Zoek de verschillen: Renault vernieuwt de Espace

Auteur: , 59 Reacties

Schijn bedriegt: Renault lijkt de facelift subtiel te houden, maar er verandert meer dan je denkt.

De naam Espace is de langst lopende typenaam van Renault die het merk nog in het assortiment heeft. Espace is natuurlijk gewoon het Franse woord voor ruimte en dat had en heeft de Espace in overvloed. De Espace was de auto die het – veelal Amerikaanse – fenomeen ‘minivan’ naar Europa bracht voor de gewone man. Een doodsaaie auto, maar wel ruimte voor zeven personen door slim gebruik te maken van dimensies. Waar de auto altijd al sterk in is geweest: zelfs mensen met claustrofobie zullen zich op hun gemak voelen in de Espace. Een familiebak pur sang. Iets wat je niet hoeft te onthouden, maar een bevinding is waar ik al jaren op wacht om eens te delen: de Renault Espace is één van de weinige auto’s met een dakdrager-spoiler. Dit fenomeen, voornamelijk (en volgens mij alleen) gezien op de Espace III en IV, Megane I Estate en de Peugeot 807/Citroën C8, is een soort ‘spoiler’ die altijd op de auto zit. Indien er een dakkoffer op gemonteerd moet worden, schuift de spoiler uit tot twee geïntegreerde dakdragers. Zo, dat is eruit.

Espace IV

De Espace wordt dus nog steeds verkocht. Maar zoals je wellicht weet of doorhebt, is het fenomeen familieauto een beetje aan het afsterven. Niet alleen zou een MPV-Espace tegenwoordig te duur, te groot en te onhandig zijn, een crossover is gewoon een leuker alternatief. Zelfs de zevenzits Renault Grand Scenic heeft het zwaar. Groter en duurder zit men al helemaal niet op te wachten.

Renault lost het op door van de Espace een andere auto te maken. De nieuwe Renault Espace was pardoes geen ruimtewonder meer. Nee, vergeleken met zijn voorganger valt het ruimteaanbod zelfs vies tegen. De insteek is dan ook om een combinatie te maken tussen het stoere van een SUV en het praktische van een MPV, maar dan in een luxe jasje. We kregen de auto in 2014 te zien en toen al was het een vreemde eend in de bijt. Een verhoogde MPV? Die hebben we nog niet eerder gezien. Maar gelukkig zit bij Renault Laurens van den Acker aan het roer qua design en die heeft er een verrassend knappe wagen van gemaakt.

Espace voorkant

Het gaat dit keer echt om een facelift, geen update. Verrassend genoeg is de Espace één van de eerste auto’s uit de nieuwe designrichting van Renault. Hij houdt het al een goede vijf jaar vol. De facelift is echter eentje die we de laatste tijd vaker zien van Renault: qua design moet je je best doen om de nieuwe en oude uit elkaar te houden. Ook in dit geval. Zowel van binnen als van buiten is de Espace bijna niet gewijzigd. Renault heeft het zelf over een ietwat opnieuw ontworpen front, samen met gloednieuwe LED Matrix-koplampen.

Op het gebied van techniek wordt de Espace namelijk wél gewijzigd. De Espace is ook het paradepaardje van Renault, de grootste en meest luxueuze. Daarom voegt Renault een paar primeurtjes toe voor het merk. Ten eerste, die nieuwe koplampen. Ze noemen het LED MATRIX VISION en dat staat uiteraard voor de nieuwste van de nieuwste LED-technieken om de verlichting van de auto optimaal te laten werken: geen verblinding voor tegenliggers, wel optimaal zicht. Het kan aan mij liggen, maar doe dat even lekker niet. Ik heb nu nog een wazige vlek in mijn linkeroog omdat een hagelnieuwe Jaguar F-PACE met ‘niet verblindend licht’ mij tegemoet kwam, zo’n drie dagen geleden.

