Deze saaie Audi is cooler dan het ultieme wintersportkanon

Auteur: , 47 Reacties

Zelfs @jaapiyo vindt dit, waarschijnlijk.

Als er één auto populair is geweest de afgelopen jaren, dan is het de Audi RS6 wel. Het is bijna de standaard keuze in lijstjes voor de ideale garage: een RS6 als dagelijkse auto. Ook op Autojunk.nl is de RS6 Avant een van de meest populaire auto’s. Alleen al voor de laatste generatie zijn er 32 pagina’s volgeschoten met het AWD-kanon uit Neckarsulm. Maar eigenlijk koestert ondergetekende een grondige antipathie jegens de RS6 Avant. Laten we heel eerlijk zijn: het ding is ordinair.

Vroeger, toen Audi’s nog understated waren, was de RS6 een coole auto. Niet beter dan een M5, wel cooler. Bij de C7-generatie ligt het er gewoon te dik bovenop. Iedere kip ziet (en hoort) dat het een snelle auto is, daarmee daalt de auto op ‘de ladder des koelheid’. Gelukkig had Audi een andere aanbieding in huis, namelijk de S6. Er zijn een hoop overeenkomsten tussen de Audi S6 en RS6: een geblazen V8, een automatische transmissie en vierwielaandrijving. Als we kijken op AutoTrack.nl, wat is dan het goedkoopste exemplaar?

Audi S6 Limousine (C7) '13

En dus niet zomaar een uitvoering, maar de S6 in vierdeurs uitvoering. De S6 Avant komt veel meer voor, maar is minder cool. Een S6 in ‘limousine’-uitvoering dus, wat Audi-taal is voor ‘sedan’. Sowieso is Audi-taal lastig te verstaan. Denk aan de voorbeelden ‘dynamiek’ (NL: onderstuur) en ‘benzine-verbruik’ (NL: olieverbruik). Genoeg gebashed, er is namelijk voldoende wat wél aanspreekt.

Audi S6 Limousine (C7) '13

Ten eerste de prijs, voor de prijs van een redelijke GTI heb je een niet al te oude vierdeurs sedan met een 420 pk sterke V8 en vierwielaandrijving. Over die 420 pk, dat is standaard. Uiteraard is het mogelijk om de 4.0 V8 te kietelen naar meer power, zelfs 600 pk behoort tot de mogelijkheden. Er wordt overigens geschakeld met een automaat (S Tronic).

Audi S6 Limousine (C7) '13

Qua uitrusting kom je ook niet veel tekort: zo heeft de auto de optionele sportkuipen. Alleen dat ‘Carbon’-inleg heb ik nooit begrepen. De auto weegt twee ton, een sierstripje gaat écht niet helpen. Het grootste voordeel stond waarschijnlijk niet in de folder: de auto ziet er nauwelijks sneller uit dan een standaard-A6. Zelfs de aluminum-kleurige buitenspiegels vallen niet op door de zilvergrijze lak. En zelfs de badge achterop ontbreekt. Nice! De advertentie kun je hier bekijken.



47 reacties

@Willeme: door dat carbonstripje is de auto wel even 15,3 gram lichter en is het zwaartepunt van de auto daardoor ook wel even 0,0000017 mm lager komen te liggen. Valt me tegen dat je dat niet weet. Ik had je wel hoger ingeschat.
@jeroenwz: 😂 maarrr.. De weave van carbon is toch anders dan dit?
Er kunnen geen gasflessen in voor de betere plofkraak!
Sowieso zijn de S-uitvoeringen net ff wat beschaafder dan de RS’en. Het beste is dat zichtbaar gemaakt met halfbroers S7 / RS7. Waar de laatstgenoemde de potentie van de daken schreeuwt, doet z’n ‘ beschaafde broertje’ dat stukken discreter. Met de lijnen zoals de ontwerper dat heeft bedoeld.

