• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Er rijden nu bijna 190.000 private lease-auto’s in Nederland

Auteur: hayte, gepost 14 februari 2020 om 18:01 – 48 Reacties

Blauwe Peugeot e-208

Voor sommigen is het een handige manier om een auto te ‘hebben’, anderen zouden er nooit aan denken. Die eerste groep blijft maar groeien, vorig jaar kwamen er een kwart meer private lease-auto’s bij.

Al tientallen jaren is leasen een begrip in de zakelijke wereld. Het idee is wel bekend: via je werkgever krijg je een auto waarmee je naar je werk kan rijden. En als je bijtelling betaalt, mag je die auto ook nog eens meer dan 500 kilometer per jaar privé rijden. In het vorige decennium is er echter een nieuwe vorm van leasen naar boven komen drijven: de private lease. De particuliere lease, dus. Met die private lease kunnen meer mensen in een nieuwe auto rijden, zonder dat ze daadwerkelijk een nieuwe auto hoeven te kopen. Onder meer onze hoofdredacteur is fan van dit private leasen.

En hij is niet de enige. In Nederland rijden er nu namelijk 190.000 private lease-auto’s rond, aldus Renate Hemerik. Zij is voorzitter van de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA) en zat vrijdagmiddag bij de BNR Autoshow. Het getal van 190.000 is een stijging van 25 procent ten opzichte van 2018. Dat is een enorme stijging, zo zegt Hemerik, maar aan de andere kant is die groei ook wel eens twee keer zo groot geweest.

Is het dan toch slecht nieuws? De groei zwakt immers af. Nee, zegt Hemerik. “Wat we zien is dat de introductiefase wel voorbij is. Nu zien we dat vraag en aanbod normaliseert en dat de markt volwassen wordt. Inmiddels is private lease niet meer weg te denken uit de Nederlandse autowereld. Waar we een aantal jaar geleden nog met elkaar zaten en ons afvroegen of het zou blijven, is dat nu wel anders.”

De voordelen van private lease-auto’s zijn volgens Hemerik de zekerheid die zo’n auto biedt. “Je hebt zorgeloze mobiliteit voor een vaste prijs.” De VNA-voorzitter denkt daarom dat het aandeel van particuliere lease alleen maar verder toe zal nemen. Onze overheid wil immers meer mensen in een elektrische auto krijgen. Tegelijkertijd hebben consumenten volgens Hemerik zorgen bij EV’s, vanwege bijvoorbeeld de accu. Met andere woorden, of die accu over loop van tijd niet teveel achteruit gaat.

En wat moet je doen als je je geen zorgen wil maken over een nieuwe auto? Juist, dan ga je de lease in, zo denkt Hemerik. Overigens opperde een ING-sectoreconoom eerder dit jaar een soortgelijke gedachte.

Niet alleen met de private lease ging het goed; ook op de zakelijke markt boekten leasemaatschappijen winst. In totaal rijden er nu 1,88 miljoen lease-auto’s rond (zowel zakelijk als particulier), een stijging van 13 procent ten opzichte van 2018. Daar zijn natuurlijk veel elektrische auto’s bijgekomen, maar de rest van de range deed het volgens de leasemaatschappijenorganisatie ook goed.

Renate van Hemerik deelde de lease-cijfers bij de BNR Nationale Autoshow met Wouter Karssen en Noud Broekhof. Verder in deze aflevering: weginspecteur bij Rijkswaterstaat Michael van Vliet vertelt over de Toyota Hilux – het nieuwste speeltje van de weginspecteurs – en de gevaren die hij als inspecteur tegenkomt.

Ook interessant!

  • 5 dingen om op te letten bij private lease
  • Private lease in 2021
  • Overstappen van een eigen auto naar een private lease auto - Waar let je op?
  • OV-mijders en pakketbezorgers redden de leasesector

Nieuwste artikelen

  • Gespot – De 992 GT3 R rennsport wordt uitgelaten in Maastricht
  • Overheid weigert pro-EV-onderzoek te publiceren
  • 782 pk en de BESTE! Bentley Flying Spur Mulliner #test
  • Een van de dikste SUV’s van dit moment wordt binnenkort goedkoper!
FacebookTweetPinLinkedIn

bnr-autoshow, Elektrisch, Formule 1, geld, hilux, lease, private-lease, rws, Toyota, zandvoort

Vorig bericht: « ePrix van Mexico: tijden en wat je moet weten
Volgend bericht: De Dutch Grand Prix gaat er definitief komen »

