Deze M5 First Edition mag weg voor 60 mille

Auteur: , 40 Reacties

Een gelimiteerde, gloednieuwe M5 voor weinig? Yeah right.

Achterkant M5 First Ed.

De BMW M5 mag met recht een icoon genoemd worden. Al meer dan 30 jaar maakt BMW een extra gepeperde versie van de 5 Serie. Na zes generaties M5 lopen de getallen steeds verder op. Niet alleen het aantal pk, wat van 286 op de E28 ondertussen steeg naar 625 op de heftigste versie van de F90: de Competition. Ook de aanschafprijs is namelijk historisch hoog: 150.000 euro.

Dat is een bult geweld voor een bult geld. Oké, het is niet té duur vergeleken met andere auto’s. Het blijft een met hypermoderne gadgets gevulde sedan die ook nog eens een V8 met 600 pk voorin heeft liggen. Maar het afschrijvingsmonster zal binnenkort zijn werk doen zodat hij ineens voor een hoop minder weg mag. Dat gezegd hebbende: er is een versie van de F90 M5 die nog wel eens zeldzaam en dus waardevol zou kunnen blijken.

Dat is de First Edition. Tevens de auto waarmee Wouter onze rijtest opnam. 400 stuks zijn er gemaakt van de matrode speciale editie. Van die 400 zijn er in ieder geval al twee ter ziele gegaan. Eentje zelfs in Nederland, die andere werd geüpload op Autojunk.

Die laatste zat in ons achterhoofd toen ineens op mobile.de een advertentie verscheen van een gelimiteerde First Edition. Hij mag weg voor €59.999. Dat is helemaal niet heel veel geld voor de kilometerstand van 400 en de zeldzaamheid van de auto. Totdat je de voorkant bekijkt.

BMW M5 F90

Jup: dit is die M5 First Edition die op Autojunk stond. Hij heeft een flinke klapper gemaakt, dus zelf kunnen sleutelen is een must voordat je dit avontuur aangaat. Hij is namelijk volgens de advertentie “Nicht fahrtauglich”. De motor heeft dus een flinke klap gehad. De rest van de auto is nog redelijk intact, dus het is echt de motorruimte die aandacht nodig heeft. Of je gebruikt de rest van de carrosserie om je eigen F90 op te kalefateren naar een First Edition. Eet dat, M-Badge plakkerts.

M5 First Edition

Natuurlijk is het doodzonde als zeldzame auto’s de pijp uit gaan, maar het is wel de beste waarschuwing voor de overige 398 bestuurders: die 600 pk kan verraderlijk zijn. Vooral de RWD-modus kan nog wel eens gevaarlijk uitpakken. Daar is deze eigenaar dus helaas op de harde manier achter gekomen.



40 reacties

Waarom je de nieuwe Astra nu wilt configureren bekijk het hier!.
Hij is er niet lelijker op geworden. Niet dat dat mogelijk was maar toch…
@viezefreddyw: ach schei uit man
@srthellcat: Geintje pik, maar dat wist je vast wel.
@viezefreddyw: maar ook geintjes worden op een gegeven moment vervelend. Denk aan VAG, denk aan een bedrijf waar je €50 per velg extra betaalt, en aangezien jij hier bij iedere topic over een BMW 5 serie de Philippe Geubels van Autoblog meent uit te moeten hangen valt deze grap ook binnen genoemde categorie. Hetzij zo pik!
@rhellema: Ja, daar kan ik wel inkomen.

Nu ik er zo over nadenk hè.. De nieuwe M5 lijkt ook wel een beetje op Philippe Geubels. Beide niet de mooiste…
@viezefreddyw: beetje hetzelfde als de grap die je nu maakt en de grappen van Geubels, allebei van een zeer laag humoristisch niveau.
@rhellema: Weet ik jongen, ik zit je maar wat te sarren omdat ik weet dat je zou happen.

Ik begrijp ook wel dat een 5-serie grap van mij begint te vervelen. Tis de laatste, goed?
@viezefreddyw: hahaha dan zitten we elkaar een beetje te sarren, kijk dat vind ik dan weer humor, 2 zielen 1 gedachte! 👍🏻😁

Maar ik denk dat we allebei ons punt hebben gemaakt naar elkaar.

Fijne dag nog en geniet nog even van je weekend.
@rhellema: ach meid rustig aan
@viezefreddyw: Ik begrijp het nog steeds niet. Ja, de vorige 5 vond ik (ietsje) fraaier, maar echt lelijk kan ik deze niet noemen. Ik heb nu de nieuwe 5 een paar keer aandachtig mogen aanschouwen en het is best een fraaie auto geworden. Wel is het heel belangrijk hoe je hem samenstelt: wit met zwarte wielen en een M-paketje is een no-go.

Ik heb nu ook een paar keer de nieuwe M5 meegemaakt en het leuke daarvan vind ik dat je nauwelijks kan zien dat het de snelle variant is. Neem een diepdonkerblauwe (Azuritschwarz), bruine leder, geen M-badges en aluminium sierlijsten en het is best ingetogen auto.

