
En nee, het is geen Volvo.
We hebben al aardig wat lijstjes gehad over het afgelopen jaar: de bestverkochte auto’s van 2024, de duurste auto’s van 2024… Nu hebben we ook de veiligste auto’s van 2024. EuroNCAP zet de auto’s die het beste uit de crashtest kwamen op een rij.
De nieuwe E-Klasse doet de slogan Das Beste Oder Nichts eer aan, want dit was overall de veiligste auto van 2024. De E-Klasse scoorden 92% op het onderdeel ‘volwassenen inzittende’, 90% voor ‘kind inzittende’, 84% voor ‘kwetsbare weggebruiker’ en 87% voor ‘veiligheidsasistentie’. Daarmee is de auto dus cum laude geslaagd voor de crashtests.

Van de E-Klasse mag je verwachten dat het een degelijke auto is met state-of-the-art veiligheidssystemen, maar de winnaar van de klasse compacte SUV is interessanter. Dat is namelijk de Zeekr X, die niet alleen de Porsche Macan versloeg maar óók de Volvo EX30. Die staat op hetzelfde platform, maar scoort dus net iets minder qua veiligheid. Dat is geen reden om de EX30 te laten staan, maar voor het merk wat veiligheid als USP heeft is dat toch wel een dingetje.

De Zeekr X was niet alleen de veiligste compacte SUV, maar ook de veiligste EV. In de categorie grote SUV scoorde de Mazda CX-80 het beste. Verder vielen de Skoda Superb en de Passat (bijna exact dezelfde auto tegenwoordig) in de prijzen, in de categorie grote familieauto.
Voor Zeekr is dit in ieder geval een mooie opsteker. Wist je trouwens dat de naam Zeekr eigenlijk ‘Gen Z nerd’ betekent? Het is namelijk een samentrekking van Z (van Gen Z) en het Engelse woord geek (oftewel nerd). Dat is verder niet zo relevant voor dit artikel, maar we wilden het gewoon even melden.
Bron: EuroNCAP
Die Chinezen hebben zeekr de EuroNCAP omgekocht.
En als het een Tesla was dan had Musk zeker steekpenningen betaald ?
Wat ik mij altijd afvraag bij dit soort botsproeven is of de proef ook meerdere keren herhaald wordt, om te kijken wat de range is, ipv een n=1 proef, waar altijd toevalligheden in kunnen zitten. Lijkt mij erg duur, dus zal wel niet, maar weet iemand dit?
Dat werkt net iets anders. Er worden meerdere auto’s geleverd, voor elke type crash een. De fabrikant kijkt mee, die weet natuurlijk al wat er uit moet komen want die heeft zelf ook al crashtests gedaan (dus geen n=1). Komt er wat anders anders uit dan verwacht dan heeft de fabrikant huiswerk, dat kan in een update van de auto leiden waarbij dan een aangepast exemplaar getest wordt. En wat is duur? Jij koopt een auto voor 50.000 euro maar de materiaalkosten voor de fabrikant zijn misschien maar 5000 euro.
Los van de kosten gaat dit vooral om de opbrengsten. Daarbij valt de investering in het niet
Complottheorie: de auto’s die voor de tests zijn afgegeven hebben 25% meer laspunten en 10kg meer lijm en kit erin zitten. Daarna gaat de doorlooptijd in de productie naar beneden door het aantal las en lijmpunten af te bouwen. Tijd is geld nietwaar?
Leuk bedacht maar vrij doorzichtig voor de autoriteiten. Als men daar achter komt zijn de sancties niet te overzien, naast de zeer slechte publiciteit natuurlijk. Oja, we zijn ook op 20 juli 1969 op de maan geland. Kun je die ook uit je boekje halen.
Op die datum zat ik met mijn familie voor de zwart wit televisie te kijken en bestond er nog lang geen sociale media.
Het zou een kleine stap voor de mens zijn en een grote stap voor de mensheid dat eerlijk en oprechtheid in alle gelederen niet als vanzelfsprekend wordt aanvaard.
https://www.dw.com/en/japans-toyota-admits-to-safety-test-fraud/video-69265169
https://www.reddit.com/r/CarsIndia/comments/16x0xmw/is_global_ncap_a_fraud_case_study_by_gagan/?rdt=36549
In welk jaar leef jij? IPV complotten, richt je op innovatie. Door een betere manier van auto’s bouwen dmv giga-casting, kan je juist de laspunten verwijderen. Zijn er (volgens mij ook specifiek bij dit model) hierdoor 800 laspunten MINDER in de auto. Hierdoor wordt de auto ook lichter en is steviger, waardoor dit bij een crashtest beter presteert.
Ehh. Bij een crash(test) moet er energie opgenomen worden. Dus losbreken van laspunten en vervorming is beter dan een stevig chassis. Voor rijden is een stevig chassis juist beter, voor crashen en schade herstel wil je juist geen gigacasting. Omdat het gebruikt wordt met aluminium is gigacasting ook relatief duur.
Ja dûh, en waar is deze Zeekr ontwikkeld? Juist, in Göteborg!
Idd, het is toch gewoon een Volvo?
Fun fact: “Zeekr” is hoe in veel Vlaamse dialecten het woord “zeikerd” wordt uitgesproken
Suck on that, Mitsubishi Pajero
Haha
Tsja, als een auto tegenwoordig geen lane assist heeft krijg je al een ster minder. Wat mij betreft zegt dat geen klap over de veiligheid, want als je niet binnen de lijntjes kunt rijden kun je beter niet meer autorijden.
Qua werkelijke veiligheid is al jaren weinig meer toe te voegen, dus gaat het alleen nog maar om de aanwezigheid van ‘rijhulpsystemen’. Doe mij dan maar een auto die geen extra ster krijgt omdat hij niet elke minuut dat ik 120 ipv 100 rij begint te piepen.
Kennis van me heeft een rwd. Prettig verrast, lijkt me alvast een betere keuze dan de EX30, ruimer, rijdt net zo goed en ging prima om ermee te driften in de sneeuw hier met een goede calibratie van het gaspedaal. Duidelijk ontwikkeld in Zweden maw…