In plaats daarvan hebben ze het oude model even opgekalefaterd. De auto’s in dit overzicht zijn allemaal een generatie ouder.
Afgelopen week werd de Nissan Z Proto onthuld. Een tweezits coupé met achterwielaandrijving en 400 pk. Hoe geweldig is dat? Heel geweldig! Echter, bij het zien van de foto’s vonden we de Z Proto wel heel erg veel lijken op zijn voorganger. Natuurlijk, het koetswerk en interieur waren compleet nieuw, maar de architectuur was dat niet.
Collega @Loek ging daar even iets verder op in en warempel: er waren wel heel veel clues dat dit niets meer dan een Nissan 370Z was met nieuw koetswerk. De reacties waren niet van de lucht. Dat we zo lopen te zeuren terwijl Nissan met zo’n gave auto op de proppen komt. Blasfemie!!!
Laten we beginnen met het feit dat het natuurlijk geweldig is dat de Nissan Fairlady Z-sage een vervolg krijgt. En dat de auto identiek is aan zijn voorganger, is niet compleet nieuw. Er zijn meer auto’s die voortborduren op het uitgaande model en zijn stiekem een generatie ouder. Dat kan verschillende redenen hebben. Denk aan gebrek aan geld, een woekerende crisis, een segment met lage aantallen (en hoge ontwikkelingskosten) of een combinatie daarvan.
Porsche 968
Bij Porsche zijn ze er gek op om op een bepaalde basis door te ontwikkelen. De Porsche 924, 944 en 968 zijn allemaal gestoeld op dezelfde basis. Met name de 968 ziet er duidelijk afwijkend uit, maar is dus eigenlijk twee generaties ouder. Natuurlijk is de 911 ook een constante doorontwikkeling. Alle 911’s tot 1988 stonden op dezelfde basis. Daarna is er meer vernieuwing, maar die slaat altijd een generatie over. Dus de 964 & 993, de 996 & 997 en 991 & 992 zijn technisch nauw aan elkaar verwant. Kortom, we kunnen een compleet artikel vol schrijven over Porsches die stiekem minder nieuw zijn dan je denkt.
BMW X5 (F15)
Ook BMW maakt zich weleens schuldig aan het betere kopieer- en plak werk. In het geval van de BMW X5 was dat ook niet zo gek. Die auto was aan het einde van zijn carrière nog behoorlijk de maatstaf in zijn klasse en door de kredietcrisis was er iets minder geld om een compleet nieuw model te ontwikkelen. De F15 was in feite dezelfde auto, maar naast een nieuwe koets, nieuw interieur, nieuwe motoren én nieuwe transmissies, was de auto ‘identiek’ qua basis. De F15 is ook de enige ‘volume’ BMW waarvan geen LCI model is.
Volkswagen Golf VI
In principe kunnen we het artikel vullen met Volkswagens. Het merk heeft heel veel modellen en heeft deze methode vaker toegepast. Een bekend voorbeeld is de Volkswagen Golf VI. Het probleem met de uitgaande Golf V was dat de kwaliteitsbeleving op een te laag peil stond en dat er ook nog eens te weinig aan werd verdiend. Met de Golf VI zette Volkswagen dat recht. Het model was een evolutie, maar een generatie ouder dan de ‘VI” deed vermoeden.
De basis was exact hetzelfde, maar het koetswerk en interieur waren compleet nieuw. Over het interieur gesproken, dat was in de VI aanzienlijk hoogwaardiger. Destijds vonden we het bijzonder dat Volkswagen dit voor elkaar wist te boksen. Achteraf gezien was duidelijk dat men bespaard had op zuigerringen voor de TFSI motoren, software-ontwikkeling voor de TDI-motoren en er scheen iets te zijn met de DSG-bakken.
Nog meer Volkswagens
Maar er waren meer Volkswagens die een generatie ouder zijn dan je denkt.. De Touran Midi MPV was van 2002 tot 2015 exact dezelfde auto, ondanks twee ingrijpende facelifts. De Passat B6 en B7 zijn ook identiek. Volkswagen heeft het geintje weer toegepast met de Golf VIII. Herkenbaar, want met de Dieselgate en de investeringen voor de ID-modellijn, moet er ergens op bezuinigd worden. De Golf VIII is dan ook een Golf VII.
