Deze 4 Golfjes hadden gewoon moeten komen

Auteur: , 49 Reacties

Sommige edities van de VW Golf gaven aan dat het meer kan zijn dan een saaie hatchback. Helaas zijn de gaafste edities slechts een concept.

Golf R400 Concept

De Volkswagen Golf (rijtest) is dé Volkswagen. Er is een Golf voor iedereen, van de ruime Variant tot de serieus snelle Golf R, of combineer de twee in de Golf R Variant. Dat was natuurlijk de insteek van de originele Golf uit 1974: een bereikbare Volkswagen voor iedereen. In 1976 kwam de ietwat doorsnee gezinshatchback als GTI. Die auto was het begin van vele edities van de inmiddels 44 jaar oude Golf.

Golf I

Sommige van die edities bleven: de huidige Golf heeft ook een GTI-versie. Ook kwamen er gaandeweg nieuwe speciaaltjes, zoals het R-label (boven de GTI). Een aantal van die speciaaltjes zijn echter nooit uit de conceptfase geklommen. In deze vier gevallen is dat heel jammer.

Golf III A59 (Typ 1H, 1992)
Deze auto is precies wat je denkt dat het is: een rallykanon. Een wapen voor het WRC. Volkswagen was in de jaren ’90 niet zo bezig met de rallysport maar het werd een trend om een WRC-auto te bouwen, met een straatversie op basis daarvan. Auto’s zoals de Subaru Impreza of Lancia Delta zijn er beroemd mee geworden. Volkswagen stapte in de hypetrein met een aangepaste Golf. Codenaam A59, op basis van de Golf III, was een heftig ding. De cijfers klinken nogal on-Golfisch.

Let op dat we 1992 schrijven als we het hebben over een Golf met Syncro vierwielaandrijving die uit zijn zwaar aangepaste 2.0 viercilinder zo’n 275 pk peutert. 275 pk! Visueel is de A59 ook gaaf: de uitgeklopte wielkasten, dikke bumpers met grote koelgaten en spoilers maken van de A59 een soort Duitse Lancia Delta.

De A59 zou perfect zijn om de suffe Golf III eens een oppepper te geven. Waar de Golf III een perfecte volksauto was, vielen de snelle versies zoals de GTI en de VR6 tegen. De A59 is echter nooit verder gekomen dan het conceptstadium vanwege financiële redenen. En dat is jammer, want eerdergenoemde rally-straatauto’s zoals de Impreza of Delta zouden een grote impact maken. Als VW had meegedaan, werd de A59 in één adem genoemd met deze legendes. Het mocht echter niet zo zijn.

Golf A59

Golf V R-GTI (Typ 1K, 2006)

De Golf V is misschien wel de beste Golf. Zo’n beetje alles stond op een hoger plan dan bij voorganger Golf IV, maar nog steeds was de auto bereikbaar. Van de V kwam uiteraard ook een GTI, al was die vanwege het zwaarlijvige karakter van de V niet denderend. De tweeliter TFSI motor had een turbo, leverde 200 pk en kon je zowel met handgeschakelde als automatische transmissie krijgen. Het voor de IV in leven geroepen sportlabel R32 gaf de Golf V echter een flinke jongen als topmodel. De R32 had 250 pk wat hij uit een 3.2 liter grote VR6 haalde. Ja, toen kon dat nog. 250 pk is nu niet denderend maar toen was dat heel wat voor een hatchback. De zescilinder leek dan ook het meest potente VW-blok in die tijd.

Daarom was de R-GTI in 2006 een grote schok. De Amerikaanse SEMA-beurs staat vaak garant voor heftige creaties, waar Volkswagen aan mee deed. Ze presenteerden een super-GTI. Ze gebruikten de 2.0 TFSI en voerden de turbo enorm op. En hoe: 375 pk kwam er uit de R-GTI. Naar het schijnt kon er met de juiste benzine zo’n 400 pk uitkomen! Het vermogen uit de tweeliter verdubbelde, dat kan dus gewoon met een turboset.

Zo’n super-Golf was gaaf geweest maar de auto was niks meer dan een vingeroefening. Vanaf de eerste plannen voor de R-GTI was er geen productie bedoeld, dus de auto ging na SEMA voorgoed de ijskast in.

