Net zo sterk als een BMW 320d uit 1998!
We wachten op dit moment met smart op een lading nieuwe elektrische auto’s. Met name in de lagere prijsklasse zijn ze meer dan welkom. Gelukkig staan er een hoop op de planning voor 2020. Denk bijvoorbeeld aan de Peugeot 208 en de MINI-E.
Maar daarmee doen we de Renault Zoe absoluut tekort. Renault spreekt zelf van een ‘nieuwe generatie’ van de Zoe. Afgaande op de foto’s hebben we te maken met een redelijke ingrijpende doch geslaagde facelift. Met het uiterlijk van de Zoe was overigens niet heel erg veel mis. Het is overduidelijk een Renault, maar net even wat ‘pittiger’. De facelift geeft de Zoe een wat stoerdere uitstraling. Natuurlijk blijft het een klein rakkertje, maar het geheel komt minder glad over.
Ook het interieur ging op de schop. Dat mocht eigenlijk ook wel. Aan de ene kant was het voor een kleine stadsvlo als de Zoe meer dan voldoende, maar als je de nieuwprijs in het achterhoofd houdt, mocht het materiaalgebruik en de afwerking wel iets beter voor elkaar zijn. Dat is nu ook het geval. Het instrumentarium is volledig vernieuwd, evenals het dashboard.
Dan nu de pièce de résistance van de Renault Zoe: diens aandrijflijn. De uitgaande Zoe deed het al verdienstelijk, de vernieuwde Zoe heeft zijn zaakjes erg goed voor elkaar. De Zoe is namelijk voorzien van een 52 Kwh accupakket. Volgens de WLTP is het mogelijk om 390 km op een lading te halen. Het was al mogelijk om 22 kW AC te laden, nu kun je ook 50 kW DC laden. Over prestaties zegt Renault nog niets, behalve dat de motor 100 kW levert, omgerekend 136 pk. De Zoe is leverbaar aan het einde van 2019. Op een later moment zal Renault de prijzen mede delen.
Zohee… das een dikke auto geworden.
@gertjan2012: nou maar hopen dat het ding niet zo storings gevoelig is als de vorige. Man man man wat was dat een hopeloos slechte auto, voor de eerste serie.
@mikje90: “de eerste serie” iets ervoor bestaat natuurlijk niet. Sorry voor deze gruwelijke taalfout.
52 KWh gaat iig de goede richting op.
136 pk is zat voor zo’n dingetje.
Maar of men daadwerkelijk een gevoel van binnen kan creëren dat bij de prijs hoort; ik betwijfel het.
Mooi en tijdloos ontwerp, niet verkeerd. Prestaties zijn ook alleszins redelijk. Niet verkeerd.
Had ik al gezegd dat ik ‘m niet verkeerd vond?
Lijkt me een prima auto! Ziet er best geinig uit, interieur is modern en de range is meer dan voldoende voor 99% van de ritjes.
Op de een of andere manier maakt het infotainment op de foto al een slechte indruk qua gebruiksvriendelijkheid als je model zonder gordel en ietsjes voorover zit, met een telefoon in de andere hand.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Tja, iedere particulier welke momenteel een i10 rijdt in de private lease moet ook met dit ding uit de voeten kunnen. Nu nog een passend maandbedrag.
Mooie auto!
Vind het een leuk ding. Maar dat vond ik van de vorige ook al. Enige dingetjes; 50 KW is nou net snelladen. Dat is iets wat zich enigszins wreekt op lange ritten. Kan ie 3-fasen laden, wat vooral voor NW Europa relevant is, en wat gaat ie kosten.
Leuke actieradius! 390km doe ik meestal op een week ideaal voor hier in België niet te weinig!
Leuk die suicide doors zonder stijl in het midden.
@hondas2000nl: Ik zie links toch echt een gordel hangen hoor… Mag aannemen dat je het grappig bedoelde?
@barchettadriver: Kijk eens naar foto 3. Hoppa, ineens is de B-stijl weg.
@escudo: Snap ik, zal een speciaaltje zijn voor de foto’s.
@barchettadriver: niks foto’s. Rendertje.
Hij was leuk en nu wat een wat stoerder front, prachtig! Renault is echt Europese koploper op gebied van elektrisch rijden, zelfs betaalbaar rijden, dat is een hele prestatie. Een Tesla S was vaak 3x zo duur, dat zijn hele andere marges. En de i3 en i8 zijn gadgets, een elektrische vlag voor het BMW imago. Klasse Renault!
Ik kijk erg uit naar de test: Zoë vs. Mini-E vs 208-E
@punicaoase: oh ja en niet te vergeten dat Honda’tje :-)
@punicaoase: model 3 en id.3 liggen ook rond de 40k
@punicaoase: Ik denk dat je kwa prijsstelling die Honda naast de Mini kunt zetten en de Zoe naast de208
@koeberg: mini en honda met 200km range en duurder dan 208 350 en Zoe 395 range die denk gelijk geprijsd zullen worden.
Ziet er goed uit. Nu hopen dat ze die snelle concept versie zouden uitbrengen.
Inmiddels heb ik een Zoe, met upgrade accu 41kwh, nu 2,5 jaar en ben ik erg tevreden over de range, het driefasenladen en het overall gebruiksgemak. Maar wat is het een rammelbakje en wat is de bouwkwaliteit belabberd. Ik hoop dat het beter wordt met de nieuwe versie, hoewel het op de foto’s toch nog we erg veel van hetzelfde is. Fingers crossed want kek bakkie!
Een Zoe met CCS aansluiting. Beter. Dan heb je een auto die èn AC met drie fasen èn DC kan laden.
(ja, er zijn nog een paar auto’s die dat kunnen, maar die zijn véél duurder)
De wagen is bepaald niet lelijk, maar dat ruitvormige achterlicht is echt een knap staaltje design.
Volgens mij is dit een prima wagentje. Wat ik zo jammer vind is dat het er zo keurig/saai uit ziet. Veel (kleinere/goedkopere) electrische auto’s hebben dat. Het lijkt wel alsof ze niet uit mogen stralen dat het leuk is om (electrisch) auto te rijden. Renault heeft een lange traditie van heerlijke hot hatches. Waarom niet het uiterlijk en het weggedrag van de Zoe wat pittiger maken? Bijvoorbeeld door een RS(line) uitvoering? Volgens mij zou dat de inburgering van electrisch rijden (onder autoliefhebbers) een stuk kunnen versnellen. Wat dat betreft ben ik erg benieuwd naar die nieuwe Peugeot.
Volgens ik vandaag heb begrepen in de opleiding Clio V staat de nieuwe Zoé
@crosske: effe opnieuw ?
Volgens ik vandaag heb begrepen in de opleiding Clio V zal diens platform worden gebruikt voor de nieuwe ZOE (ZOE Neo). Is volledig nieuw en werd eigenlijk al in een soort van Bèta-versie gebruikt bij de nieuwe Dacia Duster. Nieuwe Captur komt op ditzelfde platform uit eind dit jaar.
suicide doors altijd extra kudo’s.
@frank2b: Nee, kudos ;-) .