Mercedes SLK (R172)
We hadden het de vorige keer over de Mercedes SLK, die op het laatste moment omgedoopt werd tot SLC. Maar de SLK van die generatie was iets minder okselfris dan het uiterlijk deed vermoeden. Jazeker, ook deze was een generatie ouder. De SLK van de derde generatie was namelijk in principe de dezelfde auto. Het koetswerk en interieur was afwijkend, maar het platform en de basis van de auto niet. Wederom was dat niet heel erg erg, want de R171 was een enorme vooruitgang ten opzichte van zijn voorganger.
Subaru Impreza (GG)
Ook Subaru is er niet vies van om dezelfde techniek weer een keertje te gebruiken. Bij Subaru is het voornamelijk de bedoeling dat alle techniek ook daadwerkelijk functioneert. Het leuke is dat veel van die techniek behoorlijk uitwisselbaar is. Bij een Legacy, Forester of Impreza kun je de aandrijflijnen vrij eenvoudig uitwisselen. Dan hebben we het over de modellen van 1992 tot 2008 ongeveer. De Impreza in 2000 luidde een nieuwe periode in voor het merk uit Japan. Van best wel anoniem ging men over naar best wel lelijk. Om dit recht te zetten, kwam eind 2002 al een nieuwe neus beschikbaar die ok-ish was. De neus in 2006 was weer ouderwets ‘huh?’.
Opel Corsa (E)
Ook hier komt het uitstellen door een crisis. General Motors is nooit echt goed geweest voor zijn Europese merken. Op zich begrijpelijk, want in veel gevallen hebben de Amerikanen er zelf niets aan. De Opel Corsa bijvoorbeeld. De vierde generatie Corsa werd gebouwd in samenwerking met Fiat. De Corsa stond op hetzelfde platform als dat van de Fiat Grande Punto. De Corsa E (de S15 voor intimi) stond ook op het SCCS-platform. Dat niet alleen, de auto’s leken in de verte erg op elkaar. Uiteindelijk zou blijken dat alleen het dak anders was. Al het plaatwerk en het interieur was vernieuwd, maar in basis was de Corsa in 2018 nog altijd dezelfde auto als de Corsa in 2006.
Mercedes S-Klasse (W222)
Net als bij de BMW X5 was de Mercedes S-Klasse enorm competent. Ook hier had de fabrikant in kwestie te maken met een financiële crisis. Ook zat Mercedes met de typegoedkeuring voor de airconditioning. Dus wat deden ze? Simpel, de W221 naar W222 was technisch gezien een facelift. Je kon het nog zien aan de pilaren en de ‘stance’ van de auto. Dat is eigenlijk met alle auto’s in dit lijstje het geval. Ondanks dat de W222 een grondige facelift was, bleef het model wel aan de top van zijn klasse staan. Mercedes hoefde in die periode geen eens zijn best te doen, blijkbaar.
Ferrari F8 Tributo
Bij Ferrari is het overigens niet anders. Tot voor kort hanteerden ze dezelfde strategie als Porsche. Dat betekent dus een compleet nieuw model en dan de opvolger een doorontwikkeling daarvan. Denk aan de Ferrari 308 en 328, de Ferrari 348 en F355 en tot slotte de 360 Modena en F430. Maar daarna gebeurde er iets opmerkelijks. De Ferrari 458 Italia kwam als compleet nieuwe opvolger van de F430. De opvolger, de 488 GTB, was in feite dezelfde auto, maar dan vernieuwd. Tot zover niets vreemds onder de zon. Het gekke is, is dat de opvolger van de 488 GTB, de F8 Tributo, wederom dezelfde auto is.
Nissan Z Proto
En zo komen we uit bij de Nissan Z Proto. Ook Nissan heeft er dus voor gekozen om de auto door te ontwikkelen. Waar is het dan ‘anders’ voor de Nissan Z Proto? De Nissan Z Proto is gebaseerd op de Z34, maar die was weer heel sterk verwant aan de Z33, de basis van de 350Z. Echter, de 370Z had een kortere wielbasis en was wat stijver. Maar de architectuur van de bodemplaat, motor, aandrijfas en wielophanging zijn een milde doorontwikkeling. Van 2008 tot 2020 werd de Z34 niet echt doorontwikkeld. Normaal gesproken krijgen modellen die lang meelopen toch een paar updates om vers te blijven.
De Z34 kreeg een facelift in 2014 en dat was het. Op het gebied van verfijning, finesse, technologie en dergelijke viel veel te winnen. Dat gebeurde niet. De auto heeft absoluut zijn charme, maar het gebrek aan doorontwikkeling zorgde er vooral voor dat je beter een occasion kon kopen voor een fraaie voor de prijs: je kocht immers toch dezelfde auto. Dan als laatste: is het erg? Nee. Helemaal niet. Waarschijnlijk kan Nissan een 400 pk sterke 400Z veel goedkoper in de markt zetten dan de Toyota Supra, die meer overkomt als een BMW met ander koetswerk wat feitelijk ook het geval is.
