te staan met verkopen zonder dat ze op straat te zien zijn. Behalve de insignia en adam zou ik van geen enkel model van opel weten hoe ze er nu uitzien.
koeberg zegt
@lekbak: Ik ben ook benieuwd welk model bij Opel bovenaan staat. Ik zie nog wel eens een Zafira of een Ampera. Maar ook niet zo vaak dat het opvalt.
phaeton zegt
@koeberg: Karl en Astra worden enorm versleten. Een enkele nieuwe Insignia, zo’n Cross en Grandland geval. Wat hebben we nog meer? Zafira niet meer verkocht meen ik, Ampera-E zie ik eens per jaar.
henk_he zegt
@koeberg: Karl, Corsa en die verschrikkelijke cross/grandland X SUV-meuk gaan als warme broodjes. Het is alleen zo ontzettend anoniem, dat je er zo overheen kijkt.
mashell zegt
@lekbak: die Astra zie je juist heel veel (maar dat model lijkt niet zo courant). De Opel Insignia stationwagen valt minder op, die is gecamoufleerd… als lijkwagen.
johnwaters zegt
Afgelopen week bij de VAG dealer een offerte laten maken. Op hun offertes staat tegenwoordig een disclaimer dat de uitstootcijfers op de offerte kunnen afwijken van de gegeven op het kentekenbewijs. Bovendien staan er zelfs geen uitstootcijfers op de offerte. Louche handel lijkt mij dat. VAG rijden is een beetje als op de beurs spelen tegenwoordig.
henk_he zegt
@johnwaters: en wat boeit de gemiddelde Nederlander de uitstootcijfers? Als het geen bijtellingsvoordeel oplevert: niets, nada, niente, zero, nichts, nothing, noppes, nul.
terazino zegt
@johnwaters: laat eens een offerte bij Peugeot of Renault maken, staat precies hetzelfde. In ieder geval wel op degene die nu voor mn neus ligt.
johnwaters zegt
@terazino: ben ook bij Citroën geweest om een offerte, zeer duidelijke cijfers en geen disclaimer. Op die van VW stonden zelfs geen verbruiks noch uitstoot cijfers.
20klepper zegt
@johnwaters: Jij bent dus dat lulletje rozenwater wat thuis komt bij z’n kort pittige vrouw: Kijk Ans, dit kan echt niet toch? blablabla alsof iemand erom geeft hoeveel gram troep er uit z’n uitlaat komt. Nederlanders kijken naar prijs en niet naar hoeveel gram er op de offerte staat.
johnwaters zegt
@20klepper: had je nu verwacht dat ik hierop inhoudelijk ging reageren?
alpinafanb10 zegt
Ik heb met veel plezier jarenlang Opel gereden tot 1991 mijn vrouw tot 2001. Nooit problemen gehad.
jeroen13 zegt
Welke blinde koopt er nou nog een opel tegenwoordig…
henk_he zegt
@jeroen13: babyboomers en private leasers.
vwdriver1978 zegt
Terechte winnaar Volkswagen. Wie anders.Voor mij in ieder geval wel. Andere Duitse merken op 2 en dan Toyota en Volvo op 3.Zo zou de lijst er wat mij betreft uitzien.
phaeton zegt
@vwdriver1978: Anders koop jij dit jaar even 450.000 nieuwe auto’s voor het de medemens. Wat Volkswagens, Toyota’s en Volvo’s en zo.
vwdriver1978 zegt
@phaeton: Ik bedoel alleen maar dat de Duitsers het prima voor elkaar hebben wat aangaat goede auto’s bouwen maar smaken verschillen natuurlijk per persoon. Wat mij betreft bouwt de VAG groep gewoon goede auto’s en doen de andere Duitsers dat ook net als de Zweden en sommige Japanners dus logisch dat ze goed verkocht worden door mensen die überhaupt een nieuwe auto kunnen kopen
mrbasa zegt
Het is een gekke vergelijking maar het is toch wel een bizar feitje dat in de eerste 8 maanden van 2018 Ford meer F150 pickup trucks verkocht in de VS dan alle verkochte autos in 2018 in Nederland.
phaeton zegt
@mrbasa: Dat Nederland voor het tweede jaar op rij niet in de top vijf staat is niet zonder gevolgen. Maar inderdaad we blijven een nichemarkt gezien de aantallen in de VS.
maferick74 zegt
@mrbasa: mooie vergelijking, nederland is een klein landje en Amerika is ongeveer net zo groot al heel Europa. Nee mooie vergelijking. Wist je trouwens dat in mexicocity meer mensen wonen als in heel Nederland?
maferick74 zegt
@maferick74: dan
henk_he zegt
@mrbasa: met een kleine 330 miljoen inwoners en een compleet andere automarkt en brandstofprijzen is het niet te vergelijken. Bij ons is het bijna ondenkbaar om privé voor 400/500 per maand een auto op afbetaling te kopen. In de VS nog normaler dan Cola bij je Hamburger.
sanderp zegt
Dat opel er in staat blijf ik raar vinden. Hetzelfde geldt voor volkswagen, die maar door blijven sjoemelen.
