Deel twee in de zoektocht naar perfect design.
Laatst schreef ik al over een grappige designovereenkomst tussen de nieuwe Polestar 1 en een oud project van Bertone. Maar dat beide auto’s bloedmooi zijn, is duidelijk. De term ‘perfect design’ werd gebruikt zonder een lading rotte tomaten in de reacties. Het inspireerde me om eens te kijken naar perfect design in andere carrosserievormen. Coupés zijn natuurlijk sowieso een lust voor het oog, omdat dat in weze het doel is van een coupé. Maar wat is perfect design voor een wat meer praktisch inzetbare auto?
Had je die vraag gesteld in 2017, dan was het antwoord voor ondergetekende heel eenvoudig. Ook al is hij al bijna zes jaar oud, dat is overduidelijk de Audi A6. Het midden van de Audi-sedans. Oké, sinds de A3 Limousine iets boven het gemiddelde. Sinds dit jaar is de C7 (rijtest), zoals de generatie 2011-2018 heet, vervangen door de C8 (rijtest). Dan nu een opmerking die een ‘leuke’ Audi grap open en bloot uitnodigt: hij lijkt op de C7.
Is dat erg? Nee, dat is het niet. Qua proporties en algehele designtaal is de vorige A6 een prima startpunt. Een C8 is eigenlijk een C7, maar dan modern en passend in de nieuwe designtaal. Daardoor is de minimale verandering best een compliment: de C8 is een knappe auto.
Maar perfect? Nee. Zoals ik laatst ook al uitlegde in een reactie op de DS 7 Crossback, design met veel foefjes is leuk. Maar zoals @autodidact daarop reageerde: echt goed design gaat niet samen met foefjes. En al is er een verschil tussen goed en tijdloos design: dat is een goed punt. De zoektocht naar perfect design gaat meer over tijdloos dan over foefjes. Dus voor perfect design heeft de A6 C8 te veel tijdgebonden details. Leuk, OLED-achterlichten, maar dat wordt steeds minder speciaal. Leuk, twee touchscreens, maar binnen no-time zitten ze vol met vieze vingervegen. Leuk, fake uitlaten, maar nee, eigenlijk totaal niet leuk.
En dat is het probleem met de A6 C8. Het design wordt pas écht goed als je het iets tijdlozer maakt. Volgens eerdergenoemde logica lukt dat als je de foefjes weghaalt. Maar wat gebeurt er als je de foefjes van een C8 weghaalt? Dan krijg je een C7. Een cleane, goed geproportioneerde sedan (of estate, ze zijn beide mooi) met bekende Audi-details en weinig poespas. Bij zijn introductie was hij misschien zelfs een beetje saai, maar over tijd merk je dat saai wellicht wat meer tijdloos is.
Vandaar dat de zoektocht naar de mooiste recente sedan/estate wat mij betreft uitkomt op de uitgaande A6. Sinds de introductie in 2011 is er geen mooiere sedan geweest. Er is qua auto, hoogstwaarschijnlijk wel wat aan te merken op de A6, zelfs als je de notoire anti-VAG reacties wegfiltert. Maar qua design, zeker in de recente geschiedenis, staat de A6 C7 op eenzame hoogte. Als ik zelf mocht kiezen: een Avant. De RS6 is misschien een beetje té, maar een S6, in het rood, met de meest eenvoudige vijfspaaks velgen. Voor mij kun je qua sedan/estate niet dichter bij perfectie komen.
Meer lezen? Deze 11 auto’s hebben waardeloze proporties.
gilettelubbers zegt
Dit is precies wat elk premium merk doet. Vasthouden aan het succesmodel, gecombineerd met de nieuwste snufjes. Mensen zijn altijd bang voor het “nieuwe”. Over een paar jaar is dit model weer tijdloos te noemen. Komt bij dat ik de c8 avant echt anders vind ogen dan de c7.
skinnybmw zegt
@gilettelubbers: Ik vind dat vasthouden aan het vorige model door de jaren heen bij de andere 2 merken eigenlijk wel meevallen. Zet bijvoorbeeld alle 5-serie generaties maar eens naast elkaar. Echt grote verschillen. Vind dat Audi dat het meest doet van de 3, waar overig ook niks mis mee is. Gewoon een veilig (tikkeltje saai) en geslaagd design.
