De 5 best verkochte modellen van 2018

Auteur: , 40 Reacties

Kijk om je heen en je weet eigenlijk al wat dit artikel je gaat vertellen.

De 5 best verkochte modellen van 2018

Hoewel crossovers en SUV’s de wereld lijken over te nemen, zijn het zeker niet de best verkochte auto’s als je kijkt naar het totaalplaatje van de Nederlandse autoverkopen. De modellen die het beste scoorden in 2018 waren wederom de (compacte) hatchbacks.

In vergelijking met 2017 zijn er wel een paar dingen veranderd. Zo is de Volkswagen Golf uit de top 5 verdwenen. De hatchback stond in 2017 nog op plek twee met 11.146 verkopen. Ook verdwenen is de Volkswagen up!. Het karretje stond in 2017 op de derde plek met 10.851 verkopen. Hoe deden deze auto’s het dan in 2018? Uit cijfers van de BOVAG blijkt dat de Golf (incl Sportsvan) 10.169 keer is verkocht in 2018 en de up! 10.023 keer. Het scheelt niet veel met de 5 best verkochte modellen van 2018, die zie je hieronder.

1. Volkswagen Polo: 14.585 stuks (marktaandeel 3,3 procent)
2. Renault Clio: 12.001 (2,7 procent)
3. Kia Picanto: 10.997 (2,5 procent)
4. Ford Fiesta: 10.850 (2,4 procent)
5. Opel Karl: 10.170 (2,3 procent)

Meer lijstjes? Check ook alle cijfers over de totale autoverkoop van 2018. De 5 best verkochte merken check je HIER.



40 reacties

Als ik dit rijtje zo zie vrees ik dat de enorme importgolf nog lang niet over is…
@e34m5touring: het zijn inderdaad allemaal lieve kleine autootjes maar om een geïmporteerde Golf nou enorm te noemen…
Gelukkig staat Volkswagen nog op nr 1, was even bang dat het die auto op het plaatje zou zijn.
@evdw: Waarom eigenlijk? Ik vind de Renault Clio eigenlijk best een leuke auto in zijn klasse. Hij ziet er nog altijd modern uit en je kan ze krijgen met op zich prima motortjes (1.2 TCe en 1.5 dCi). De prijs is best scherp te noemen en extra uitrusting is niet eens zo heel erg duur. Prijs kwaliteit is best goed. Interieur is gewoon prima voor zijn klasse. En het is Frans: dus het rijdt gewoon leuk. Zo’n standaard Polo danst al onderstuttend op zijn dempers. Een Clio biedt net even wat meer lol.

Een lans breken voor de Volkswagen Polo is daarentegen erg lastig. Echt een fraai ontwerp is het niet. Het rijdt absoluut niet bijzonder. Qua interieur heeft VW niet meer de voorsprong die het vroeger had. De motoren (op die van de GTI na) lijken er geen zin in te hebben. Daarbij is de Polo prijzig en zijn de opties ook duur. Qua betrouwbaarheid is het maar hopen dat de Polo net zo betrouwbaar is als de Clio.

Dus nee, doe mij de Clio maar. Ontworpen door een Nederlander, dus bij voorbaat al superieur!
@willeme: helemaal mee eens! Als ik als lease mocht kiezen, zou ik zeker voor de clio gaan. Volgens mij ook nog eens iets ruimer van binnen, vind dat bij de polo altijd erg tegenvallen. Wellicht dat je voor t zelfde geld als een polo zelfs een clio estate zou kunnen leasen/kopen.
@willeme: Waarom? Tsja heel simpel eigenlijk, ik ben best wel een VW fan.
@willeme: Ik heb alweer even geleden ruim een jaar in een Clio DCi gereden als opvolger van een Polo Bluemotion. (2009 Polo, 2014 Clio)
Motor is, buiten het feit dat het een diesel is , top. Onderstel is goed. Als je op de snelweg goed je best deed in bochten met oneffenheden merkte je duidelijk de betere achterophanging omdat de kont niet zo ging kwispelen.
Gek genoeg gaf de Bluemotion meer vertrouwen in bochten zonder oneffenheden omdat daar stevigere stabilisatoren in zaten. (Ook merkbaar t.o.v. een normale polo.)
Is het me bijgebleven als een auto die veel leuker was om te rijden? Nee, eigenlijk niet echt.
Het was duidelijk beter. Maar de Polo tsi’s of 1.6 tdi’s die ik daarna als vervangend vervoer heb gereden waren dat ook.
Qua meeste lol denk ik toch gauw terug aan m’n oude 206.

