• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Dit is de vernieuwde Porsche Panamera

Auteur: machielvdd, gepost 26 augustus 2020 om 15:00 – 24 Reacties

De vernieuwde Porsche Panamera

Het design van de vernieuwde Porsche Panamera is lichtjes aangescherpt, maar de belangrijkste updates zijn onderhuids te vinden.

Het afgelopen jaar was het vooral het kleinere elektrische broertje van de Panamera – de Taycan – dat de show stal. Nu is het tijd om de Panamera weer even in de spotlight te zetten. De tweede generatie van Porsches vierdeurscoupé is namelijk alweer vier jaar in ons midden en dat betekent: tijd voor een facelift.

Porsche heeft van de gelegenheid gebruik gemaakt om de Panamera optisch en motorisch bij te werken. Van dat eerste moet je niet teveel verwachten. Porsche doet bij compleet nieuwe generaties al geen schokkende veranderingen, dus bij een facelift zeker niet.

De vernieuwde Porsche Panamera

Optische aanpassingen

De uiterlijke wijzigingen zijn dan ook subtiel. De SportDesign-voorbumper die eerst optioneel was is nu standaard op alle varianten, die nu dus allemaal wat sportiever ogen. De Turbo S (komen we ze op terug) heeft een nieuwe voorbumper met grotere luchtinlaten. Aan de achterkant is het design ook licht aangepast. De achterlichten lopen nu meer vloeiend in elkaar over.

De vernieuwde Porsche Panamera

4S E-Hybrid

Op motorisch vlak zijn er meer veranderingen. Zo is er nu een 4S E-Hybrid in plaats van een 4 E-Hybrid. Dat betekent dus meer vermogen. De 136 pk sterke elektomotor en de 440 pk sterke V6 zorgen samen voor een systeemvermogen van 560 pk. 0-100 km/u is daarmee in 3,7 seconden gepiept en vervolgens kun je doorknallen tot 298 km/u. Volledig elektrisch kom je 54 km ver.

De vernieuwde Porsche Panamera

GTS

De GTS is de meest recente versie van de Panamera. Toch heeft Porsche deze modelvariant ook alweer een update gegeven. Het vermogen is gestegen van 460 pk naar 480 pk. Een sportuitlaat is nu standaard waardoor de V8 nog beter te horen is. Het instapmodel (gewoon de Panamera dus) heeft nu overigens een biturbo V6 gekregen. Het vermogen is desondanks met 330 pk hetzelfde gebleven.

De vernieuwde Porsche Panamera

Turbo S

De bovenkant van de prijslijst zag er tot op heden een beetje raar uit bij de Panamera. De Turbo met 550 pk kostte namelijk €216.100, terwijl de Turbo S E-Hybrid met 680 pk €202.600 kostte. Welkom in Nederland.

Deze situatie gaat nu veranderen, want de Turbo wordt vervangen door de Turbo S (zonder E-Hybrid dus). Deze krijgt 630 pk en 820 Nm koppel, waar de Turbo 550 pk en 770 Nm koppel had. Dit is goed voor indrukwekkende cijfers voor een auto van dit formaat: 0-100 in 3,1 seconden en een topsnelheid van 315 km/u. De auto heeft zich ook al bewezen op de ‘Ring door een rondetijd van 7:29,81 neer te zetten, een officieel record voor executive cars.

Zowel de Turbo als de Turbo S E-Hybrid zijn uit de prijslijst verdwenen. Het is echter goed mogelijk dat de Turbo S E-Hybrid nog terugkeert als het voordelige topmodel. Wie moet anders de concurrentie aangaan met de hybride AMG GT 73 4-Door?

Onderstel

Tot slot heeft Porsche buiten het design en de aandrijflijn om nog een aantal zaken geoptimaliseerd bij de vernieuwde Panamera. Zo is het onderstel met de driekamer-luchtvering, actieve rolstabilisatie en Torque Vectoring verder doorontwikkeld en aangepast aan de specifieke varianten. De stuurinrichting en de banden zijn eveneens nieuw.

