Deze zes pretletters koop je voor 25 mille

Auteur: , 64 Reacties
Suzuki Swift Sport '18

Uiteraard smokkelen we er eentje mee.

Hoe de tijden kunnen veranderen. Nog niet eens zo gek lang geleden had je voor 50 mille in guldens een behoorlijke keuze uit rappe scheurijzers. Het toppunt was natuurlijk de Subaru Impreza GT Turbo. Het was een beetje afhankelijk van de uitvoering, maar de meest basale versie stond voor minder dan 23 mille op je oprit. Dan had je 211 pk uit een viercilinder boxermotor met turbo, vierwielaandrijving, een luchthapper én een spoiler. Precies wat je wil hebben om de blits te maken. 0-100 km/u in 6,4 seconden en een topsnelheid van 230 km/u waren dan je deel, evenals een exorbitant brandstofverbruik.

Subaru Impreza GT Turbo (GC) '97

Wij vroegen ons op de redactie af: wat kun je eigenlijk nog meer kopen van dat geld? Jazeker, een gebruikte Porsche Cayenne Turbo S moet lukken en een dikke BMW komt ook in zicht, maar dat is natuurlijk geen vergelijk. Daarom kijken we vandaag naar de leukste nieuwe auto’s die voor 25 mille op je oprit staan.

Suzuki Swift Sport
Vandaag kregen we van de Suzuki-importeur door wat hun nieuwste trapdoos mag kosten: 24.999 euro. Net geen 25 mille dus. Natuurlijk, in vergelijking met de Subaru lijkt het allemaal mee te vallen. We moeten echter niet vergeten dat de Swift Sport aan alle veiligheids- en emissie eisen voldoet. Gaat die Impreza niet meer lukken. Knapper is het nog dat Suzuki het gewicht laag heeft weten te houden. Suzuki zelf geeft een leeggewicht op van 970 kg. Daar komt wellicht nog wel een instructieboekje, reservewiel of beetje benzine bovenop, maar het is zeer beschaafd. In dat licht bezien is de 1.4 BoosterJet turbomotor met 140 pk voldoende sterk. Dankzij het zesbakje kun je constant roeren naar het ideale toerengebied, in dit geval tussen de 2.500 en 3.500 toeren: dan levert de motor het maximum koppel van 230 Nm. Prestaties zijn een dikke prima voor dit segment. In 8,1 seconden katapulteer je jezelf naar de 100 km/u om vervolgens door te stampen naar 210 km/u.

Suzuki Swift Sport

MINI Cooper (F56)
De specificaties van de 1.5 driecilinder motor met turbo van de MINI Cooper blijven eigenlijk niet eens zoveel achter op die van de Swift Sport. Met 136 pk en 220 Nm ben je nog altijd bovengemiddeld voorzien in deze klasse. De MINI is echter wel wat zwaarder en groter dan de Swift: 1.085 kg leeg is dik 100 kg méér. Qua prestaties zit het met de MINI wel snor. 0-100 km/u raffel je af in 7,9 seconden en de topsnelheid bedraagt een alleszins redelijke 210 km/u. Met 24.475 euro is de MINI ook nog eens goedkoper, alhoewel we er bij aan moeten tekenen dat er bij de MINI nog de nodige (dure) opties aangevinkt (kunnen) worden.

MINI Cooper (F56) '18

Opel Adam Turbo S (A)
“Ik rijd een Turbo S van Duitse makelij… Ich lebe autos.” Klinkt goed, hè? Je moet er dan wel bij zeggen dat het om een Opel Adam betreft, maar dat mag de pret niet drukken. De Adam Turbo S is de rangstopper uit de reeks van de kekke Opel. Dat betekent een 1.4 viercilinder met turbo, goed voor maar liefst 150 pk! In de prestaties lijkt dat surplus niet helemaal uit de verf te komen, want de prestaties blijven iets achter op die van de MINI (8,5 sec. naar de 100, gelijke topsnelheid). De prijs van 25.049 is relatief hoog, maar daar krijg je een uitgebreide standaarduitrusting voor terug. En een flinke dakspoiler, laten we dat vooral niet vergeten.