Ook kunnen we vaststellen dat nieuwe auto’s bij lange na niet altijd beter rijden of in elk geval LEUKER rijden dan oudere auto’s. In dit geval lijkt de 400Z een soort cultauto te gaan worden. De auto voor mensen die houden van veel vermogen, knappe looks, handbak, achterwielaandrijving en een ouderwetse rijbeleving.
vaakbenjetebang zegt
Dan mis ik ook diverse Alfa Romeo-modellijnen. Van een Sud tot en met de laatste 33 kun je een vrij duidelijke lijn trekken. Hetzelfde geldt voor de Alfetta en de Alfa 90, en de Giulietta en de 75 – die laatste 4 stonden dan ook nog eens op dezelfde bodemplaat. De portieren van een Giulietta passen 1 op 1 in een 75, alleen de slotvangers zijn volgens mij anders.
En laten we dan over de opgewarmde lijken in het BLMC-imperium maar niet eens beginnen.
willeme zegt
@vaakbenjetebang: we konden met gemak vier lijstjes maken met voorbeelden. Dit overzicht is slechts een greep van de vele voorbeelden. Zoals wel vaker komen de zijn in de comments meer parel te vinden ;-)
vaakbenjetebang zegt
Is ook zo natuurlijk, de Jaguar XJ is ook zo’n voorbeeld. Of de Dyane, in zekere zin.
flow82 zegt
@willeme: puik artikel weer kerel! Een klein puntje; in je artikel heb je het bij de BMW X5 over de G15, maar ben er zeker van dat je de F15 bedoelt. De G05 is het huidige model. Wellicht een klein typfoutje, maar wel verwarrend.
dromedaris zegt
Snap dit artikel niet… deze auto’s zijn stiekem dan toch GGGeen generatie ouder…?
rob5nismo zegt
@dromedaris: de basis die gebruikt wordt is hetzelfde alleen is de carrosserie veranderd.
vonklausenburg zegt
Het verhaal achter de W222 is toch dat ze in de basis een extreme facelift over de W221 hebben gegeven maar om airconditioningregelgeving te omzeilen de auto niet als nieuw model hebben geregistreerd?
mashell zegt
Dat was niet de reden, dat was een mooie bijkomstigheid. Mercedes vond het verplichte koelmiddel R1234yf te gevaarlijk. Achteraf viel het allemaal wel mee.
lekbak zegt
@mashell: ze vonden het koelmiddel niet goed genoeg werken. Het klopt dan ook dat airco’s met dat nieuwe koelmiddel vaak minder koud zijn dan de vorige generaties.
Stefje zegt
Als je kijkt naar de verkoopcijfers van de Huracan Evo en de F8 Tributo zie je dat mensen toch liever een ‘compleet andere auto’ qua uiterlijk hebben dan een facelift die onderhuids compleet veranderd is.
z4coupe30si zegt
Heerlijk artikel. Weer wat geleerd! Gaaf.
toyotafortuner zegt
Past de Astra K tov de Astra J in t lijst?
goodvibrations zegt
Heb soms ook wel het idee dat doorontwikkeling ook voornamelijk te maken/Impact heeft met uiterlijk & interieur.. Huidige panda is toch ook nog de basis van de 2e panda? Gaat dus ook al 20 jaar mee.. Een nieuwe panda rijdt ook niet slechter dan andere A segment auto’s.. Dus wellicht ook wel een beetje geldverspilling om alles helemaal opnieuw uit te vinden.. Met een dergelijke aanpak had Alfa ook nog wel een tweede giulietta kunnen lanceren overigens.. Hij rijdt echt voortreffelijk en kan zich nog prima meten met nieuwe c segment auto’s. Behalve dan het interieur… En exterieur ook een beetje..
Calimero zegt
Niet helemaal.
de 2e generatie is wat je waarschijnlijk bedoeld met de Panda 2/ 169.
Deze kwam in september 2003 op de markt ( in 2000 reed de 141 nog vrolijk rond. In de laatste periode in 2003 zelfs nog even naast zijn opvolger) net zoals die 169 nog even te koop is geweest naast diens opvolger de 312/319.