Wat me vooral bijgebleven is. Het ding is erg rumoerig. Veel windgeruis (zelfs na de terugroepactie voor de raamrubbers) en beduidend minder demping van geluiden van buitenaf. Een telefoongesprek voeren via bluetooth was boven de 80 km/u al lastig.
De af-fabriek LG radio met navigatie is een hel. Ik heb dagenlang getracht er een prettig geluid uit te krijgen zonder noemenswaardig resultaat. En als je dan een lekkere track tegenkomt op je USB en hem wat harder zet begint het ding te overstemmen en te vervormen en gingen de deurpanelen hoorbaar meetrillen. Dan maar weer wat zachter zodat je het rijgeluid en het windgeruis beter kan horen. *Zucht*.
De navigatie gebruiken was het beste te omschrijven als zelfkastijding. De interface was nog langzamer dan een smartphone uit 2007 en als je eenmaal zover was dat je je doel had ingesteld moest je vooral niet willen inzoomen op de kaart of iets dergelijks.

De Clio deed een hoop dingen goed. Maar ook een hoop dingen slechter dan een auto die 3 jaar eerder op de markt kwam.
Voor mij daardoor een auto die 80% van de tijd dat ik ermee op de weg zat als een minder prettige reisgenoot aanvoelde.

Stap je nu in de nieuwe Polo is het een iets compactere Golf.
Opties zijn duurder. Maar het werkt over het algemeen ook net allemaal wat gelikter.
(i.t.t. bijvoorbeeld de achteruitrijcamera op een Captur van vorig jaar die pas beeld geeft als je al half ingeparkeerd bent en daarvoor nog druk bezig is om een animatie op het scherm te laten zien dat je achteruitrijcamera geactiveerd wordt.)
@torsen: Eens met je minpunten, wil daar die hangmatten die ze als stoelen monteren graag aan toevoegen. Slechtste stoelen van elke moderne auto die ik tot nu toe heb gereden. 0 steun en zo zacht dat je bij een drempel de stoelveren door de bekleding voelt. Viel me echt tegen. Daarbij vond ik hem qua rijden ook echt niet spannend ofzo. Maar goed, dat zal wel aan mij liggen. Ik vind een normale Fiesta ook echt niet bijzonder rijden terwijl iedereen er lyrisch over is.
@e34m5touring: ja, daar zat ik nog over te twijfelen om het erbij te zetten maar vond het wel even genoeg. Bij de meeste ritten van 30 – 60 minuten had ik ook nergens last van bij de stoelen.
Alleen bij langere ritten werd het voor m’n rug wat minder.

