
Het einde van een tijdperk?
Zou de autoleek enig idee hebben wat Caterham is? Of Marussia misschien? De twee sportautomerken dachten met een F1-team genoeg naamsbekendheid te vergaren om de verkoop een boost te geven. Race on sunday, sell on monday, noemen ze dat in de racerij. Het liep heel anders met de twee merken.
De vraag is: is zo’n zelfde lot weggelegd voor Alpine? Het merk heeft een lange winterslaap gehouden, maar werd door Renault nieuw leven ingeblazen. Er kwam een moderne versie van het oude hoofdmodel, de A110. Het was een lastige klus om concurrentie te bieden aan de Porsche 718, maar het Franse merk wist er een leuk sturende auto voor een acceptabele prijs tegenover te zetten. Niet voor niets veroverde de A110 de Autoblog Auto van het Jaar award in 2018.
Van het succes van de A110 plukt Alpine – tegenwoordig beter bekend van het Renault F1-team – nog steeds de vruchten. Inmiddels is er een model bij gekomen – de elektrische A290 – en staat de sportieve gezinscrossover in de vorm van de A390 te wachten op zijn lancering.
Einde van de A110 op benzine?
24 oktober 2025 gaat echter de geschiedenis in als een donkere dag voor Alpine. Het merk maakt bekend dat de laatste exemplaren van de huidige A110 in productie gaan. Wie zelf nog een A110 wil samenstellen moet vlug zijn.
De officiële berichtgeving wijst op het einde van de benzine-A110. Alpine heeft meerdere malen laten vallen dat de volgende sportauto volledig elektrisch is, net als de rest van het Alpine-aanbod. Maar ook in Dieppe zien ze dat sportieve EV’s nog niet massaal worden afgenomen. Daarom zou Alpine overwegen om van de volgende A110 een hybride te maken. Deze gedachte wordt nog niet bevestigd.

Alpine bouwt nog maar 1.800 exemplaren in de Jean Rédélé-fabriek in Dieppe. De planning is om 1.750 gewone A110’s te bouwen en nog maar vijftig stuks van de A110 R 70. Halverwege 2026 zou de laatste sportauto, de fabriek moeten verlaten. Zodra die auto’s zijn verkocht zijn er bijna 30.000 moderne A110’s verkocht tussen 2017 en 2026.
Laatste uitvoeringen
Uit de 1.750 laatste ‘gewone’ A110’s kun je kiezen uit twee uitvoeringen: de instapper en de GTS. Bij de basis-A110 krijg je 252 pk, 18-inch zwarte wielen, antraciet Brembo-remklauwen en microvezel bekleding naast Sabelt-kuipstoeltjes.

De GTS is de allrounder in het gamma. Het vermogen groeit naar 300 pk. Ook fijn: deze uitvoering hetzelfde sportievere onderstel als de A110 S. Optioneel plakt Alpine er een aerodynamica-setje van de A110 R op. Het interieur is gevuld met grijs leer en koolstofvezel.
De absolute laatste topper is dus de A110 R 70. De gelimiteerde versie is de allersportiefste versie ooit en viert het 70-jarig bestaan van het merk. Koolstofvezel voert de boventoon aan zowel de binnen- als de buitenkant. Het vermogen uit de bekende 1,8-liter viercilinder blijft 300 pk.

Prijzen van de laatste A110’s
Uit de Nederlandse configurator leren we dat je ook nog een R 70 Rouge en R 70 Blanc kunt bestellen. Die twee versies zijn net zo duur als een R 70 waarbij je wel zelf de kleur kunt kiezen: € 139.790. De veelzijdige GTS begint bij € 94.990 en de instapversie kost tenminste € 77.990. Met een slag om de arm zou dit dus je laatste kans kunnen zijn op een A110 met benzinemotor. Waarschijnlijker is het de laatste A110 met enkel een verbrandingsmotor. Kopen dus!
Foto: Alpine A110 S met Aerokit (rijtest)





Het is wel een geinig ding qua specs en opzet, alleen het design vind ik 3x niks en de prijs ook ronduit belachelijk.
De prijs is best stevig, maar het misschien wel waard. Hier iemand ervaring met hoe zo’n A110 rijdt?
@ouwedibbes83: Jazeker! Heb een Première Edition en het rijdt fantastisch. Het moet je alleen wel liggen, want het is behoorlijk anders dan vrijwel al het andere op de markt. Lees de reviews er maar op na. Waar vrijwel alle sportief bedoelde auto’s tegenwoordig mikken op ‘serieus, strak en gecontroleerd’ is de A110 (in standaardvorm) best wel ‘vrolijk en losjes’. Hij (zij?) rolt en duikt flink, en geeft dus een heel ander gevoel dan iets als een Porsche Cayman, BMW M, een Hyundai N, of zelfs iets van RenaultSport. Misschien wel tekenend is dat er volgens mij bij de introductie nu eens niet met Nordschleife-tijden werd gesmeten. De A110 doet alles gewoon anders.
Vrolijk en losjes klinkt super. Hij stond al op t lijstje met “auto’s die ik graag eens zou willen rijden in mijn leven”, nu stijgt hij wel een paar plaatsjes! Een soort “auto swingers club” zou echt een uitkomst bieden, dat een A110 bijvoorbeeld een middagje geruild wordt met een andere bijzondere wagen. Wellicht allemaal dezelfde tour rit rijden, dan kan je je geliefde bolide nog met een schuin oog in de gaten houden!
Een A110 is zo’n beetje de best sturende auto die je kunt kopen.
Het is niet voor niets het dagelijks vervoer van Gordon Murray.
Tuurlijk stuurt mijn Caterham nog net iets beter, maar die is mega onpraktisch.
Design 3x niks? Ik ben benieuwd wat je dan wel mooi vindt. Ik kan echt geen verkeerde lijn aan deze A110 vinden, perfecte heruitgave van het origineel.
Heb hetzelfde. Wil hem leuk vinden en alles is eigelijk goed aan deze auto maar ik vind hem gewoon niet mooi.
Mensen weten niet meer wat het betekent om met een laag gewicht te rijden. De industrie is gefocust op pk’s , veel pk’s dat verkoopt. Heb zelf een aantal keer gereden met de a110. Het geheim, 1100kg, middenmoter en een super strakke besturing. Echt een feest om mee te rijden. Ben toen zelf gevallen voor de Lotus Evora s (handbak, v6) achteraf misschien net zo goed voor de Alpine kunnen gaan, binnen twee jaar paste de kids niet meer op het achterbankje..
Heel erg jammer. Misschien zouden ze nog even door moeten gaan. De markt hebben ze bijna voor zichzelf nu de Cayman niet meer beschikbaar is.