Golf V GTI W12-650 (Typ 1K, 2007)

Eén jaar later kwam Volkswagen, wederom op basis van de Golf V, op de proppen met een nog ruigere concept. Daarvoor moeten we naar Klagenfurt, Oostenrijk, voor het jaarlijks Wörthersee Treffen. Voor VW fans is dit evenement de heilige graal waar alle die hard VW-fans bijeenkomen. Het is traditie voor VW om een speciale auto te presenteren voor het evenement, wat tegenwoordig iets in de trant van een Golf met stickers is. Dat is wel eens anders geweest.

Voor Wörthersee Treffen 2007 presenteerde VW namelijk het heftigste wat ooit op basis van een Golf is gebouwd: de GTI W12-650. Of nou ja, op basis van een Golf: de auto is gestyled op basis van een Golf V. De naam geeft al weg dat de überbrede Golf GTI niet wordt aangedreven door een 2.0 FSI, maar een 6.0 liter grote W12. Die motor hadden ze nog liggen voor verschillende VW-projecten waaronder de W12 Nardó. Dat was echter een volbloed supercar, niet een verbrede hot hatch.

En toch had VW het lef om de motor nog verder op te voeren, waardoor het totaal aantal pk op 650 uitkwam. Voor de beeldvorming: dat is meer dan het dubbele wat de huidige Golf R produceert.
Ook hier was vanaf het moment van presentatie duidelijk dat er geen productieversie van de W12-650 zou komen. Als er een markt voor zou zijn, zou die zo klein zijn dat het een hele dure auto zou worden. Dat gaat een beetje tegen het ideaal van de Golf in. Maar goed, het zou gaaf zijn als gelimiteerde oplage.

Golf W12-650

Golf VII R400 (Typ 5G, 2014)

Het is 2013. De Volkswagen Golf is ondertussen toe aan zijn zevende leven, waar ook weer een GTI én een R-versie bij horen, met respectievelijk zo’n 230 en 300 pk. Helaas is een viercilinder Golf momenteel het sportiefste wat Wolfsburg te bieden heeft. Auto’s als de Passat R36 zijn er al lang niet meer, voor daadwerkelijk gaaf spul biedt Audi uitkomst.

Is Volkswagen dan een echt saai merk geworden, waar ze eigenlijk niet meer durven? Is de tijd dat je een Golf met VR6 op de markt brengt, terwijl je er eentje met W12 als concept neerzet voorbij? Waarschijnlijk wel. Volkswagen is de degelijke middenweg. Niks mis mee, behalve dat het dan allemaal een saaie boel wordt. Niks ten nadele van de VII GTI, wat gewoon wel een toffe wagen was. Maar het was de enige.

In 2013 begon de hatchback-strijd. Mercedes kwam met de A45 AMG op de proppen, die ondanks een compacte viercilinder met turbo, 360 pk kreeg. Tegen onder meer Audi en Ford ging Mercedes ongeveer in oorlog om de heftigste viercilinder te bouwen. Qua pk piekt het aanbod momenteel op 350 pk voor de Focus RS, 380 pk voor de AMG A 45 en 400 pk voor de vals spelende vijfcilinder Audi RS3.

Terug naar de Golf. Waar Mercedes uiteindelijk pas in 2016 dicht bij de 400 pk-grens kwam met de gefacelifte A45 (380 pk), had VW al een antigif klaarstaan. Eind 2014 stond op de Autoshow van Beijing de Golf R400. De crème de la crème van de Golf VII. Op basis van de Golf R met 2.0 TFSI kwam het totaal aantal pk van de R400 op, je raadt het: 400. Mercedes zocht twee jaar later de grens op; VW was hem in 2014 al gepasseerd.

Van de auto’s uit dit rijtje is de R400 eigenlijk de meest realistische. VW beloofde ons dat ze de auto gingen bouwen: voor de R400 hoefde er weinig te veranderen omdat de concept er al productierijp uit zag. Het zou een super-Golf worden.
Totdat in 2015 ‘dat ene schandaal’ plaatsvond. Volkswagen moest hard bezuinigen en alles waar niet de woorden Blue en Motion opstond moest raus. Zo ook de R400, die ondanks groene remklauwen en accenten op de verkeerde manier groen was. De stekker werd eruit getrokken en de R400 ging ook de ijskast in.