Prijzen

De prijzen zijn ook meteen bekend. Die beginnen bij €130.000 voor het instapmodel. De nieuwe 4S E-Hybrid kost met €136.500 maar €1.100 meer dan de Panamera 4, terwijl je wel 230 pk extra hebt. Die keuze is dus niet heel moeilijk. Een GTS heb je vanaf €195.100 en de echte krachtpatser, de Turbo S, is er vanaf €245.000.

Concurrentie

De Panamera heeft onder meer concurrentie in de vorm van de Maserati Quattroporte. De benzineversie is er vanaf €183.600. Je krijgt dan een V6 met 530 pk. In tegenstelling tot de Panamera is de Quattroporte ook als diesel leverbaar. Aston Martin heeft ook nog de Rapide S in de showroom staan, die je voor €267.979 mee kunt nemen. Er is alleen niemand die dat doet.

De belangrijkste concurrentie komt dan ook uit Duitse hoek in de vorm van onder meer de AMG GT 4-Door. Die is er vanaf €122.790. Met 367 pk heb je meer vermogen voor minder geld in vergelijking met de instap-Panamera. Je kunt ook nog gaan voor de RS7 (vanaf €186.737) of de M8 Gran Coupé (vanaf €195.703). Deze auto’s zijn qua vermogen vergelijkbaar met de Turbo S maar kosten een halve ton minder. Maar ja, dan heb je geen Porsche.

De vernieuwde Panamera is per direct te bestellen en staat vanaf oktober te pronken in de diverse Porsche Centra.

Ook interessant!

  • Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid rijtest video
    Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid rijtest video
  • Porsche 992 GTS rijtest video
    Porsche 992 GTS rijtest video
  • Porsche Cayenne Turbo GT rijtest video
    Porsche Cayenne Turbo GT rijtest video
  • Porsche Taycan RWD rijtest video
    Porsche Taycan RWD rijtest video

Nieuwste artikelen

  • BREEK: BMW iX3 komt volgend jaar ook met echte premium
  • Biem! Hoe vaak crasht die Tesla Robotaxi nu eigenlijk?
  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
FacebookTweetPinLinkedIn

e-hybrid, geld, gts, panamera, Porsche, sport-turismo, turbo-s, Video

Vorig bericht: « R-Reforged herstelt ernstige misser van Aston Martin
Volgend bericht: Nieuwe naam van Circuit Zandvoort: dit is hem »

Lees Interacties

Reacties

  1. bierbuik zegt

    26 augustus 2020 om 15:15

    Ligt het aan mij of lijkt de achterkant precies op die van de Kia Pro’ceed?

    Login om te reageren
    • hiacelove zegt

      26 augustus 2020 om 15:52

      @bierbuik: het zal ook wel eens niet, de duitsers hebben de kopieermachine idd op overuren staan in korea!

      Login om te reageren
    • vimeo zegt

      26 augustus 2020 om 15:53

      je bedoelt eerder omgekeerd?

      Login om te reageren
    • JamesBond007 zegt

      26 augustus 2020 om 16:11

      Eerder andersom. De achterkant in deze vorm werd al in 2012 gepresenteerd als concept car. De Kia kwam een stukje later

      Login om te reageren
    • leaper035t zegt

      26 augustus 2020 om 18:57

      @bierbuik: neen. Eerder op de pré facelift Panamera.

      Login om te reageren
  2. PunicaOase zegt

    26 augustus 2020 om 16:07

    Grappig die vergelijking met een Quattroporte.. ik denk dat die Maserati werkelijk op geen enkel terrein beter is dan de Panamera, behalve afschrijving dan..

    Login om te reageren
    • rutgerg zegt

      26 augustus 2020 om 16:09

      @punicaoase: geluid!

