
Zoek de verschillen op zijn Beiers.
Het is alweer een grove 19 jaar geleden dat BMW ons de eerste X5 (E53) presenteerde. Toen een vreemd idee, zo’n grote SUV. Toch bleek de auto een prima uitkomst te zijn voor relatief vermogende families. De X5 was wellicht een vreemde eend in de bijt, terwijl anno 2018 de X-Serie een hele line-up is geworden van X1 tot X7.
De kleinere X3 is vorig jaar compleet vernieuwd. Dat kleine aan die auto moet je met een niet zo kleine korrel zout nemen want het is een aardige mastodont. Het zorgt ervoor dat je je gaat afvragen of de nieuwe X5 dan niet een soort X7 wordt. Er moet natuurlijk altijd baas boven baas blijven.
Welnu, BMW prikt onze gedachtenballon kapot en mikte deze week de nieuwe X5 (G05) op je beeldscherm. De vierde generatie van de – momenteel – grootste BMW X, die het succes van zowel de E53 als opvolgers E70 en F15 probeert voort te zetten. Op eerste indruk lijkt de auto in basis op zijn oudere broer, maar zoals altijd nemen we de twee generaties onder de loep en merken we toch een wereld van verschil.
Bij alle afbeeldingen staat de nieuwe G05 boven en de oude F15 onder.
Exterieur
Op de oude X5 was weinig aan te merken. Hij is niet overdreven lelijk, niet te dik en ook niet te iel. Het is eigenlijk precies wat je van een topmodel BMW SUV verwacht. De nieuwe X5 lijkt dat iets minder te hebben. Dat komt wellicht omdat hij nogal lijkt op de kleinere X3, die door zijn groeispurt een stuk forser overkomt. Het zorgt er voor dat de X5 wat minder de overtreffende trap lijkt. Maar goed, dat is vergeleken met de X3.
De nieuwe X5 heeft een aantal leuke designzaken die hem een stuk moderner doen ogen. De “3D-dagrijverlichting” met blauwe kruizen in de koplampen bijvoorbeeld. In de achterbumper prijken twee belachelijk grote stortkokers, de vraag is hoe echt deze zijn. Verder zijn de 3D-effecten ook overgenomen in de achterlichten, die weinig lijken op die van de F15. Minder positief merkwaardig zijn de nieren: die zijn weer een stuk gegroeid, net een beetje teveel als je het mij vraagt.
Ook al is de G05 compleet nieuw, het silhouet lijkt onveranderd ten opzichte van de F15, die op zijn beurt weer een evolutie leek van de E70. En toch oogt de G05 modern en anders. Qua afmetingen verschillen ze echter wel: de G05 is 3,6 cm langer, 6,6 cm breder en 1,9 cm hoger dan de F15. Toch weer een groei ten opzichte van zijn voorganger, zonder dat hij dat per sé uitstraalt.
Interieur
Net zoals het exterieur was er niks mis met het interieur van de F15. Strak, goede materialen en door het bekende iDrive systeem één van de fijnere werkplekken. BMW heeft qua interieur ondertussen niet stilgezeten. Nog mooiere materialen, nog meer extra design en nog meer features. De belangrijkste daarvan zijn dat het iDrive systeem nu ook via touchscreen en BMW Gesture Control werkt. Nieuw in de X5 is het compleet opnieuw ontworpen digitale instrumentarium, die weer net dat beetje extra aanpasbaar is.
Het is hetzelfde verhaal als bij de vergelijking met de nieuwe X3: qua ergonomie zijn de F15 en de G05 krek eender, terwijl laatstgenoemde een stuk moderner overkomt.
