Dit is het stuur van de duurste Mercedes van Autotrack

Auteur: , 39 Reacties

Vergis je niet in het ogenschijnlijk doodnormale stuurwiel van deze bolide. De auto is namelijk verschrikkelijk zeldzaam én peperduur.

Het is nog altijd lastig te begrijpen hoe men in het eerste decennium na de millenniumwisseling zó vreselijk stijlloos kon zijn. Zeker aangezien men in diezelfde periode juist haarfijne bolides ter wereld bracht. Vooral in het destijds nog niet bestaande hypercar-segment waren de fabrikanten goed op dreef.

Porsche kwam met de fenomenale, haast ontembare Carrera GT (rijtest). Ferrari presenteerde een minstens zo geniale bolide, in de vorm van de aan Il Commendatore opgedragen Enzo. Mercedes-Benz kwam op zijn beurt op de proppen met de SLR McLaren. Hoewel de bolide minder circuit-gefocust was dan de andere twee, was het bepaald geen teleurstellende bolide. De SLR McLaren had wellicht respectievelijk twee en vier cilinders minder dan bovengenoemde sportauto’s, de onmiskenbare AMG-grom van de 627 pk sterke 5,4-liter V8 was (en is) een lust voor het oor.

Daarnaast is de SLR McLaren eveneens een lust voor het oog. Zoals @willeme in dit uitgebreide artikel schrijft, is dit mede te danken aan de unieke vormen van de auto. Het exterieur is even imponerend als de ruig hijgende krachtbron die schuilgaat in de enorme neus van de Mercedes.

Het is begrijpelijk dat je vandaag de dag nog een aardig bedrag moet betalen, wil je een van de ongeveer 2.200 bestaande exemplaren op de kop tikken. In het geval van deze SLR betaal je net geen half miljoen euro. Voor deze prijs krijg je een goed gebruikte, zilveren Roadster terug. De cabriolet heeft in zijn leven 19.500 kilometer afgelegd. Let wel: dankzij het extra gewicht van de cabrio-constructie wordt de toch al behoorlijk zware SLR McLaren nóg zwaarder.



39 reacties

“En is een lust voor het oor” en of! Komt helemaal tot zijn recht in een roadster
En de prijs is..? Ben benieuwd hoeveel bier ik er van kan kopen. Dan zie je pas of het een goede investering is
@keeper1: Ah “net geen half miljoen”. Ik al zoeken naar cijfertjes… Neem maar nog een pilsje dan
Hoe hard het ding ook zal gaan.. Ik kan er niet warm van worden. :-(
@Original_Arnoud: helemaal mee eens. Snap dat het heel bijzonder is, maar het is zo enorm saai en seksloos. Voor dat bedrag een Z8 Alpina graag!
@bischero: een SLR enorm saai vinden en dan ook nog een alpina Z8 opnoemen. Damn.


De marketingstrategieën van BMW werken goed.
@bischero: je weet dat de alpina Z8 de enige auto van Alpina is, welke een downgrade heeft gekregen tegenover het origineel?
@bischero:
Alfa Romeo 8C Spyder?
@bennyweisz: oh ja, zeker nog veel liever! Thanks!
@bischero:
Ik krijg bij de SLR altijd het gevoel van sporten in de sportschool. Perfect geconditioneerd en er loopt altijd wel een instructeur of zogenaamd Personal Trainer rond die jou héél goed kent.. Je kan vast heel diep gaan hoor maar triatleten.. Díe gaan diep. En dat gewoon buiten. Dus voor mij geen SLR maar iets veel Spartaanser. Porsche doet dat veel beter met hun RS-en. En die kan je af-fabriek nog verder uitgekleed bestellen. Of een Caparo T1. Een Donkervoort 270 RS. Zoiets. Uiteindelijk is er maar één ding dat telt: sensatie, adrenaline, bijna-angst.
@Original_Arnoud: mooi verwoord, eens vwb de RS’en!
Bijzonder ja, mooi nee
Gaaf om te zien dat er nog daadwerkelijk rubber om die velgen heen zit, in plaats van 22” met platte banden
@henk123456: als je dat gaaf vind kan je ook gewoon den Up! kopen.

