De gaafste snelle sedan staat nu sneller stil

Auteur: , 22 Reacties

Stiekem willen we deze allemaal wel.

De pk-oorlog van supersedans is op dit moment op een bizar niveau aanbeland. Een beetje topsedan heeft meer dan 600 pk. Vroeger was 600 pk absoluut supercar niveau. Tegenwoordig heeft een Mercedes-AMG E63 AMG maar liefst 612 pk en een BMW M5 Competition gaat er net overheen met 625 paarden. Dat is bizar veel.

Zo veel dat zowel Mercedes als BMW zich genoodzaakt zien de auto standaard te leveren met vierwielaandrijving. Bij Dodge lachen ze zich helemaal in de rondte. De standaard, net vernieuwde, Charger SRT Hellcat (afbeelding onder) is namelijk sterker en enkel voorzien van achterwielaandrijving.

Dodge Charger SRT Hellcat (LD) '18

Er zijn diverse speciaaltjes te verkrijgen in de Verenigde Staten en daar komt er vandaag eentje bij, namelijk de Dodge Charger Octane Edition. Deze uitvoering is voor Charger-afficionados die wél iets bijzonders willen, maar niet heel erg willen opvallen. De Octane Edition is uitgevoerd in Pitch Black, met zwarte velgen en, ahum, zwarte striping. Om te zorgen dat je die nog een beetje kunt zien, is de string uitgevoerd in het matzwart, met een rode bies. Een soort striping naast de striping.

Dodge Charger SRT Hellcat Octane Edition '19

Overigens, als dit véél te subtiel is, dan kun je de Charger SRT Hellcat Octane Edition ook bestellen in het wit, White Knuckle genaamd. Verder krijg je zwarte grille en een eveneens zwarte achterspoiler. Waarom moet je dan de Octane Edition hebben? Simpel, deze stopt simpel weg beter. De Octane Edition krijgt namelijk de velgen van de Challenger R/T Scat Pack 1320. Deze velgen zien er niet alleen beter uit, maar zijn ook iets lichter.

Dodge Charger SRT Hellcat Octane Edition '19

Het belangrijkste onderdeel zit echter achter de velgen. De remmerij heeft namelijk een upgrade gekregen. Gezien de topsnelheid van de verrassend populaire Charger SRT Hellcat (328 kilometer per uur) geen overbodige luxe. Aan de voorkant zien we Brembo’s met zes zuigers. Achter krijgt de Octane Edition eveneens Brembo-remmen, ditmaal met vier zuigers. Om aan te geven dat de remmen op de Charger Octane Edition net even wat beter zijn, worden ze in het rood gespoten. De meerprijs voor een Octane Edition is 1.495 dollar, bovenop de 67.245 dollar die je mee moet nemen voor een Charger SRT Hellcat.



