• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Vergelijking: de nieuwe BMW X5 (G05) vs. de oude (F15)

Auteur: Loek, gepost 8 juni 2018 om 18:00 – 37 Reacties

BMW X5 F15 vs G05


Zoek de verschillen op zijn Beiers.

Het is alweer een grove 19 jaar geleden dat BMW ons de eerste X5 (E53) presenteerde. Toen een vreemd idee, zo’n grote SUV. Toch bleek de auto een prima uitkomst te zijn voor relatief vermogende families. De X5 was wellicht een vreemde eend in de bijt, terwijl anno 2018 de X-Serie een hele line-up is geworden van X1 tot X7.

De kleinere X3 is vorig jaar compleet vernieuwd. Dat kleine aan die auto moet je met een niet zo kleine korrel zout nemen want het is een aardige mastodont. Het zorgt ervoor dat je je gaat afvragen of de nieuwe X5 dan niet een soort X7 wordt. Er moet natuurlijk altijd baas boven baas blijven.

Welnu, BMW prikt onze gedachtenballon kapot en mikte deze week de nieuwe X5 (G05) op je beeldscherm. De vierde generatie van de – momenteel – grootste BMW X, die het succes van zowel de E53 als opvolgers E70 en F15 probeert voort te zetten. Op eerste indruk lijkt de auto in basis op zijn oudere broer, maar zoals altijd nemen we de twee generaties onder de loep en merken we toch een wereld van verschil.

Bij alle afbeeldingen staat de nieuwe G05 boven en de oude F15 onder.

Exterieur
Op de oude X5 was weinig aan te merken. Hij is niet overdreven lelijk, niet te dik en ook niet te iel. Het is eigenlijk precies wat je van een topmodel BMW SUV verwacht. De nieuwe X5 lijkt dat iets minder te hebben. Dat komt wellicht omdat hij nogal lijkt op de kleinere X3, die door zijn groeispurt een stuk forser overkomt. Het zorgt er voor dat de X5 wat minder de overtreffende trap lijkt. Maar goed, dat is vergeleken met de X3.

X5 G05
X5 F15

De nieuwe X5 heeft een aantal leuke designzaken die hem een stuk moderner doen ogen. De “3D-dagrijverlichting” met blauwe kruizen in de koplampen bijvoorbeeld. In de achterbumper prijken twee belachelijk grote stortkokers, de vraag is hoe echt deze zijn. Verder zijn de 3D-effecten ook overgenomen in de achterlichten, die weinig lijken op die van de F15. Minder positief merkwaardig zijn de nieren: die zijn weer een stuk gegroeid, net een beetje teveel als je het mij vraagt.

Ook al is de G05 compleet nieuw, het silhouet lijkt onveranderd ten opzichte van de F15, die op zijn beurt weer een evolutie leek van de E70. En toch oogt de G05 modern en anders. Qua afmetingen verschillen ze echter wel: de G05 is 3,6 cm langer, 6,6 cm breder en 1,9 cm hoger dan de F15. Toch weer een groei ten opzichte van zijn voorganger, zonder dat hij dat per sé uitstraalt.

X5 G05
X5 F15

Interieur
Net zoals het exterieur was er niks mis met het interieur van de F15. Strak, goede materialen en door het bekende iDrive systeem één van de fijnere werkplekken. BMW heeft qua interieur ondertussen niet stilgezeten. Nog mooiere materialen, nog meer extra design en nog meer features. De belangrijkste daarvan zijn dat het iDrive systeem nu ook via touchscreen en BMW Gesture Control werkt. Nieuw in de X5 is het compleet opnieuw ontworpen digitale instrumentarium, die weer net dat beetje extra aanpasbaar is.

Het is hetzelfde verhaal als bij de vergelijking met de nieuwe X3: qua ergonomie zijn de F15 en de G05 krek eender, terwijl laatstgenoemde een stuk moderner overkomt.

