In het verleden behaalde resultaten kunnen wel degelijk een indicatie voor de toekomst zijn.
De Audi A8 is al sinds 1994 op de markt. De auto heeft er mede voor gezorgd dat Audi een zichzelf een stapje hoger in de markt kon positioneren. De aluminium toplimousine speelt een bescheiden rol in een segment waar Mercedes-Benz het meest succesvol is.
De eerstee Audi A8 kwam met diverse ‘premium’ motoren, waaronder een V8 TDI en een W12 op benzine. In de loop der tijd is de aluminium sloep uitgegroeid tot een vaste waarde in het luxe limo-segment. Samen met de 7 Serie, Jaguar XJ en Lexus LS proberen ze wat aantallen bij Mercedes-Benz weg te snoepen. De S-Klasse is heer en meester in deze klasse als het gaat om verkoopcijfers.
Naast imago en kwaliteit heeft de S-Klasse nog een voordeel: de auto is in enorm veel smaakjes te krijgen, waaronder een ultra-luxe Maybach variant. Het is juist die versie die Audi in het vizier heeft. Audi heeft namelijk bevestigd dat de A8 als basis gaat dienen voor een zeer luxe en prestigieuze derivaat.
Een van de manieren omdat te doen, is het merk ‘Horch’ weer nieuw leven in te blazen. Het is min of meer hetzelfde wat Mercedes met Maybach heeft gedaan. Als merk was het een redelijke flop, maar als uitvoering van de S-Klasse gaat het juist erg goed. De auto wordt gebaseerd op de Audi A8 L, de iets langere variant.
Qua uitrusting en techniek zal het vrij simpel zijn: het beste van het beste. Dus een zeer luxe uitdossing en erg dikke motoren. De A8 ‘Horch’ krijgt wederom een W12 onder de kap. De oude 6.3 is eindelijk met pensioen gestuurd. De A8 krijgt een moderne twaalfcilinder met turbo’s, intercoolers en directe brandstofinjectie. Zaken die voorheen niet aanwezig waren.
Wanneer de auto komt is nog niet helemaal duidelijk, maar diverse bronnen spreken over de facelift van het huidige model, de A8 (D5). Het duurt nog wel even een jaartje of twee voordat dat model gefacelift wordt, de auto is immers nog vrij vers.
Dan even een reflecterende noot. Waarom doet Audi dit? Dat Mercedes-Benz het doet, is vrij logisch. Zij hebben immers geen submerk. Dat moest Maybach immers worden. BMW heeft natuurlijk Rolls-Royce. Audi behoort tot de Volkswagen Group en dat concern is ook eigenaar van Bentley. De Audi A8 ‘Horch’ lijkt dat een concurrent uit eigen huis te hebben met de Bentley Flying Spur, die binnenkort onthuld wordt. De legende wil dat een zekere Willem-Alexander van O. niet kan wachten op de luxe Audi.
lincoln zegt
Hoe dan ??
Horch staat een stap of 3 boven Bugatti ..
cossiekiller zegt
Rule 1: Never change the deal
Rule 2: No names
Rule 3: Never open the package
Rule 4: Never make a promise you can’t keep.
jack_abarth zegt
@cossiekiller:
Alleen jammer dat eigenlijk een 7-serie was en geen Audi ;)
Dutchdriftking zegt
@jack_abarth: Het was wel de mooiste 7-serie.
enjoypunani zegt
@jack_abarth: deel 1 was idd een dikke 7 maar in deel 2, 3 en 4 was ’t een a8.
ghost zegt
@enjoypunani: na deel 1 was iedereen van mening dat de A8 simpelweg een betere auto was.
elemento zegt
Whahah sukkels…. ze hadden dat met phaeton moeten doen
beefcake zegt
@elemento: want dat was zo’n enorme verkooptopper?
isn1981 zegt
@beefcake: nope, maar misschien als uitvoering wel net als MB…..zoals in de tekst vermeld. Pheaton klinkt ook net wat beter dan hork.oops.horch
rolov zegt
@isn1981: dat jij het niet kan uitspreken betekent niet dat de rest van de wereld het niet kan.
audirs3 zegt
@elemento: dat slaat echt helemaal nergens op, Volkswagen is geen onderdeel van de Auto Union, Audi wel (net als Horch, DKW en Wanderer). Daar is later nog NSU bijgekomen. Eigenlijk was Auto Union en een logo met 5 ringen logischer geweest, ipv alleen Audi (eigenlijk een afsplitsing van Horch).
monsieurleloure zegt
Zit Audi tegenwoordig ook in de hartkleppenindustrie?
snuif zegt
Horch .. die naam ligt lekker op de toch in Amerika en China.
snuif zegt
@snuif: TONG!
Goed_Koopman zegt
@snuif: Audi A8 Hork.
baklava zegt
Jammer van de turbo’s. Een v of W12 hoort lekker lui te zijn.
Goed_Koopman zegt
@baklava: Ik zet mijn geld in op het Bentley blok. Oude wijn in nieuwe zakken.
gregorius zegt
In dit segment is er ook sprake van wat ‘kan’.
Er zijn genoeg mensen die in principe wel in een S-klasse (met Maybach pakketje, want het is nog steeds een Mercedes) aan kunnen komen, maar niet met een 4-deurs Bentley.
Een A8 en een 7 lijkt voor veel mensen net iets onder een S-Klasse te staan. Dus als Audi met een A8-Horch net dat beetje extra exclusiviteit aan kan brengen terwijl je nog steeds een Audi rijdt; dan kan het prima. En als je de binnenkant volhangt met Bentley zooi; dan maakt dan niet zoveel uit.
Goed_Koopman zegt
@gregorius: Lang verhaal kort: de EU-ambtenaren-Bentley.
enjoypunani zegt
@gregorius: sorry, maar een S staat voor stacaravan-klasse in verhouding met een Bentley. Bij mij mag je juist niet met S aan komen zetten maar met een Bentley.
Esprit_de_Flandre zegt
Ben benieuwd wat ze met het logo gaan doen…
https://s3.amazonaws.com/s3.timetoast.com/public/uploads/photos/6095678/Horch_Logo_II.jpg
e36thuglife zegt
@esprit_de_flandre: Haha check die letters GeWoOn HoRcH mAn
TDI-goeroe zegt
over een jaar of toen mogen er volgens de geleerden geen nieuwe benzine- en dieselauto’s meer worden verkocht. Waarom steken fabrikanten nog zo veel geld en moeite in het maken van deze slurpende slagschepen? (mijn zegen hebben ze trouwens wel)
lincoln zegt
@tdi-goeroe:
Noem eens 3 “geleerden” die een alternatief hebben uitgevonden ..
TDI-goeroe zegt
@lincoln: ik krijg weer een beetje hoop ;)
gandini zegt
@lincoln: Allerheilige E. Musk schijnt wel een idee te hebben.
enjoypunani zegt
@lincoln: waarom 3? 1 is zat.
gregorius zegt
@tdi-goeroe: omdat het nog geld opbrengt!
marinepower zegt
@TDI-goeroe: model is er al, motor bestaat ook al. Beetje fijn slijpen en afhangen met luxe zooi et voila! Uiteindelijk zullen er ook enorm luxe elektrosloepen komen voor de higher classes.
Dutchdriftking zegt
Kortom de oude W12 er uit en de Bentley W12 er in. Luxe limo’s zijn altijd fijn.