• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Deze 288 GTO-R had Ferrari moeten bouwen

Auteur: willeme, gepost 13 augustus 2017 om 20:00 – 23 Reacties

Afbeelding Deze 288 GTO-R had Ferrari moeten bouwenAfbeelding Deze 288 GTO-R had Ferrari moeten bouwenAfbeelding Deze 288 GTO-R had Ferrari moeten bouwenAfbeelding Deze 288 GTO-R had Ferrari moeten bouwenAfbeelding Deze 288 GTO-R had Ferrari moeten bouwenAfbeelding Deze 288 GTO-R had Ferrari moeten bouwenAfbeelding Deze 288 GTO-R had Ferrari moeten bouwenAfbeelding Deze 288 GTO-R had Ferrari moeten bouwen

Ferrari 288 GTO-R
Alleen al om de looks!

Ferrari en supercars. Het is een combinatie die uitstekend samengaat. Naast de V8 sportwagens (488 GTB), GT’s (California T en GTC4Lusso) en de V12 sportwagens (812 Superfast), pakt het merk uit Maranello af en toe uit met iets bijzonders. Denk aan de 288 GTO, F40, F50, Enzo en tot voor kort de LaFerrari. Compromisloze supersportwagens met bizarre prestaties en uitdagende koetswerken. Die auto’s herinneren je eraan dat Ferrari in eerste instantie raceauto’s bouwt. De straatauto’s dienen ter financiering.

Het enige dat een beetje knaagt, is dat er geen racevarianten van zijn. Projecten als de FXX en FXX K zijn geinig bedacht, want dan wint er altijd wel een Ferrari. Met de F40 begon het goed, daar werd ook mee geracet. Van de Ferrari F50 was er een GT1, maar daar mocht expliciet niet mee geracet worden. Maar bij de voorganger van de F40, de 288 GTO, was motorsport deelname juist de reden om überhaupt de auto te bouwen. De 288 GTO werd gebouwd om mee te doen aan de Group B klasse. Helaas, voordat de 288 GTO in productie ging, was de Group B klasse opgeheven. Ferrari bouwde uiteindelijk 272 stuks.

Ferrari 288 GTO

Maar wat als er nu wel een race-uitvoering van de 288 GTO gemaakt werd? Hoe zou deze er dan uitzien? Renderkoning Zoki Nanco ging aan de slag en dit is het resultaat, de Ferrari 288 GTO-R. De auto heeft een carbon splitter met flaps aan de voorkant en een enorme spoiler aan de achterkant. Er is sowieso veel om je aan te vergapen aan de achterzijde, want de diffuser is enorm en die uitlaten zijn nét even te lang. Het mooiste detail heeft de originele 288 GTO ook: de zichtbare transmissie.

Ferrari 288 GTO-R

De HRE-velgen zijn iets te groot en de auto staat net wat te laag, maar al met al is dit best een geslaagde exercitie. De 288 GTO-R zet je ook aan het denken. Wat als Ferrari daadwerkelijk geracet had met de 288 GTO? Zou de F40 er dan ook gekomen zijn? En hoe zou het klinken als zo’n GTO-R volgas over Hunaudières knalt tijdens de 24 uur van Le Mans? We zullen het nooit weten. Gelukkig hebben we de renders nog.

Ook interessant!

  • Video: Ferrari V12 klinkt hemels!
  • Video: oude muzikanten rijden in Ferrari 250 GTO
  • Rijtest Ferrari 250 GTO
    Video: Een rondje met een Ferrari 250 GTO
  • Video - verwen je oren met een Ferrari FXX K op Mugello

Nieuwste artikelen

  • Heeft Ford alle interesse in Europa verloren?!
  • Deze dure Chinees verkoopt beter dan BMW en Mercedes
  • Fastned installeert snelste lader van Nederland langs de A6
  • Waarom je auto slecht start als het koud is (en wat het écht oplost)
FacebookTweetPinLinkedIn

288, Ferrari, gto, photoshop

Vorig bericht: « Deze lakkleur kost meer dan een Cayman
Volgend bericht: Porsche betaalt jouw zonnebril »

Lees Interacties

Reacties

  1. lincoln zegt

    13 augustus 2017 om 20:05

    24 uur van Le Mans ??

    Ding had het geen 2 uur volgehouden ..

    Login om te reageren
  2. Jochempie zegt

    13 augustus 2017 om 20:26

    Getrokken banden.. De ontwerper mag zich gaan schamen. Verder wel dik.

    Login om te reageren
  3. JanJansen zegt

    13 augustus 2017 om 20:30

    Velgen die te breed zijn voor de banden. In een render snap ik dat helemaal niet.

    Login om te reageren
  4. ff40 zegt

    13 augustus 2017 om 20:33

    Je komt gewoon op een F40 uit

    Login om te reageren
    • JanJansen zegt

      13 augustus 2017 om 20:54

      @ff40: historisch gezien klopt dat ook wel. Uiteindelijk is de F40 een doorontwikkeling van deze GTO.

