
En hoeveel bespaar je door het allemaal zelf te doen?
Ondanks veelvuldige oproepen van de autofabrikanten gaan Europese overheden door met het pushen van volledig elektrische auto’s. De beleidsmakers zijn als je oma die je maar blijft bekogelen met Bounty’s omdat je één keer hebt laten vallen dat je de smaak niet supersmerig vindt.
Nederland doet vrolijk mee met de EV-campagne. We hebben niet alleen de hoogste benzineaccijns, maar ook de meeste publieke laadpalen van Europa. En dat worden er alleen maar meer. Het zou zelfs zo ver kunnen komen dat je straks geen laadpaal aan huis nodig hebt.
De privéoplader is ook in trek!
Voor het zover is, besluiten veel EV-rijders om voor een laadpaal aan huis te gaan. Multiscope onderzocht hoeveel thuisladers er het afgelopen jaar zijn geïnstalleerd. Het aantal komt neer op 147.000 nieuwe privélaadpalen. Het onderzoeksbureau vroeg vervolgens ruim 4.400 Nederlanders hoe ze het project rondom de thuislader hebben aangepakt.

Het is nogal een gedoe om een thuislaadpaal aan te sluiten. Vandaar dat 79 procent van de EV-rijders met oplader aan huis besloot om de installatie uit te besteden aan professionals, de verhuurder of de Vereniging van Eigenaren. Daar betaal je uiteraard wel wat voor.
Kosten voor een laadpaal aan huis
De Nederlanders die betaalden voor de aanleg van de oplader waren gemiddeld € 1.579 kwijt aan kosten voor de thuislaadpaal voor de elektrische auto. Daarmee is de gemiddelde prijs al een stukje gedaald ten opzichte van zo’n vier jaar geleden.
De handige Harries en Henriettes die zelf de laadpaal installeerden, waren gemiddeld € 401 kwijt. Laat je iemand langskomen, dan ben je gemiddeld € 1.910 kwijt. Helaas houden de kosten niet op bij de installatie.





Gelukkig betaalt meestal de werkgever deze kosten.
Na 5 jaar wisselde ik van werkgever en mocht ik de thuislader behouden.
Zal het mijn werkgever even vragen zodra ik een EV koop. Misschien willen ze ook wel meebetalen aan het schilderwerk van mij huis, of de installatie van een extra airco. Want ook ik werk wel eens thuis.
Ik heb de EV uiteraard niet zelf gekocht!
En de thuislader is uitsluitend voor de company car.
De privé auto en de hobby auto zijn gewoon benzine
En daar kom je nu pas achter!
De werkgever doet het gewoon omdat de stroom op jouw thuis aansluiting meestal goedkoper is dan stroom bij de openbare laadpaal.
Indien wij aan de EV gaan laat ik het ook installeren. We hebben een oprit en zonnepanelen. Op de dagen dat ik thuis werk lekker laten laden op de piekmomenten van de panelen. Godzijdank nog geen EV nu.
Hybride?? Kan ook op de thuislader.
De opvolger van mijn tesla 3 was een hybride
Ja en nee…hybride niet en de plug-in wel 😉
We hebben een hybride. Geen plugin weliswaar.
Die 401 euro gemiddeld lijkt me wel erg laag, de instapmodellen van de bekendere merken zijn in de regel al een stuk duurder. En dan zijn er dus ook veel die een stuk goedkoper uit zouden zijn dan dit bedrag. En dan heb je de overige installatiematerialen nog niet meegerekend. Hebben ze de aansluiting in de de meterkast dan ook zelf gedaan of daar toch een elektricien voor laten komen? In het kostenplaatje van ‘laten doen’ zit dat er namelijk bij in.
Qua kosten ben je sterk afhankelijk van de positie van de laadpaal. Flink stuk kabel kost best geld.
O,o euro. Eigen zonnepanelen met grote thuisaccu.
Wat gaaf!
En in de winter? Of heb je een 2 MW accu thuis?
Ik was 300 euro kwijt voor het laten verzwaren van mijn meterkast.
En 1300 euro voor het plaatsen van een laadstation tegen de buitenmuur. (Inclusief gaten boren door de fundering en kabels trekken door de kruipruimte)
401 euro gemiddeld voor een laadpaal, dat is wel heel weinig.
Ik heb mijn laadpaal zelf geplaatst en aangesloten wat niet veel inhoud.
Heb maar 1 fase 40a thuis maar mijn e Golf kan maar 1 fase 32a maximaal laden.
De paal kosten 479 euro, een installatieautomaat B koste mij 25 euro en dan nog 6 meter 3x4mm kabel van in totaal 15 euro.
Dus hieruit blijkt dat 401 euro erg laag is.