Volgens mij worden de onderlinge verschillen steeds kleiner en rijden de meeste auto’s gewoon goed.
De nieuwe Fiesta had ik best willen overwegen als volgende leasert maar helaas is Ford uit het portfolio geschrapt. Ook geen proefrit mee gemaakt.
@willeme: amen!
@evdw: je wil zeggen dat de polo mooi is?
@autofanatic: Niet mooi, niet lelijk, wel goed.
@evdw: want? Het ziet erniet uit. En de jeudigen die er in rijden denken minstens ze helemaal de man zijn…in een Polo. Met daaraan gerelateerd rijgedrag. Buiten dat, eindelijk weer andere merken dan de gedoodverfde die lekker verkopen.
Altijd zo treurig die lijstjes in NL met alleen maar A & B segmenters… in andere landen zoals bijv. Duitsland staan auto’s als de Passat, C-klasse, Octavia etc ook regelmatig in de top 5.
@rutgerg: Nederland is veel kleiner en veel drukker dan Duitsland. We hebben dus ook gewoon meer behoefte aan kleine wagens. Uiteraard is het ook een gevolg van het beleid van de regering om autorijden niet al te aantrekkelijk te maken omdat de infrastructuur (wegen en parkeren) nog meer wagens gewoon niet aankunnen, autorijden is duur dus de mensen rijden goedkope wagens.
@rutgerg: Tesla Model S is een maand de 2e beste verkochte auto van het land geweest haha.
@rutgerg: Auto’s zijn in Nederland relatief duur. Zeker grotere auto’s met grotere motoren, dankzij de belastingen. Ook worden de auto’s anders ingezet dan in Duitsland. In Duitsland zijn de afstanden groter en liggen de snelheden hoger. In Nederland, met name in de randstad (waar de meeste nieuwe auto’s verkocht worden) mag je van geluk spreken als je boven de 80 km/u komt en überhaupt een parkeerplaatsje vindt. Daar past een kleinere auto bij.
@willeme: Ik snap de waarom wel, vind het alleen treurig. Zeker voor autoliefhebbers. Auto’s als de Picanto en de Up! zijn inderdaad leuk om boodschappen te doen (Al gaat er nauwelijks meer dan 1 krat bier in). Als je er langer dan een uur mee onderweg bent en meer dan 120km/h rijdt wordt je niet vrolijk. Maar ik denk dat vele van ons hier liever die 12K uitgeven aan een leuke gebruikte 3 serie om maar is wat te noemen dan een nieuwe Aygo ;-)
@rutgerg: Het is maar wat je gewend bent, in een Up met cruise control is het echt niet behelpen hoor.
@rutgerg: daar zijn de auto’s veel goedkoper dan hier. En de wegenbelasting is maar een fractie van wat we hier betalen. Daar lachen ze ons uit.
@toyotavenray: van mijn aanslagen Duitse inkomstenbelasting wordt ik anders niet vrolijk, een stuk hoger dan in Nederland. Ze hebben gewoon een ander belastingensysteem, maar ik zou het zeker geen beter systeem noemen.
Vind het best verbazend dat de Opel Karl in het lijstje staat.
Zie ik in België praktisch nooit rondrijden…
@dimglor: In Nederland zie ik ze ook nauwelijks…
@kees66: zijn denk ik vooral heel veel boodschappenautos die de snelweg nooit zien.
@dondeboer: ja, zijn allemaal opritridders.
@kees66: mee eens, ik zie ze ook echt nooit, terwijl ik vrijwel alleen maar in de stad ben.
@dimglor: het is ook een Nederlands lijstje. En aan de verdere reacties op jou te zien rijd iedereen met oogkleppen op. Ik zie ze namelijk vaak zat rijden, ook op de rijksweg.
@dimglor: De vergrijzing kickt erin jo;-)
De Kia Picanto t-gdi blijft een guitig ding.
Koreaanse opvolger van de panda 100hp. Alleen jammer van de zuinig afgestelde versnellingsbak.
De top 4 geloof ik wel, met name de nieuwe Fiesta zie je echt heel veel. Als ST-line met Ecoboost motor ook een leuke wagen voor de lease en als particulier voor private lease, of om je spaargeld op stuk te slaan. De Karl zie ik echter vrij weinig. Wel mee gereden overigens, en voor het geld een prima gebakje.
Dit is wat Nederland nog kan betalen, maar wees gerust dit jaar gaan we er goed op vooruit. Volgend jaar een top 5 met alleen maar premium bakken
Allemaal winkelkarretjes… als ze de karretjes van de supermarkten zouden meetellen, dan zou deze lijst er heel anders uit zien!
@tjorque: zo’n gemakkelijk te manoeuvreren cabrio voor 50 cent, daar kan eigenlijk geen auto tegenop.
@mashell: en als je hem premium wilt, steek je er 2€ in…
Renault doet het met de Clio nog steeds erg goed. Best knap ten opzichte van de concurrentie.
@azuli: het is natuurlijk een heel sterk design en de Clio is er, in tegenstelling tot zijn concurrenten, als station en is daarmee precies wat veel mensen zoeken.
@mashell: Klopt ja qua design is de Clio misschien wel leukste in zijn klasse. Zakelijk kun je er prima mee voor de dag komen. Het rijdt wat stug, het infotainmentsysteem heeft zijn beste tijd gehad en de beenruimte op de achterbank is beperkt. Maar gek genoeg wordt dit alles hem vergeven door zijn goede prijs/uitrusting/kwaliteitsverhouding. Daar door blijft de Clio tot op de dag van vandaag een ijzersterke aanbieding.
Wat een troosteloos lijstje… en dan vind ik die Polo nog best redelijk opgedroogd.
In Duitsland denken ze toch ook wat een kneuterend land. Daar geven ze een Polo aan een kind wat 18 is geworden of als derde auto.
De Renault Clio is volgens mij vanaf 2012 al een verkooptopper. Samen met de Polo vind ik dat wel terecht hoor. Als je kijkt wat je betaalt en wat je ervoor terugkrijgt zijn het prima auto’s. Meest compleet, betrouwbaar, weinig gekke dingen, interieur en exterieur dat ook niet echt fout kan gaan. Ik heb zelf 4 jaar een Clio IV gereden (2013-2017) voor ik overstapte naar Duits premium. Veel plezier mee gehad en 160.000 km mee gereden zonder noemenswaardige problemen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).