Duitsers maken Dakar eerbetoon van terreindwerg

Auteur: , 12 Reacties

Kijk, zo kan het dus ook.

De Suzuki Jimny is een van de coolste auto’s van het moment. Dat heeft niets met zijn prijskaartje te maken. Of met het motorvermogen. Of met de aanwezige hoeveelheid luxe. Nee, het is meer het puristische karakter van de auto.

Kijk, een compacte crossover pretendeert ‘iets’ te kunnen op onverhard. Anders heb je geen extra bodemspeling. Maar het zijn gewoon hatchbacks met hoogmoedswaanzin. Daar is niets mis mee, overigens. Ze zijn reuzepraktisch, de instap is lekker hoog en je hebt wat overzicht. De Suzuki Jimny is net even wat anders. De kleine terreinwagen heeft namelijk een ladderchassis met een separaat koetswerk, vierwielaandrijving en lage gearing. Met een Suzuki Jimny kun je daadwerkelijk wat klaarspelen in het terrein.

Delta 4x4 Suzuki Jimny - SJ80

Wat heet: je komt zelfs behoorlijk ver. Voor de mensen die net even wat verder willen komen heeft het Duitse Delta 4×4 een goede oplossing. Het is een hommage aan de Suzuki LJ80 die in 1982 aan de start verscheen bij de Paris Dakar rally. Niet zonder succes: coureurs Josef Loder en Alois Schneck wisten de finish daadwerkelijk te halen. De Jimny van Delta 4×4 is geïnspireerd op die auto: de kleur, de sponsors en wielen doen denken aan het origineel dat in 1982 vriend en vijand verbaasde.

Delta 4x4 Suzuki Jimny - SJ80

Maar daar bleef het niet bij. Om de Jimny nog capabeler te maken, is ‘ie met 5 cm verhoogd. Zo is er ruimte voor de enorme Legacy Forged lichtmetalen velgen (16″) en 285 brede Mickey Thompson Baja STZ banden. Verder zien we een grote verstraler aan de linkerkant bij de voorruit en een bullbar. Een roofrack en lier (tot 2000 kg) zijn ook leverbaar, maar niet afgebeeld. Alle accessoires bij elkaar gaat je zo’n 8.500 euro kosten, inclusief montage.



12 reacties

Toch wel erg gaaf, zo’n korte G-klasse.
Bizar hoe klein ie LJ80 dan is! De Jimny is al niet groot..
Meer street-cred dan alle SUVs samen. Maar dan offroad. Cool ook hoe de 4x4s vroeger nog echte auto’s waren en geen buizenframe met fiberglass erover
-edit: komt morgen ;-)-
Gaafste auto van dit moment.
Al paar keer zien rijden. Maar deze zal wel hoofdjes doen draaien. Erg stoer nog zij opstap en een snorkel nodig
@tortuga: Zij opstappen juist niet, niet handig bij offroad heb ik begrepen…
Heel vet! Moet je voorstellen hoe klein dat oudje is aangezien die Jimny ook al niet zo’n grote is.
Ik vind dit toch zo’n ontzettend vet autootje! Zeker in deze stoere offroad uitmonstering is hij gewoon erg lekker.
Leuk zo’n lange of korte G, maar wanneer komen ze met de variant die iets comfortabeler geveerd is zodat je met je mandje asperges over het Limburgse platteland kunt cruisen zonder dat je vrachtje stuk gaat? Zeg maar een Zachte G.
Blegh..
Moeten nog wel wat extra dingen aan worden veranderd voordat je mee kan doen; maar anders zou het me erg leuk lijken om hierin dat soort evenementen te rijden.
Echter, een Bowler nogwat-cat met de 5.0 van JLR erin; is misschien toch wat leuker….

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).