Als ik dan tóch voor een RS zou moeten kiezen, dan liever de TT-RS of de RS3; dit vanwege de vijfcilinder die op geweldige wijze recht doet aan de merkhistorie én het lekkerste geluid weet te produceren.
@RRRobert: Een S7 is inderdaad een bijzonder stijlvolle verschijning.
@rrrobert: meh vind juist de RS’en een stuk mooier omdat ze gewoon bruut ogen. De S’en zijn misschien wat chiquer maar vind dat dit soort auto’s juist sportief mogen ogen. Als je een RS in een goede kleur neemt met de juiste velgen zijn het ook erg smaakvolle verschijningen imo.
Ze hadden beter deze in de Transporter series gebruikt ipv die TDI met gedubd geluid, dan was de serie wat geloofwaardiger geweest. Maar volgens mij hebben ze die TDI na enkele afleveringen afgevoerd. Misschien was het oliebudget van de film beperkt? => sorry, ik kon het niet laten het eerste oliegrapje te maken…
@Volvo_440_turbo: Kijk maar eens voor de grap bij al die volvo’s. Bij de carterpannen zie je overal olie lekkage’s. 😂😂😂
@madridsta: Dit is werkelijk waar de eerste keer ooit dat ik zoiets hoor over Volvo.
@SimonMc: Het klopt wel, maar de kenners onder de monteurs wijzen de eigenaren hier op. Meestal op tijd, preventieve klussen. Maar het ziet er soms minder fraai uit, dat klopt.
@madridsta: Ook bij de versnellingsbakken ;) sinds ik 8 jaar geleden VAG begon te rijden moet ik geen olie meer bijvullen, da’s wel veel geluk hebben!
@Volvo_440_turbo: Nou liever dat dan een citroen diesel in je volvo hebben. 😂😂😂
@madridsta: jij praat echt onzin knul! 🤓
@e36m3gt: kom maar even bij de dealer spieken meneer onzin.
@e36m3gt: Ga research doen zou ik zeggen. 1.6 hdi.
@volvo_440_turbo: Er is maar 1 Audi die olie verbruikt en dat is de 1.8 en 2.0 tsi uit 2009-2010.
Hou er nu over op.
@wimof: Ik ken anders heel wat mensen die dit probleem met 1.9 tdi’s (oa mijn eigen broer met 2 stuks) en 2.0tdi’s hadden, zelf rij ik 2.0 tdi cr 16v 140pk plus chip, gelukkig geen last van
@Volvo_440_turbo: dat noemen we dus anekdotisch bewijs.
@henk_he:

Niet waar ..

Dit zijn pure statistieken ..

Kun je zo in SPSS verwerken ..

Krijg je dit soort uitspraken van ..

Dit is wetenschap ..

Voor hoogopgeleiden ..
@willeme: Wel, indertijd publiceerde het Belgische Autogids elk jaar een magazine met betrouwbaarheidsstatistieken van auto’s waarbij ze dus eigenaren vragenlijsten lieten invullen oa ivm de vervanging van onderdelen enzo, toen zag je het eigenlijk aankomen dat een VAG aankopen eigenlijk Russische roulette was, vooral een Golf was rommel en kwam er zeer slecht uit, Audi net wat beter. Nu mag het niet meer omdat ze wegens privacyredenen niet maar aan de adressen van de eigenaren raken. Ik heb zelf al 200 auto’s gereden/testgereden en heb een ruime vriendenkring met VAG-rijders en ook autotechniekers, die laatsten zeggen altijd, wat nieuw is bij Volkswagen, daar blijf je beter vanaf. Ik ken er wel heel wat hoor die altijd hun kannetje olie mee hebben. Je begrijpt echt niet waarom ze die dingen blijven kopen dan? Dat ik VAG rij heeft te maken omdat ik de keuze niet had dat moment, ik was nog niet de grote baas toen… Bij de aankoop van de auto kocht ik meteen een kannetje olie erbij dat ik tot mijn grote verbazing eigenlijk nooit heb moeten gebruiken gezien de vele en de vele horrorverhalen uit mijn omgeving.
@volvo_440_turbo: Gebruik de juiste oliesoort 507.00 zal alle problemen voorkomen.
via iPhone app
@wimof: waar heb jij het over? Zelfs de 1.0 tsi’s van nu gebruiken nog olie..
@wimof: Is die belachelijke 1.4 met turbo en compressor nooit in een audi geleverd dan? Bijna elke 4 cilinder van vag tussen 2005 en 2015 is riskant. Domweg te goedkoop gebouwd.
@lekbak: De ketting die oorzaak was van alle miserie is opnieuw vervangen door een riem.
Bij een BMW 1 diesel was de ketting oorzaak van peperdure herstellingen waarom wordt dat nooit vermeld.
@wimof: De ketting was echt niet het enige. Het olieverbruik is ook echt een dingetje en dat heeft niks met de ketting te maken. Het probleem van bmw was veel minder groot. Dat van psa was wel net zo rampzalig en dat lees je hier ook vaak terug.

Hoe dan ook kan je gewoon niet rationeel ontkennen dat volkswagen sinds ongeveer 2005 gewoon waardeloze motoren maakt.
@wimof: 1.8 en 2.0 zijn er 2 niet 1
@juniorclk: Vallen onder dezelfde blunder.
Te korte zuigers die kantelen en dat alles om een paar milliliter brandstof te besparen.
Wat gaan we nog meemaken met die kleine 3 cilindertjes met evenveel vermogen dan mijn 5 cilinder, benieuwd of die over mijn huidige kilometerstand (425.000)zullen geraken.
Zeker waar lekker bakkie zo!
Ik kan er niks aan doen, maar ik ben nog steeds ontzettend verliefd op dit model. De C7 gaat ook de vervanger van mijn A4 B8 worden.
@smex: vind het nog steeds een van de meest uitgebalanceerde Audi-ontwerpen die er rondrijden. Schitterende auto.
“Sowieso is Audi-taal lastig te verstaan. Denk aan de voorbeelden ‘dynamiek’ (NL: onderstuur)” Nooit de RS6 gereden zeker? Kan namelijk prima oversturen.
Bovenstaand exemplaar heeft al wel een heel erg fraai patina voor zo’n jonge auto…

