• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

De Volkswagen Multivan is ingrijpend vernieuwd

Auteur: Loek, gepost 21 februari 2019 om 20:05 – 23 Reacties

Multivan T6.1


Zo ingrijpend dat het bijna geen facelift meer is.

Na het bericht over de subtiel vernieuwde Mercedes V-Klasse werd het misschien al duidelijk: ondergetekende vindt busjes cool. Daar werd eveneens beweerd dat de VW Multivan in het rijtje van de Ford Tourneo Custom en Peugeot Traveller past, waar de V-Klasse echt een luxe ‘privéjet op wielen is’ en die andere drie gewoon omgekatte busjes. Misschien om die reden heeft Volkswagen besloten dat het onderscheid tussen de Multivan en de Transporter groter moet worden. Ontmoet de Multivan T6.1.

Multivan T6.1

De facelift van de Multivan moet ervoor zorgen dat de bus weer in één lijn komt met het nieuwe VW-familiegezicht. De grille is groter, met de horizontale strips die doorlopen in de koplampen doet het denken aan de Arteon. Volkswagen deed al eerder een geinige knipoog naar de originele ‘Bulli’, door de Multivan T6 aan te bieden met een klassieke two-tone laklaag. De bovenkant wit, de onderkant een kleur naar keuze, zoals het origineel van Ben Pon. Naast die laklaag heeft de ‘Bulli-edition’ van de Multivan T6.1 een embleem naast de koplamp waar Bulli in staat. Oh Volkswagen, wat een historisch besef.

Multivan T6.1

Dat terwijl Volkswagen met hun technische vernieuwingen de bus meer hightech dan ooit wil maken. Om met het positieve te beginnen: de T6.1 krijgt het infotainment en de Virtual Cockpit mee van onder andere de nieuwe Golf en Passat. Dat zorgt ervoor dat de bus weer helemaal modern en fris is. De bus krijgt ondersteuning voor een eSIM, wat de werklui qua connectiviteit ten goede komt. Een wat mij betreft ondergewaardeerde feature is de mogelijkheid om smartphones met NFC draadloos op te laden. Over smartphones gesproken: VW doet net als Mercedes en BMW een ‘Hey Siri!’, waar je het infotainment kunt bedienen door ‘hey Bulli!’ te zeggen. Ietwat afgezaagd, maar toch wel leuk bedacht. Verder krijgt de bus wat nieuwe veiligheidssystemen standaard aan boord, met als belangrijkste de zijwindassistent.

Dan de motoren, waar goed en slecht nieuws is. Dieselen gaat zonder verrassingen, de 2.0 TDI motor kan geleverd worden met 90 tot en met 199 pk, waar je bij de hogere regionen ook 4MOTION vierwielaandrijving kunt krijgen. Nieuw voor de T6.1: elektrische aandrijflijnen. Een 110 pk sterke elektromotor die samen ontwikkeld is met ABT, beschikbaar met een batterijpakket van 38,8 of 77,6 kWh. Die laatste heeft volgens Volkswagen een range van zo’n 400 km, wat voor een zwaar busje best netjes is. Het doet immers niet heel veel onder voor een Hyundai Kona Electric. Maar Volkswagen sjoemelt een beetje (oef) door de NEDC-waarden op te geven. WLTP zal hier nog een grote hap uitnemen, hoe veel wordt niet vermeld.

Multivan T6.1

De Multivan T6 was al best een frisse verschijning, de T6.1 zorgt ervoor dat de bus technisch ook tot meer dan ooit in staat is. De techniek gaat dit jaar ook zijn weg vinden in de Transporter, die eenzelfde facelift te wachten staat. Volkswagen verwacht dat de Multivan T6.1 in het vierde kwartaal van 2019 in de showrooms staat, tegen die tijd komen we ook te weten wat de luxe bus mag kosten.

Ook interessant!

  • Schetsen Volkswagen Multivan openbaar gemaakt
  • prijs Volkswagen Multivan
    Prijs nieuwe VW Multivan is verrassend laag!
  • Volkswagen Multivan is klaar voor een wereldreis
  • Video: Hot Rod rijdt arme Volkswagen transporter aan

Nieuwste artikelen

  • Deze F430 op Marktplaats is extreem duur (met een reden)
  • Video: 10x top of flop van de elektrische Porsche Macan
  • Koop de BMW M4 CSL die crashte in Uden
  • Kijk, de échte Smart komt terug
FacebookTweetPinLinkedIn

bulli, busje, Elektrisch, multivan, transporter, Volkswagen

Vorig bericht: « Wat vind jij van deze adelaar met vierwielaandrijving?
Volgend bericht: Deze spannende supercar is de re-revival van Hispano Suiza »

Lees Interacties

Reacties

  1. n0zem zegt

    21 februari 2019 om 20:15

    In twotone gewoon een leuk busje! Laat de California 6.1 maar komen!

    Login om te reageren
  2. Dutchdriftking zegt

    21 februari 2019 om 20:18

    Het heeft wel wat.