gilettelubbers zegt
@skinnybmw: eens, maar dat vind ik in dit geval extreem van huidige en vorige generatie 5 serie
skinnybmw zegt
@gilettelubbers: Die zijn inderdaad het minst verschillend qua design (beetje zoals de E12 en E28 ooit). Maar nog steeds wel degelijk anders. Waar de F10 nogal ingetogen was en daardoor een tikkeltje saai is de G30 juist weer wat uitbundiger. Uiteindelijk komt het er op neer dat het nooit goed is bij het publiek. De E60 was echt en gewaagd design en totaal anders dan anders. De meesten vonden het daarom niet mooi i.v.m. de vorige, strakke en tijdloze E39.
olivier420 zegt
@gilettelubbers: Psst. Heb een geheimpje voor je. Da’s niet alleen bij auto’s.
Waarom disruptief als je ook met incrementele aanpassingen aan iets wat succesvol is ook kan winnen (zelfs hogere kans hebt op winnen / lagere kans om te falen).
Voor die paar gekkies die zo graag willen dat je extreem uit de bocht vliegt met je design / features etc?
gilettelubbers zegt
@olivier420: klopt, maar we zitten hier op autoblog, dus ik dacht ik houd het ff lekker bij auto’s
gasskaas zegt
@gilettelubbers: fuck is dit alleen voor autos?…
Vanquish zegt
@gilettelubbers: Wat een onzinverhaal. Premium merken houden niet vast aan bestaand design omdat mensen per definitie bang zijn voor ander design. Ze zijn zelf bang voor ander design omdat ze van dit design weten dat het verkoopt. Bij de zoektocht naar tijdloos design zit je in het verkeerde land. Kijk naar Italiaanse ontwerpen. Telkens radicaal anders, na 15 jaar nog steeds mooi. Dat is mijn definitie van tijdloos.
skinnybmw zegt
@vanquish: Pssst die worden ook iets minder vaak uitgebracht dan bij de Duitse merken? De Italiaanse generaties gaan wat langer door.
Vanquish zegt
@skinnybmw: is dat de oorzaak of een gevolg? ;)
skinnybmw zegt
@vanquish: Een oorzaak en gevolg van smaak? Ik vind namelijk Alfa en de Duitsers namelijk tijdloze auto’s maken. Maar een 147 of 156 is toch echt oud aan het worden nu, vind ik dan hè. Een E46 wordt mooier oud dan een 156, net als de E39 dat ook doet.
awesome zegt
@vanquish: een Audi A6 C5 is in mijn ogen net zo tijdloos als een alfa 166.
hijman85 zegt
@vanquish: is dat sarcastisch? Een quattroporte vanaf 2004 of een Ghibli, dat zijn toch niet echt mooie of tijdloze auto’s?
skinnybmw zegt
@hijman85: En daarnaast…verkoopt het echt zo goed vergeleken met de Duitsers? Beetje een retorische vraag…
Vanquish zegt
Je noemt twee uitzonderingen, bravo!
eelco74 zegt
@gilettelubbers: niet elk premium merk, kijk naar Mercedes wat die met de A klasse heeft gedaan. Van ouderen mobiel naar een hip model. De C klasse is van de w204 naar de w205 ineens weer van een heel andere klasse. Om van de GLK naar GLC maar niet te spreken.
En het legt ze geen windeieren, vorig jaar ruim audi en bmw voorbij.
peekaas zegt
Ik vind de nieuwe A6 echt prachtig ?? De vorige generatie voelt direct oud aan.
leaper035t zegt
@peekaas: best een geslaagde wagen, maar die fake uitlaten… koude rillingen krijg ik ervan! En neen, een dekentje zal niet helpen.
granlusso zegt
@leaper035t: Dat heb ik ook nooit begrepen. Vooral omdat het zonder uitlaatsierstukken er ook netjes uitziet, kijk maar de pre-facelift W222 S-klasse:
https://www.autotrack.nl/tweedehands/mercedes-benz/s-klasse/41847916
Zolang de sierstukken echt uitlaatgassen doorlaten, mag het wat mij betreft. En anders niet. En ook niet zo’n ielig pijpje links zoals BMW doet bij haar instapmodellen; volg dan het voorbeeld van Mercedes en haal de uitlaatsierstukken helemaal weg. Al past Mercedes-Benz zo nu en dan ook neppers.
iijayvee zegt
Als BMW liefhebber geef ik niet graag toe, maar de C7 was (en is) echt een geslaagd model. Net als de V70, en ik denk ook de huidige v90. Over die laatste twikfel ik nog een heetje, maar ik vermoed dat ook die lekker op gaat drogen.