Krassen op de instaplijst, slijtplekken op het stuurwiel en wang van de bestuurdersstoel verfomfaaid en de beschadiging op de velgrandbescherming van de band maakt het helemaal af.
@moveyourmind: Dat is iets wat je dan nooit hoort als iedereen zo typisch jubelend is over het Audi interieur :-).
@moveyourmind: Verfomfaaid, mooi woord, goede keuze.
Staat bij een lekkere autohandelaar ………….NOT
@maroksahbe: Vertel.. Ik kan namelijk weinig negatiefs over dit bedrijf vinden?
@kapitein: ik helaas wel, maar om dat hier uitgebreid te gaan vertellen vind ik niet zo netjes. Als ik eraan terug denk is het gelukkig niet meer dan een licht nare ervaring, alleen toentertijd (5/6 jaar geleden) was het niet fijn.
Doet me werkelijk helemaal niks zo’n ding. Een RS6 ook niet trouwens. 100x liever een BMW, Benz of Lexus ISF voor dat geld.
@dper4mance: Lexus IS-F? Ga er maar eens één zoeken, dat was namelijk écht een verkoop hit hier in Nederland! Trager én duurder dan een BMW M3/Audi RS 4/Merc C63AMG. En bij Lexus hebben ze dan ook nog de uitlaten scheef er onder geplakt. Over lelijk gesproken! Maarja over smaak valt niet te twisten. OT, mooie verschijning. Idd ingetogen, maar zat vermogen en de potentie tot (veel) meer. Een dergelijke auto zou een logische opvolger kunnen zijn van mijn huidige S6 Sedan (C5 generatie). Maarja, ik heb geen last van oliegebruik en al die andere dingen waar men het hier boven over heeft. Dus de mijne staat zéker nog niet op de nominatie om vervangen té gaan worden.
Tsja kopen van zo’n ding kunnen de meeste wel, hem blijven rijden is een ander verhaal.
Wat je wel kan doen is hem kopen, er mee op wintersport gaan en dan snel weer verkopen.
@evdw: Dat is dan wel een heel dure wintersport ;-). Die dingen schrijven in de handel af als een malle. Nu kopen voor 43 mille, wil niet zeggen dat je er 43 mille voor terug krijgt. Je mag blij zijn als ze ‘m voor 20-25 overnemen van je. Wat bij deze het geval was, waarschijnlijk.
@willeme: Niet bij een handelaar oppikken dan maar maar op Marktplaats ofzo. Dan is de kans groter dat je hem voor ongeveer hetzelfde bedrag weer kwijt kan.
Of er daarna mee gaan Wheeler Dealer-en natuurlijk, kan je nog wat verdienen ;)
Ik heb vaak gekeken naar S-modellen tov RS-modellen. Het is natuurlijk jammer dat er geen RS6 sedan meer is, maar een S6 simpelweg ombouwen naar een RS6 is gewoon te kort door de bocht. Het zijn compleet verschillende auto’s. Dat zelfde geldt voor modellen als de S3/RS3, S4/RS4, S5/RS5 en S7/RS7.

Het is veel meer dan alleen dat andere chipje en onderstelkitje..persoonlijk denk ik ook dat wanneer je een S6 koopt en ombouwt naar RS6, je uiteindelijk nog duurder uit bent in totalen dan wanneer je direct een RS6 koopt. De enige reden die dan overblijft is dat je die incognito RS6 sedan wilt, maar voor het totale geld zou ik gewoon iets anders kopen.
@ghost: Een S bumperkit op een RS is goedkoper ja. Maar zoals je zegt, geen sedan geleverd.
Ik heb zelf een Audi S6 4.2 V8 station uit 1999. Geen enkel lekkage te vinden op mijn parkeerterrein. 274.000 km Nap 5de eigenaar rdw. Rijd echt verdomme heerlijk en erg snel. Rij voor dagelijkse een Golf 6 tdi voor werk vandaar dat ik zo’n auto heb gekocht voor hobby om wat te touren anders zou die benzine niet aankunnen. 82 liter Vpower rond 138 euro kan ik rustig op snelweg 730km mee doen. Cruise op 120 130. Maar met een rag modus doe in volle tank 82 liter 400 km. Hij tikt zonder moeite 260 strak met begrenzer. Zou graag met jullie willen delen alleen weet ik niet hoe
@ozzytrk: Ik heb er één van dezelfde generatie, maar dan wat jonger en met minder ‘ervaring’ (2004 met 126K opbde teller). Ook ik herken niets van alle manko’s waar men het hier boven over heeft. En ik gebruik hem wel gewoon dagelijks. Een meter gereden is een meter genoten.
@ozzytrk: oeh! En de mijne is een limousine, geen avant.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).