Goed, we dwalen af. Verdere rijhulptechnologie wordt ook toegevoegd aan de Espace. Highway & Traffic Jam Companion bijvoorbeeld, die op snelheden tot en met 160 km/u Lane Keep Assist en Adaptive Cruise Control combineert voor semi-autonoom rijden. Ook automatisch parkeren kan in de Espace en achteraan worden twee camera’s geplaatst waarmee je tijdens het achteruit manoeuvreren beter om je heen kunt kijken. De rest van de hele rits systemen zijn de welbekende Frontal Collision Warning, Blind Spot Assist en de zaken in die richting, maar dan weer verbeterd. Het 4CONTROL-systeem, het soepele vierwielgestuurde onderstel van de Espace, heeft nu adaptieve dempers.

Espace interieur

In het interieur krijg je voor je neus een gloednieuw 10-inch scherm in plaats van tellers. Ook wordt het navigatiescherm en de connectiviteit an sich vernieuwd, zodat het weer mee kan op de nieuwste systemen van Renault. Kortom: gewoon een broodnodige update voor de top-Renault.

Daarover gesproken: Renault zegt dat 60(!) procent van de Espace-kopers kiest voor het topmodel Initiale Paris. In Nederland kost die meer dan 62.000 euro, dus we betwijfelen of die kopers voornamelijk hier zitten. Dit is ongebruikelijk voor een topmodel. Maar de Espace is sowieso al geen goedkope jongen, met zijn vanafprijs van 54.000 euro in Nederland. Leuk om te vermelden: bij de Initiale Paris kun je kiezen tussen een BlueDCi 200 (een diesel met 200 pk), of de TCe 225 EDC GPF, een potente 1.8 liter grote viercilinder. Die laatste kan je bekend voorkomen: dit is de krachtbron van zowel de Alpine A110 als de Renault Megane RS. De Espace is veel zwaarder en in daarin levert hij ‘slechts’ 225 pk, maar het is wel degelijk dezelfde motor. Handig, voor vaders die iets te melden willen hebben in de kroeg.

Renault wil de nieuwe Espace in het voorjaar van 2020 bij de dealer hebben staan. Prijzen worden dan ook bekend.



59 reacties

Nog steeds een mooie auto.
@vopo: mooi?!?!
@fendercd60: dat schrijft hij toch?!?!
@chriscross: ik verdenk hem ook op een woord fout hoor.
@chriscross: Dat ding is spuuglelijk man. Begrijp niet dat er nog meer mensen zijn die dit mooi vinden. 🤢
@fendercd60: niks aan de hand… je ziet ze toch bijna nooit rijden.
@eklasse: gelukkig is dat waar. :) Wat een lelijk hok.
@fendercd60: ik zie toch liever dit met een eigen gezicht dan de zoveelste SUV waar niet meer in kan dan handbagage
@chriscross: ik zie liever SUV’s…
@fendercd60: ik zie liever het zusje van @willeme
@fendercd60: kortom; smaken verschillen. Gelukkig maar
@fendercd60: ja, want je koopt een zevenzits MPV omdat hij mooi is. Of had jij geen moeder en ben je opgegroeid in een Lamborghini want meer zitplaatsen heb je niet nodig?