Daarin is veel zo veel veranderd als bv de bodemgroep die gelijk is aan de 500. Dat had de 169 niet dus is het een andere auto uit een andere generatie die in de basis niets met elkaar te maken hebben. Ja de naam maar die had ook zo maar anders kunnen zijn ;-)
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
“Veränderung ist einfach, Verbesserung ist weitaus schwieriger” Herr Dr. Ferdinand Porsche.
flatsixx zegt
@F36GC: prachtige woorden.
raoufff zegt
Ik mis vrijwel alle Audi’s in dit rijtje
2scan zegt
@raoufff: leg uit…
rufctr01 zegt
@2scan: haha, als je dat niet ziet dan ben je of een grote fanboy of blind????
wimof zegt
De eerste naoorlogse Audi werd gebouwd op de basis van de DKW F102, als u wil kan ik nog wel een paar decennia verder gaan.
sportevo zegt
Mooi voorbeeld is denk ik ook de Golf 4 cabrio wat eigenlijk gewoon de Golf 3 cabrio met een Golf 4 neus is.
pa045 zegt
@sportevo: ik denk dat hier weinig mensen ingetrapt zijn..
jordydeknecht zegt
Wat Mercedes met de S klasse heeft gedaan hebben zo opnieuw (of iets eerder) gedaan met de E klasse, enkel een andere koets en motorisering en wat vernieuwing in het interieur. Infotainment knoppen waren zelfs al uit 2009 zo niet ouder. Al met al wel fraaie wagens, dat dan weer wel.
vacano zegt
voor de doorsnee Europeaan zijn maar 2 dingen belangrijk !
1/ Status
2/ Knuffelbaar dashboard
kevertje zegt
Dit lijstje kan je zo lang maken als je wil want zowat alle auto’s zitten boordevol met technologie van vorige generaties (al wordt er natuurlijk alles aan gedaan om dat te verbergen). Daar is ook niets fout mee. Het is vaak met het meest vernieuwende – meestal de rijkelijke electronica – wat serieus problemen geeft en waardoor modellen berucht geraken.
Richmond zegt
@kevertje: gaat niet om de technologie, gaat om het chassis en de carrosserie zonder plaatwerk dat hetzelfde is. Ze veranderen het interieur en de carrosserie, de elektronica en motoren en Noemrn het een nieuw model.. maar onderhuids is het nog steeds hetzelfde
dtwo zegt
Ik vind het een leuk artikel maar wat is precies het criterium om erin te mogen staan? Als een model nieuwe motoren, versnellingsbak en interieur krijgt (waarin het voorgaande interieur in de meeste genoemde gevallen niet meer terug te herkennen is), en nieuw plaatwerk, mag het dan niet gewoon een nieuw model heten? Volgens mij neemt vrijwel iedere nieuwe modelgeneratie wel wat van zijn voorganger mee, is niet meer dan verstandig.
Knappe prestatie trouwens van Benz, dat ze kennelijk de lelijkste S-klasse ooit hebben weten om te boetseren naar de mooiste. En ik snap nu ook waarom de BMW F15 maar 5 jaar op de markt is geweest.
Dutchdriftking zegt
Zo zie je maar weer, “nieuwe wijn in oude zakken” komt voor in de beste familie’s,
saxoke zegt
Passat uit t lijstje is een zuivere facelift, niets meer of minder. Zo ook de A4 uit 2005(?) Dat was ook een facelift van de voorganger. De Golf 7.5 naar golf 8 is veel meer aan gedaan dan zomaar gefacelift. Het mqb is een verdere ontwikkeling van het vorige mqb dus toch grondiger nieuw dan dat hier verkondigd wordt
Peugeot 308sw7p + Citroën C2 zegt
En wat te denken van de Peugeot 307 en de opvolgende 308..
realhustler zegt
Even gemiddeld, volgens mij hanteren veel fabriekanten voor veel modellen het volgende systeem: Model 1A wordt na 4 jaar voorzien van een facelift 1B waarbij er nieuwe motoren verschijnen, evt transmissie en onderstel updates.
4 jaar later wordt 2A geintroduceerd, ziet er heel anders uit, nieuwe koets en interieur, echter de motoren en transmissies van 1B worden meegenomen. 4 jaar later komt 2B, een facelift, met nieuwe motoren (of een update erop). Sommige gaan in andere landen overig dan vrolijk door met model 1A.
red5 zegt
Is de Golf V niet vroeger dan gepland door de VI vervangen omdat de V kwalitatief te goed was, waardoor de dealers liepen te klagen? Daarmee zou dit dan ook het kantelpunt geweest zijn van het Duitse kwaliteitsperfectionering naar het Angelsaksische graaien zoveel je maar kan.