Lees Interacties

Reacties

  1. Dutchdriftking zegt

    14 februari 2020 om 18:17

    Tja, er is gewoon een enorme groep Nederlanders welke nooit meer dan 200km per dag (meestal niet meer dan 50km per dag) in de auto zitten, onder de 10k per jaar blijven, en niet heel veel hebben met het bezit van een “eigen” auto, Dan is private lease van een A-segmenter gewoon een goed idee. De kosten zijn vooraf bekend, nooit met samengeknepen billen naar de garage, en iedere vier jaar een andere auto. Ik spaar liever wat langer, en rij dan in wat ouder blik wat ik wel leuk vind, wat een bepaalde charme heeft, waarmee ik zo veel kan rijden als ik wil (in de praktijk ook maar 20k per jaar) en als bonus mag ik mijn eigen auto ook nog eens modificeren. Ben ik verstandig? Nee, vind ik dit veel leuker? Ja!

    Login om te reageren
  2. degrotemuis zegt

    14 februari 2020 om 18:25

    Alvast de verkorte variant van de comments: onverantwoord, ga toch sparen, duur want de leasemaatschappijen moeten ook verdienen. Nee, juist een goede manier om te sparen omdat je het geld niet uitgeeft, echt wel goede deals door schaalvergroting en bij EV extra deals om de uitstoot voor 2020 onder de boetenorm te krijgen. Ja maar tweedehands is ook goed en altijd goedkoper. En het onderhoud dan? Nou, ik rij al x jaar met alleen de beurten. Nou, ik was wel 6000 euro kwijt in een jaar! Nu private lease en nooit meer onverwachte kosten.

    Mijn mening? Tweedehands zal meestal wel goedkoper zijn. Of meer waar bieden. Maar als je nieuw wilt rijden en het kan missen, go for it! Nieuw kopen of leasen hangt af van de aanbiedingen en je situatie (private lease is niet slim als je volgend jaar een huis wil gaan kopen bijvoorbeeld).

    Mijn keuze? Hangt af van de deal. Ik zie een 64kWh Kona voor 400 per maand (tijdje geleden ANWB deal, nu al even geen voorraad) wel zitten als daily. Prima opvolger voor de toch al niet zo spannende Ford 1.0 Ecoboost. Met alle kosten incl afschrijving is koop in dat geval duurder dan lease, dus waarom geen lease? Een Corsa e voor 530 euro per maand? Nog niet gereden, maar als ie op de shortlist zou komen, dan koop, want zeer waarschijnlijk voordeliger.

    Login om te reageren
    • hondar zegt

      14 februari 2020 om 19:06

      @degrotemuis: Nou, Nou, 6000 euro per jaar alleen aan beurten, Nou, Nou.

      Login om te reageren
      • tttijn zegt

        14 februari 2020 om 19:18

        @hondar: klinkt als een F355 haha

        Login om te reageren
      • eirmakk zegt

        14 februari 2020 om 20:56

        @hondar: jij hebt nooit Alfa gehad zeker?

        Login om te reageren
    • nopetrolnofun zegt

      15 februari 2020 om 00:05

      @degrotemuis: Wat ben ik blij met mensen zoals jij, mensen die de economie draaiende houden. Ik weet niet met welke rekenmachine jij rekent, maar waarschijnlijk 1 die alles door 3en deelt.

      Login om te reageren
  3. ethylestra zegt

    14 februari 2020 om 18:30

    Spaar toch gewoon voor je wagen.

    Login om te reageren
    • mcaa zegt

      14 februari 2020 om 21:54

      @ethylestra: Spaar toch gewoon voor je huis.

      Login om te reageren
      • v60germany zegt

        15 februari 2020 om 00:24

        @mcaa: precies, opzouten met die hypotheekrenteaftrek. Geld carrousel ohne Ende.
        O wacht, helaas, een liberaal systeem met een hoop arme mensen.

        Duitsers doen al jaren de private-lease constructie. Alleen geen Nederlander die het een ordinaire lening wil noemen. Maar dan met een gehandboeid onderhoudscontract en een hoop ‘if’s and butt’s’ in de clausule.

        Login om te reageren
        • PunicaOase zegt

          15 februari 2020 om 13:13

          @v60germany: tis ook geen lening maar (lange) huur van een auto.. je krijgt wel een BKR aan je broek, dat dan weer wel..

          Login om te reageren
  4. 307-2.0-chipped zegt

    14 februari 2020 om 18:56

    En dat is nou precies wat heel veel mensen NIET kunnen.
    En dat worden er steeds meer….
    Daarnaast worden de rijken maar rijker en de minder bedeelden steeds minder bedeeld.
    Ik vind het zo niet eerlijk.