Rossi zegt
@iijayvee: helemaal met je eens. Laatste V70 is zeer tijdloos!
laptom zegt
@rossi: Laatste niet zo. Met de 2000-2007 versie heb je wel een tijdloos design te pakken.
lljw zegt
@iijayvee: volledig eens
intimrasiert zegt
Staat wat mij betreft op dezelfde hoogte qua tijdloosheid als de BMW F10 5-serie.
introductiemap zegt
@intimrasiert: ja! En dan zeker de touring.
Loek zegt
@intimrasiert: die staat zeker op nummer twee, als je kijkt naar recente jaren. Maar, met name de achterkant, is toch ietwat lomp vind ik. Lomper dan de Audi.
skinnybmw zegt
@720s: Grappig…vind de F11 juist helemaal niet lomp qua achterkant. Helemaal vergeleken met de E61 met M-pakket, die is in mijn ogen pas lomp.
Loek zegt
@skinnybmw: ah, zoals ik eerder al aangaf is het een spannende strijd, want de F11 is inderdaad prachtig. Ik had het meer over de F10, die oogt vanachter wat lomp.
skinnybmw zegt
@720s: my mistake, dacht dat je de F11 bedoelde.
Btw. mijn E34 M5 sedan had ook een behoorlijke lompe kont voor die tijd. Vond ik toentertijd het minst mooie aan de E34.
granlusso zegt
Kan ik me erg in vinden. Hoe simpeler de lijnen, hoe tijdlozer de auto is, wordt en blijft. Kijk maar naar de 406 Coupé of de BMW E39, geweldig eenvoudig getekend, maar waanzinnig mooi opgedroogd.
En wat die laatste betreft: de F11 BMW 5-serie Touring, die best wat weg heeft van de E39 Touring, droogt denk ik net zo mooi op, die auto oogt nu nog steeds niet oud. Geldt overigens alleen voor de Touring (F11), de sedan (F10) raakt op de een of andere manier wel op leeftijd. Misschien dat het te maken heeft met de hierboven in het artikel genoemde ‘foefjes’ in het design, in dit geval aan de achterkant. Dat is bij de Touring niet toegepast.
Ik vind de F11 5-serie Touring dan ook net boven de C7 A6 Avant staan als het gaat om tijdloos design, maar dat is natuurlijk een persoonlijke voorkeur. Het liefst in een 530i 272pk uitvoering: de laatste (sterke) ongeblazen zescilinder in de 5-serie.
Overigens wist ik niet dat @720s artikelen schreef inmiddels, leuke blogs schrijf je. Lekker leesvoer!
Loek zegt
@granlusso: thanks, leuk om te horen!
De F11 is samen met de C7 Avant inderdaad een close competitor voor die eerste plaats. Een M550i en een S6, in een donkere kleur en op vijfspaaks velgen, dat is inderdaad een moeilijke keuze. Gevoelsmatig wordt het toch de Audi voor mij, heeft ook te maken met het interieur. Dat oude BMW-stuur samen met het wat oud lijkende infotainmentscherm nekt ‘m voor mij. Bij de Audi is het interieur ook niet superfris meer, maar nieuw genoeg, en je kan altijd het navi scherm inklappen ;)
granlusso zegt
@720s: Zo’n S6 is inderdaad begeerlijk. Helemaal omdat de auto best anoniem eruit ziet, ondanks de 420/450pk.