Techniek
Er is goed nieuws en slecht nieuws op motorisch gebied. De instapmotoren verdwijnen namelijk, wat ervoor zorgt dat de kleinste motor, de xDrive30d, ook gewoon een zespitter is. Dus geen klein spaarspul meer voor de X5. Wat ten opzichte van de F15 wel verdwijnt is de xDrive50i. Dus geen V8 meer voor de X5 (in Europa althans), wat wel jammer is, maar begrijpelijk. Het arsenaal bevat grotendeels dieselmotoren, met de xDrive40i als enige benzineaggregaat. Bovenaan de diesellijst staat een M50d met 400 pk. Ook geen cijfers om je voor te schamen.
Conclusie
BMW kiest bij de G-generatie voor evolutie en de X5 is daar bewijsstuk nummer zoveel van. De SUV lijkt echter een stuk moderner en met de nieuwe techniek is hij dat ook. Het is en blijft een SUV waar je van moet houden, maar als je dat doet, is hij nu op zijn hoogtepunt.
modern ??
ding weegt meer dan 2 ton ..
@lincoln: wel eens afgevraagd hoeveel een Lincoln weegt?
@giertjuh:
yep ..
20 jaar geleden noemden we dat nog asociaal grote zuipschuiten ..
zo modern zijn ze bij BMW ..
@lincoln: beetje respect he voor je schoonmoeder
@lincoln: 5 serie 550d van mij is ook 1965 kg
Ik dacht dat de 50i nog wel redelijk verkocht in Europa, jammer dat je geen V8 meer kan krijgen. Verder vind ik ‘m er niet mooier op geworden.
@tvklarenbosch: De M zal denk ik nog wel komen met een V8. Verder wel jammer ja. Dit zie je helaas steeds vaker
Wat is de ‘oude’ toch mooi in vergelijking met de opvolger. Zowel van binnen als van buiten.
@sleepyj: Ik vind het bijzonder snel dat de auto al opgevolgd wordt. Gezien de nieuwe X7 en het bijbehorende platform snap ik dat de X5 wordt meegenomen meteen, maar och.
@sleepyj: Ik vind het net dezelfde evolutie als vorige modelswitch. Zie nog steeds veel van de serie 2 terug in dit laatste model en hoe mooi was die niet? Blijft mijn favoriet qua X5 ontwerp.
Doe maar een RaRo.
Vind de E70 nog het mooist!
Ik begin die F15 nu toch meer te waarderen, daar de G05 wel erg Aziatisch/soft/iel/etc oogt. Manmanman
Die nieren! Zooooo… das lelijk!
Is dat serieus of hebben jullie er een fotoshop tussen gedaan?
Gezondheidprobleem: zulke grote nieren… En al die nep gaten in de bumper, allemaal voor The Looks. Het verticale grilletje, sorry to say Beemr die-hard, doet mij teveel aan een Kia Picanto denken. Het zal wennen worden als dit frequent het straatbeeld gaat teisteren . Gelijk aan de moderne Mini’s is het naar mijn mening allemaal een beetje geforceerd en overdesigned.
Dashbord daarentgen ten opzichte van zn voorganger weer wat acceptabeler. Dat centerpanel a-la tablet vind ik een typisch voorbeeld van een designer die zich er met een Jantje van Leiden van af heeft gemaakt. iPad zijn populair, dus in het interieur… jammert. Less is more.
Die grote nieren zullen zeer zeker aanslaan bij het BMW publiek.
@jannemaneke: misschien zijn de nieren wat groot uit gevallen. Echter eindelijk wel wat evolutie in het design ervan. Ivm de Audi grill zat er bijBMW maar weinig verandering in. De nieren zijn wel heel erg lang hetzelfde gebleven. Mogen wat mij betreft bij verschillende bmw modellen ook wat van elkaar verschillen. Zie bijv ook X2. Het is allemaal wat minder ingetogen en chique. Duidelijk sportief. Is natuurlijk ook het M-pakket.
Exterieur is achteruit gegaan, interieur is dan wel weer beter. Zeker dat scherm is mooier weggewerkt
Als ik zo de achterkant bekijk dan lijkt een Ford badge beter op z’n plek. Wel leuk dat de koplampen niet meer tot de nieren lopen. Want die zijn inderdaad debiel groot lelijk geworden. Ik snap niet wat ze aan het doen zijn, ik heb niemand ooit horen zeggen dat de nieren te klein waren. Zelfs mijn kennissen uit Oost Europa. Waar haalt BMW het vandaan dat het groter moet, is dat dan China?