22 reacties

Wie wordt er Vakantieauto van het jaar in de FUN categorie, bekijk het HIER!
Mooie deal lijkt me, bij Audi vragen ze 800 euro om de klauwen enkel een kleurtje te geven… hier heb je er tenminste een mooie update bij !
@lmv: Bij Dodge mag je ook $475 aftikken voor een andere kleur remklauw.
Bij de standaard-uitrusting van de Hellcat zitten gewoon 6 pots Brembo’s voor en 4 pots achter dus het enige verschil is dat ze in de unieke kleur ‘Octane red’ gespoten zijn.
Wat zou het Nederlandse wagenpark er anders uitzien als we net zoveel voor auto’s betaalden als in de USA.
@jippie: dat viel me dus op bij dat artikel over die oude Caprice afgelopen week. Toen was dat niet eens een hele bizarre zeldzame auto in Nederland. Nu moet je (te) veel moeite doen om een Chevrolet Impala op gele platen te krijgen.
@jippie: er zouden ook veel meer autos op de weg zijn, en je zou het grootste deel van de dag helemaal nergens naartoe rijden… LA sucks bigtime en de grote uitgestrekte natuur buiten de steden heb je natuurlijk ook niet in NL…
@onehp: veel meer? Snap ik niet. Want je kunt gewoon voor weinig een auto rijden. Een onveilig oud krot welteverstaan. Maar jouw stelling dat er dan veel meer auto’s zouden rondrijden en dat alles a la LA zal dichtslibben kan ik met de beste wil niet onderbouwen
@por100: is niet zo moeilijk. NL heeft niet veel nodig om bijna helemaal stil te staan, en als autorijden 2x goedkoper is, dan kunnen de meesten (uitzonderingen zijn er altijd) zo uitrekenen dat er meer autos op de weg komen. Misschien geen 2x meer, maar dat is ook niet nodig om grote delen van NL stil te leggen…
@onehp: jij gaat er waarschijnlijk vanuit dat dan ook de benzineprijs net zo laag wordt als in VS. Dat stelt hij niet voor. Dus nee niet te zo makkelijk. Als we dezelfde prijs betalen voor een auto zoals hierboven gesteld, dan rijden we minder in koekblikken en meer in nieuwere veiligere zuinigere auto’s die dan idd wat meer verbruiken dan de lease koekblikken die nu nieuw op markt komen, maar als collectief rijden we zuiniger omdat minder mensen hun auto oprijden zoals dat nu gebeurt. Meer kilometers snap ik ook niet zoals jij concludeerd. Dat is hooguit gekoppeld aan de benzineprijs, niet aan de aanschafprijs.
@willeme: Die remmen zijn standaard op de Hellcat. Alleen de kleur van de klauw niet.
http://media.fcanorthamerica.com/newsrelease.do?id=20842&mid=
@torsen: Ik ga het even uitzoeken, volgens het PB zijn de remmen nieuw en afwijkend voor dit type. In elk geval bedankt voor de heads-up!
Deze auto bewijst dat meer pk niet per se een betere auto maakt. Ben je van die illusie af en wil gewoon een V8 met veel pk, dan krijg je precies dat.
@Onehp:
@sjonniecamaro84: lekker kort ;) Ik zie al aan je naam dat er potentieel op enkel tenen getrapt zijn… Op voorbaat sorry, is wat kort door de bocht verwoord mijn eerste zin zo achteraf, maar zoals je merkt is er geen edit knop…
Dit monster kost dus minder dan een S3 sedan met wat opties in Nederland. Je kan een hoop zeggen van die Amerikanen, maar dit is toch belachelijk veel vermogen voor je geld!
@dutchdriftking: Een Audi S3 Sedan kost in de VS zo’n 45 mille.
@willeme: Maakt het verschil een stuk kleiner, en de S3 zal ongetwijfeld wat knapper in elkaar steken (en stiekem bijzonder rap zijn voor een auto met ‘slechts’ 300pk) maar dat maakt de keuze als nog heel makkelijk.
We heard you like striping, so here is some striping on your striping
“De meerprijs voor een Octane Edition is 1.495 dollar, bovenop de 67.245 dollar die je mee moet nemen voor een Charger SRT Hellcat.” Wat moeten wij in Europa en vooral in NL toch belachelijk veel geld betalen voor een auto. Nog even en en simpel koreaantje gaat net zoveel kosten als deze wagen.
@edhageman: het is al een paar keer goed verwoord, de autos mogen dan goedkoop zijn, schoolgang, gezondheidszorg en verzekeringen en algemene economisch onzekerheid zijn een gans andere kwestie…
@Onehp: Uiteindelijo betaal je overal ongeveer hetzelfde. Hier meer via belastingen daar moet/mag je het zelf uitzoeken. Dat het veel duurder is gewoon onzin om je niet te laten emigreren.
60k!!?? Koop je hier een 420i GC voor met wat opties..
@kennone: jep, of een Kia Stinger met 2L turbo kost je hier al meer…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).