Wat betreft interieur heb je gelijk. Bij BMW moet je wel echt dat Individual-stuur of een M-stuur hebben, wil het nog een beetje fris ogen. Navi valt me nog mee, vooral omdat het zo’n breed scherm is (mits je voor de Professional gaat natuurlijk). Maar ook dat zal gaan verouderen; dan is het toch wel fijn dat je dat schermpje in de A6 lekker naar binnen kunt schuiven. Lijnen binnen in de A6 zijn tijdloos zat.
smex zegt
Ik ben het hier wel mee eens. Voor mij de C7 echt de mooiste sedan en station ooit gebouwd, en staat ook op mijn lijst om mijn volgende auto te worden. Ik moet zeggen dat ik de C8 ook een prachtige auto vind, wat me alleen stoort is dat de grill iets kleiner had gemogen en de lijn op de zijkant hadden ze door moeten trekken zoals bij de C7. De C8 zie ik niet als een C7 met foefjes.
mennok zegt
Goed stuk, helemaal mee eens.
breakingpoint zegt
Echt een modetrend op autoblog, iets overdesigned vinden. De woorden foefjes en frutsels zie ik honderden keren terugkomen in comments. 2 generaties verder verlangen jullie weer naar de huidige designstijl.
MAB zegt
De vorige A6 vind ik inderdaad tijdloos, deze heeft een beetje poespas maar ziet er wel monsterlijk uit vanaf de voorkant mits goed aangekleed
bugboy zegt
@mab: de Audi 80 vind ik pas tijdloos. Vooral de cabriolet. Na 25 jaar nog steeds een nette verschijning.
Mars2 zegt
Ik kan mij vinden in het tijdloze design. Niet echter in de proporties. De grote overhang van voren is naar mijn mening bij de laatste Volvo en over het algemeen de achterwielaandrijvers beter geproportioneerd.
skinnybmw zegt
Gewoon een strak en tijdloos design. Niks mis mee! E12-E28-E34-E39-E60-F10 waren bij BMW echter allemaal totaal verschillend en nieuw onderling in design en toch vind ik ze allemaal tijdloos. Dus het kan zeker wel zonder bij het oude te blijven.
reactief zegt
Ik vind die dikke heupen op de nieuwe wel geslaagd.
wahltiroler zegt
Perfect design versus tijdloos design.
Wat is tijdloos design? Design wat over jaren mooi blijft…
Of design wat na jaren nog mooi is.
Van de ene kant zie je nieuwe modellen van een bepaalde auto waarbij men de vernieuwingen met een loep zoeken moet….
Huidoie auto’s hebben een veel kortere houdbaarheidsdatum omdat de druk van de marketingafdeling al snel een “vernieuwing” opdringt.
Anderzijds was design en waren ajto’s vroeger tijdloos omdat ze een veel langere tijd meegingen
En ach wat is perfect? Een Audi A6 met minimale designvernieuwingen?
Een elegante coupé zonder poespas…
Of auto’s als Kever R4 en Peugeot 504 die jaren meegegaan zijn en nog steeds gewaardeerd worden…
Tijdloos aldus… maar perfect?
Ach dan denk ik maar aan het citaat van Oscar Wilde:
“De moeilijkheid bij het vinden de perfecte vrouw is, dat deze ook op zoek is naar de perfecte man”
Wellicht geldt dit ook voor perfecte, laat staan tijdloze, auto’s
wahltiroler zegt
@wahltiroler: En wat foefjes betreft.
Bekijk eens een R4 de meedraaiende koplampen van de oude DS de achter glas geplaatste koplampen van een SM of wat te denkem van de Lambo Countach…
Alles foefjes, misschien niet perfect…
Maar wel tijdloos en na jaren nog zeer begeerd
moveyourmind zegt
De Audi A6 is zonder meer een bovengemiddeld mooie verschijning…
Maar of die A6 de allermooiste recente sedan is… Auto’s als bijvoorbeeld de Maserati Ghibli M157, de Jaguar XJ350 en de Fisker Karma zijn op zijn minst aan de A6 gewaagd, en misschien zelfs wel een klein beetje mooier.
Pordon zegt
@moveyourmind: oei… De Ghibli een mooie auto noemen, dat gaat me toch wel wat ver hoor.
stuko zegt
@pordon: haha en een Fisker mooi noemen niet dan? :|
Loek zegt
@moveyourmind: ik ben het zeker niet met je oneens. Maar alledrie die auto’s hebben iets waardoor het net geen superdesign is.
Bij de Ghibli is dat toch iets met de stance. de achterkant is iets te kort, volgens mij. Het komt dicht in de buurt, maar nét niet.
