De personaliseringsafdeling is weer eens flink aan de slag geweest.
Wanneer een schepper zich laat inspireren door de natuur, dan is het resultaat nagenoeg altijd een haarfijne weerspiegeling daarvan. De hagelnieuwe Porsche 911 Targa 4 GTS Exclusive Manufaktur Edition is geen uitzondering op die regel. De personaliseringsafdeling van de Duitse sportwagenfabrikant heeft de snelste Targa eens flink doch subtiel onder handen genomen, nadat ze op het lieflijke Noord-Duitse Waddeneiland Sylt een influx aan creativiteit kregen.
Dit begint in de basis bij het kleurenpalet van de 911 Targa 4 GTS. Porsche heeft de wagen gehuld in een achat grijzen metallic lak die overeen moet komen met de kleuren van het eiland. Om de zachte tonen van de auto verder onder de aandacht te brengen heeft Porsche de doorgaans zwarte accenten van het GTS-model verruild voor witgouden en briljant zilveren accenten. Binnenin de auto heeft Porsche Exclusive juist donkere, bruine tinten aangebracht. In het natuurlijk leer van het interieur, het sportstuur en het dashboard, bijvoorbeeld, herkennen we espresso-achtige kleuren terug. De bolide staat op een 20″ velgenset met het RS Spyder design.
Bij de aandrijflijn vinden we minder verrassingen. De 911 Targa 4 GTS is zoals gebruikelijk voorzien van zijn 450 pk sterke 3-liter zescilinder twin-turbo boxermotor. Daaraan verbonden heeft Porsche een zeventraps PDK-automaat, waarmee de bolide in 3,7 seconden naar de 100 km/u snelt. Zijn topsnelheid ligt op 306 km/u.
Dit alles bij elkaar maakt het een duur verhaal. De Exclusive Manufaktur Edition van de 911 Targa 4 GTS kost al met al 187.961,30 euro. Het nadeel? Je zult naar onze oosterburen moet gaan, wil je er een op de kop tikken. De bolide is enkel verkrijgbaar in Duitsland.
Er bestaat niet zoiets als duur. Als je iets duur vindt heb je gewoon een te laag inkomen om in die betreffende winkel te shoppen.
@loserboi932: Whahaha, het getuigt van zelfkennis, die nickname van je!
@loserboi932: ik snap wat je zegt maar toch niet helemaal waar. Want sommige mensen vragen gewoon te veel geld voor dingen die niet die waarde vertegenwoordigen, dromers noem je die mensen ook wel.
@ghost: als ze het toch wel verkopen kun je het geen droners noemen.
@theblazerunner: jawel, dan nog steeds, want dan is er gewoon weer een sukkel geweest die te veel heeft betaald.
@ghost: onzin. De waarde van een object is niet iets waar maar één antwoord op te geven is. Waarde heeft alleen maar te maken met wat de gek ervoor geeft. Zodra die persoon betaald is dat onmiddellijk een gerechtvaardigde waarde. Niet voor iedereen maar wel voor die persoon. Iets wat niemand wil hebben is dus ook waardeloos. Is de waarde van een iPhone van €1.600 gerechtvaardigd? Absoluut, omdat men het ervoor over heeft. Een Bugatti van €3.5 miljoen? Jazeker.
@timobac: Er is zoveel mis met jouw gezwets hier dat ik niet eens de moeite ga nemen om er inhoudelijk op in te gaan. Maar vertel mij nog eens hoe jij al die kobalt met je handen uit de mijnen hebt gegraven?
@timobac: 10000 euro voor een paar sokken? Rechtvaardig?
@loserboi932: Ben ik niet met je eens. Sommige dingen zijn gewoon duur zonder dat ze echt meerwaarde hebben, bijvoorbeeld iPhones, bepaalde merkkleding, bepaalde parfums etc.
@loserboi932: Wat een kolder! Natuurlijk bestaat er zoiets als duur. Duur betekent niet meer dat er teveel geld gevraagd wordt voor wat het waard is of in vergelijking met zijn concurrent producten. Dat kan gaan om iets van 20 cent of om iets van 100 miljoen maar heeft niets met iemands inkomen te maken.
@loserboi932: Duur is inderdaad een relatief begrip. Daarmee bestaat ’t uiteraard wel, maar het is persoonlijk wat je wel of niet die vind.
@loserboi932: Iets kan te duur zijn of veel geld kosten, beide worden vaker door elkaar gehaald. Deze Porsche kost veel geld, maar duur?
@loserboi932: een definitie van duur is veel geld, een hoge prijs. Nu is alles natuurlijk relatief maar 180000 is überhaupt een groot getal, daarmee mag je dit prima duur noemen, je stoere onzin ten spijt…
En dan in een grijze kleur? Saai zeg.
Fraai! Tikje saai, interieur erg gaaf daar in tegen.
Hele mooie auto zeg, erg chique. Een gifkikker groene GT3 is leuk, maar niet elke dag.
@2wheeler: dat wilde ik ook zeggen. Natuurlijk is dat gifgroene een waanzinnig opvallende kleur maar het is er ook één welke je heel snel zat bent. In het verre verleden heb ik een knalgele Fiat Seicento met een turbokit van Novitec gehad, de auto had me jaren plezier kunnen leveren, echter de kleur verhinderde dat na 2 jaar.