Technisch gezien komt er volgend jaar alsnog een R400. De Golf VIII krijgt ook een R-versie die in ieder geval de 350 pk-grens makkelijk zou kunnen passeren. Maar dan is het ondertussen gemeengoed dat er 400 pk uit een viercilinder komt, als we de plannen van Mercedes moeten geloven.
Het punt van de R400 is dan ook niet een viercilinder met 400 pk maken, zulke cijfers zijn een kwestie van tijd. Het punt van de R400 is dat er bovenaan de hot-hatch-voedselketen weer eens een Golf had gestaan. Zoals vroeger.

Golf R400



49 reacties

De laatste brandstofpas van 3.500 euro wordt nu geveild Bepaal zelf wat je betaalt!.
650 pk in een golf? Waarom koop je dan niet gewoon een auto die ook echt als sportauto ontworpen is in plaats van een auto die ontworpen is zodat oma er ook veilig mee kan rijden?
@jaymz: Dat heeft denk ik met het budget te maken.
@scale: dat begrijp ik. Maar dan heb je nog steeds en auto die lijkt op de 1.2 Trendline van de buurvrouw
@jaymz: Sleeper
@jaymz: ik meen mijn te herinneren dat Clarkson ooit zei dat VW even Oostenrijk was vergeten en gewoon een Lamborghini blok er in hadden gelegd. De auto is ook vele malen extremer dan alle anderen. De andere konden zo in productie. Deze gewoon niet…. volgens mij waren er ook problemen met sturen.
@jaymz: het was een concept he. Ze konden er wel een triljoen pk’s in kunnen stoppen.
@jaymz:
Die W12 lag echt niet op de vooras hoor.
En de ophanging kwam van een Gallardo.
Denk niet dat oma echt blij zou worden van zo’n silhouette racer.
@harrie: epische auto, de golf met een Bentley W12
@jaymz: omdat mannen met petjes, of uit Woensel ook graag veel vermogen in hun Golf hebben.
@jaymz: een Veyron is ook gemaakt zodat je oma er ook veilig mee kan rijden. Blijft toch VAG-dingetje denk ik.
@jaymz: Een sportauto is leuk, maar als je er ook boodschappen in moet doen, wordt ’t toch minder. Voor mensen die maar één mooie auto kunnen betalen, is een gewone auto met een bult vermogen ideaal. Door de week de kinderen naar school brengen en boodschappen doen, en in het weekend lekker gek doen.

