
Het is een ‘verloren jaar voor pomphouders’, aldus voorzitter van branchevereniging BETA Ewout Klok.
Met een benzineprijs die maar blijft zakken, zou je denken dat iedereen nu zoveel mogelijk benzine gaat hamsteren. Toch blijkt dat – gek genoeg – niet het geval te zijn. Sterker nog, pomphouders zien een sterke terugval in hun omzet. Of, in de woorden van Ewout Klok: “Kom asjeblieft tanken, want het is heel bizar.”
Klok is voorzitter van BETA, een belangenvereniging voor tankstations, en pomphouder in Hoogeveen. In de BNR Autoshow zegt hij tegenover Meindert en Wouter dat hij bij zijn tankstation een terugval van ‘meer dan 50 procent’ ziet. Werknemers in de vitale sector komen nog wel langs. “Maar voor de rest rijdt er eigenlijk nauwelijks iemand.”
Werknemers naar huis
Normaal moeten tankhouders bij dergelijk lage brandstofprijzen iemand buiten laten staan om de drukte te kunnen regelen. Nu moeten tankhouders juist werknemers naar huis sturen. Brabant is ‘al helemaal dramatisch’. In Noord-Nederland zouden de problemen nog enigszins meevallen. Bemande tankstations doen het volgens Klok beter dan onbemande. Klinkt misschien wat gek. Aan de andere kant: bemande tankstations kunnen schoongemaakt worden.
De voorzitter benadrukt dat het in Nederland nog niet zo erg is als in Italië. Daar sluiten tankstations nu de deuren. Dat zou slecht uit kunnen pakken voor Nederland, zo stelt Klok. Dan zou bijvoorbeeld de bevoorrading stil komen te liggen. Wel vindt hij dat de overheid vaart moet maken met de uitwerking van eerder aangekondigde maatregelen. Zo is het volgens Klok onduidelijk hoe de eerder aangekondigde salarisbetalingen eruit gaan zien.
Verloren jaar
Al met al blijft 2020 ‘een verloren jaar voor de tankstations’, zo zegt Klok. “Omzet die nu wordt verloren, wordt later dit jaar niet meer ingehaald.” Tegelijkertijd kan het volgens de voorzitter ook erger: bevriende ondernemers in de kleding- en juweliersbranche hebben nu helemaal geen omzet.
Verder in deze aflevering van de Nationale Autoshow: Hein Noortman kan na een klimongeluk niet meer zien, maar kocht toch een Lotus Evora. En Martijn Bovée vertelt over de zorgheldenauto-actie die Auto.nl opzette.
Foto: Bizzarrini 5300 GT Strada van @KP92, via Autojunk.nl





Ik tank nog netjes iedere week 70 liter. Uiteraard wel weer iedere week een stukje goedkoper.
@dutchdriftking: hulde! Keep driftin!!
Brandstofprijs bij mij in de buurt staat anders toch al een dikke week zonder enige beweging vast, en zo goedkoop vind ik em nog niet (1.219 voor een liter diesel)
@superfred: same here.. de vaten olie zakken al 2,5 week.. de prijs aan de pomp lijkt wel bevroren.
Toevallig gisteren nog getankt €1,639 voor een liter Vpower tank zat helaas met €55 al vol.
@focusrs1: hier is het €1.43
Voor Vpower met octaangehalte 98 is dat spotgoedkoop!
@focusrs1: 1.29 in Duitsland ?
Tank Shell V power diesel aan 1.325 in België (1300)
Trouwens tot mijn en mijn transporter zijn grote voldoening.
Als je niet rijdt hoef je ook niet te tanken.
@Henk_he: precies. Ik wil wel tanken (dat zou tegenwoordig zelfs een uitje zijn) maar ik kan niet.
Misschien wat van de belastingprijs afsnoepen en kijken of men dan wel komt tanken.
@faalhaas,
Waarom tanken als je niet hoeft te rijden?
Misschien een enorme tank in je tuin zetten en die vullen. Ff wachten tot de literprijs onder de euro duikt..
@arhanso: Is in België al het geval, ik kan de prijzen van de dedesbetreffende pomp met verrekijker nét zien. Exact 0,50 eurocent goedkoper als in Nederland…
@johnhert: 0,50 euro / 50 eurocent…
@arhanso: a la Kees Flodder in Amerika .
@arhanso: koop dan gewoon aandelen shell! Scheelt een hoop gedoe
Laag? Een vat kost 22 dollar en dan is 1,43 laag? Als dat vat straks weer omhoog gaat zot die prijs zo weer op 1,80. In België onder de euro. Dat is een redelijke prijs. Maar dan nog is het hoog voor wat een vat kost
@rolov: jouw auto loopt op ruwe aardolie?
hoe en waarom zou ik tanken als ik een zo goed als volle tank heb omdat ik vanuit huis in quarantine zit net als vele andere landgenoten?
benzine is trouwens ongeveer 3 maanden houdbaar voordat het mogelijk kan veranderen in samenstelling en/of kwaliteit
@arashrsf: dat is de E10 ja. Rommel die je sowieso niet moet gebruiken ?
Aangezien mijn werk gewoon doorgaat tank ik lekker door! 1.14 voor diesel paar dagen geleden!
@kp92: mijn werk gaat ook gewoon door. Maar het kantoor is leeg, iedereen zit thuis en de auto verveelt zich te pletter.
@mashell: ik maak nog dagelijks het ritje naar werk a 100 km per dag!
