Er zit alleen een (traag) addertje onder het gras.
Niet alleen elektrische auto’s worden telkens meer een hot item, hetzelfde geldt voor elektrische bedrijfswagens. Sterker nog, misschien geldt het voor eigenaren van bedrijfsauto’s nog wel meer dan voor particuliere of zakelijke auto’s.
Bedrijven hebben (nog) meer te maken met afnemers. Denk aan verklaringen omtrent Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. Telkens meer bedrijven eisen tegenwoordig dat ze zaken doen met andere bedrijven die óók een MVO-plan hebben. Met name als je te maken hebt met overheids- en semi overheidsbedrijven, zul je dit tegenkomen. Gelukkig komen er steeds meer elektrische bedrijfsauto’s bij.
Dan heb je als bijkomend voordeel dat je een lekke stille motor heb, in vergelijking met een bedrijfswagen met dieselmotor, om maar te zwijgen van de uitstoot van CO2 en NOX in bevolkte gebieden. We hebben al gezien dat PSA en Volkswagen bezig zijn met elektrische bedrijfsauto’s. Vanaf nu mag Ford in dat rijtje genoemd worden. Aan het Amerikaanse Electrek heeft een ingewijde bron verklapt dat de elektrische Transit op de planning staat.
Dat is het goede nieuws. Hoe lang moeten we er dan op blijven wachten? Aanvankelijk leek het vrij lang te duren. De bron van Electrek sprak over drie jaar op zijn vroegst. Ford Nederland heeft bevestigd dat de auto eind 2021 in productie genomen gaat worden en levering zeer snel zal volgen.
Dat is een relatief lange tijd. Aan de andere kant is Ford wel één van de weinige merken met daadwerkelijk een alternatief. Naast de EcoBlue dieselmotoren staat er ook een Transit Custom PHEV op de planning. Dat is de auto die je op de afbeeldingen ziet. Deze heeft een 1.0 EcoBoost benzinemotor en een elektromotor, waarvan de laatste gevoed wordt door een accupakket van 14 kWh.
Update: de Transit komt sneller dan verwacht.
15 reacties
Misschien willen ze het pas doen als ze hem van grond af aan opnieuw ontwerpen voor de nieuwe generatie.
Hij zal ook iets zwaarder zijn, maar 3 ton is onzinnig. Geen dieselmotor en versnellingsbak scheelt heel veel.
Het punt is dat deze busjes niet ontworpen zijn als puur elektrisch, dan zou het veel beter kunnen en behield je gewoon een fatsoenlijk laadcapaciteit in gewicht.
Ben wel benieuwd hoe dat rijdt met 2t belading 🥳
Het zal wel werken en sneller zijn dan een auto van 40 jaar geleden, maar meekomen in het geduldloos verkeer van vandaag lijkt me dan erg moeilijk…
Bij deze bus is elektrisch waarschijnlijk wel een pré. Die diesel Transits zijn kwetsbaarder en brakker dan mijn oude alfa’s ooit zijn geweest.
Lekkere, hebt.
OT: is nog lang wachten dan.