• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

De Audi A8 gaat Maybach achterna

Auteur: willeme, gepost 23 mei 2019 om 14:11 – 30 Reacties

Audi A8 (D5)


In het verleden behaalde resultaten kunnen wel degelijk een indicatie voor de toekomst zijn.

De Audi A8 is al sinds 1994 op de markt. De auto heeft er mede voor gezorgd dat Audi een zichzelf een stapje hoger in de markt kon positioneren. De aluminium toplimousine speelt een bescheiden rol in een segment waar Mercedes-Benz het meest succesvol is.

De eerstee Audi A8 kwam met diverse ‘premium’ motoren, waaronder een V8 TDI en een W12 op benzine. In de loop der tijd is de aluminium sloep uitgegroeid tot een vaste waarde in het luxe limo-segment. Samen met de 7 Serie, Jaguar XJ en Lexus LS proberen ze wat aantallen bij Mercedes-Benz weg te snoepen. De S-Klasse is heer en meester in deze klasse als het gaat om verkoopcijfers.

Audi A8 6.0 L quattro (D2) '01

Naast imago en kwaliteit heeft de S-Klasse nog een voordeel: de auto is in enorm veel smaakjes te krijgen, waaronder een ultra-luxe Maybach variant. Het is juist die versie die Audi in het vizier heeft. Audi heeft namelijk bevestigd dat de A8 als basis gaat dienen voor een zeer luxe en prestigieuze derivaat.

Audi A8 55 TDI quattro (D5) '19

Een van de manieren omdat te doen, is het merk ‘Horch’ weer nieuw leven in te blazen. Het is min of meer hetzelfde wat Mercedes met Maybach heeft gedaan. Als merk was het een redelijke flop, maar als uitvoering van de S-Klasse gaat het juist erg goed. De auto wordt gebaseerd op de Audi A8 L, de iets langere variant.

Audi A8 (D5) '19

Qua uitrusting en techniek zal het vrij simpel zijn: het beste van het beste. Dus een zeer luxe uitdossing en erg dikke motoren. De A8 ‘Horch’ krijgt wederom een W12 onder de kap. De oude 6.3 is eindelijk met pensioen gestuurd. De A8 krijgt een moderne twaalfcilinder met turbo’s, intercoolers en directe brandstofinjectie. Zaken die voorheen niet aanwezig waren.

Audi A8 (D5) '19

Wanneer de auto komt is nog niet helemaal duidelijk, maar diverse bronnen spreken over de facelift van het huidige model, de A8 (D5). Het duurt nog wel even een jaartje of twee voordat dat model gefacelift wordt, de auto is immers nog vrij vers.

Dan even een reflecterende noot. Waarom doet Audi dit? Dat Mercedes-Benz het doet, is vrij logisch. Zij hebben immers geen submerk. Dat moest Maybach immers worden. BMW heeft natuurlijk Rolls-Royce. Audi behoort tot de Volkswagen Group en dat concern is ook eigenaar van Bentley. De Audi A8 ‘Horch’ lijkt dat een concurrent uit eigen huis te hebben met de Bentley Flying Spur, die binnenkort onthuld wordt. De legende wil dat een zekere Willem-Alexander van O. niet kan wachten op de luxe Audi.

Ook interessant!

  • Laatste Audi A8 twaalfcilinder
    Laatste Audi A8 met twaalfcilinder krijgt rare bijnaam
  • Officieel: daar is de vernieuwde Audi A8
    Officieel: daar is de vernieuwde Audi A8
  • Video: Audi onderstuurt tegen vrachtwagen aan
  • Kan de vernieuwde Audi A8 weer een vuist maken tegen de S-klasse?

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

A8, Audi, horch, w12

Vorig bericht: « De Renault Arkana is helemaal officieel
Volgend bericht: Rolls-Royce introduceert speciale uitvoering Wraith »

Lees Interacties

Reacties

  1. lincoln zegt

    23 mei 2019 om 14:19

    Hoe dan ??

    Horch staat een stap of 3 boven Bugatti ..

    Login om te reageren
  2. cossiekiller zegt

    23 mei 2019 om 14:36

    Rule 1: Never change the deal
    Rule 2: No names
    Rule 3: Never open the package
    Rule 4: Never make a promise you can’t keep.

    Login om te reageren
    • jack_abarth zegt

      23 mei 2019 om 17:17

      @cossiekiller:

      Alleen jammer dat eigenlijk een 7-serie was en geen Audi ;)

      Login om te reageren
      • Dutchdriftking zegt

        23 mei 2019 om 17:41

        @jack_abarth: Het was wel de mooiste 7-serie.

        Login om te reageren
      • enjoypunani zegt

        23 mei 2019 om 23:45

        @jack_abarth: deel 1 was idd een dikke 7 maar in deel 2, 3 en 4 was ’t een a8.

        Login om te reageren
        • ghost zegt

          24 mei 2019 om 10:34

          @enjoypunani: na deel 1 was iedereen van mening dat de A8 simpelweg een betere auto was.

          Login om te reageren
  3. elemento zegt

    23 mei 2019 om 14:39

    Whahah sukkels…. ze hadden dat met phaeton moeten doen

    Login om te reageren
    • beefcake zegt

      23 mei 2019 om 16:59

      @elemento: want dat was zo’n enorme verkooptopper?