@fendercd60: stel je niet aan, zeg. Over smaak valt niet te twisten en ik durf te wedden dat er legio AB lezers zijn die jouw auto een lelijk hok vinden, zelfs zonder te weten waar je precies in rijdt.
@fendercd60: ‘spuuglelijk’, wat triest dat jij niet het vermogen hebt om in iets anders dan standaard schoonheid te kunnen zien.
@henkp1: waarom nou weer triest? Het is gewoon een spuuglelijk hok.
@fendercd60: Nope. Het is een mooie auto.
@fendercd60: zeg sorry
@vondick: waarom zou ik?
Tja, als “busje” wist je nog wat je er mee kon. Nu is het écht een ‘vlees noch vis’ auto…
@dutchdriftking: ik heb het tweede type gehad en optimaal plezier gehad van zijn bus-capaciteiten. Werkelijk alles ging erin, dat gaat met de huidige types niet meer lukken als ik het zo bekijk.
Heb ook nog nooit een vlot persoon in deze auto gezien. Echt een Bible Belt Bak
@flatsixx: we kunnen niet allemaal een yup in een flatje zijn.
@flatsixx: Ik zou best een RS versie met 400pk willen hebben.
1e generatie touareg had ook een dakdragers spoiler!
@henkhupelschoten: die waren optioneel…
Deze auto heeft 1 groot probleem en dat is de 2 Serie Gran Tourer!
@neymar: Ja, over lelijke auto’s gesproken. Wel iets andere afmetingen uit m’n hoofd, een Espace is nog best groot.
@neymar: Dan vergelijk je appels met peren. De Espace zit in een heel ander (prijs)segment.
Blijft een mooie nette auto!
Niet slecht voor een Renault
De huidige versie heeft ook al adaptieve dempers. Zo te zien werkt de cruise controle nu tot 160 ipv 150 km/h.
@thomas20vt: heeft mijn Smax uit 2011 ook al , dus zo nieuw is dat niet in deze klasse
Toch lang niet zo mooi als de vorige generatie. Met 3.5 V6 blijft dat toch een beetje een guilty pleasure. Hoewel ik (vader van drie kinderen) er mijn 535i touring niet voor zou inruilen.
@frederik: De vorige generatie was idd heel mooi. Voor een MPV. En dat zeg ik niet kleinerend, het is gewoon lastig om een MPV mooi te maken, en met de vorige was dat heel goed gelukt. Maar zo’n dingen verkopen gewoonweg niet meer. Was een verstandige keuze van Renault om het over een andere boeg te gooien, want anders was er wss gewoonweg geen Espace meer geweest…
Mm buurman had ook zo’n enkele dakdraag spoiler op zn toureg zijn dus nog vast meer die t hebben
Weet hoe het met de verkopen zit, maar ik zie de huidige generatie verbazingwekkend weinig. Terwijl je alle vorige versies overal tegenkwam.
Vind de Espace wel een sjieke verschijning, juist omdat het een enorm luxe en ook dure auto is, maar die in niets uitstraalt dat de eigenaar iets hoeft te bewijzen.