De XJ is prachtig, maar de achterlichten hebben mij nooit kunnen bekoren. Ik ben echt heel benieuwd wat er gebeurt als je daar XF-achterlichten opzet. Want de XF is ook prachtig (die van na de facelift), maar mist dat statige van de XJ.
De Fisker Karma is anders, gedurfd. Maar niet mooi. De voorkant is te lomp, het profiel is te sportauto-achtig en hij zit te vol met gekke vouwen en lijnen.
moveyourmind zegt
@720s: @Pordon: Ik kan jullie als ik heel eerlijk naar die auto’s kijk wel een beetje volgen. Maar tegelijk heb ik een zwak voor auto’s die misschien hier en daar een raar lijntje hebben, maar wel lekker zichzelf zijn.
wahltiroler zegt
@moveyourmind: eens
evdw zegt
Er zijn enkele sedans die ik op dit moment erg mooi vind. Na ze nog eens nagelopen te hebben zet ook ik de Audi C7 sedan inderdaad boven aan de lijst. Wat een prachtige tijdloze sedan is dit. Een forse statige limousine met tevens een sportief uiterlijk. Uiteraard wel in complete S-line uitvoering.
caspert79 zegt
Ik mot ze niet, Audi’s.
Je ziet ze teveel en er rijden lullen in.
evdw zegt
@caspert79: Wat dat laatste betreft zou je er prima 1 kunnen rijden.
raoufff zegt
@caspert79: je ziet ze idd veel rijden, maar er rijden ook wel mooie kutjes in hoor!!
mashell zegt
Ik ben de C8 nu een paar keer tegen gekomen en moet zeggen dat het model iets heeft wat de C7 niet had, de C8 heeft iets chique’s, iets statigs, zelfs meer dan de A8 of de nieuwe 5 serie.
Pordon zegt
Als merceres fanboy vind ik nog steeds de vorige generatie 5-serie de mooiste sedan. De A6 C7 mist toch wat aan uitstraling.
wahltiroler zegt
@pordon: zelde geldt voor A8 is een grotere A6 en de A6 een luxere Passat en de Passat een duurdere Superb
gitaarknul zegt
leuk een artikel als dit, laat mij in ieder geval een auto die je misschien te vaak ziet opnieuw waarderen.
ik vind de mercedes E-klasse W212 na de facelift ook een auto in deze klasse qua design
autodidact zegt
@720s: mooi dat je dit topic weer opgepakt hebt, leuk onderwerp om over te filosoferen! Volgens mij zijn we het eens. Een ontwerp met veel foefjes kan best mooi zijn, maar is niet per se goed design. Voor mij is goed design meer doen met minder. Een uitstekend voorbeeld van die filosofie vind je terug in de Volvo’s S40/V50/C30. Cleane lijnen, strakke vlakken, fraaie proporties. En stiekem heb ik de Volkswagen Golf 4 om die reden ook altijd mooi gevonden. En nog steeds is dat geen ‘ouwe bak’ om te zien.
monsieurleloure zegt
Het enige merk wat tijdloze auto’s maakt is Alfa, 147, 156 , 159 noem maar op
autoriteit zegt
De Audi A6 C7 vond ik direct bij de introductie al een hele mooie auto. Dat gold voor mij dan alleen voor de Avant en daar was ik op slag tot over mijn oren verliefd op. De kans is dan ook groot dat er nog weleens een A6 C7 Avant voor de deur komt te staan.
De A6 C7 limousine (sedan dus) heb ik echter nooit heel mooi gevonden. Met de komst van de nieuwe vind ik eigenlijk de A6 sedan voor het eerst echt prachtig.
joppe zegt
Ik denk dat ik me daardoor ook wel tot de grote Volvo’s aangetrokken voel; strak design, zonder gekke dingen die nu helemaal in zijn, maar over 5 maar niet meer kunnen
peug206 zegt
Er is maar 1 prachtige auto. En dat is de Aston Martin DB5. En de rest kan me geen reet bommen.