rotjeknor66 zegt
@sanderp: dus conclusie is de gemiddelde Nederlander boeit het hele uitstoot/sjoemel verhaal/milieu terreur geen ene bal. Trappen met dat hok, en hoe hard men, vooral op dit soort fora, ook trapt vooral naar het VAG concern, het interesseert maar een hele kleine groep wat VAG uitvreet. En als ik eerlijk ben boeit de uitstoot mij ook geen ene reet, allemaal opgeklopte praat door boomknuffelaars, en de regering slaat daar een enorm slaatje uit. En ik ben geen VAG pleiter rijd ook geen auto uit die groep, maar ben momenteel zoekende naar een auto met 6 cilinder en zou er zo maar eentje uit de VAG groep kunnen worden heb diverse Audi’s gehad en bevielen alle goed, nooit gezeik of gezeur gehad of een olieboot. Maar ik koop ze dan ook niet zo heel oud. En weet welk blok(ken) en jaartallen ik moet vermijden uit de VAG groep al is dat probleem al lang opgelost maar ja als je eenmaal een naam hebt met olieverbruik….
terazino zegt
Goed om te zien dat in ieder geval dik 11% voor de beste kwaliteit gegaan is. Dat die Franse troep zoveel verkocht is snap ik niet
robbiehifi zegt
@terazino: net als veel Nederlanders van broodjes kaas houden. Helemaal niets mis mee, maar ook niet echt spannend en bijzonder. Of het de beste kwaliteit is betwijfel ik, alleen wel een zeer sterke (rest)prijs kwaliteit verhouding.
T16 zegt
Opel en Peugeot zijn sinds kort samengegaan, dus samen fier op 1!
Opel = veel auto voor weinig geld.
Peugeot = fijne reisauto met veel ruimte.
Renault = al jaren ruim aanbod, goede kwaliteit.
Volkswagen = voor als je graag belazerd wordt.
KIA = top producten, heel erg weinig mis mee.
torsen zegt
@t16:
VW: 11,75%
Skoda: 4,23%
Audi: 3,21%
Seat: 2,28%
Totaal: 21,47%
Compleet belazerd. TROS radar verwacht weer tienduizenden klachten van boze klanten voor het zoveelste jaar achter elkaar en kan de stroom niet meer aan.
Consmentenbond snapt niet dat, na zoveel artikelen over de waardeloze kwaliteit, mensen nog steeds auto’s van dit maffiabedrijf kopen.
Nieuwsuur toont in 2019 aan dat alle populaire auto gerelateerde media kanalen zoals bijv. Autoweek en autoblog.nl jarenlang door VAG betaald werden om gematigd positief te schrijven zodat mensen gehersenspoeld raakten te geloven dat het prima auto’s zijn.
lincoln zegt
@torsen:
Yep ..
VAG heeft dan ook wat corrupte jongens in de EU zitten ..
Pon doet vieze zaakjes met NL aanbestedingen ..
En de consumentenorganisaties en TNO zijn ook staatshufters ..
Dus terecht dat ze hun afgekeurde grafbende in NL slijten ..
lincoln zegt
@torsen:
Lease toko’s zijn ook NL staatsbezit via banken ..
Iedereen aan de Lada ..
koeberg zegt
@torsen: Ik kan niet voor andere VAG auto’s spreken, maar de Skoda Octavia waar ik nu 5 jaar in gereden heb is een prima auto. Kan ik zonder de hulp van Autoweek en Autoblog uit eigen ervaring zeggen.
torsen zegt
@koeberg: zo ken ik er nog een hele hoop meer. Schijnbaar allemaal mensen die belazerd zijn maar het niet doorhebben.
20klepper zegt
@t16:
Ik zal je even corrigeren naar waarheid :)
Opel = veel auto voor weinig geld. > veel plastic en oude techniek bedoel je
Peugeot = fijne reisauto met veel ruimte. > veel plastic en alles op onlogische plekken
Renault = al jaren ruim aanbod, goede kwaliteit. > al jaren bagger en technisch zwak
Volkswagen = voor als je graag belazerd wordt. > voor als je een kwalitatief goede auto wilt en veel keuze
KIA = top producten, heel erg weinig mis mee. > mee eens, iets wat plastic maar goede auto’s!
thomasthomas zegt
Dus als je zo tegen VW aan schopt haat je ook Audi, Porsche, Lamborghini en… voor mij is het gewoon duidelijk als ik de portier van een VW optrek ziet er dat 10 keer mooier afgewerkt uit als een Renault.
robbiehifi zegt
@thomasthomas: Naast renault zijn er andere merken…..Ik ben het zeker met je eens. Zelf laatst met de nieuwe polo onderweg en ziet er zeer goed uit. De Renault Clio is dan een stuk minder mooi. Zelf heb ik de afgelopen 4 jaar een Mazda gehad. Echt wat anders dan VAG en zeker beter afgewerkt dan Renault….er zijn dus ook andere mogelijkheden.
henk_he zegt
Lieve autobloggers. Laten we onze verschillende meningen over de merken dit jaar omarmen. Er is al genoeg onenigheid in de wereld. Rijd wat je kunt betalen, leuk vindt, mooi vindt of betrouwbaar vindt. Gelukkig vinden we niet allemaal hetzelfde, dat zou ons landje nóg saaier maken dan het al is op autogebied.