Overigens had die w12 een middenmotor en achterwielaandrijving, waardoor ie feitelijk een sportwagen was die wel een beetje op een golf lijkt.
@jaymz: is gewoon lol! Niet iedere. Wil een superauto of supermodel als vriendin
Die A59 uit ‘92 ziet eruit als een gewone III die door een Halfords filiaal is gereden en vervolgens de AutoStyle catalogus erop heeft nageslagen.
@neleev: Was z’n voorganger, de Golf MK2 Rallye, meer geslaagd. Misschien zijn er daarom daarvan wel 5000 van gemaakt.
@bassx: eens, de Rallye zag er idd beter uit! Daarna is VW de saaie kant opgegaan. Net zoals Audi trouwens.
VW is best sociaal, ze geven een voorzetje aan alle tuning bedrijfjes, en die hebben er gretig gebruik/misbruik van gemaakt.
@ stukje over de Golf V; deze was juist een van de eerste autos met de 2.0 TFSI, dus wél met turbo!
De tijd van atmosferische GTI’s was met de komst van de golf IV al afgesloten.
@m-tfsi: nee hoor. In sommige landen was de 2.0 8v leverbaar als GTI
@jeanwillem: nooit geweten! Ook met 200 pk?!
Alsnog wat verwarrend aangezien wij die auto niet (geleverd) kennen.
@m-tfsi: ik begreep FSI, maar het was dus een TFSI. Foutje, bedankt :)
@m-tfsi: nee 116pk en voor alle duidelijkheid, dat was mk4
@jeanwillem: Die is nooit leverbaar geweest als GTI. Je bent nu in de war met de MK3 GTI die je in twee smaken had, 8V met 115pk en 16v met 150pk óf met de MK4 GTI die je had als 1.8T met 150pk of 1.9TDI met 115pk.
@720s een golf met 2.0 fsi zonder turbo? Heel vreemd, ik had een golf v gti met een blow off valve van forge. Apart op een atmos blok.. gewoon een geblazen blok dus die met een andere downpipe en een kuurtje 280pk doet. En met een grotere turbo is 375 ook prima te halen. Wel ff inlaat traject laten walnut blasten en een sportief uitlaatje voor betere cijfertjes
@allesmetturbo: Nee, is gewoon een TFSI. Ik las het als FSI, maar dat is dus onjuist. Heb het al aangepast ;)
@720s: top, verder nice artikel!
@allesmetturbo: nee, kunnen de drijfstangen van de axx/bwa niet aan, dan zou je al een edition 30/40 moeten hebben wat eigenlijk een terug getuned golf R blok is
@zjonnie: Je bedoeld Audi S3 blok.
Ik hoor juist vaak dat de Golf IV goed was en de V niet zo. Vandaar dat deze ook al relatief snel werd opgevolgd door de VI.
@kenner: iirc was de golf V duur om te produceren. De VI lijkt technisch erg sterk op de V, maar was wel veel eenvoudiger te produceren. De VI is dus geen volledig nieuw platform zoals de andere generatiewisselingen.
@onehp: Yup. Ze hadden eigenlijk iets te goed hun best gedaan op hoe de 5 in elkaar stak.
Vandaar dat ze 5,5 gedaan hebben ipv een echte 6.
Op die manier heeft de 5 eigenlijk het langst gelopen.

Maar bij de 5 kwamen ook een hoop technieken mee die iets minder goed uitontwikkeld waren. FSI en DSG bijvoorbeeld. De Twincharge motor hadden ze ook nog.
De TFSI was ook niet vrij van problemen.

De 4 was nog een tank qua techniek. Maar qua rijden beduidend minder fijn dan de 5.
@torsen: de MK6 lijkt technisch helemaal niet op de 5.
Motoren met ketting, constructie van de carrosserie en achterasconstructie zijn hier een voorbeeld van.
De MK4 had ook al FSI techniek, zij het met lagere systeemdrukken en -opbouw.
Google eens op Volkswagen Selbstudienprogramme ‘Golf ab Modeljahr 2003/2009’
@munchburg: tuurlijk zijn er verschillen, maar dus niet zo groot als tussen IV en V, of VI en VII.
@munchburg: Wat is nou je punt? Simpele feit is dat de 6 niet vanuit de basis opnieuw ontworpen is.
@Kenner zijn opmerking was dat de 5 korter te koop zou zijn geweest omdat hij minder goed zou zijn dan de 4.
Wat ik zeg is dat je de 5 en de 6 bij elkaar kunt optellen omdat de basis gelijk is. Niet dat het identieke auto’s zijn.

En ja ik weet dat de 4 aan het einde ook nog een FSI motor heeft gehad die dezelfde problemen heeft.
Maar die is krap een jaar te koop geweest. Op het totaal aantal Golf 4’s slaan die geen deuk in een pakje boter en zal het niet de algemene perceptie van de betrouwbaarheid van de Golf 4 minder maken.
M.a.w. niet relevant.
En waarom zou de Golf III A59 een legende zijn geweest als hij mee had gedaan? Misschien was het ding waardeloos geweest voor rallys.

De Golf V GTI W12-650 ken ik nog wel.
Waardeloze auto, was puur even snel gemaakt om de fans blij te maken op die dag. Voor de productie had het nul nut want de wegligging was waardeloos, leuk om snel mee rechtdoor te gaan.
Weer zon gesponsord stuk van pon
@wildbeest: flauwe zak.
Die eerste zou een mooie opvolger voor de Rallye G60 zijn geweest👌🏼
@720s “Van de V kwam uiteraard ook een GTI, al was die vanwege het zwaarlijvige karakter van de V niet denderend.”