Het interieur vind ik ook geweldig ogen, mooie luxe stoelen en een erg fraai dashboard dat ruimtelijk oogt, maar tegelijk ook lekker om je heen gebouwd is.
@moveyourmind: Als ze dan ook nog “subtiel” 400pk en AWD hadden ingebouwd, had ik hem gekocht.
Dat zal dus betekenen dat die 1.8 toch best goed te kietelen gaat zijn. Op zich trouwens verder best vreemd, was het namelijk niet dat Renault juist eerst van de toren blies dat ze in normale Renaults geen grotere motoren meer gingen leveren dan 1.6’jes?
best mooi maar ik zie hem nooit rijden
@sonnybonds: en ik ken twee mensen die er eentje hebben. Daarom weet ik ook dat het vooral een heel fijne auto is. Misschien niet de mooiste, niet de snelste, niet de allerruimste maar misschien wel de lekkerste reisauto.
Wat betreft die ‘niet verblindende’ matrix LED koplampen: hoe kan dat dat die ooit goedgekeurd zijn? Ik erger me ook mateloos aan dat vet verblindende licht wat je tegemoet komt.
@jippie: en vergeet ook niet dat wat je achterop komt. Ik vind dat grootlicht en dus ook dat adaptieve licht in de bebouwde kom volautomatisch uit moet (is toch al verboden) en ook op de snelweg, daar is het niet zinvol en je verblind er altijd wel iemand mee.
@mashell: Het valt mij op, dat je vooral verblind wordt door moderne auto’s. In theorie lijkt het wel mooi, maar als de lampen nat of vies worden blijkt het toch buitengewoon irritant.
Net als sommige systemen tegenwoordig voetgangers uitlichten, maar als je de auto tegemoet loopt zit je mooi naar groot licht te kijken. Die flauwekul moet echt verboden worden!!
Uit ervaring kan ik vertellen dat alle vijf de generaties fantastische auto’s zijn. En ja de huidige Espace V is ook weer een hele fijne auto. Iets minder ruim dan IV, maar nog steeds ruimte en comfort genoeg. En ja, de aanschafprijs is hoog, maar ik weet bijna zeker dat er geen concurrent is die minder kost.
@henkp1: Ik bedenk me net dat ik bijna geen concurrent meer voor de geest kan halen. Dat segment is uitgestorven of een blinde vlek van me.
@dakarbemo: Buick GL8, Chrysler Voyager, Toyota Sienna,
Ik zie trouwens dat het leer ook anders is gestikt, dat het opbergvakje in de middenconsole groter is, dat er een nieuw type wielen onderzit en de kleur is nieuw.
Prachtige auto, voor een zeer schappelijke prijs als je naar Duitse 4 kijkt. En met een interieur, woooh, een soort Bentley voor de hardwerkende directeur, een architect of zo.
Heb deze Espace V in benzine en de noodzakelijke Initiale Paris uitvoering sinds 3 jaar en dit is duidelijk de beste reisauto na verschillende Audi A6’en en BMW 5 series. Laat andere maar denken wat ze willen, voor dit geld is er niks beters!
Verkoopt dat nog zo’n ding zonder onzinnig extra ongelakt plastic op de koets. Kan me nu niet echt voorstellen dat dit nog wat voorsteld in Nederland. Je denkt bijna dat men dr geen $ mee kan verdienen.
Zeker van binnen heel mooi.
Mooi volgend jaar direct bestellen. Wat een verademing de Espace na het audi a8 debacle. Nog geen dag in de garage gestaan voor een defect. Met de audi was ik nu al honderden zo niet duizenden euro’s armer geweest..
Heb zelf nog een Espace III. Van binnen een vrij eenvoudige auto maar dan wel weer minstens zo praktisch als dit model.
Op de keper beschouwd is het een raar, lomp hok waar eigenlijk alles mis mee is. Te hoog, te traag, te zompig, verhoudingsgewijs te weinig interieurruimte, vul maar in. En toch… toch is het een heel fijne, rustgevende plek om je te bevinden, als je eenmaal op gang bent en het stuur niet verder hoeft te verdraaien dan voor het wisselen van rijbaan. Ik snap het ding ergens wel.
Renault probeerd zo stylisch en luxe “comfort” uit te stralen. Maar blijft TROEP !
@ozzytrk: als ik het goed begrijp heb jij er veel ervaring mee. Ik ook, maar enkel positieve 😃
Ieder zo ’n eigen smaak, maar ik vindt hem mooi. Weer eens wat anders dan een SUV, en je ziet ze niet vaak wat h’m ook een beetje exclusief maakt. Ik heb een Initiale en ik ben er heel blij mee, nog nooit problemen mee gehad. dit is DE auto om te in onthaasten en dat is eigenlijk meteen zn sterkste punt. Het is inderdaad een zee van ruimte, dit formaat open/panarama dak kom je niet vaak tegen, laat staan in een zeverzitter. Het is één en al comfort en lange ritten zijn geen probleem die stoelen zitten geweldig. Hij is ruim qua zitruimte maar ook voor spullen, een wasmachine, fiets etc past allemaal. En zekere op de initiale uitvoeren zitten alle toeters en bellen eraan. En dan nog dat motortje…ik heb ‘ maar’ 200 pk, en dat voelt niet snel als je erin zit maar dat is die stiekem wel, zeker voor een auto van dit formaat. Ok het is zeker geen auto voor het bochtenwerk, maar even snel inhalen of stoplicht sprintje is geen probleem, en ook gewoon leuk want mensen verwachten niet dat je zo snel ben. En dan dat 4control. je kan daardoor heel makkelijk in krappe straatjes, pakeerplekken en op landweggetjes sturen. Op een rotonde voel je heel goed die achterkant meekomen. Nadeel is dat bij hele lage snelheden je voorbanden door de nauwe hoek over elkaar heen rollen (frans schoonheids foutje). Goed het zal niet iedereen zn ding zijn en de auto is niet perfect, maar in mijn ogen heeft deze auto veel te bieden, hij wordt denk ik door veel mensen ondergewaardeerd en onderschat. @Team autoblog ik zeg: voer voor leuk filmpje. Ik laat jullie wel een keer sturen!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).