De Volkswagen Multivan is ingrijpend vernieuwd

Auteur: , 23 Reacties

Zo ingrijpend dat het bijna geen facelift meer is.

Multivan T6.1

Na het bericht over de subtiel vernieuwde Mercedes V-Klasse werd het misschien al duidelijk: ondergetekende vindt busjes cool. Daar werd eveneens beweerd dat de VW Multivan in het rijtje van de Ford Tourneo Custom en Peugeot Traveller past, waar de V-Klasse echt een luxe ‘privéjet op wielen is’ en die andere drie gewoon omgekatte busjes. Misschien om die reden heeft Volkswagen besloten dat het onderscheid tussen de Multivan en de Transporter groter moet worden. Ontmoet de Multivan T6.1.

Multivan T6.1

De facelift van de Multivan moet ervoor zorgen dat de bus weer in één lijn komt met het nieuwe VW-familiegezicht. De grille is groter, met de horizontale strips die doorlopen in de koplampen doet het denken aan de Arteon. Volkswagen deed al eerder een geinige knipoog naar de originele ‘Bulli’, door de Multivan T6 aan te bieden met een klassieke two-tone laklaag. De bovenkant wit, de onderkant een kleur naar keuze, zoals het origineel van Ben Pon. Naast die laklaag heeft de ‘Bulli-edition’ van de Multivan T6.1 een embleem naast de koplamp waar Bulli in staat. Oh Volkswagen, wat een historisch besef.

Multivan T6.1

Dat terwijl Volkswagen met hun technische vernieuwingen de bus meer hightech dan ooit wil maken. Om met het positieve te beginnen: de T6.1 krijgt het infotainment en de Virtual Cockpit mee van onder andere de nieuwe Golf en Passat. Dat zorgt ervoor dat de bus weer helemaal modern en fris is. De bus krijgt ondersteuning voor een eSIM, wat de werklui qua connectiviteit ten goede komt. Een wat mij betreft ondergewaardeerde feature is de mogelijkheid om smartphones met NFC draadloos op te laden. Over smartphones gesproken: VW doet net als Mercedes en BMW een ‘Hey Siri!’, waar je het infotainment kunt bedienen door ‘hey Bulli!’ te zeggen. Ietwat afgezaagd, maar toch wel leuk bedacht. Verder krijgt de bus wat nieuwe veiligheidssystemen standaard aan boord, met als belangrijkste de zijwindassistent.

Dan de motoren, waar goed en slecht nieuws is. Dieselen gaat zonder verrassingen, de 2.0 TDI motor kan geleverd worden met 90 tot en met 199 pk, waar je bij de hogere regionen ook 4MOTION vierwielaandrijving kunt krijgen. Nieuw voor de T6.1: elektrische aandrijflijnen. Een 110 pk sterke elektromotor die samen ontwikkeld is met ABT, beschikbaar met een batterijpakket van 38,8 of 77,6 kWh. Die laatste heeft volgens Volkswagen een range van zo’n 400 km, wat voor een zwaar busje best netjes is. Het doet immers niet heel veel onder voor een Hyundai Kona Electric. Maar Volkswagen sjoemelt een beetje (oef) door de NEDC-waarden op te geven. WLTP zal hier nog een grote hap uitnemen, hoe veel wordt niet vermeld.

Multivan T6.1

De Multivan T6 was al best een frisse verschijning, de T6.1 zorgt ervoor dat de bus technisch ook tot meer dan ooit in staat is. De techniek gaat dit jaar ook zijn weg vinden in de Transporter, die eenzelfde facelift te wachten staat. Volkswagen verwacht dat de Multivan T6.1 in het vierde kwartaal van 2019 in de showrooms staat, tegen die tijd komen we ook te weten wat de luxe bus mag kosten.



23 reacties

In twotone gewoon een leuk busje! Laat de California 6.1 maar komen!
Het heeft wel wat.
@dutchdriftking: met VR6 blok misschien ja..
@ghost: bestaat die blok nog?
@acizane80: die blok bestaat niet meer nee.
@ghost: ik meen recent nog een artikel gelezen te hebben waarin stond dat deze sinds een tijdje niet meer in productie is. Ipv heb je de 4 in lijn uit de gti.
@ghost: R36 HGP er in doen? Dat blok maakt iedere wagen leuk :)
@dutchdriftking: hahaha idd! Ik zeg doen!
Gezien het gedrag op de snelweg had “Bully” toepasselijker geweest.
Wat? Een bus met een 400km elektrische range? Dat is best groot nieuws!
@jochempie: NEDC he. Ik weet niet hoe veel de WLTP normaliter afwijkt maar volgens mij kan dat vies tegenvallen. Ik vind 300-330 km realistischer als ik kijk naar hoeveel invloed het heeft op andere auto’s.
@720s: Ja oké, maar het is nog steeds een stuk indrukwekkender dan de Nissan Evalia met die Renault Zoe batterij.
@jochempie: dat zeker, en ik meen te herinneren dat de Master Z.E. of e-Crafter iets van 180 tot 200 km WLTP doet, zal dus nog minder zijn in de praktijk. Ik vind 300 km al een hele prestatie wat dat betreft, maar een beetje lopen claimen dat het nog meer is omdat je nog van NEDC uitgaat, dat vind ik twijfelachtig ;)
@720s: ze leggen te lopen claimen, Jonguh! ;)
@720s: die WLTP range claimen zou ik ze wel eens hebben willen zien staan doen.
@Jochempie: precies wat ik dacht! Hier wacht ik al tijden op. Dit kan wel eens de nieuwe familiewagen worden.
NFC (near field communication) en draadloos opladen zijn wel twee verschillende dingen. NFC gebruik je bijvoorbeeld voor betalingen, of om eenvoudig verbinding te leggen met andere apparaten en data te versturen en dat staat los van het draadloos -middels inductie- kunnen laden.
@Dizono: vond ik ook vreemd verwoord. Sommige mensen vinden dat het hetzelfde is omdat ze beide draadloos zijn.
@acizane80: de mensen die vinden dat het hezelfde is, die zouden ook met een bidden moeten kunnen betalen en hun mobieltje opladen. Bidden is immers ook draadloos.
Beetje jammer dat Vw in hun persbericht het heeft over 400km. Dat schept toch verwachtigingen die in de verste verte niet waar gemaakt gaat worden.

De I-pace had een WLTP range van 470km wat deze winter in echte kilometers ongeveer 270 werd.

VW heeft het over 400km NEDC. Zal wel een 320Km WLTP zijn om dus in de winter een 160 kilometer ver te kunnen komen
@simonbv: precies: iedereen ziet toch van ver af dat je een busje (evt nog beladen ook) met 77 kWh nooit veel verder dan 250km gaat krijgen.
Is dus niets voor mij. Als al m’n vrienden achterin zitten en me wat willen vragen geeft de auto antwoord
Soms gaat dat mis bij VW, dan hebben ze een model dat een succes is en dat faceliften ze dan net te vaak. De eerste Touran is dat overkomen en nu ook de goede oude T5.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).