Opel Adam S (A) '18

Ford Fiesta 1.0 EcoBoost ST-Line
De Fiesta ST is natuurlijk de auto waar @CasperH met smart op zit te wachten. Naar het schijnt slaapt hij op dit moment op een Fiesta ST kussen met dekbed, maar dat kunnen we ook verzonnen hebben. Het voordeel van Fiesta’s is altijd geweest dat het model onder de rangstopper altijd de moeite waard is geweest. In dit geval is dat de splinternieuwe Fiesta 1.0 EcoBoost in ST-Line trim. Deze heeft de befaamde driecilinder van Ford onder de kap, in dit geval met 125 pk. In combinatie met de sportieve ST-Line uitvoering wil de Ford dealer daar graag 20.165 euro voor hebben. Een zeer gunstige prijs. Daarbij dienen we wel aan te geven dat de auto qua prestaties achter blijft: 0-100 doet ‘ie nèt binnen de 10 seconden en voluit haalt ‘ie geeneens 200 km/u (maar 195 km/u).

Ford Fiesta ST-Line '18

Abarth 595 (312)
We pluizen de folders nog eens door en komen een hele hoop aardige hatches tegen, maar warm wordt ons hartje er niet van. Gelukkig is daar deze Abarth 595, die 25.030 euro kost. Dit is hoe een topmodelletje eruit hoort te zien. Dikke bumpers, grote velgen, opvallende stickers, felle kleuren. Het is een temperamentvol bakkie, deze Abarth. De 1.4 T-Jet motor weet 145 pk en 206 Nm te mobiliseren. Qua topsnelheid is de Abarth niet de snelste (210 km/u), maar de sprinttijd van 7,8 seconden naar de 100 km/u is zeker niet verkeerd. Nog een voordeel is dat de Abarth wel degelijk de sensatie biedt van een gifkikkertje. Nadeel is dat iedereen denkt dat je in de auto van je vriend (m/v) aan het rondrijden bent.

Abarth 595 (312) '18

Audi A1 1.4 TFSI Sport (8X)
Mocht je op chique willen gaan kun je altijd opteren voor een ‘premium’ Audi A1. Zo op het eerste gezicht lijkt het niet eens zo’n slechte aanbieding te zijn. De 1.4 TFSI perst er 125 pk en 200 Nm uit. Omdat de A1 meer dan 1.050 kg weegt, zijn de prestaties niet overdreven: 8,8 seconden naar de 100 km/u en 204 km/u met veel geduld. De uitrusting is niet superriant, alhoewel een setje lichtmetalen wielen erop zitten voor de vraagprijs van 24.280 euro. Voor een radiootje en een handbediende airco dient de knip te worden getrokken. Net als bij de MINI wordt de A1 snel duurder als je met de configurator aan de slag gaat. Nog een reden om de keuze te heroverwegen is de nieuwe Seat Ibiza 1.5 EVO FR. Die staat op een nieuwer platform, heeft een nieuwere en sterkere (150 pk!) motor en kost aanzienlijk minder.

Audi A1 1.4 TFSI Sport (8X) '18



64 reacties

De Yolo! Een uitloop model Toyota Prius mk III! immers hebben ik en bijvoorbeeld Ben Saunders er ook 1!
@toyotaprius: Huh? De yolo is toch altijd een onbetrouwbare rampbak waar je geheid op leegloopt?
@toyotaprius: yolo moet altijd een alfa zijn, want alfa is yolo
@87sandyd: gewoon een Alfa 159, eigenlijk een antwoord op alles
@toyotaprius: vind nog maar eens een 159 voor 25k :)
@posthumus: koop je er 2. ;-)
@BrutaalAapje: Ja!!, 12 koplampsproeiers! :-)
@posthumus: dat is dan een hoop vloeistof wat je er door heen jaagt! Maar is het waard!
@posthumus: dat is nu de uitdaging! Voor €10k zijn er genoeg, nu een159 voor €25k! En geen euro minder
@posthumus: helaas wel de versie zonder koplampsproeiers
@posthumus: hmmmm hoort er wel op
@toyotaprius:
Een 1750 TBi ( het uitloop model wat eigenlijk de allerbeste en Alfa motorisatie heeft ) met weinig kilometers kost serieus geld !
@desjonnies: inderdaad op kenteken gezet begin 2012 tik je de €20k wel aan, staan er overigens bizar veel witte 159’s te koop zeg.
@toyotaprius: zou mijn keuze ook zijn, met tobacco of rood leder.
@87sandyd:
Mito Multi air Veloce TCT dan maar?
@desjonnies: ach vooruit dan maar ;-). Da’s een Alfa! (al is een gekietelde Abarth eigenlijk wel heel erg leuk).
@87sandyd: jij snapt auto’s en het leven
@toyotaprius: Samen met Ben Saunders één Prius? Een beetje hetzelfde dus als Van den Berg en Afrojack die samen een Chiron gekocht hebben…