potjak zegt
Beetje vreemd dat het over design gaat en dat er vervolgens bij designfoefjes over OLED-achterlichten en schermen in het interieur wordt gesproken. De voorgaande had LED-kerstverlichting en schermen zonder ‘touch’. Uiteraard zijn dat zaken die tijdgevoelig zijn. Dat zal je altijd houden wanneer je een auto naar de dan geldende maatstaven wilt verkopen.
autoriteit zegt
@potjak: je hebt helemaal gelijk.
balboni zegt
Gewoon een supersaaie auto, maar hey het js een Audi dus wat is nieuw
willeme zegt
Bij het ontwerpen van een auto komen er zo veel dingen bij kijken dat een ‘mooi design’ slechts op plaats nummer 22 komt. Er zijn zo veel factoren waar de ontwerpers rekening mee dienen te houden. Ook voor de consument is design niet eens zo heel erg belangrijk, althans: een ‘mooi’ design. Kijk naar de vele sportieve crossovers, geen eentje is echt mooi, maar ze verkopen enorm goed. Fabrikanten doen dat heel bewust. Over het algemeen verkopen mooie auto’s bijzonder slecht. Ook in het hogere segment.
Ik vind het verschrikkelijk om te zeggen, maar ik ben het telkens meer eens met @jaapiyo. Een grote limousine met een goede stance hebben. Het voorwiel zo ver mogelijk naar voren, de daklijn met de deur boven het achterwiel. Veel Jaguars, Mercedessen en BMW’s maken gebruik van deze layout.
Dat gezegd hebbende, de frontovergang is optisch minder aanwezig bij de nieuwe A6 dan bij de vorige. Frutsels, lijntjes: het mag allemaal, zolang de basis proporties maar kloppen. Daarbij moeten we denk ik iets minder ’tweedimensionaal’ kijken naar auto’s. Vandaag zag ik (in het donker) een nieuwe Alfa Romeo Giulia. Ik vind het lijnenspel niet bijzonder indrukwekkend, de 156 en 159 vind ik wat dat betreft mooiere lijnen hebben. Maar de verhoudingen van zo’n Giulia geven de auto een veel fraaier voorkomen. Die hoge kant, lage daklijn en brede achterlichten: die auto maakt indruk. De Jaguar XE die ernaast stond was een beetje non-descript (ondanks perfecte verhoudingen).
De nieuwe A6 is zoveel fraaier dan de oude. De glooiingen bij de wielkasten, het scherpere front en de origineler vormgegeven achterlichten: het toont véél moderner zonder dat de oude direct ouderwets oogt. Dat is heel erg knap gedaan (en waarschijnlijk ook de opdracht geweest).
Ik zou persoonlijk nooit voor een A6 kiezen, ondanks dat zo’n 3.0 TDI quattro in Avant vorm begeerlijk is. Ik ga voor de enorme kont van een E-Klasse Estate, elke keer weer. Heeft verder niet zoveel met design te maken. Het is gewoon een comfortabele grote bak en dat is wat ik wil van een E-segmenter. Sportief gaat het toch niet worden.
Ook speelt er een generatie-dingetje. Nu vinden we alles in de jaren ’90 erg fraai. Over 20 jaar was het in 2018 allemaal veel fraaier. In de jaren ’90 werkte ik b ij BMW en kon ik aanhoren dat die ronde slagschepen niets te maken hadden met de Sharknose BMW’s. Zó hoorde een BMW eruit te zijn, met ronde koplampen, niet in een behuizing. En de 3 Serie (E36, met name de Touring), 5 Serie (E39, sedan) en 7 Serie waren geen echte BMW’s qua design, want geen goede L-vormige achterlichten. Tegenwoordig vinden we dat magistrale klassiekers.
De tijd haalt alles in. Laatst werd de nieuwe NSX afgekraakt omdat het een technologisch hoogstandje was zonder ‘ziel’. Guess what, dat zeiden ze in jaren ’90 precies over de toenmalige NSX.
Sowieso, ik vind de NSX, A6, alle BMW’s, Porsches, alle Italiaanse supercars en dergelijke qua design niet zo heel interessant. Bij die auto’s gaat het om de specificaties, de technische aspecten en dergelijke. Een mooi design is slechts bijzaak.
Een coupé of cabrio fraai maken is ook niet moeilijk. Je hebt zoveel meters plaatwerk waar je mee mag spelen .