X5 G05
X5 F15

Techniek
Er is goed nieuws en slecht nieuws op motorisch gebied. De instapmotoren verdwijnen namelijk, wat ervoor zorgt dat de kleinste motor, de xDrive30d, ook gewoon een zespitter is. Dus geen klein spaarspul meer voor de X5. Wat ten opzichte van de F15 wel verdwijnt is de xDrive50i. Dus geen V8 meer voor de X5 (in Europa althans), wat wel jammer is, maar begrijpelijk. Het arsenaal bevat grotendeels dieselmotoren, met de xDrive40i als enige benzineaggregaat. Bovenaan de diesellijst staat een M50d met 400 pk. Ook geen cijfers om je voor te schamen.

Conclusie
BMW kiest bij de G-generatie voor evolutie en de X5 is daar bewijsstuk nummer zoveel van. De SUV lijkt echter een stuk moderner en met de nieuwe techniek is hij dat ook. Het is en blijft een SUV waar je van moet houden, maar als je dat doet, is hij nu op zijn hoogtepunt.

Ook interessant!

  • BMW X5 op waterstof gaat nu echt rijden
    BMW X5 op waterstof gaat nu echt rijden
  • Video: nieuwe BMW 7 Serie gesnapt
    Video: nieuwe BMW 7 Serie gesnapt
  • Video: BMW X5 M50d kan Audi A7 niet bijhouden
  • 'Nieuwe BMW 3 Serie zal naast de oude verkocht worden'
    'Nieuwe BMW 3 Serie zal naast de oude verkocht worden'

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

BMW, f15, g05, Vergelijkingen, X5

Vorig bericht: « EV 10-daagse, de wrapup
Volgend bericht: Welke ABT Audi RS4 zet jij voor de deur? »

Lees Interacties

Reacties

  1. lincoln zegt

    8 juni 2018 om 18:07

    modern ??

    ding weegt meer dan 2 ton ..

    Login om te reageren
    • giertjuh zegt

      8 juni 2018 om 18:12

      @lincoln: wel eens afgevraagd hoeveel een Lincoln weegt?

      Login om te reageren
      • lincoln zegt

        8 juni 2018 om 18:45

        @giertjuh:

        yep ..
        20 jaar geleden noemden we dat nog asociaal grote zuipschuiten ..

        zo modern zijn ze bij BMW ..

        Login om te reageren
        • JamesBond007 zegt

          8 juni 2018 om 18:47

          @lincoln: beetje respect he voor je schoonmoeder

          Login om te reageren
    • elemento zegt

      9 juni 2018 om 08:51

      @lincoln: 5 serie 550d van mij is ook 1965 kg

      Login om te reageren
  2. tvklarenbosch zegt

    8 juni 2018 om 18:14

    Ik dacht dat de 50i nog wel redelijk verkocht in Europa, jammer dat je geen V8 meer kan krijgen. Verder vind ik ‘m er niet mooier op geworden.

    Login om te reageren
    • kennone zegt

      8 juni 2018 om 18:50

      @tvklarenbosch: De M zal denk ik nog wel komen met een V8. Verder wel jammer ja. Dit zie je helaas steeds vaker

      Login om te reageren
  3. sleepyj zegt

    8 juni 2018 om 18:16

    Wat is de ‘oude’ toch mooi in vergelijking met de opvolger. Zowel van binnen als van buiten.

    Login om te reageren
    • granlusso zegt

      8 juni 2018 om 20:39

      @sleepyj: Ik vind het bijzonder snel dat de auto al opgevolgd wordt. Gezien de nieuwe X7 en het bijbehorende platform snap ik dat de X5 wordt meegenomen meteen, maar och.

      Login om te reageren
    • adyton zegt

      8 juni 2018 om 22:43

      @sleepyj: Ik vind het net dezelfde evolutie als vorige modelswitch. Zie nog steeds veel van de serie 2 terug in dit laatste model en hoe mooi was die niet? Blijft mijn favoriet qua X5 ontwerp.

      Login om te reageren
  4. bartsmit zegt

    8 juni 2018 om 18:17

    Doe maar een RaRo.

    Login om te reageren
  5. JamesBond007 zegt

    8 juni 2018 om 18:21

    Vind de E70 nog het mooist!