Dat is gek. Toen de V GTI uitkwam werd het ding overal onthaald als de eerste GTI die qua fun richting de eerste Golf GTI ging. Strookt niet helemaal met jouw verhaal.

“Daarom was de R-GTI in 2006 een grote schok.”
“Het vermogen uit de tweeliter verdubbelde, dat kan dus gewoon met een turboset.”

Nou wat een schok voor een conceptcar op een tuning beurs. Iedereen en z’n moeder had 5 jaar daarvoor al TFATF gezien. Die werden zelfs niet meer lauwwarm van een golfje met 400 pk.
Als ze het ding nou met garantie en acceptabele onderhoudsintervallen op de markt hadden gebracht was het een ander verhaal geweest.

Die A59 is wel erg gaaf. Alleen niet zo gaaf als eerder genoemde homologatie specials.
Rally techniek voor straat auto’s is altijd +1.

De 650 vind ik t niet jammer van. Debiel apparaat is het.
Geweldig dat ze een concept gemaakt hebben maar wijselijk niet meer dan dat.
Heb wel een keer raar staan kijken toen er bij het station een bijna volledig naar W12 uiterlijk omgebouwde witte GTI stond. Volgens mij was hij net iets minder extreem breed dan het origineel en van binnen wel gewoon een achterbank natuurlijk.
Die W12 is wel een gaaf project.
Volgens mij heette de motor in de MK5 GTI officieel FSI turbo ( dit stond ook op de motorafdekking).
De TFSI benaming werd volgens mij ten tijde van de MK5 alleen gebruikt voor Audi.
Deze ‘FSI Turbo’ had ook een distributieriem, en behoorde tot de EA113 motorenfamilie van VW (waartoe de 1.6 FSI van de MK4 en de 2.0FSI van de MK5 ook toe behoorden).

Volkswagen is ‘TSI’ gaan gebruiken voor de motoren met turbo en distributieketting. De 1.4 twincharger motor kreeg deze naam.

De MK6 GTI heeft dan wel weer een 2.0 T(F)SI, met distributieketting. Dit was eigenlijk een Audimotor.

N.b.
In de Audi A3 werd, ten tijde van de Golf MK5, ook de 2.0 FSI turbo gebruikt. Voor de duidelijkheid werd hier wel weer 2.0 TFSI op de kont en op de motorafdekking geplakt.

2.0 directe injectie met turbo en riem = FSI Turbo
2.0 directe injectie met turbo en ketting = TSI/TFSI
@munchburg: nee, bij de 8p staat ook gewoon FSI turbo op de kap
Volkswagen, tot en met de type 4 was het nog kwaliteit, daarna kwam er allemaal rommel en bla bla van de band rollen..
@henkhekje: er komt blijkbaar ook veel rommel en bla bla van jouw tong rollen.

Begrijp me niet verkeerd, kritiek verdient VW op diverse vlakken. De hoeveelheid ‘klok horen luiden maar de klepel niet zien hangen’ is echt stuitend in deze commentaarsectie.
@munchburg: en nog meer van jouw tong.. het is een feit dat de kwaliteit van Volkswagen flink af is genomen sinds de Golf5. Het is een feit dat Volkswagen niks van engineering af weet, anders zouden ze de boel niet met software hoeven te belazeren
@henkhekje: generaliseren en vervolgens punten tot op het absurde vergroten, dat doe je hier. Zelfs in de tekst staat dat de Golf V een grote verbetering was, met inderdaad een paar types blokken en bakken met bovengemiddeld veel problemen. Maar om dan te zeggen dat ze niks van engineering afweten is je reinste kul.
@f31bmw320d: als je de boel moet belazeren met software kun je m.i. niet engineeren..
Wat wel tof is dat een (de) w12 in een nederlandse prive collectie staat.
Golf R400, echt geweldig dik en toch subtiel verbreed. Iets minder uitlaatgeluid en het is perfect!
Gelukkig is het ons bespaart gebleven. Nog meer petjes-met-Golf op het plein bij de McDonalds.
RS400, FL5000 whatever, Golf is gewoon een laffe middenklasser voor de bange kantoorlul of de uitgezakte huismoeder met parkeerangst. Hoeveel spoilers er ook opzitten en petjes er ook inzitten. Amen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).