Dit briljante Italiaanse beest heeft 600 pk uit een viercilinder

Auteur: , 24 Reacties

En dat blijft nog heel ook. Hopelijk.

Bij het horen van sommige automerken gaat niet bij iedereen een belletje rinkelen. Zeker het aantal Italiaanse automerken wat niet meer onder ons is, is helaas te groot. Denk aan ASA, Isotta Fraschini, Siata, O.S.C.A., Cizeta en Cisitalia, bijvoorbeeld.

Een van die merken die in dat lijstje thuishoort is ATS. Nee, we bedoelen niet de Duitse velgen-fabrikant, maar Automobili Turismo e Sport. We gaan zeker nog een keer de diepte in met dit fraaie Italiaanse merk, maar ATS beleefde zijn hoogtijdagen tijdens de jaren ’60, zowel op de openbare weg als de circuits.

Gelukkig zijn ze weer terug! In 2017 zagen we het eerste teken van leven. Het project heet, heel saai, ATS GT (afbeelding onder). De ATS GT is een bloedmooie sportwagen met welhaast perfecte verhouding. Het blijven Italianen. Onder de kap ligt een V8 van McLaren-origine.

ATS GT '17

Nu is er een tweede project, de ‘RR Turbo’. Laten we het erop houden dat ze niet heel erg sterk zijn in het verzinnen van namen. De ATS RR Turbo is een zo licht mogelijke auto, specifiek bedoeld voor het circuit. Volgens ATS kan de ATS RR Turbo meedoen aan diverse Cup-wedstrijden en heuvelklim-races. Maar het is ook de perfecte auto voor trackdays om iedereen zoek te rijden.

ATS RR Turbo '19

Dat komt door een paar eigenschappen. Ten eerste het gewicht. De ATS RR Turbo weegt namelijk 780 kilogram. Dat is ongeveer net zoveel als mijn zus weegt na een avondje onbeperkt chinees eten. De ATS RR Turbo is weliswaar erg licht, maar desalniettemin uitgerust met een rolkooi en brandblusser.

ATS RR Turbo '19

Onder de koolstofvezel motorkap treffen we een bekende motor aan. Het is de K20C1-viercilinder uit de Honda Civic Type-R. Deze levert standaard 320 pk, maar is voor de gelegenheid opgevoerd naar 600 pk! Het koppel is eveneens erg hoog voor een dergelijke motor: 529 Nm. Hoe snel de RR Turbo is, wil ATS niet zeggen, maar reken erop dat je elke Ferrari wel degradeert op het circuit.

ATS RR Turbo '19

Al het vermogen en koppel gaat via een seqientiële zesbak naar de achterwielen. Om de paardenkrachten in toom te houden is het onderstel naar wens af te stellen en is het optioneel mogelijk om keramische remschijven te monteren. De ATS RR Turbo is te bestellen, de vraagprijs zonder opties is 110.000, exclusief belastingen. Of er ook een straatversie komt, os vooralsnog niet bekend.



24 reacties

Wat zal dit af gaan zeg! Ziet er nog leuk uit ook. Ben nu alleen nog meer benieuwd naar je zus.
@fmgarcia: dan moet je de bijbel lezen ..
-edit: nutteloze bijdrage-
@720s en @willeme:
hoe zo is ‘de pen is van je zus’ aan elkaar geschreven nutteloos en is jouw reactie dat niet. Raar hoor, jammer vooral. Fijne avond alvast.
@bischero: geslachtsdelen komen er nooit door ;-).
@willeme: dat zei ik ook gisteren tegen mijn vriendin
@willeme: a dirty mind 😉
@bischero: Ik bedoelde het spam filter ;)
@willeme: ooooooooh .. het was zoveel leuker geweest wanneer je had gezegd dat jij alle reacties persoonlijk scant op geslachtsdeelwoorden ;-)
@bischero: ik zou er niet raar van opkijken als @willeme dat echt doet.

Maar dan niet uit interesse voor het wegfilteren ervan ;)
@willeme: Das lullig…
@fmgarcia: Het is een schat!
Ik ben benieuwd welke auto ze deze keer als basis hebben gebruikt. De McLaren-genen waren bij de ATS GT héél duidelijk te zien, maar bij deze RR Turbo herken ik zo niet direct een donorauto.
@Edge: ik dacht een beetje lotus te zien in de voorkant. Maar twijfel wel. Zou het ook niet weten. Ben wel benieuwd:p
Corvette C8 kost de helft ..

Just saying ..
@lincoln: mooi
@lincoln: en voor dat bedrag krijg je een twee keer zware auto, dus bij die Corvette krijg je veel meer auto voor je geld! Of.. hmm.. wacht, misschien zijn het toch wel twee totaal verschillende auto’s met totale andere doelgroep, afzetaantallen en ontwerpfilosofie? ;)
Voor 110.000 euro eigenlijk een koopje.
Meh. Wat een draak van een logo zeg.
@galverink: die van Chevrolet is een grote plus.
Zit er wel een japstyle bleerpijp onder? Anders wil ik hem niet
Om 600pk te halen met 529Nm moet ie minstens 8000 toeren draaien (theoretisch), in de praktijk misschien 8500 toeren.
Voor het type motor en het vermogen juist heel weinig koppel, en errug veel toeren…
In België wordt de belasting bepaald op basis van cilinderinhoud. Er leuk blokje wat dat betreft 😁
En 730kg klinkt ook als muziek in de oren.

Wil iemand me 110k doneren om m’n levensloop (waarschijnlijk) drastisch in te korten 😈
Past deze setup ook in een S1, S2 of Speedster😎

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).