    Login om te reageren
  6. toyotafortuner zegt

    8 juni 2018 om 18:24

    Ik begin die F15 nu toch meer te waarderen, daar de G05 wel erg Aziatisch/soft/iel/etc oogt. Manmanman

    Login om te reageren
  7. beetec zegt

    8 juni 2018 om 18:26

    Die nieren! Zooooo… das lelijk!
    Is dat serieus of hebben jullie er een fotoshop tussen gedaan?

    Login om te reageren
  8. geelbarrel zegt

    8 juni 2018 om 18:36

    Gezondheidprobleem: zulke grote nieren… En al die nep gaten in de bumper, allemaal voor The Looks. Het verticale grilletje, sorry to say Beemr die-hard, doet mij teveel aan een Kia Picanto denken. Het zal wennen worden als dit frequent het straatbeeld gaat teisteren . Gelijk aan de moderne Mini’s is het naar mijn mening allemaal een beetje geforceerd en overdesigned.
    Dashbord daarentgen ten opzichte van zn voorganger weer wat acceptabeler. Dat centerpanel a-la tablet vind ik een typisch voorbeeld van een designer die zich er met een Jantje van Leiden van af heeft gemaakt. iPad zijn populair, dus in het interieur… jammert. Less is more.

    Login om te reageren
  9. jannemaneke zegt

    8 juni 2018 om 18:45

    Die grote nieren zullen zeer zeker aanslaan bij het BMW publiek.

    Login om te reageren
    • mark997gt3 zegt

      8 juni 2018 om 19:31

      @jannemaneke: misschien zijn de nieren wat groot uit gevallen. Echter eindelijk wel wat evolutie in het design ervan. Ivm de Audi grill zat er bijBMW maar weinig verandering in. De nieren zijn wel heel erg lang hetzelfde gebleven. Mogen wat mij betreft bij verschillende bmw modellen ook wat van elkaar verschillen. Zie bijv ook X2. Het is allemaal wat minder ingetogen en chique. Duidelijk sportief. Is natuurlijk ook het M-pakket.

      Login om te reageren
  10. allesmetturbo zegt

    8 juni 2018 om 19:02

    Exterieur is achteruit gegaan, interieur is dan wel weer beter. Zeker dat scherm is mooier weggewerkt

    Login om te reageren
  11. trust zegt

    8 juni 2018 om 19:02

    Als ik zo de achterkant bekijk dan lijkt een Ford badge beter op z’n plek. Wel leuk dat de koplampen niet meer tot de nieren lopen. Want die zijn inderdaad debiel groot lelijk geworden. Ik snap niet wat ze aan het doen zijn, ik heb niemand ooit horen zeggen dat de nieren te klein waren. Zelfs mijn kennissen uit Oost Europa. Waar haalt BMW het vandaan dat het groter moet, is dat dan China?

    Login om te reageren
  12. hehe zegt

    8 juni 2018 om 19:27

    Ik vond de achterklep van de oude heel lelijk, alsof iemand het met een decoupeerzaag had uitgesneden.
    Dat is mooier bij de nieuwe. Ook het interieur is weer mooier, maar vond het oude ook al fraai.
    Verder opvallend dat er bijna alleen maar diesels zijn, terwijl die lijken uit te sterven.. of ben ik verward door de EV 10-daagse.

    Maar die neus, net een angry birds pig:
    https://www.houseofgrafix.net/products/angry-birds-pig

    Login om te reageren
  13. bmw1 zegt

    8 juni 2018 om 20:06

    Interieur is er zeker flink op voorruit gegaan, maar het exterieur is nog wel even een dingetje. Zeker met die nieren en de koplampen achter.

    Login om te reageren
  14. gilettelubbers zegt

    8 juni 2018 om 20:32

    Voorkant: nieren veeeelte groot

    Achterkant: had een Koreaan kunnen zijn.

    Interieur: heb het gevoel alsof het uit 2012 zou kunnen komen.

