• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Dit is de allereerste EV van Toyota

Auteur: machielvdd, gepost 25 december 2020 om 09:11 – 25 Reacties

Toyota C+pod

Het heeft even geduurd, maar hier staat toch echt een volledig elektrische Toyota: de C+pod.

We kunnen lang en kort praten over de Toyota Prius, maar feit is dat de Japanners hiermee een pioniersrol vervulden op het vlak van hybrides. De eerste generatie dateert namelijk al uit 1997. Als je zolang hybrides bouwt is de stap naar volledig elektrisch niet zo groot zou je denken, maar gek genoeg had Toyota nog altijd geen EV.

Proace Electric

Hoewel Toyota nog steeds gelooft in hybrides en waterstof, kunnen ze niet anders dan ook BEV’s gaan bouwen. Ze zijn er inmiddels wel rijkelijk laat mee. Vrijwel alle concurrenten hebben namelijk al minstens één elektrische auto in hun gamma. Toyota heeft weliswaar sinds kort de Proace Electric, maar dat is een bedrijfswagen. Vandaag lanceert Toyota ook een EV die geen bedrijfswagen is: de C+pod.

  • Toyota C+pod
  • Toyota C+pod
  • Toyota C+pod
  • Toyota C+pod

Ultra-Compact BEV

Deze minuscule stadsrakker liet Toyota ruim een jaar geleden al zien als de Ultra-Compact BEV. De Japanners hebben nu een iets hippere en creatievere naam bedacht (C+pod), maar verder is de auto nagenoeg gelijk aan het concept uit 2019.

Formaat

Mocht het nog niet duidelijk zijn op basis van de foto’s: de Toyota C+pod is echt heel klein. Met een lengte van 2.490 mm is dit stadsautootje nog kleiner dan de eerste generatie Smart Fortwo. Je zou bijna zeggen dat het een brommobiel is. Dat is het ook: hij gaat namelijk niet harder dan 60 km/u.

Actieradius

Toyota vond het dan ook niet nodig de C+pod veel vermogen te geven: de elektromotor produceert slechts iets meer dan 12 pk. De actieradius is volgens het merk genoeg om voor gemoedsrust bij dagelijke ritjes te zorgen. Concreet betekent dit dat de range uitkomt op 150 km volgens de WLTP-cyclus. Toyota heeft er ook meteen een prijskaartje aan gehangen: omgerekend kost de C+pod zo’n €13.000.

Japan

Je voelde het waarschijnlijk al aankomen: de Toyota C+pod is niet bedoeld voor Europa, maar voor de thuismarkt. Ook de Japanse consument kan deze stadsrakker echter nog niet meteen kopen. De C+pod is eerst alleen te krijgen voor organisaties. Ergens is deze EV van Toyota dus toch weer een bedrijfswagen. Pas in 2022 wordt dit autootje voor consumenten beschikbaar. Toyota heeft overigens wel een stok achter de deur om een beetje vaart te maken met emissievrije auto’s. De Japanse overheid is namelijk van plan de verkoop van nieuwe auto’s met een verbrandingsmotor in 2030 te verbieden.

SUV

Het wachten is nu nog steeds op een volwaardige EV van Toyota. Ook die zit er aan te komen. Toyota heeft namelijk een elektrische SUV in het vat zitten. Als het meezit verschijnt die in 2021 op de markt. Dan kunnen we voor de derde keer de kop ‘dit is de allereerste elektrische Toyota!’ gebruiken.

Ook interessant!

  • elektrische toyota's
    Elektrische Toyota's: ze komen er eindelijk aan
  • Toyota 3TE25
    Toyota 3TE25 is elektrisch mét achterwielaandirjving
  • EV kost miljoenen banen
    EV kost miljoenen banen, volgens Toyota
  • Toyota GR86
    Naamsverandering voor Toyota GR86

Nieuwste artikelen

  • Max Verstappen gaat echt voor Mercedes
  • Dit zijn de hoogtes van de boetes in 2026 (snelheid, telefoon, parkeren)
  • Video: Met een motor van de trap rijden
  • Hierom worden auto’s in 2026 nog duurder
FacebookTweetPinLinkedIn

brommobiel, Elektrisch, Toyota

Vorig bericht: « Je kunt nu alsnog een gloednieuwe McLaren Speedtail kopen
Volgend bericht: Video – Chaos: het is keiglad in Ankara »

Lees Interacties

Reacties

  1. 323icoupe zegt

    25 december 2020 om 09:24

    Heeft wel wat weg van de Toyota iQ, maar die vind ik beter ogen, dit is net een invalidenwagentje. Gelukkig niet voor Europa.