Nee, echt goed design kun je herkennen aan spotgoedkope auto’s. Dat zijn de echte pareltjes. Denk aan de eerste Mini. De Renault Twingo is een mega geslaagd ontwerp. De Audi A2. De Ford Focus van de eerste generatie. De Peugeot 205. De Fiat Panda (oud en nieuw). De Alfa 156 hoort er ook bij, maar dat ding was veel te klein in vergelijking met zijn concurrenten en derhalve valt het al af, net als met coupé’s.
Daarom is in mijn optiek Patrick LeQuement een van de grootste vernieuwers geweest als het gaat om design. Allemaal heel erg herkenbare ontwerpen, passend bij hun klasse, overduidelijk een Renault, met allemaal een zeer eigen gezicht. Enfin, ik voel een artikeltje opborrelen ;-).
vonklausenburg zegt
Al een hele tijd geleden schreef ik hier eens over de saaiheid waarmee Audi werkt. De A6 is al jaren de uitzondering. Goed, de lijnen zijn niet spectaculair en vernieuwend evenmin. Maar het werkt.
De A6 is voor 200x/201x wat de Volvo 850 was voor 199x. Een strakke berline waarbij geen lijn teveel is. Een vorm waarbij door speelse karakters als velgen en kleur een totaal andere auto kan staan dan in de basis lease-uitvoering. Kijk maar eens naar een simpele Volvo 850 in de basisuitvoering of eentje die R is. Hetzelfde geldt voor de Audi A6.
Wat misschien het knapste is dat ze de simpele lijnen de facto al sinds eind jaren 90 voeren: elegante lijnen, strak en overduidelijk Audi. Elke keer passen ze het aan naar de tijdgeest. En dat is wat geweldig design geweldig maakt, misschien beter: eeuwig tijdloos. Ze hebben iets neer weten te zetten wat door de jaren heen kan ontwikkelen, terwijl de basis gelijk blijft.
En natuurlijk kan ik gaan fitten op het eenzijdige design, het gebrek aan creativiteit of de simpelheid waarmee VAG bezig is. Tegelijk moet ik mijn meerdere erkennen in VAG. Mercedes maakt prachtige wagens, maar een E-Klasse van nu heeft niets meer met de W211 van doen. Die A6, dat is een A6. Om na 20 jaar je eigen gezicht te hebben maar mee te kunnen in de tijd: dat maakt je briljant en die A6 komt op het eenzame, hoge niveau van een geniaal design. Dat verdient lof en een daverend applaus.
ikleesookoverautos zegt
Is toch een kwestie van smaak. Er daar valt niet over te twisten.
rufctr01 zegt
@ikleesookoverautos: juist!
superboertje zegt
Noem 1 Audi die zich klassieker mag noemen in de afgelopen 30 jaar…..ff denken…0
Men koopt een Audi niet met het hart, maar met rationele opvattingen. Daarin is mooi anders bedoelt dan als je met je hart denkt…( PS: alleen de niet rationele mensen snappen mij nu ? )
Dizono zegt
@superboertje: bullshit natuurlijk. De eerste TT is een regelrechte klassieker in wording. En dan hebben we de A2 nog, A8 D2 en de eerste Allroad Quattro…
superboertje zegt
@Dizono: ik zeg cult, geen klassieker. Klassieker is anders
mashell zegt
@superboertje: Audi kopen op rationele opvattingen? Er wordt hier de hele tijd gejammerd dat het een dure volkswagen is, je koopt een Audi juist niet op rationele gronden, dan koop je een Skoda. Je koopt een Audi juist op niet rationele gronden, omdat het technocratische wat Audi biedt mooi vindt, of omdat je denkt het rijden van een duur merkt je status verhoogt.
autoriteit zegt
@mashell: amen
maxidyne zegt
@superboertje: RS2, ur quattro, Sport quattro, A2, TT en ik denk dat de eerste generatie RS4 ook een klassiekertje gaat worden. En ik heb in 2001 toch echt mijn RS2 met het hart (en ziel) gekocht…
frank2b zegt
De A6 is dan misschien de mooiste Audi,
Maar het is nog steeds geen GS.
grandmasterb zegt
Wat een geOH over een qua uiterlijk zeer saaie auto. Duidelijk de natte droom van de heren Saaimans.