      Login om te reageren
      • isn1981 zegt

        23 mei 2019 om 17:16

        @beefcake: nope, maar misschien als uitvoering wel net als MB…..zoals in de tekst vermeld. Pheaton klinkt ook net wat beter dan hork.oops.horch

        Login om te reageren
        • rolov zegt

          24 mei 2019 om 07:57

          @isn1981: dat jij het niet kan uitspreken betekent niet dat de rest van de wereld het niet kan.

          Login om te reageren
    • audirs3 zegt

      24 mei 2019 om 10:18

      @elemento: dat slaat echt helemaal nergens op, Volkswagen is geen onderdeel van de Auto Union, Audi wel (net als Horch, DKW en Wanderer). Daar is later nog NSU bijgekomen. Eigenlijk was Auto Union en een logo met 5 ringen logischer geweest, ipv alleen Audi (eigenlijk een afsplitsing van Horch).

      Login om te reageren
  4. monsieurleloure zegt

    23 mei 2019 om 14:43

    Zit Audi tegenwoordig ook in de hartkleppenindustrie?

    Login om te reageren
  5. snuif zegt

    23 mei 2019 om 14:59

    Horch .. die naam ligt lekker op de toch in Amerika en China.

    Login om te reageren
    • snuif zegt

      23 mei 2019 om 15:00

      @snuif: TONG!

      Login om te reageren
    • Goed_Koopman zegt

      23 mei 2019 om 15:11

      @snuif: Audi A8 Hork.

      Login om te reageren
  6. baklava zegt

    23 mei 2019 om 15:09

    Jammer van de turbo’s. Een v of W12 hoort lekker lui te zijn.

    Login om te reageren
    • Goed_Koopman zegt

      23 mei 2019 om 15:13

      @baklava: Ik zet mijn geld in op het Bentley blok. Oude wijn in nieuwe zakken.

      Login om te reageren
  7. gregorius zegt

    23 mei 2019 om 15:16

    In dit segment is er ook sprake van wat ‘kan’.
    Er zijn genoeg mensen die in principe wel in een S-klasse (met Maybach pakketje, want het is nog steeds een Mercedes) aan kunnen komen, maar niet met een 4-deurs Bentley.
    Een A8 en een 7 lijkt voor veel mensen net iets onder een S-Klasse te staan. Dus als Audi met een A8-Horch net dat beetje extra exclusiviteit aan kan brengen terwijl je nog steeds een Audi rijdt; dan kan het prima. En als je de binnenkant volhangt met Bentley zooi; dan maakt dan niet zoveel uit.

    Login om te reageren
    • Goed_Koopman zegt

      23 mei 2019 om 15:25

      @gregorius: Lang verhaal kort: de EU-ambtenaren-Bentley.

      Login om te reageren
    • enjoypunani zegt

      23 mei 2019 om 23:49

      @gregorius: sorry, maar een S staat voor stacaravan-klasse in verhouding met een Bentley. Bij mij mag je juist niet met S aan komen zetten maar met een Bentley.

      Login om te reageren
  8. Esprit_de_Flandre zegt

    23 mei 2019 om 15:27

    Ben benieuwd wat ze met het logo gaan doen…

    https://s3.amazonaws.com/s3.timetoast.com/public/uploads/photos/6095678/Horch_Logo_II.jpg

    Login om te reageren
    • e36thuglife zegt

      23 mei 2019 om 16:37

      @esprit_de_flandre: Haha check die letters GeWoOn HoRcH mAn

      Login om te reageren
  9. TDI-goeroe zegt

    23 mei 2019 om 15:49

    over een jaar of toen mogen er volgens de geleerden geen nieuwe benzine- en dieselauto’s meer worden verkocht. Waarom steken fabrikanten nog zo veel geld en moeite in het maken van deze slurpende slagschepen? (mijn zegen hebben ze trouwens wel)

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      23 mei 2019 om 15:53

      @tdi-goeroe:

      Noem eens 3 “geleerden” die een alternatief hebben uitgevonden ..

      Login om te reageren
      • TDI-goeroe zegt

        23 mei 2019 om 15:54

        @lincoln: ik krijg weer een beetje hoop ;)

        Login om te reageren
      • gandini zegt

        23 mei 2019 om 16:08

        @lincoln: Allerheilige E. Musk schijnt wel een idee te hebben.

        Login om te reageren
      • enjoypunani zegt

        23 mei 2019 om 23:51

        @lincoln: waarom 3? 1 is zat.

        Login om te reageren
    • gregorius zegt

      23 mei 2019 om 16:31

      @tdi-goeroe: omdat het nog geld opbrengt!

      Login om te reageren
    • marinepower zegt

      23 mei 2019 om 16:32

      @TDI-goeroe: model is er al, motor bestaat ook al. Beetje fijn slijpen en afhangen met luxe zooi et voila! Uiteindelijk zullen er ook enorm luxe elektrosloepen komen voor de higher classes.

      Login om te reageren
  10. Dutchdriftking zegt

    23 mei 2019 om 17:42

    Kortom de oude W12 er uit en de Bentley W12 er in. Luxe limo’s zijn altijd fijn.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North