Er zal toch een minimale literprijs zijn waarbij de pomphouders geen (bruto)winst meer kunnen maken door alle acijnzen enz? Dit prijspeil moet ergens volgende week bereikt worden schat ik in. Pomphouders gaan geen brandstof met verlies verkopen.
@iphonistvongates: zouden de tankstations niet gewoon een vaste twee cent per liter of zo krijgen?
@mashell: Geen idee maar het zal inmiddels duidelijk zijn dat de verkoopvolumes gigantisch zijn gedaald. Mocht het inderdaad 2 cent per liter zijn dan moet je wel een heel zuinige bedrijfsvoering houden om het nog interessant te maken voor de pomphouders.
@mashell: ik denk dat het meer is. De Esso op de a59 1,13 voor de diesel. Aan de overkant bij no is het 1,36 voor een litertje diesel
Dit heb ik gevonden.
https://www.unitedconsumers.com/tanken/informatie/opbouw-brandstofprijzen.asp
Opbouw brandstofprijzen
Er zijn verschillende soorten brandstof beschikbaar. U tankt uw auto met benzine, diesel of LPG. De prijs die u aan de pomp betaalt voor uw brandstof is opgebouwd uit accijns, BTW, productiekosten en het margetraject. Hieronder ziet u de verschillende onderdelen uitgedrukt in percentages van de totale prijs.
Opbouw Benzine prijs
Opbouw brandstofprijs1,607
BTW 17%
Accijns 50%
Marge 11%
Productie 22%
Opbouw Diesel prijs
Opbouw brandstofprijs1,337
BTW 17%
Accijns 38%
Marge 13%
Productie 32%
Opbouw LPG prijs
Opbouw brandstofprijs0,771
BTW 17%
Accijns 23%
Marge 35%
Productie 25%
Datum overzicht: 27-03-2020
BTW
Dat zijn misschien de gemiddelde marges, maar het hangt er heel erg vanaf wie de eigenaar is van het tankstation.
Vaak is de olie leverancier eigenaar en zit er een franchisenemers op. Soms krijgen die maar 10 cent per tankbeurt en de rest moeten ze dan maar uit de winkel verdienen.
Als je alles volledig zelf in de hand hebt kan je uiteraard een veel groter deel van de marge op eisen.
Met zulke prijzen hoeven mensen die E10 troep helemaal niet meer.
De benzineprijs is laag WANT we tanken nauwelijks…..
De literprijs is laag omdat de OPEC volop blijft oppompen zodat Rusland verlies maakt op hun olieproductie.
@Hubert: Ligt net iets anders volgens mij: Saudi Arabië heeft een hogere olieprijs nodig om de begroting sluitend te maken dan Rusland…
@cloverleaf: Saudi Arabie kán tegen een lagere prijs produceren dan Rusland. In andere worden het doet Rusland meer pijn.
@flutterby: wat je zegt klopt. Alleen heeft Saoedie Arabië een hogere olieprijs nodig dan Rusland om de begroting sluitend te krijgen. Hun economie is meer afhankelijk van olie dan die van Rusland. Dus wie het nou meer pijn doet, zeg t maar…
@cloverleaf: olieprijzen is waar rusland van afhankelijk is in deze tijden. Rusland heeft teveel sancties op zijn naam staan.
Heb net 78 liter diesel getankt. Het was tanken of lopen…. Ik heb godzijdank een 50 urige werkweek achter de rug en mag morgen nog een half daggie
@monsieurleloure: jaloers!!
90 cent de liter in Luxemburg…. en je krijgt er nog een cakeje bij!!!!
@cloverleaf: lekkere natte cake…
Ik tank normaliter in Duitsland (net over de grens bij Beek), maar sinds vorige week weer in Nederland, for obvious reasons.
Gelukkig is Goris in Wehl vlakbij en óók erg scherp geprijsd. De 98 E5 kost daar zelfs.een paar centen per liter minder dan de E10 die je bij de meeste andere pompen in de regio tankt. Vorige week 1,489 betaald, nu is de literprijs alweer met 5-6 cent gezakt.
@RRRobert: Wat Een Heerlijk Land!
@RRRobert: afgelopen week in kranenburg bij de argos om 21.55u (vlak voor sluitingstijd) euro98 E5 getankt voor €1,339 ?
Wen er maar aan.
Als het BEV-virus doorzet gaat de omzet nog een stuk verder dalen.
Bij mij waren deze week de plastic handschoentjes van de bemande pomp opeens een keuze-argument.. snap andere consumenten wel.
Duh, vraag en aanbod? Alleen een dergelijke keldering zijn ze in die sector niet gewend…
Gisteren 98 tetankt aan 1.09/L.
En heb hem zelfs al aan 1.07 zien staan.
Wel in België
Vergeleken met een hoop andere horecagelegenheden mogen de tankstations nog in hun handen klappen, maar omzet in de bakeries die veel tankstations hebben is enorm gekelderd en dat hakt er minstens zo hard in als afname van het aantal verkochte liters.
Misschien is meneer Klok toch nog behoorlijk aan de prijs in Hoogeveen met zijn Shell station, volgens mij is de Komas daar in de buurt toch een stuk voordeliger.
Toen het goed ging hoorde ik de pomphouders niet en nu staan ze vooraan om te roepen om compensatie van de overheid gek genoeg hoor ik nooit dat er een tankstation failliet gaat dus er zal toch echt wel geld verdiend worden.
Volgens de vergelijking op de site van directlease is de prijs van Klok 1,41 en die van de de Kommas ook 1,41 voor een liter benzine.
Meestal zit er maar een klein beetje verschil tussen Klok en de Kommas. Daarom tank ik zelf altijd liever Shell.