    Ik sla over. Niet dat ik in de markt ben voor dit segment Maargoed toe maar

    Login om te reageren
  15. tocae zegt

    8 juni 2018 om 20:50

    Ik vind hem geslaagd. Begrijp eigenlijk het probleem met de ‘te grote’ nieren niet, het stoort me niet. In vgl met Audi of Lexus valt de grootte van de gril nog heel goed mee bijvoorbeeld.

    Login om te reageren
  16. Joost zegt

    8 juni 2018 om 21:19

    Ik vond de oude altijd zo’n achterkant (en profil) hebben van een Ssang Yong Rodius, waarbij ze zich op het laatste moment toch hebben bedacht, maar het niet helemaal netjes hebben afgemaakt.

    Wat dat betreft is de nieuwe dus een vooruitgang. Verder maakt het me niet zoveel uit. Vind nog steeds de 2e serie het mooiste

    Login om te reageren
  17. kempenaer zegt

    8 juni 2018 om 21:24

    Ik vind het een bijzonder geslaagde creatie geworden. De aantrekkelijkste in deze klasse mijns inziens. Een verbetering weer tov de voorganger. Heerlijke dieselblokken ook. Respect voor het merk aus Bayern.

    Login om te reageren
  18. vondick zegt

    8 juni 2018 om 22:59

    Hele grote verbetering. Veel mooier

    Login om te reageren
  19. pier zegt

    9 juni 2018 om 00:05

    De G05 heb ik nooit echt mooi gevonden, en het interieur (vooral de middenconsole) was gewoon ouderwets. De nieuwe is veel fraaier, de achterkant is misschien niet herkenbaar BMW maar wel mooi in balans.

    Login om te reageren
    • peke zegt

      9 juni 2018 om 08:04

      @pier: G05 is de nieuwe;)

      Login om te reageren
      • pier zegt

        10 juni 2018 om 11:09

        @peke: foutje natuurlijk :D moet F15 zijn.

        Login om te reageren
  20. mashell zegt

    9 juni 2018 om 08:34

    Het vreemdste aan die nieuwe zijn de achterlichten, die hebben echt niks meer met de BMW huisstijl van doen.

    Login om te reageren
  21. bassx zegt

    9 juni 2018 om 09:07

    Op de nieren na is zo’n beetje alles mooier. Maar in verhouding met z’n voorganger vond ik de vorige X5 dan ook een lelijke auto.

    Login om te reageren
  22. drsjeroen zegt

    9 juni 2018 om 09:43

    Van achteren ziet ie er ineens smaller / minder dik uit. Achterlichten hebben hetzelfde lachwekkende effect als die mega units op de Hyundai Atos van 15 jaar geleden

    Login om te reageren
  23. phaeton zegt

    9 juni 2018 om 11:02

    Die nieren kunnen me wat. Over drie generaties bestaat de hele voorzijde uit één grote nier ruit. De achterkant echter is wat mij zorgen baart. Wat is dit!? Ik heb mij meerdere malen afgevraagd hoe ze het design konden veranderen, maar dan kwam er toch weer een knik in of een scherp randje. Maar dit is domweg een voorbode voor alle toekomstige BMW’s die dan niet meer zijn te identificeren als zijnde een BMW. Laat staan in het donker.

    Login om te reageren
    • phaeton zegt

      9 juni 2018 om 11:03

      @phaeton: Het design van de lichten, dus.

      Login om te reageren
  24. karhengst zegt

    9 juni 2018 om 12:53

    Waren ze bij het wegrijden vergeten het hek te openen?

    Als die nieren uitneembaar zijn kan je ze zo bovenaan de trap zetten voor de kinders.

    Login om te reageren
  25. barry355gtb zegt

    9 juni 2018 om 16:42

    Jammer dat deze X5 last heeft van, in mijn ogen althans “overdesigned”. Waarom die BMW nieren zo ENORM groot zijn en er echt teveel lijnen en frutsels in het exterieur. Qua interieur is deze er echt wel op vooruit gegaan. Op het bediengemak, is deze nieuwe X5 er echt op verbeterd.

    Login om te reageren
  26. 1975mini zegt

    10 juni 2018 om 00:24

    De oude was toch veel mooier…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North