Hou je veel geld over.
Investering waard, over 40 jaar minimaal 4x terugverdiend.
@chriscross: mits je deze meteen in de vitrine zet natuurlijk
Ik heb het altijd een lelijke auto gevonden… en als ik dat goedkoop plastiek uitstralende interieur zie dan begrijp ik nog minder van deze wagen…
Pure Batmobile-porno. Zo ongeveer alles wat er aanzit is fout. Klapdeuren, stalen klapdak, fake F1-neus… maar man wat een verschrikkelijk lekker ding.
@BaRa: Of ik heb een bril nodig, maar volgens mij is het toch echt een soft-top
@BaRa: Je vergeet die enorme kieuwen. En inderdaad gewoon een strak softtopje. Je bent mis met de SL
Jaren 80 interieur was het eerste waar ik aan dacht
Vind het oprecht een van de mooiste auto’s van de afgelopen 20 jaar
Er zitten een hoop design items aan de SLR die op zich mooi zijn; echter passen ze niet bij elkaar. Voor mij lijkt het nog altijd alsof een tuner een SL55 AMG heeft aangepakt. En daar zit voor mij het verschil met de Enzo en de Carrera GT.
De Enzo vind ik verschrikkelijk lelijk, maar het is wel een apart model.
De Carrera GT is ook een totaal ander model (en vind ik dan weer prachtig).

En SLR of een SLS (stel dat ze vergelijkbaar duur zouden zijn?); dan neem ik een SLS.
@gregorius: daar heb je een goed punt, het lijkt echt inderdaad of er een tuner mee aan de slag is geweest.
Ik zou niet eens overwegen om te gaan kijken, aangezien hij te koop staat bij Tonny in Apeldoorn… Maar ik heb het geld gelukkig ook niet.
Ik weet nog dat ik als kind leerde wat ‘afschrijving’ betekende. Deze auto stond eerder in de prijslijsten achterin een autoblad en was ongeveer de duurste van allemaal. Een paar jaar later stond er soms een te koop. Voor een veel lager bedrag dan de nieuwprijs. Er was slechts een paar duizend kilometer mee gereden. M’n pa zei: “Kijk, voor elke gereden kilometer heeft hij dus 30 euro afgeschreven.” Ik had wat geleerd. Verkoop nooit een toekomstige klassieker.
Zeer goedkoop en slecht afgewerkt interieur voor zo een icoon
Bij alle supercars van Mercedes is het interieur zo afgrijselijk lelijk. Gewoon de standaard items uit het gamma genomen. Zie de clk gtr, slr, sls.. Gelukkig maakt die amg alles goed.
Snap niet waarom deze zo ‘goedkoop’ is. Hij wordt altijd in een adem genoemd met de Carrera GT en de Enzo maar mag nog niet eens de helft van de goedkoopste van die twee kosten. Volgens Top Gear was de SLR ‘Supercar royalty’.
Is zo’n gebogen of opgeplakte kentekenplaat aan de voorzijde legaal?
@poursuivant: Dat heeft met productie aantallen te maken, van de SLR zijn er 2.200 gemaakt, van de Carrera GT 1270 en van de enzo slechts 400
Als je gezegd had dat dit het dash van een B-klasse was, had ik het ook geloofd..
Droomwagen!
Een cabrio met vleugeldeuren is gewoon de max!
Dit moet je in het echt gezien en gehoord hebben. Dan pas weet je of ie echt lelijk, bijzonder, mooi of fantastisch is. Persoonlijk vind ik dit, dankzij een spot hoog in de bergen (Fiss, Oostenrijk), geweldig bruut! Wat een verschijning en wat een geluid!
Bijzonder apparaat, en zeker dat geluid. Ik vind de term ‘mooi’ alleen niet echt goed passen bij deze auto. De SLS was echt mooi te noemen, deze meer stoer of wild (behalve het interieur, gaaaaap).
Ik heb ooit eens van een klasgenoot vernomen dat een beurtje en een setje nieuwe remmen rondom de € 80.000,- aantikte. Moet toch pijn doen lijkt mij zo.
Slk on steroids, wat een saaie auto om te zien. Zowel van binnen als van buiten, wat een geld ook.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).