Ik vond de achterklep van de oude heel lelijk, alsof iemand het met een decoupeerzaag had uitgesneden.
Dat is mooier bij de nieuwe. Ook het interieur is weer mooier, maar vond het oude ook al fraai.
Verder opvallend dat er bijna alleen maar diesels zijn, terwijl die lijken uit te sterven.. of ben ik verward door de EV 10-daagse.
Maar die neus, net een angry birds pig:
https://www.houseofgrafix.net/products/angry-birds-pig
Interieur is er zeker flink op voorruit gegaan, maar het exterieur is nog wel even een dingetje. Zeker met die nieren en de koplampen achter.
Voorkant: nieren veeeelte groot
Achterkant: had een Koreaan kunnen zijn.
Interieur: heb het gevoel alsof het uit 2012 zou kunnen komen.
Ik sla over. Niet dat ik in de markt ben voor dit segment Maargoed toe maar
Ik vind hem geslaagd. Begrijp eigenlijk het probleem met de ‘te grote’ nieren niet, het stoort me niet. In vgl met Audi of Lexus valt de grootte van de gril nog heel goed mee bijvoorbeeld.
Ik vond de oude altijd zo’n achterkant (en profil) hebben van een Ssang Yong Rodius, waarbij ze zich op het laatste moment toch hebben bedacht, maar het niet helemaal netjes hebben afgemaakt.
Wat dat betreft is de nieuwe dus een vooruitgang. Verder maakt het me niet zoveel uit. Vind nog steeds de 2e serie het mooiste
Ik vind het een bijzonder geslaagde creatie geworden. De aantrekkelijkste in deze klasse mijns inziens. Een verbetering weer tov de voorganger. Heerlijke dieselblokken ook. Respect voor het merk aus Bayern.
Hele grote verbetering. Veel mooier
De G05 heb ik nooit echt mooi gevonden, en het interieur (vooral de middenconsole) was gewoon ouderwets. De nieuwe is veel fraaier, de achterkant is misschien niet herkenbaar BMW maar wel mooi in balans.
@pier: G05 is de nieuwe;)
@peke: foutje natuurlijk :D moet F15 zijn.
Het vreemdste aan die nieuwe zijn de achterlichten, die hebben echt niks meer met de BMW huisstijl van doen.
Op de nieren na is zo’n beetje alles mooier. Maar in verhouding met z’n voorganger vond ik de vorige X5 dan ook een lelijke auto.
Van achteren ziet ie er ineens smaller / minder dik uit. Achterlichten hebben hetzelfde lachwekkende effect als die mega units op de Hyundai Atos van 15 jaar geleden
Die nieren kunnen me wat. Over drie generaties bestaat de hele voorzijde uit één grote nier ruit. De achterkant echter is wat mij zorgen baart. Wat is dit!? Ik heb mij meerdere malen afgevraagd hoe ze het design konden veranderen, maar dan kwam er toch weer een knik in of een scherp randje. Maar dit is domweg een voorbode voor alle toekomstige BMW’s die dan niet meer zijn te identificeren als zijnde een BMW. Laat staan in het donker.
@phaeton: Het design van de lichten, dus.
Waren ze bij het wegrijden vergeten het hek te openen?
Als die nieren uitneembaar zijn kan je ze zo bovenaan de trap zetten voor de kinders.
Jammer dat deze X5 last heeft van, in mijn ogen althans “overdesigned”. Waarom die BMW nieren zo ENORM groot zijn en er echt teveel lijnen en frutsels in het exterieur. Qua interieur is deze er echt wel op vooruit gegaan. Op het bediengemak, is deze nieuwe X5 er echt op verbeterd.
De oude was toch veel mooier…