• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

De toekomst van AMG: meer ‘S’ en een AMG Sport-sublabel

Auteur: sir_smokalot, gepost 5 augustus 2014 om 22:53 – 19 Reacties

Mercedes C450 AMG Sport


Vroeger was de wereld simpel: AMG was AMG en M was M. Klanten kochten een hardcore-wagen met aandrijving op de achterwielen. Maar tijden veranderen, en verkoopcijfers moeten omhoog, ook bij AMG. Daarom gaat het de dingen wat anders aanpakken.

Vroeger had je bij AMG het Performance Pack: dit was een optie die je een kleine vermogens- en koppelboost uit dezelfde motor gaf. Maar op een gegeven moment ging AMG zijn modellen gewoon in 1 vermogensvariant uitbrengen, exit Performance Pack dus (even buiten beschouwing gelaten dat je onder een soortgelijke naam de limiter van o.a. je S65 kunt laten verwijderen).

In plaats daarvan kwamen met de introuctie van de E63 AMG facelift de ‘S’-varianten: topmodellen binnen hun range die meer vermogen combineerden met vierwielaandrijving. Dit is een package deal, je kunt (op linksgestuurde markten) niet kiezen voor een ‘S’ met achterwielaandrijving.

In de toekomst gaat Mercedes een nieuwe draai aan de term ‘S’ geven: de AMG GT, die volgende maand wordt onthuld, komt er als gewone versie en als S, met meer vermogen maar een onbekende aandrijving. Let wel: de reeds uit productie gegane SLS AMG had alleen achterwielaandrijving. Ook van de C63 AMG komt waarschijnlijk een S-variant, alleen geven bronnen aan dat het onwaarschijnlijk is dat de C63 AWD gaat krijgen. In dit geval kan je met de term S dus alle kanten op.

AMG Sport

BMW heeft M Performance, Mercedes moet daar iets tegenover stellen. Dit wordt AMG Sport, een label waarover we al in april berichtten. De geplande 372 pk sterke C450 schijnt nog maar het begin te zijn, er komt een hele reeks aan opvulmodellen aan.

Wij vuurden naar aanleiding van bovenstaande gedachtengang een reeks vragen af op het hoofdkantoor in Affalterbach, waar we ook keurig netjes antwoord op kregen. In een heel epistel van pakweg 1-2 A4’tjes wist de PR-dame alle vragen echter volledig dood te leggen. Een kunst die PR-managers doorgaans goed beheersen, en daar worden ze dan ook goed boor betaald. Naast het obligate kindly understand that we do not talk about future models was het meest concrete antwoord het onderstaande:

Almost the entire scope of the AMG Performance Package is now reflected in the new AMG S-Models, which are being offered as a separate model variant. The combination of more output and torque in conjunction with all-wheel drive helps to ensure considerably higher levels of appeal and a significantly enhanced price/value ratio.

Bovenstaande is wellicht voor puristen vloeken in de kerk, maar de verkoopcijfers van BMW M Performance en het grote aantal M135i’tjes dat je tegenkomt geeft aan dat er een markt is voor een dergelijk segment. Hoe het S-verhaal zich precies aftekent zullen we in de toekomst ondervinden. Hoe groot schatten jullie de kans op een C63 met AWD?

Ongetwijfeld zullen de marketeers een mooie opdeling gaan maken tussen AMG Sport – AMG – AMG S – AMG Black Series. Misschien nog een Black Series Ultra erboven?

Ook interessant!

  • Video: brute Mercedes-AMG GT73e komt in actie
    Video: brute Mercedes-AMG GT73e komt in actie
  • Mercedes-AMG GT 73 voor het eerst officieel op beeld
  • Video: Mercedes AMG One in het wild!
  • Nieuwe SL
    OFFICIEEL: dit is de nieuwe Mercedes-AMG SL

Nieuwste artikelen

  • Europese specs Tesla Model Y L bekend, dit moet je weten
  • Welke Porsche met turbo kies jij?
  • Goedkopere Tesla Standard-modellen hebben niet het gewenste effect
  • Alfa Romeo gooit Ferrari-sausje over de Junior
FacebookTweetPinLinkedIn

amg, amg-sport, Mercedes, Techniek

Vorig bericht: « Goedkoop head-up display is de ideale accesoire? [video]
Volgend bericht: Video: ijdele toekan ontdekt verkeerscamera »