    Login om te reageren
    • tttijn zegt

      14 februari 2020 om 19:18

      @156v6power: en jij denkt dat de natuur het zelf beter regelt?

      Login om te reageren
    • mcaa zegt

      14 februari 2020 om 21:52

      @156v6power: Niet jammeren, opstaan en strijden voor je doelen. Zijn zat straatarme mensen rijk geworden door doorzettingsvermogen. En het antwoord zit niet in het rijk zijn trouwens.

      Login om te reageren
  5. mercedesclsfan zegt

    14 februari 2020 om 19:03

    Voor een 2de auto is het een goed alternatief zeker wanneer de persoon in kwestie anders een lening aan gaat om een 2de hands auto te kopen. Af te raden en financieel ongunstig maar het blijft wel een realiteit voor veel Nederlanders die graag voor een grote hap uit het maandelijks budget graag ook een bepaalde zekerheid willen. Maar doe eens de som. Wij kochten voor mijn vriendin een bmw116da uit 2013 in 2015 voor 21000 euro nu levert die auto in het gunstigste geval 9000 euro op. 5 jaar lang wegenbelasting en verzekering komt op 10000 euro, geen problemen met gehad dus 500 per jaar aan onderhoud. 24500 in totaal. Dat is 410 per maand zonder diesel. Dus logisch gezien zou een private lease ons goedkoper zijn uitgekomen. Laat staan wanneer je een probleem auto op de kop had getikt.

    Login om te reageren
  6. tttijn zegt

    14 februari 2020 om 19:16

    Lekker alles op de pof. Wat stinken er toch veel mensen in.

    Login om te reageren
    • b088y zegt

      14 februari 2020 om 20:32

      @tttijn: op de pof? Dat is iets kopen zonder er direct voor te betalen, je heb dan een schuld.

      Met privatelease koop je geen auto… je betaald een vast bedrag per maand om zorgeloos mobiliteit te hebben.

      Zie het als een abbonement op de trein.
      Als je een NS-traject kaart afneemt koop je toch ook geen trein?

      Even voor de vergelijking een traject kaart Utrecht-Amsterdam kost 225 per maand. (Moet je ook nog eens lopend/fietsend/met de bus naar je huis en eindbestemming)

      Login om te reageren
      • tttijn zegt

        14 februari 2020 om 20:57

        @b088y: haha ik denk dat je het verkeerd ziet. Wel is de kleine lettertjes gelezen bij deze producten?

        Login om te reageren
        • b088y zegt

          14 februari 2020 om 21:05

          @tttijn: vertel

          Login om te reageren
          • tttijn zegt

            14 februari 2020 om 21:29

            @b088y: geld lenen kost geld ;)

            Login om te reageren
            • noodlesoup zegt

              14 februari 2020 om 22:00

              @tttijn: Dat is een verplichte melding. Maar ik kan je vertellen, met de huidige rentestand is er momenteel vrijwel geen rentebestanddeel meer in de leaseprijs. Ik ben er zelfs van overtuigd dat het voor een grote groep mensen zelfs beter is dan kopen. Omdat veel mensen de daadwerkelijke kosten verkeerd inschatten (onderschatten) gaan ze het schip in. Uiteindelijk zorgt dit voor duidelijkheid op maandniveau, en dat is hoe veel mensen (kunnen) overzien. Dus geen issue met afschrijving en onderhoud. En tegenwoordig zijn de prijzen zo scherp dat het prima kan concurreren met het zelf kopen van een 2e hands auto. En grappig is dat er zo anti lease wordt gedacht, beetje calvinistisch. Want zakelijk gezien is lease zeer geaccepteerd. Waarom je geld vastzetten en risico’s op je balans nemen.. Cash is King!

              Login om te reageren
            • b088y zegt

              14 februari 2020 om 22:19

              @tttijn: kan je een private lease contract/AV laten zien waar dit word aangegeven? Want private lease betreft geen lening…

              Login om te reageren
        • blo3to3t zegt

          14 februari 2020 om 21:11

          @tttijn: inderdaad, en die zijn niet mals. Leuk als je een hypotheek wil afsluiten bijvoorbeeld, kukelt je te maximale hypotheek ineens met een 5e deel in… Toch jammer.

          Login om te reageren
          • b088y zegt

            14 februari 2020 om 21:26

            @blo3to3t: private lease auto zien als onverstandig en wel voor maximale hypotheek gaan, klinkt inderdaad logisch….