      Login om te reageren
  5. Dutchdriftking zegt

    13 augustus 2017 om 20:35

    Geniaal!

    Login om te reageren
  6. bassx zegt

    13 augustus 2017 om 20:38

    “Het enige dat een beetje knaagt, is dat er geen racevarianten van zijn van.”

    Dat was toch de 288 GTO Evoluzione? Ook al zijn er maar 5 van gebouwd er is wel degelijk een race variant van de 288 GTO. De 360+km/u snelle 600+pk auto die geen raceauto werd maar uiteindelijk in een bescheiden vorm als F40 op de markt kwam. https://www.autoblog.nl/nieuws/ferrari-288-gto-evoluzione-de-schakel-tussen-gto-en-f40-76583

    Zelf vind ik de 288 GTO een van de weinig perfecte auto’s ooit gemaakt. Nagenoeg elke auto is onder een bepaalde hoek minder mooi maar ik heb het bij de 288 GTO (nog) niet kunnen vinden. De bovenstaande renders is leuk voor een spel als NFS en voor films als F&F maar zelf zou ik 10x liever het origineel willen hebben.

    Login om te reageren
    • por100 zegt

      13 augustus 2017 om 20:45

      @bassx: dat van die Evoluzione dacht ik ook.

      Laat onverlet dat van mij ieder excuus mag worden aangegrepen om over de 288 gto te praten. Staat nog steeds in mij top 3 allertijden.

      Login om te reageren
    • mvdd zegt

      14 augustus 2017 om 18:30

      @bassx: Deze renders zien er in ieder geval wel beter uit dan de Evoluzione

      Login om te reageren
  7. viezefreddyw zegt

    13 augustus 2017 om 20:45

    Doet me denken aan Need for Speed ofzo. Ziet er niet uit in mijn ogen. Een klassieke supercar met een sausje van tegenwoordige, jeugdige tuning. Een kind van 16 zou dit te gek vinden. Enzo Ferrari waarschijnlijk een stuk minder… Die spoiler alleen al, man man man.

    Login om te reageren
    • peug206 zegt

      13 augustus 2017 om 22:21

      @viezefreddyw: tja dat zeggen we van ferrucio ook. Feit is dat beide merken nooit zoveel verkocht hebben als de afgelopen jaren. Of dat nu positief is of niet laat ik in het midden…

      Login om te reageren
      • viezefreddyw zegt

        14 augustus 2017 om 10:11

        @peug206: De merken verkopen nu veel meer dan het verleden omdat er nu meer geld word verdiend. Ook brengen beide merken meer auto’s op de markt dan ooit te voren.

        Login om te reageren
  8. sezz zegt

    13 augustus 2017 om 20:57

    Liberty Walk-look voor hoger opgeleiden.

    Login om te reageren
  9. Gulli zegt

    13 augustus 2017 om 21:07

    Paar popnagels in de wielkasten en je foute tuning is af

    Login om te reageren
  10. potjak zegt

    13 augustus 2017 om 21:14

    Nee dit is het wat mij betreft niet. De GTO was en is een prachtige wagen, zo met spoilers e.d. verliest hij al zijn schoonheid.

    Login om te reageren
  11. rollingstoned zegt

    13 augustus 2017 om 21:15

    Wat is dat toch met die “designers” met met hun rare, veel te grote en/of compleet uit verhouding zijnde banden/velgen? ?

    Login om te reageren
  12. davelepeef zegt

    13 augustus 2017 om 21:19

    Ik sluit me hierbij aan… Waar tegenwoordig praktisch elke sportwagen 70’s-stijl genagelde spatbordverbredingen krijgt aangemeten, hebben we hier een klassieker die juist weer modern is aangepakt… Maar hey, dromen mag…

    Login om te reageren
  13. bietje zegt

    13 augustus 2017 om 21:29

    Vreselijk… de 288 is één van mijn top-5 wagens ooit en om dit dan te zien… maar goed dat smaken verschillen.

    Login om te reageren
  14. tenaci zegt

    13 augustus 2017 om 21:30

    Beetje veel negatief camber niet? Het moest een racer worden, geen Duitse tuning. Nice try, maar ik denk niet dat die er zo uit had gezien.

    Login om te reageren
  15. etronabt zegt

    13 augustus 2017 om 21:56

    Juist, beetje overdreven styling, te brede voorspatborden. De maker hiervan is vast goed in renderen, maar heeft weinig kijk op auto’s ontwerpen. Ziet er uit als het werk van een kleuter. Erg hoog tekenfilm gehalte. Dat en zoals eerder vermeld is er gewoon een 288 evoluzione. Volgende keer kan ie miss daar inspiratie uit putten.

    Login om te reageren
    • c7rs6 zegt

      13 augustus 2017 om 22:31

      @etronabt: Gelukkig weet jij waar je over praat! Iets met de beste stuurlui…

      Login om te reageren
  16. SimonMc zegt

    13 augustus 2017 om 23:53

    Ook zo met die walgelijke wielen?

    Login om te reageren
  17. MercMeister zegt

    14 augustus 2017 om 08:37

    Stratos bips?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North