Alleen met Ben Saunders… Ben je klaar mee…
@moveyourmind: nouja, je hebt m dan binnenkort wel voor jezelf als ik het goed begrepen heb…
@davelepeef: precies! De Prius dan he.
@toyotaprius: Als je saai door het leven wilt gaan is de Prius een goede optie!
@basr32: ja inderdaad, samen met mijn Vinex huis en Gamma tuin.. ik ben rete-saai.
Leuke wagentjes voor de boodschapjes!
Als je het maar wel in het juiste licht beziet. Maar daar lig ik dan weer niet per sé wakker van … :)
Whaha die Audi. Bizarre vraagprijs zeg. Maar hè, dan heb je wel airco, een heuse radio én lichtmetalen wieltjes.

Kom op man, een radio is toch geen optie meer in deze tijd en in dit segment.
@viezefreddyw: Bedankt voor je reply, het hoorde er namelijk anders te staan! Je krijgt namelijk absoluut kekke wielen (meh), maar de eenvoudige radio en de niet-eens-automatische-airco zijn gewoon dure opties ;-).
@viezefreddyw: ik ben toevallig afgelopen week wezen kijken voor een Audi A3, nieuw model. En daar schrok ik me kapot wat die auto (niet) had als je geen opties aanvinkt. Dieptepunt is wat mij betreft het ontbreken van navigatie en parkeersensoren. Als dat al teveel gevraagd is op een auto die tegen de 30k aan komt…
Die mini is wel aardig snel ondanks dat het geen S is. Dat was mijn keuze geweest, beste materiaal en rijdt naar mijn mening het beste
Oftewel de Fiesta en dan 5000 om uit te geven aan m-sport of andere opties en accessoires
@escort77: dat was ook mijn gedachte.
Waarom zou je zo’n nieuw boodschappenwagentje kopen terwijl je voor dat bedrag ook een 2 jaar oude Golf GTI haalt?
@alcantara: Omdat je dan geen geld meer hebt voor het petje.
@smulders: vergeet ook de bezoekjes aan de McD niet..
@alcantara: Omdat een Golf GTI veel duurder is in onderhoud, verzekering, motorrijtuigenbelasting, verbruik, afschrijving en minder garantie kent. Zoals wordt aangegeven worden nieuwe auto’s met elkaar vergeleken, met gebruikte auto’s heb je te maken met heel veel variabelen. Die behandelen we graag in een AB advies, mocht je met die vraag zitten ;-)
@alcantara: omdat dat weer een 13 in t dozijn, elke straathoek 2 stuks Golf is. Leven is wat kort om zo Golf-saai te zijn
@alcantara: Gewoon, omdat het een Golf is. Daar zijn er al veel te veel van.
Dan nog. Voor 5k heb je als je even zoekt een knappe gti onder de 200.000km en 20 jaar. Met specs als 180pk 4cilinder, sub7 naar de 100, en top van 230 . Blijft er altijd 20k over aan onderhoud…
De Fiësta, Abarth en Mini steken naar mijn mening ver boven de rest uit, elk met hun eigen kwaliteiten…

Maar die Opel, dat vind ik toch ook wel een heel erg tof ding. Hij oogt een beetje raar, maar rare auto’s worden vaak iconen… Zoals de oude Saab 900’s. Die zijn eigenlijk ook ugly en daarom juist zo cool…