            Login om te reageren
            • mcaa zegt

              15 februari 2020 om 00:03

              @b088y: Ja daar hoef niet voor te sparen want het is een hUiS

              Login om te reageren
          • b088y zegt

            14 februari 2020 om 22:15

            @blo3to3t: private lease als onverstandig zien, maar wel voor een maximale hypotheek gaan? Klinkt logisch…

            Login om te reageren
  7. moveyourmind zegt

    14 februari 2020 om 19:30

    Ik was eerst ook erg sceptisch over private lease, want ik was bang dat als ik dan een huis wilde gaan kopen ik de hypotheek niet zou kunnen betalen…

    Maar ik heb het toch gedaan en ben er achteraf heel blij mee. Ik rijd nu een veel dikkere auto dan dat ik had kunnen rijden als ik hem zelf had moeten betalen en hoef me toch geen zorgen te maken of ik de hypotheek wel kan betalen…

    Want ik krijg door de hoge maandlasten van de leaseauto simpelweg geen hypotheek meer. En dat voelt wel zo zorgeloos en vrij…

    En voor de woningbouwvereniging ben ik niet bang. Ze kunnen me niks maken als ik een achter loop met de huur… Ze sturen de deurwaarder maar. Kan die beslag leggen op ‘mijn’ auto… Boeit me niks, die is toch maar van de leasemaatschappij.

    Login om te reageren
    • v60germany zegt

      15 februari 2020 om 00:28

      @moveyourmind: lol… jou kennende lees ik gezegend stuk cynisme.

      Login om te reageren
    • tttijn zegt

      15 februari 2020 om 09:42

      @moveyourmind: haha :D

      Login om te reageren
    • PunicaOase zegt

      15 februari 2020 om 13:16

      @moveyourmind: LOL ?

      Login om te reageren
    • al69 zegt

      15 februari 2020 om 14:33

      @moveyourmind: 2 vragen???
      1. Welke dikke auto private lease je?
      2. Heb je liever een auto onder je kont dan een dak boven je hoofd?

      Login om te reageren
  8. moveyourmind zegt

    14 februari 2020 om 19:31

    Ik was eerst ook erg sceptisch over private lease, want ik was bang dat als ik dan een huis wilde gaan kopen ik de hypotheek niet zou kunnen betalen…

    Maar ik heb het toch gedaan en ben er achteraf heel blij mee. Ik rijd nu een veel dikkere auto dan dat ik had kunnen rijden als ik hem zelf had moeten betalen en hoef me toch geen zorgen te maken of ik de hypotheek wel kan betalen…

    Want ik krijg door de hoge maandlasten van de leaseauto simpelweg geen hypotheek meer. En dat voelt wel zo zorgeloos en vrij…

    En voor de woningbouwvereniging ben ik niet bang. Ze kunnen me niks maken als ik een achter loop met de huur… Ze sturen de deurwaarder maar. Kan die beslag leggen op ‘mijn’ auto… Boeit me niks, die is toch maar van de leasemaatschappij…

    Login om te reageren
  9. Homer55 zegt

    14 februari 2020 om 20:12

    Fijn. Zou ik alleen doen als ik een upje of aygo’tje erbij wil.
    Als eerste auto heb ik liever mijn eigen ding ipv ergens aan vast te zitten waar ik niks aan mag doen.

    Login om te reageren
  10. Ram-G-maN zegt

    14 februari 2020 om 20:20

    “En zo, dames en heren, kwam de recessie weer terug…”

    Login om te reageren
  11. thomasthomas zegt

    14 februari 2020 om 20:26

    Als we een dipje krijgen (zoals in 2008) zijn dit de eerste die in paniek raken en daarna failliet, mij niet gezien gewoon eigen geld of anders niet. Dat heeft me na 15 jaar gebracht in een 540i uit 2018 die helemaal betaald is en echt van mij is, de groeten.

    Login om te reageren
    • b088y zegt

      14 februari 2020 om 20:38

      @thomasthomas: als je daar goed bij voelt is dat toch prima?

      De gene die zijn baan kwijt raakt bij de volgende crisis geeft zijn privatelease auto terug aan de maatschappij en blijft niet met tig K afschrijving achter ;-), lijkt mij ook prima

      Login om te reageren
      • sanderm3 zegt

        14 februari 2020 om 21:38

        @b088y: is dat dan geen contractbreuk dus boete? Je tekent immers voor een x aantal jaar. Van de regen in de drup lijkt mij.

