• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

De veiligste SUV van 2024 komt uit… China

Auteur: machielvdd, gepost 16 januari 2025 om 13:04 – 16 Reacties

Veiligste auto van 2024

En nee, het is geen Volvo.

We hebben al aardig wat lijstjes gehad over het afgelopen jaar: de bestverkochte auto’s van 2024, de duurste auto’s van 2024… Nu hebben we ook de veiligste auto’s van 2024. EuroNCAP zet de auto’s die het beste uit de crashtest kwamen op een rij.

De nieuwe E-Klasse doet de slogan Das Beste Oder Nichts eer aan, want dit was overall de veiligste auto van 2024. De E-Klasse scoorden 92% op het onderdeel ‘volwassenen inzittende’, 90% voor ‘kind inzittende’, 84% voor ‘kwetsbare weggebruiker’ en 87% voor ‘veiligheidsasistentie’. Daarmee is de auto dus cum laude geslaagd voor de crashtests.

Veiligste auto van 2024

Van de E-Klasse mag je verwachten dat het een degelijke auto is met state-of-the-art veiligheidssystemen, maar de winnaar van de klasse compacte SUV is interessanter. Dat is namelijk de Zeekr X, die niet alleen de Porsche Macan versloeg maar óók de Volvo EX30. Die staat op hetzelfde platform, maar scoort dus net iets minder qua veiligheid. Dat is geen reden om de EX30 te laten staan, maar voor het merk wat veiligheid als USP heeft is dat toch wel een dingetje.

Veiligste auto van 2024

De Zeekr X was niet alleen de veiligste compacte SUV, maar ook de veiligste EV. In de categorie grote SUV scoorde de Mazda CX-80 het beste. Verder vielen de Skoda Superb en de Passat (bijna exact dezelfde auto tegenwoordig) in de prijzen, in de categorie grote familieauto.

Voor Zeekr is dit in ieder geval een mooie opsteker. Wist je trouwens dat de naam Zeekr eigenlijk ‘Gen Z nerd’ betekent? Het is namelijk een samentrekking van Z (van Gen Z) en het Engelse woord geek (oftewel nerd). Dat is verder niet zo relevant voor dit artikel, maar we wilden het gewoon even melden.

Bron: EuroNCAP

Ook interessant!

  • Zeekr 7X: knappe SUV moet Europa veroveren
    Zeekr 7X: knappe SUV moet Europa veroveren
  • Dit is de auto die Nederland wil (volgens Zeekr)
  • Gloedjenieuwe DS is een SUV Coupé met 750 km range
    Gloedjenieuwe DS is een SUV Coupé met 750 km range
  • EV 10 Daagse 2024

Nieuwste artikelen

  • UPDATE! Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Dit moet wel de debielste optie ooit zijn in een auto
  • Van deze occasion moet je óf braken, óf je wordt er juist heel er blij van
  • De overheid juicht voor vervuilende dieselbusjes
FacebookTweetPinLinkedIn

e-klasse, euroncap, Mercedes, zeekr, zeekr-x

Vorig bericht: « BMW Alpina B8 GT is de sterkste Alpina ooit!
Volgend bericht: Polestar 7 wordt de eerste Polestar die in Europa wordt gebouwd »

Lees Interacties

Reacties

  1. 't Peugje zegt

    16 januari 2025 om 13:21

    Die Chinezen hebben zeekr de EuroNCAP omgekocht.

    Login om te reageren
    • gezondverstand zegt

      16 januari 2025 om 18:28

      En als het een Tesla was dan had Musk zeker steekpenningen betaald ?

      Login om te reageren
  2. waterisnat zegt

    16 januari 2025 om 13:37

    Wat ik mij altijd afvraag bij dit soort botsproeven is of de proef ook meerdere keren herhaald wordt, om te kijken wat de range is, ipv een n=1 proef, waar altijd toevalligheden in kunnen zitten. Lijkt mij erg duur, dus zal wel niet, maar weet iemand dit?

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      16 januari 2025 om 13:46

      Dat werkt net iets anders. Er worden meerdere auto’s geleverd, voor elke type crash een. De fabrikant kijkt mee, die weet natuurlijk al wat er uit moet komen want die heeft zelf ook al crashtests gedaan (dus geen n=1). Komt er wat anders anders uit dan verwacht dan heeft de fabrikant huiswerk, dat kan in een update van de auto leiden waarbij dan een aangepast exemplaar getest wordt. En wat is duur? Jij koopt een auto voor 50.000 euro maar de materiaalkosten voor de fabrikant zijn misschien maar 5000 euro.