    Login om te reageren
    • ghost zegt

      21 februari 2019 om 22:26

      @dutchdriftking: met VR6 blok misschien ja..

      Login om te reageren
      • acizane80 zegt

        22 februari 2019 om 01:31

        @ghost: bestaat die blok nog?

        Login om te reageren
        • ghost zegt

          22 februari 2019 om 08:07

          @acizane80: die blok bestaat niet meer nee.

          Login om te reageren
      • acizane80 zegt

        22 februari 2019 om 01:32

        @ghost: ik meen recent nog een artikel gelezen te hebben waarin stond dat deze sinds een tijdje niet meer in productie is. Ipv heb je de 4 in lijn uit de gti.

        Login om te reageren
      • Dutchdriftking zegt

        22 februari 2019 om 07:40

        @ghost: R36 HGP er in doen? Dat blok maakt iedere wagen leuk :)

        Login om te reageren
        • ghost zegt

          22 februari 2019 om 08:06

          @dutchdriftking: hahaha idd! Ik zeg doen!

          Login om te reageren
  3. karhengst zegt

    21 februari 2019 om 20:41

    Gezien het gedrag op de snelweg had “Bully” toepasselijker geweest.

    Login om te reageren
  4. Jochempie zegt

    21 februari 2019 om 20:55

    Wat? Een bus met een 400km elektrische range? Dat is best groot nieuws!

    Login om te reageren
    • Loek zegt

      21 februari 2019 om 21:01

      @jochempie: NEDC he. Ik weet niet hoe veel de WLTP normaliter afwijkt maar volgens mij kan dat vies tegenvallen. Ik vind 300-330 km realistischer als ik kijk naar hoeveel invloed het heeft op andere auto’s.

      Login om te reageren
      • Jochempie zegt

        21 februari 2019 om 21:11

        @720s: Ja oké, maar het is nog steeds een stuk indrukwekkender dan de Nissan Evalia met die Renault Zoe batterij.

        Login om te reageren
        • Loek zegt

          21 februari 2019 om 21:15

          @jochempie: dat zeker, en ik meen te herinneren dat de Master Z.E. of e-Crafter iets van 180 tot 200 km WLTP doet, zal dus nog minder zijn in de praktijk. Ik vind 300 km al een hele prestatie wat dat betreft, maar een beetje lopen claimen dat het nog meer is omdat je nog van NEDC uitgaat, dat vind ik twijfelachtig ;)

          Login om te reageren
          • donald zegt

            21 februari 2019 om 21:40

            @720s: ze leggen te lopen claimen, Jonguh! ;)

            Login om te reageren
          • jochempie zegt

            22 februari 2019 om 00:02

            @720s: die WLTP range claimen zou ik ze wel eens hebben willen zien staan doen.

            Login om te reageren
    • JanJansen zegt

      21 februari 2019 om 22:35

      @Jochempie: precies wat ik dacht! Hier wacht ik al tijden op. Dit kan wel eens de nieuwe familiewagen worden.

      Login om te reageren
  5. Dizono zegt

    21 februari 2019 om 22:16

    NFC (near field communication) en draadloos opladen zijn wel twee verschillende dingen. NFC gebruik je bijvoorbeeld voor betalingen, of om eenvoudig verbinding te leggen met andere apparaten en data te versturen en dat staat los van het draadloos -middels inductie- kunnen laden.

    Login om te reageren
    • acizane80 zegt

      22 februari 2019 om 01:34

      @Dizono: vond ik ook vreemd verwoord. Sommige mensen vinden dat het hetzelfde is omdat ze beide draadloos zijn.

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        22 februari 2019 om 10:09

        @acizane80: de mensen die vinden dat het hezelfde is, die zouden ook met een bidden moeten kunnen betalen en hun mobieltje opladen. Bidden is immers ook draadloos.

        Login om te reageren
  6. simonbv zegt

    22 februari 2019 om 09:11

    Beetje jammer dat Vw in hun persbericht het heeft over 400km. Dat schept toch verwachtigingen die in de verste verte niet waar gemaakt gaat worden.

    De I-pace had een WLTP range van 470km wat deze winter in echte kilometers ongeveer 270 werd.

    VW heeft het over 400km NEDC. Zal wel een 320Km WLTP zijn om dus in de winter een 160 kilometer ver te kunnen komen

    Login om te reageren
    • gregorius zegt

      22 februari 2019 om 10:53

      @simonbv: precies: iedereen ziet toch van ver af dat je een busje (evt nog beladen ook) met 77 kWh nooit veel verder dan 250km gaat krijgen.

      Login om te reageren
  7. Gulli zegt

    22 februari 2019 om 09:11

    Is dus niets voor mij. Als al m’n vrienden achterin zitten en me wat willen vragen geeft de auto antwoord

    Login om te reageren
  8. mashell zegt

    22 februari 2019 om 10:11

    Soms gaat dat mis bij VW, dan hebben ze een model dat een succes is en dat faceliften ze dan net te vaak. De eerste Touran is dat overkomen en nu ook de goede oude T5.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North