En toch zou ik net als de meeste andere mensen vergeten dat Opel ook zo’n ding in de showroom heeft staan als ik naar een kleine hothatch zou kijken.
@moveyourmind: De Adam S lijkt op papier niet zo veel, maar in het echt is het echt een kart om te rijden met een leuk geluid! Voelt ook echt snel aan! Aanradertje ..
Die Ibiza kon geen eigen header krijgen?
De Audi is gewoon idioot geprijsd voor zo een simpele degelijke uitvoering. Maar daar zijn ze in Duitsland sowieso goed in, onopvallende, ietwat burgerlijke massaproducten overgeprijsd aanbieden. Ik vind hier de Opel Adam en Ford Fiesta de leukste keuzes. De Abarth vind ik ook wel aardig, maar vind ik er te lief uitzien.
@tge1: Oh! En de Suzuki Swift. Hoe kan ik die vergeten. De leukste uit het rijtje!
@tge1: ik vind de Suzuki Swift er door de jaren heen er niet mooier op worden.
Peugeot 108 gt-line met 82pk. Of peugeot 208 met 110 pk of meer. Ben je ook nog is goedkoper uit.
De Honda S660 had waarschijnlijk mooi in dit lijstje gepast. Als we hem in Nederland zouden krijgen, maar dat krijgen wij niet helaas.
https://i.kinja-img.com/gawker-media/image/upload/s–tc8QEJfG–/c_fill,fl_progressive,g_north,h_264,q_80,w_470/zknxph65vinittd4vfui.jpg
Wat een treurnis als je het op de keper beschouwd. Uit dit rijtje de Abarth a.u.b. meest uitgesproken auto imo en nog lekker stoer te maken. Dat een ander denkt dat ik in de auto van mijn vriendin rij boeit me niet zo..
Toch wel een erg leuk gebakje zo in t geel. Al helemaal als Sport. Doe mij die maar
Doe mij maar zo’n gele Swift Sport, ziet er bovengemiddeld goed uit en met een chip erin voor wat extra oemph heb je hier heel veel fun mee denk ik.

Wat ziet zo’n A1 er toch zo saai uit in vergelijking met de rest.
Ik zeg: tweedehands Golf R32 🤔. Kan natuurlijk gewoon. Voor 25.000 heb je veel mooiere keuzes dan de meeste scootermotoren hier in deze lijst…
@basr32: Als je 2e hands gaat kijken, kan je nog veel dikkere auto’s krijgen voor 25k als een golfje….
Ik vind die swift best wel een gaaf karretje, beetje verlagen en met een chipje naar 155pk en 280nm voor €400. Dat moet erg lachen zijn met 970kg! Zou mijn keuze zijn uit dit rijtje, lekker vrolijk bakkie
Mhhh het is allemaal geen Impreza, maar in dit geval zou ik gaan voor de Fiesta inclusief 5K aan technische tuning. Mijn vrouw heeft een simpele fiesta van 3 jaar oud en dat stuurt echt onvoorstelbaar goed. In ST line en met wat meer power moet dat wel een auto worden die je wilt hebben
Fiesta ST line, mijn volgende wagen over 1 maand👌🏻
Een sleeper voor in dit lijstje is de Mazda 2 met 115 pk. Doordat de wagen geen turbo heeft is de vermogensopbouw totaal anders dan je van een downsize turbo gewend bent, maar komt ie boven de 2500 toeren dan begint het feest terwijl de turbootjes van zijn concurrenten dan hun top halen. Een heerlijk bochtenriddertje dat boven 4000 toeren echt begint te zingen. Geef m b-wegen en je rijdt rondjes rond de rest ook al heb je minder pk’s. Standaard zonder “kit”, maar spoilers en sideskirts kan je er zo bijprakken uit de optielijst. Met net aan 23.000 piek heb je de topversie gt-luxury met de nodige veiligheidssystemen, achteruitrijcamera, stoelverwarming, headsup display en het leukste accessoire, de versnellingsbak uit de MX5
@Alex_79: precies! Vond de Mazda echt een heerlijk wagentje. En de GT L heeft wel echt alle opties die je zou willen hebben, tot stuurverwarming aan toe.
Ik vind die Opel in de juiste kleurstelling echt leuk om te zien.
Maar die Swift ziet er ook erg goed uit! En de specificaties icm de prijs maakt hem sterk.
Dus de suzuki weegt 970 kilo en de lini 1085 en dat zou dan 200 kilo verschil zijn ? 🤔
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Super blij met m’n Mini, al zit er wel zoveel opties op dat je die prijs never nooit meer haalt haha..
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Wordt nauwelijks uitgelicht (even genoemd bij de Audi), maar ik zou toch kiezen voor de Ibiza FR met 150pk. Ben je wat betreft uitrusting al redelijk goed voorzien en je houdt nog 3k over om aan extra opties stuk te slaan
Welke doelgroep koopt deze auto’s nieuw?
@nelson90: IMHO: In ieder geval geen echte mannen. Meer voor de kappers en dames.
Als tegenhanger van de Abarth zou je ook voor de TWINGO GT Energy TCe 110 Stop & Start kunnen kijken. Die beginnen bij
€ 18.590

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).