Het is niet erg bijzonder, daarom snap ik eigenlijk de hele ophef niet. Hij is saai. Het is de meh-5. Daarom vind ik het leuk, ik hou van meh. Het is net zoiets als een chronische hekel hebben een 22 graden met lichte bewolking, Dirk Kuijt, AZ, Force India, Houten, Volvo’s V40, Van der Valk hotels of Lethal Weapon 4 ;-).
@willeme: Sorry Willem, maar ik vind het gewoon geen mooie auto. Rare flapjes en spoilertjes en dingetjes zijn dingen die me niet aanstaan. Dingen als de grote nieren en de koplampen die er een soort van aan vast zitten vind ik niet fraai en de flapjes die tussen de voorwielen en de voordeuren zitten zijn ook geen fraaie toevoeging.

Ook het interieur vind ik niet mooi en dan met name het dashboard. Een dashboard met een geïntegreerd navigatiescherm heeft mijn voorkeur.

Maar het rijdt natuurlijk wel goed, dat weet ik ook wel. Er zijn ook dingen die ik wel mooi vind. De stoelen bijvoorbeeld, het middenconsole en het tellerhuis. Maar voor de rest gewoon dus niet. En dat is bij BMW voor mij wel anders geweest. Het is ook niet zo dat ik een hekel heb aan deze auto, zeker niet. Maar het is niet mijn keuze.
@viezefreddyw: Gelukkig is er een website waar we oeverloos over dit soort dingen kunnen praten :-D
@willeme: m5 moet je individu maken. Dan is het pas gaaf
@viezefreddyw: Laatst een M5 Competition in het echt bekeken, begint toch wel te wennen dat nieuwe model. Niet dat dat zou moeten overigens, de F10 was meteen al mooi vond ik… Ik word af en toe nog steeds zwetend wakker, denkende aan een F10 Alpina B5.
@racerx: Dat is dus ook wat ik mis aan deze generatie. Maar dat mag inmiddels geen verrassing meer heten geloof ik.
@viezefreddyw: Not really, no ;)
Kopen en op laten knappen door Arthur Tussik!
@toniominestrone: opknappen
@toniominestrone: knap kan je zon auto niet maken hoor
Wat zou je kwijt zijn aan de nieuwe onderdelen, 20-25K? Bovenzijde voorruit en t dak nog geen vreemde vouwen, vraag me af of die krom is. Iemand met verstand van schade herstel? Naden die niet meer okay lopen? Waar zit de grootste pijn?
@ouwedibbes83: misschien een idee voor een AB-artikel. Altijd al afgevraagd waar je op moet letten wanneer je een auto met schade koopt.
@janmetdelangeachternaam:bekijk het youtubekanaal samcracc eens, die doet allen maar dat, zo heeft hij een rs7 voor (volgensmij) +/- $30,000 gerepareerd incl. Aankoopkosten
@harmengerritsen: ja klopt! Laatst nog op geabonneerd, best interessant
@ouwedibbes83:
2.485 storingen die jaren lang daarna nog de kop blijven opsteken?
@ouwedibbes83: krom is hij maar dat is het minste van het probleem denk ik!
De natte droom van een Turkse autohandelaar met familie in Duitsland.
@chrisvonmeer: ja want hollanders dromen van een toyota yaris :)
@b0z4: @toyotaprius droomt over niks anders dan dat hybride ei :)
@chrisvonmeer: coole reactie jonge! Vet!
Invoeren met schade lang leve de BPM
via Android app
@juulbe: en dan een wok status erop hebben. Niemand durft dat nog te kopen later.
Niets wat niet gemaakt kan worden….als voorbeeld die knalgele cl 63 AMG die vanmiddag voorbij kwam.
Uitgevoerd naar Duitsland de rest bpm er uit gehaald en dat is aardig wat bij zn auto. Dan vervolgens een Duitse toelating er bij regelen met een Duitse brief (kenteken). Vervolgens weer naar Nederland verkopen laten taxeren het getaxeerde bedrag van de bpm aftrekken. En dan weer invoeren, oh wacht de auto heeft onder de 1500km en is minder dan een jaar oud. Dus er komt ook nog btw bij. Hoe moeilijk wil je het maken
@quattrogmbh: ouder dan 6 maand is genoeg he, even naar 600 trekken met een “laptopje” en klaar is kees
Nou binnenkort wordt er weer een M5 weggehaald voor donor en dan is deze weer als nieuw voor weinig.
@thomasthomas: in dat geval lijkt het me makkelijker om ze andersom te wisselen ;-)
Blok in een 216i active tourer hijsen en dan de hooligan uithangen op de parkeerplaats van de Ikea. En daarna gratis koffie met de ikea family kaart.
Ik zou alleen 5 tientjes voor die velgen betalen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).