      Login om te reageren
      • outlook zegt

        16 januari 2025 om 19:53

        Los van de kosten gaat dit vooral om de opbrengsten. Daarbij valt de investering in het niet

        Login om te reageren
  3. octaan64 zegt

    16 januari 2025 om 14:21

    Complottheorie: de auto’s die voor de tests zijn afgegeven hebben 25% meer laspunten en 10kg meer lijm en kit erin zitten. Daarna gaat de doorlooptijd in de productie naar beneden door het aantal las en lijmpunten af te bouwen. Tijd is geld nietwaar?

    Login om te reageren
    • 't Peugje zegt

      16 januari 2025 om 15:07

      Leuk bedacht maar vrij doorzichtig voor de autoriteiten. Als men daar achter komt zijn de sancties niet te overzien, naast de zeer slechte publiciteit natuurlijk. Oja, we zijn ook op 20 juli 1969 op de maan geland. Kun je die ook uit je boekje halen.

      Login om te reageren
      • octaan64 zegt

        17 januari 2025 om 12:44

        Op die datum zat ik met mijn familie voor de zwart wit televisie te kijken en bestond er nog lang geen sociale media.
        Het zou een kleine stap voor de mens zijn en een grote stap voor de mensheid dat eerlijk en oprechtheid in alle gelederen niet als vanzelfsprekend wordt aanvaard.

        https://www.dw.com/en/japans-toyota-admits-to-safety-test-fraud/video-69265169
        https://www.reddit.com/r/CarsIndia/comments/16x0xmw/is_global_ncap_a_fraud_case_study_by_gagan/?rdt=36549

        Login om te reageren
    • TheMaster zegt

      16 januari 2025 om 15:15

      In welk jaar leef jij? IPV complotten, richt je op innovatie. Door een betere manier van auto’s bouwen dmv giga-casting, kan je juist de laspunten verwijderen. Zijn er (volgens mij ook specifiek bij dit model) hierdoor 800 laspunten MINDER in de auto. Hierdoor wordt de auto ook lichter en is steviger, waardoor dit bij een crashtest beter presteert.

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        16 januari 2025 om 15:21

        Ehh. Bij een crash(test) moet er energie opgenomen worden. Dus losbreken van laspunten en vervorming is beter dan een stevig chassis. Voor rijden is een stevig chassis juist beter, voor crashen en schade herstel wil je juist geen gigacasting. Omdat het gebruikt wordt met aluminium is gigacasting ook relatief duur.

        Login om te reageren
  4. utregcity zegt

    16 januari 2025 om 15:00

    Ja dûh, en waar is deze Zeekr ontwikkeld? Juist, in Göteborg!

    Login om te reageren
    • coupedriver zegt

      16 januari 2025 om 16:09

      Idd, het is toch gewoon een Volvo?

      Login om te reageren
  5. throwingstars zegt

    16 januari 2025 om 16:32

    Fun fact: “Zeekr” is hoe in veel Vlaamse dialecten het woord “zeikerd” wordt uitgesproken
    Suck on that, Mitsubishi Pajero

    Login om te reageren
    • outlook zegt

      17 januari 2025 om 07:09

      Haha

      Login om te reageren
  6. Joris24 zegt

    16 januari 2025 om 20:33

    Tsja, als een auto tegenwoordig geen lane assist heeft krijg je al een ster minder. Wat mij betreft zegt dat geen klap over de veiligheid, want als je niet binnen de lijntjes kunt rijden kun je beter niet meer autorijden.

    Qua werkelijke veiligheid is al jaren weinig meer toe te voegen, dus gaat het alleen nog maar om de aanwezigheid van ‘rijhulpsystemen’. Doe mij dan maar een auto die geen extra ster krijgt omdat hij niet elke minuut dat ik 120 ipv 100 rij begint te piepen.

    Login om te reageren
  7. Onehp zegt

    16 januari 2025 om 21:54

    Kennis van me heeft een rwd. Prettig verrast, lijkt me alvast een betere keuze dan de EX30, ruimer, rijdt net zo goed en ging prima om ermee te driften in de sneeuw hier met een goede calibratie van het gaspedaal. Duidelijk ontwikkeld in Zweden maw…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North