    Login om te reageren
  2. utregcity zegt

    25 december 2020 om 09:31

    Hoi Canta! 👋

    Login om te reageren
  3. goodvibrations zegt

    25 december 2020 om 09:32

    Tellen we de VS niet mee? In California rijden genoeg elektrische Toyota’s…

    Login om te reageren
    • Dutchcarwizard zegt

      26 december 2020 om 23:33

      De Rav4 met tesla techniek?

      Login om te reageren
  4. E34M5Touring zegt

    25 december 2020 om 09:40

    Hoeveel kilo kan de wastrommel hebben?

    Login om te reageren
    • lekkerlinksrijden zegt

      25 december 2020 om 09:48

      @E34M5Touring: en hoeveel toeren kan deze centrifugeren

      Login om te reageren
  5. edward330d zegt

    25 december 2020 om 09:43

    Gezien prijs model en specs zou hij hier prima dienst kunnen doen als invalide auto. Begrijp überhaupt niet waarom dat allemaal van die slecht lopende twee cilinder diesels moeten zijn…

    Login om te reageren
  6. LaLancia zegt

    25 december 2020 om 09:54

    Zelfs FCA heeft eerder elektrische auto’s in z’n gamma. Wat was Toyota al die tijd aan het doen?

    Login om te reageren
    • Henkie zegt

      25 december 2020 om 12:40

      Betere accu’s ontwikkelen. Bij Toyota hebben ze tenminste wel door dat die lithium accu’s waardeloos zijn.

      Login om te reageren
      • amg65 zegt

        25 december 2020 om 12:58

        @Henkie: Waardeloos…. goed onderbouwd.

        Login om te reageren
      • Dutchcarwizard zegt

        26 december 2020 om 23:35

        Toyota ontwikkelt inderdaad baanbrekende accu’s. Dit gaat een technisch mega gevecht worden.

        Login om te reageren
        • nissanfairladyz zegt

          27 december 2020 om 07:16

          Heb nog niks gezien. En ook geen onafhankelijke testen. En het is nog steeds gewoon een lithium accu.

          Login om te reageren
  7. faalhaas zegt

    25 december 2020 om 10:00

    Voor Azië prima, voor de Europese markt ook als de Vmax 90 is.

    Login om te reageren
  8. mpgc zegt

    25 december 2020 om 10:03

    its a car Bob, but not as we know it…

    Login om te reageren
    • frank2b zegt

      25 december 2020 om 21:19

      ….. Jim …..

      Login om te reageren
  9. flyerbunch zegt

    25 december 2020 om 10:21

    Een elektrische brommobiel.. de nieuwe stadsauto? Uhm.. laat maar in Japan, maar hopelijk is dit niet de toekomst! 🤨

    Login om te reageren
  10. Estate_of_mind zegt

    25 december 2020 om 10:46

    Als je moet kiezen tussen dit en zo’n achterlijke Biro, dan lijkt me dit een prima ding. Zou je hier dan ook keihard mee over de grachtengordel mogen knallen?

    Login om te reageren
  11. detroitv8 zegt

    25 december 2020 om 11:35

    Haha er zitten serieus parkeersensoren op dit ding. Voor en achter welteverstaan.

    Login om te reageren
  12. Reimon zegt

    25 december 2020 om 11:56

    Uhm.. Toyota had stiekem ooit al de iQ Electric..

    Jullie schreven er zelf al eens over; https://www.autoblog.nl/toyota-iq-ev-gebouwd-omdat-het-moet

    Login om te reageren
    • Dizono zegt

      25 december 2020 om 14:01

      En begin deze eeuw was er in Californië al de RAV4 Electric.

      Login om te reageren
  13. bernoulli zegt

    25 december 2020 om 13:25

    WC pot?

    Login om te reageren
  14. dhrr zegt

    25 december 2020 om 15:18

    Nieuwe benchmark alle andere EV’s kunnen wel inpakken.

    Login om te reageren
  15. mustang750supersnake zegt

    25 december 2020 om 18:42

    ontworpen in 1980?

    Login om te reageren
  16. auto62 zegt

    25 december 2020 om 21:46

    Wcpod?

    Login om te reageren
  17. shicomm zegt

    27 december 2020 om 11:28

    Da’s een hoop geld voor een g-whiz in een ander jasje..

    Zodanig beroerd dat ik vermoed dat het een soort omgekeerde compliance “auto” is.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North