Lees Interacties

Reacties

  1. henkhupelschoten zegt

    5 augustus 2014 om 23:03

    Jullie vergeten de sls amg gt, maar een c63 met 4wd, nee dat zie ik nooit echt gebeuren maar wel bijvoorbeeld een atmosferische v8 met een hybride motor eraan inplaats van turbo’s etc. Maar wel lekker extra opgevoerde versie’s, puur om meer geld te verdienen eigenlijk maar wel lekker bezig amg!

    Login om te reageren
    • thomcarspotter zegt

      5 augustus 2014 om 23:24

      @henkhupelschoten: SLS AMG GT was gewoon een actiemodelletje. net zoals de C63 AMG Edition 507 etc

      Login om te reageren
      • henkhupelschoten zegt

        6 augustus 2014 om 13:16

        C63 507 was gelimiteerd, de sls gt niet @thomcarspotter:

        Login om te reageren
        • thomcarspotter zegt

          6 augustus 2014 om 13:45

          @henkhupelschoten: ohja dat was de SLS AMG GT Final Edition, my bad

          Login om te reageren
  2. jack_abarth zegt

    5 augustus 2014 om 23:10

    Lekker duidelijk. Ik las de S als S van audi. Dus een minder sportieve sportvariant. Maar bij Mercedes wordt het dus een sportievere sportvariant.

    Login om te reageren
    • carmasterr zegt

      5 augustus 2014 om 23:53

      @jack_abarth:

      Inderdaad.
      Dus niet de S van Audi, maar de S van Porsche.

      Login om te reageren
  3. tupperware zegt

    5 augustus 2014 om 23:11

    Ach, zolang Mercedes en BMW de klant de keuze laten tussen RWD en AWD zie ik het probleem niet. Puristen zoals ik gaan voor RWD, de wannabees zijn niet langer veroordeeld tot een Audi. Win win dus..

    Login om te reageren
  4. pindakoning zegt

    5 augustus 2014 om 23:15

    Het wordt er niet duidelijker op. ‘Vroeger’ als iemand een BMW M had vond ik dat wat magisch hebben. Desalniettemin zijn de sportvarianten wel leuke auto’s…

    Login om te reageren
  5. berlinetta zegt

    5 augustus 2014 om 23:17

    Kom maar op, hoe meer sportieve modellen, hoe beter. En de 4WD is misschien vloeken in de kerk, de modellen van Mercedes kunnen het soms wel gebruiken. 3,6 sec naar de 100 in je CLS. Doei Audi.

    Login om te reageren
    • Dev zegt

      5 augustus 2014 om 23:57

      @berlinetta: Is het nog vloeken in de kerk als de boodschap veranderd is? Vroeger lekker purisme, 911je met handbak en RWD, en maar planken. Nu zijn die auto’s zo verdomd rap geworden dat je binnen notime met je kont vooruit staat.

      We zijn in een tijdperk waarin techniek wat taken uit handen neemt omdat we het zelf allemaal niet meer bijhouden. Waar voorheen de techniek gelijk stond aan verliezen, komt het nu allemaal ten goede van de prestatie.

      Zoek je wel liever de grens op met een handbak en RWD, en dan hoef je helemaal niet meer zo hoog in het productgamma te kijken. Koop een GT86/BRZ, stuur em voor een steroïdenkuur naar Cosworth oid, en je hebt je handen vol met prestaties waar menig puristenauto in de afgelopen decennia verlegen van wordt.

      In het kader van bruikbaarheid en benutting preekt de pater vandaag de dag 4WD.

      Login om te reageren
  6. knipperlichtje zegt

    5 augustus 2014 om 23:19

    Ligt natuurlijk moeilijk hoe je een naam op minder vermogende modellen plakt zonder het imago van de naam aan te tasten (in dit geval AMG). Een AMG sport zal niet de rijervaring opleveren die de letters doen verwachten en schaadt daarmee de merknaam AMG. Dan is een badge “mercedes sport” met klein daaronder “in corporation with AMG” ‘ beter, maar dat is flink wat tekst .Moeilijk verhaal, dan heeft Audi het toch veel makkelijker met hun A/S/RS-modellen

    Login om te reageren
  7. carrlo zegt

    6 augustus 2014 om 00:54

    Ik zou duizelig worden als ik het optieboekje van AMG voor me zou hebben,.