      Login om te reageren
      • JamesBond007 zegt

        26 augustus 2020 om 16:12

        Sinds hun collab met Chrysler niet meer…

        Login om te reageren
      • berlinetta zegt

        26 augustus 2020 om 16:29

        Die V6 van Maserati klinkt niet verkeerd, maar het is niks vergeleken met de ouwe 4.7 V8. Heb er gisteren nog eentje gehoord. Man wat een kippenvel krijg je daarvan.

        Login om te reageren
      • PunicaOase zegt

        26 augustus 2020 om 17:24

        @rutgerg: dat was het vorige model ;-)

        Login om te reageren
    • nick007 zegt

      26 augustus 2020 om 21:31

      Geluid, looks en boven alles: fun binnen deze klasse wagens (de rest kon me gestolen worden, en intussen tweede Maserati. Ghibli weliswaar).

      Login om te reageren
  3. karaya zegt

    26 augustus 2020 om 16:24

    Je kan dus beter een RS7 kopen, zelfde techniek en een halve ton goedkoper.

    Login om te reageren
    • willeme zegt

      26 augustus 2020 om 18:08

      @karaya: niet helemaal dezelfde techniek ;-). Platform is behoorlijk anders. Beide snelle liftbacks van Vaggie met dezelfde motor (eventueel), maar niet dezelfde techniek.

      Login om te reageren
  4. creative zegt

    26 augustus 2020 om 16:29

    Is een M5 of een Alpina B5 niet een directe concurrent van de Panamera?

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      26 augustus 2020 om 16:30

      Eerder de 8-serie toch? Beiden zijn luxe 4-deur coupe-achtige modellen. De 5-serie is gewoon een sedan.

      Login om te reageren
      • creative zegt

        26 augustus 2020 om 16:58

        @berlinetta: privé zeker, heb je gelijk in, en helemaal met de GTS/ Turbo.. de 4S E-hybride is we een winnaar in de directie-lease, vandaar mn associatie met de Alpina 5-serie.. past ook een hond in?‍♂️?

        Login om te reageren
  5. cdlop01 zegt

    26 augustus 2020 om 16:49

    Saai en lelijk ontwerp veel en veel te soft zoals elke nieuwe Porsche helaas. Oude, eerste Panamera veel beter, grof maar ontwerp wat veel meer aanspreekt, nog steeds.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      26 augustus 2020 om 17:44

      911% mee oneens. Eerste Panamera was maar raar. Net als dat de eerste Cayenne een beetje te agressief was. Nu is het allemaal een stuk strakker, netter en daarmee ook mooier.

      Login om te reageren
  6. dwfc zegt

    26 augustus 2020 om 17:50

    -edit: dat kan VEEL vriendelijker. Voor de rijtest, check de frontpage…-

    Login om te reageren
  7. dwfc zegt

    26 augustus 2020 om 18:17

    Eindelijk, het is een feit !

    Login om te reageren
  8. choecoe zegt

    26 augustus 2020 om 18:47

    Dus als ik het goed begrijp, geen ‘normale’ s en turbo modellen meer? En welke biturbo V6 word er gebruikt in de instapper. De vorige was het blok uit de s4 die maar 1 turbo heeft.

    Login om te reageren
  9. Stylez zegt

    26 augustus 2020 om 20:00

    Die achterlichten maken hem niet mooier.

    Login om te reageren
  10. Dutchdriftking zegt

    27 augustus 2020 om 10:02

    Hij is fijn! Vooral erg jammer dat de TDI er niet meer is. als V8 TDI was het de ideale daily Porsche.

    Login om te reageren
  11. barry355gtb zegt

    27 augustus 2020 om 11:05

    Mooi strakgetrokken en de 4S e-hybrid is wel een heel interessante optie aangezien je in elke stad electrische range volop hebt. Prachtige prestaties voor de sprintrace en de top van 298 is alleen in Germania te behalen, tenzij je in de avond een stukje afsluitdijk neemt. Eerst wel even op Flitsmeister kijken ivm de flitsbrigade.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North