        Login om te reageren
        • b088y zegt

          14 februari 2020 om 22:03

          @sanderm3: Meeste private lease contracten maken uitzondering voor scheiding en ontslag. Verstandig om dus even de voorwaarden te lezen. Er zijn ook private lease contracten die je maandelijks kan opzeggen (betaal je over het algemeen iets extra’s voor)

          Login om te reageren
  12. gillis zegt

    14 februari 2020 om 20:58

    Elke dag rij ik in een wat oudere infinity fx35 uit 2005 of een maserati 4200 uit 2002 van leiden naar Amsterdam. De saaiheid van het wagenpark is bizar. Overal kleine lelijke auto’s of splinternieuwe eenheidsworsten.
    Beide auto’s hebben misschien 30k gekost. En ieder jaar zo’n 4k aan onderhoud. Maar dan heb je toch zo veel meer lol en plezier. Mensen die echt van auto’s houden kopen toch een toffe 2dehandser van 10+ jaar oud.

    Login om te reageren
    • b088y zegt

      14 februari 2020 om 21:09

      @gillis: Mensen die om auto’s geven kopen inderdaad zelf een auto, voor mensen die er niet op geven is private lease een alternatief (of het een goed alternatief is hangt af van de situatie).

      Login om te reageren
    • nautique206 zegt

      14 februari 2020 om 21:20

      @gillis: dat is het probleem, er zijn niet zoveel liefhebbers. De meeste mensen kijken me gek aan als ik vertel dat ik ruim 170 euro aan hsb betaal per maand voor mijn oude diesel. Van de week nog in een splinternieuwe Astra gereden, doet me dan werkelijk niets.

      Login om te reageren
      • RiKe zegt

        15 februari 2020 om 01:38

        @nautique206: Er zijn genoeg liefhebbers in dit land, echter is het hier zo krankzinnig duur gemaakt met twaalfvoudige belasting opstapeling dat men niets meer aan de auto durft te veranderen omdat ze bang zijn geen zak meer terug te krijgen voor de auto.

        Login om te reageren
    • noodlesoup zegt

      14 februari 2020 om 22:02

      @gillis: In NL houden uiteindelijk mensen meer van hun portemonnee dan van hun auto..

      Login om te reageren
  13. karhengst zegt

    14 februari 2020 om 22:17

    Ziehier het trieste gevolg van jarenlange fiscale uitbuiting op het vlak van mobiliteit. Zelfs een B-segmenter durft men tegenwoordig niet meer aan te schaffen.

    Maar wellicht kunnen we op deze manier wel de gemiddelde leeftijd van het wagenpark weer op het niveau van een westers land brengen. Zit er toch nog een positieve kant aan.

    Login om te reageren
    • RiKe zegt

      15 februari 2020 om 01:38

      @karhengst: Optimist (voor je tweede alinea)

      Login om te reageren
  14. vroaaaaaaaaaar zegt

    15 februari 2020 om 11:45

    Lekker stukje sluikreclame. Wij van VNA adviseren VNA private lease! Grote cijfers lijken heel wat – 190.000, +25% – maar goedbeschouwd praten we hier over slechts 2% van het hele Nederlandse wagenpark…

    Login om te reageren
  15. niex zegt

    15 februari 2020 om 22:05

    Het succes van private lease is een direct gevolg van het geweldig betrouwbare imago van de autobranche mbt onderhoud.

    Login om te reageren
  16. degrotemuis zegt

    16 februari 2020 om 08:52

    Goh, wat zou het toch een mooie feature zijn als de reageerknop op de site meer doet dan verkleuren als je erop klikt…

    @hondar Ja ik had aanhalingstekens moeten gebruiken. Was bedoeld als onderdeel van de verwachte commentaren. De een rijdt jaren probleemloos, de ander van defect naar defect. Ik zelf heb vorig jaar 800 euro aan onderhoud uitgegeven, dat zal met kleppenstellen, een paar nieuwe bandjes en remblokken erbij dit jaar rond de 3500 euro worden, plus wat er evt nog ontdekt wordt. Maar dat is dan wel over 4 voertuigen geteld.

    Login om te reageren
  17. MrSelected zegt

    16 februari 2020 om 12:23

    Ik vind het toch knap hoe mensen dit doen.

    Een kleine auto kost al snel 400 euro in de maand PL lasten. Brandstof erbij, 500 euro per maand kwijt. Huur en/of hypotheek van een kleine woning kost je al snel 1000 euro per maand tegenwoordig. Tel daarbij wat eerste levensbehoeftes op, 400 euro in de maand, wat belastingen erbij (waterschapsbelasting? Milieubelasting? Etc). Zorgverzekering? Oh ja, internet/telefonie.. gas water licht.. 2200-2500 euro per maand. Vaste lasten. Vast.

    Mensen met een WO master verdienen de eerste 5-10 jaar van hun carrière 2500-3500 euro netto per maand. Hoe doet de rest dit?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North