    Login om te reageren
  8. osmo zegt

    6 augustus 2014 om 08:38

    Zou het niet eenvoudiger en meer naar traditie zijn dat ze alleen de sportieve topmodellen de AMG badge geven en bij de “mindere” modellen wat met type-nummers gaan goochelen onder het Mercedes label? De type-nummers hebben al lang niks meer met cilinderinhoud te maken dus daar zijn nog wel wat nummertjes vrij, een C380 (bijvoorbeeld) zonder AMG achterop lijkt mij ook niet verkeerd, maar hij wordt dan wel voorbijgeblazen door de C63 AMG.

    Login om te reageren
  9. gijsterbruggen zegt

    6 augustus 2014 om 14:57

    @sir_smokalot Chris Harris heeft onlangs een ride along gehad met de AMG GT. Hij heeft het er bij de AMG GT over dat de 510pk 4.0 de S variant is en dat de gewone variant 460pk heeft (zie link). Over AWD wordt niet gerept, ook niet vreemd met een transaxle opzet.

    http://www.pistonheads.com/news/default.asp?storyId=30598

    Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      6 augustus 2014 om 15:52

      @gijsterbruggen: Thanks, dat AMG GT in 2 smaken komrt was idd duidelijk. Geloof dat de gewone 462 pk heeft. Verwacht zelf idd dat de GT wel RWD zal zijn, wat iets meer mag wegen krijgt ook de voorwielen erbij.

      Login om te reageren
      • dennisjuh95 zegt

        6 augustus 2014 om 16:23

        @sir_smokalot: Hij gaf zelf ook aan in een vergelijking met de 911 en de F-Type dat de AMG GT naast de F-Type staat in plaats van de 911. Dus neem aan dat het inderdaad ook een RWD zal zijn.

        Login om te reageren
      • mellie zegt

        10 augustus 2014 om 10:39

        @sir_smokalot: Maar amg kan toch alleen groeien als mensen een mercedes kopen en die door amg laten tunen of rechtstreeks bij amg de auto bestellen? volgens mij hebben ze zelf geen productie faciliteit om de autos te bouwen zeg maar het is geen auto fabrikant toch?
        Of sla ik hier de plank mis?

        Login om te reageren
        • sir_smokalot zegt

          10 augustus 2014 om 11:35

          @mellie: AMG heeft in Affalterbach een complete faciliteit staan, waar o.a. motorblokken in elkaar geschroefd worden (de V8’s nog volgens het principe dat er 1 persoon aansprakelijk is). De chassis’ e.d. krijgen ze gewoon uit Sindelfingen of andere Mercedes-faciliteiten.

          Het is altijd de vraag in hoeverre er zelf gebouwd wordt, of afgemonteerd in dat soort fabrieken, maar AMG knalt er per jaar tienduizenden modellen uit, die je rechtstreeks koopt. Je laat je Mercedes dus niet naderhand door AMG doen, da’s een kant-en-klaar product uit Affalterbach.

          Een E63 bijvoorbeeld zal in de basis net zoals elke E-Klasse beginnen, maar krijgt een andere motor en bak, en AMG-specifieke bekleding, tellers etc. Maar in de basis zijn ze identiek.

          Hoe dit met AMG Sport zal gaan is nog niet bekend. Sowieso zal je geen mooi plaatje op je motorblok krijgen met de naam van en fabrieksmedewerker, verder moet het zich nog uitkristalliseren.

          Login om te reageren
          • mellie zegt

            10 augustus 2014 om 19:11

            @sir_smokalot: Bedankt voor de uitleg dit heldert het een en ander op.
            Ik dacht namelijk juist wel dat je een mercedes bestelde bij mercedes en dat mercedes em dan vervolgens door amg liet tunnen,maar dit is dus niet het geval.

            Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North