Mooi uitgevoerd. Alleen witgouden accenten én zilveren accenten. Is dat niet gewoon hetzelfde?
@dondeboer: leg maar eens een witgoud sieraad naast iets van zilver. Witgoud is veel zachter, warmer vanwege het geel van het goud.
@escort77: Ik heb niets witgouds in huis, maar ik geloof je ;)
@dondeboer: helaas niet, daarom jammer dat de spiegelkappen niet ook wit-goud van kleur zijn…
Ik vind hem schitterend. Vleugje 964 door die kleuren.
Gelukkig is er wat uitleg bij want dit ziet er uit als elke andere Porsche… ?
Vind de Alex edition en toen die lichtblauwe 991.1 erg gaaf, maar dit is wel wat saai.
@porschepdk: zo’n lichtblauwe is een Exclusive Edition. Eén van de buuvven – een hele sjieke mevrouw om te zien – heeft er zoeen. Een feestelijk gezicht als die door de straat kachelt.
@amghans: herstel : Exclusive Design Edition. Kleur heet Etna blauw.
@amghans: klopt inderdaad. Onderhuids een GTS
De vanafprijs van een Nederlandse (kale) 911 Targa GTS is 187.428, deze lijkt mij dus best voordelig. Maar dat zal natuurlijk zijn omdat het een Duitse prijs is.
Dit soort Porsches kan ik het nog het meest waarderen, samen met standaard, kale basis-Porsches. Ziet er bijzonder chique uit. Je moet even twee keer kijken wat er anders aan is, maar voor mij liever dit dan een felgele, knalrode of babyblauwe RS.
@willeme: een GT3 RS in dit kleurenschema zou anders een redelijk potsierlijke vertoning zijn, vinnik. Kortom : het hangt van het type af welke kleuren geschikt zijn.
Doe mij maar gewoon een kale 718 2.0 turbo.
Eigenlijk de ideale 911. Je hebt een stijlvolle uitvoering, maar 50pk minder dan een GT3 TP, en het dakje kan eraf bij mooi weer…
Ik heb het genoegen gehad met de 991.1 Targa 4 GTS te kunnen rijden bij Porsche. Daar is toen de knop om gegaan want die auto is echt zo gaaf. Die wil ik hebben. Heb nog niet met de turbo boxers gereden dus dat moeten we binnenkort maar eens gaan doen.
@stephane8200: die zijn snel, m#th%[email protected] snel!! Maar inderdaad, als klein jochie had ik ook niet zoveel met Porsche, in tegenstelling tot Paps. Totdat pa met diverse Porsche’s thuis kwam, en je (na het behalen van de rijbewijs), zelf mocht sturen. Dan ga je hem echt waarderen!
Eigenlijk is de 911 Targa de mooiste 911 aangeboden op dit moment. De glazen koepel maakt het ding bijzonder en fraai. Echt een toevoeging aan een auto waardoor hij mooier is geworden. Dat missen de andere 911’s wat mij betreft.
@viezefreddyw: Hij is volgens mij wel loeizwaar door die koepel als ik het goed heb. Toch weer een nadeel.
@berlinetta: Heb het even opgezocht. Bijna 1600 kilo… Kolere zeg.
@viezefreddyw: Onbeladen gewicht (EU) is 1.680 kg. Volgens mij ga je bij rijklaargewicht al gauw richting de 1.700 kg. Echt behoorlijk zwaar, maar des te knapper dat hij dan nog zo snel naar de 100 gaat.
@berlinetta: Echt bizar zwaar. Inderdaad dan nog wel knappe prestaties. Mja, die PDK bak is dan ook wel super en natuurlijk vierwielaandrijving.
@viezefreddyw: Volgens mij kun je hem ook krijgen zonder vierwielaandrijving. Scheelt al een hoop. Daar zou mijn voorkeur ook naar uit gaan als ik toch voor de Targa zou kiezen. Is in mijn ogen meer een mooi weer-auto. dus dan heb je die vierwielaandrijving niet per se nodig.
@berlinetta: hij rijdt verder prima. Het is alleen geen GT3 maar dat moet je er ook niet van verwachten. Als het moet kun je er mooi mee sturen en als je wilt kun je lekker met het dak open touren.
@stephane8200: Jazeker, het zal ook heerlijk rijden. Daar twijfel ik geen seconde aan. Ik vind het ook wel een fraai en bijzonder model, maar ik was waarschijnlijk toch voor een 911 GTS gegaan.
@berlinetta: ook een mooie auto.
@berlinetta: Nee de Targa is alleen leverbaar met vierwielaandrijving. Wel met handbak geloof ik. Dat zou dan wel weer mijn keuze zijn.
@viezefreddyw: Ik zie het nu idd. Dacht dat hij ook met RWD te verkrijgen was.
@viezefreddyw: helemaal eens, 911jes doen me niet zo heel veel, maar een Targa vind ik echt een schoonheid.
Is dat niet gewoon de kleur agate(grijs), de meest populaire kleur op de laatste panamera’s?
Het is een schoonheid maar zou best wat meer hardcore mogen.
Een handbak uiteraard, de motor van de GT3/GT3RS (als dat past), een racy stuur zonder de extra knoppen en een fraaie ducktail.