Mensen, waar gaat het heen?
Inmiddels is het vrij duidelijk dat Mclaren de weg kwijt is. Na de mislukte samenwerking met Honda, de misschien nog wel sterker gefaalde overstap naar Renault-motoren, het twijfelachtige management, het chocolaatjes-debacle en het constante achteraan rijden, lijken er voor McLaren nog maar weinig manieren over te blijven om hun glorieuze geschiedenis met de grond gelijk te maken. Uitgerekend tijdens de Grand Prix van Japan, het terrein waar Mika Hakkinen zich twintig jaar geleden tot kampioen kroonde, vinden ze een nieuwe manier om teleur te stellen.
Dit heeft alles te maken met de bandenkeuze. De regels van de Formule 1 dicteren dat de deelnemende teams ruim van tevoren moeten aangeven welke banden (en in welke hoeveelheid) ze mee willen nemen naar iedere Grand Prix. De exacte regel klinkt als volgt:
“The teams must inform the FIA of their nominations no less than eight weeks before the start of each European race and fourteen weeks before the start of each event held outside Europe, meaning they effectively have a week in which to decide on their allocation after hearing which compounds will be made available at each race.”
Volgen we deze regel, dan staat de deadline voor de Grand Prix van Japan dus op 14 weken. De deadline van de bandenkeuze voor de Grand Prix van Japan viel hiermee precies samen met de deadline voor de Grand Prix van België. Voel je hem al aankomen?
Precies, McLaren was netjes op tijd met het inleveren van haar bandenkeuze voor de Grand Prix van België, maar was tegelijkertijd vergeten de bandenkeuze voor de Japanse Grand Prix door te geven, zo schrijft het Duitse Auto, Motor und Sport. Zodoende hebben ze dit weekend niet de banden gekregen waarmee ze willen rijden, maar heeft Pirelli Stoffel Vandoorne en Fernando Alonso een standaard verzameling banden gegeven. Beide coureurs krijgen ieder 4 sets van de medium- en supersoftband en 5 sets van de normale softband. Dit terwijl de overige teams, die de keuze wél tijdig hebben doorgegeven, ieder tenminste 7 sets van de supersoft hebben meegenomen. Zie je McLaren dit weekend dus nog langzamer zijn dan voorheen, dan weet je nu waarom. Voor de beeldvorming: in FP1 eindigden ze op P18 (ALO) en P20 (NOR), in FP2 kwamen ze niet verder dan P17 (ALO) en P20 (VAN). Trieste boel, daar in Woking.
jaapiyo zegt
Tsja ze hebben bisquits boulanger Boullier eruit gegooid natuurlijk. Lijkt me in ieder geval PR-matig geen groot gemis, maar hij deed de operationele kant tijdens de GP’s. Kan me zo voorstellen dat dit er ook onder viel. Lekker geregeld! Ron Dennis was ook zo’n klaphark maar ik kan me niet voorstellen dat zoiets knulligs onder zijn leiding ook gebeurd was.
donvincenzo zegt
@jaapiyo: Een klaphark? Alle grote successen van McLaren zijn behaald onder leiding van Ron Dennis.
carmasterr zegt
@donvincenzo:
Niet allemaal natuurlijk. Teddy Mayer heeft ook wat voor ze betekend in de ’70s. Maar Dennis heeft McLaren inderdaad resoluut uit het slop getrokken in 1980.
jaapiyo zegt
@donvincenzo: klaphork dan.
560pk zegt
@jaapiyo: McLaren mocht willen dat Ron Dennis nog aan het roer stond
Stefje zegt
Hoe zit het als het gaat regenen? Mag je dan wel ‘zomaar’ overstappen of semi-slicks of full-wets? #askingforafriend
harrie zegt
@stefje:
Nee je moet 9/15 weken van tevoren Gerrit Hiemstra vragen of de zwaluwen laag vliegen.
Stefje zegt
@harrie: ik snap dat je grappig wilt zijn, maar als je maar een x-aantal bandensets mee mag nemen begrijp ik het als ze een gok nemen bij bijvoorbeeld de GP van Bahrein om geen regenbanden mee te nemen. Just saying…
viezefreddyw zegt
@stefje: Bij elk raceweekend worden standaard grote partijen aan regenbanden en intermediates meegenomen voor alle zekerheid. Ik dacht dat Pirelli daar zelf verantwoordelijk voor is. De teams moeten zelf bepalen hoeveel ze van welke slick band mee willen maar Pirelli neemt altijd grote partijen regenbanden mee.
tvklarenbosch zegt
@viezefreddyw: per race hebben de coureurs de beschikking over 4 sets van de inters en 3 sets van de full wets
ikleesookoverautos zegt
@stefje: goede vraag inderdaad.
desjonnies zegt
@stefje:
Hij is grappig, is het niet een hoop zeikerig geneuzel dat je Veertien ! Weken van te voren moet aangeven wat voor bandjes je wilt gebruiken?
Het lijkt de EU wel, much ado about nothing !
rijnounsdoor zegt
@stefje: Als er regenbanden gebruikt worden ‘vervalt’ het bandenreglement. Ze zijn dan weer vrij (als het opdroogt) om welk eender banden te nemen.
Die moeten ze uiteraard wel besteld en meegenomen hebben. Handige Harries daaro.
cbsevenfifty zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
stradale888 zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
ewoudhoed zegt
@stradale888:
lambowambo zegt
Ik vind het best treurig hoe McLaren de de laatste jaren zo weggezakt is. Net als voor Williams heb ik een zwak voor dat team. Het scheelt dat het kampioenschap al dermate voor ze vergalt is dat de gevolgen van deze knullige fout niet al te zwaar zijn. Ik hoop écht dat ze de komende jaren zichzelf weer kunnen herpakken.
rickthestig zegt
@lambowambo: Lotus en Tyrell waren ooit ook topteams. Williams en McLaren lijken dezelfde kant op te gaan. Resultaten uit het verleden….
rickthestig zegt
@rickthestig: Tyrell is als je de overname geschiedenis bekijkt het huidige Mercedes. Iets minder voorbeeld dus
lambowambo zegt
@rickthestig: Tyrell heeft het te druk met oorlogvoeren in Westeros en dat is ook een dure grap, dus snap wel dat ze de renstal hebben verkocht…
risl zegt
@rickthestig: BAR was een nieuw team, ze hebben alleen de licensie van Tyrell gekocht om administratieve rompslomp te voorkomen. Ze namen dus niet het oude Tyrell over, op enkelr mensen na. Daarna ging het via Honda, Brawn GP inderdaad over in Mercedes, dat waren wel volledige teamovernames.
berlinetta zegt
Nou dat maakt dan ook niks meer uit als ze toch al achteraan rijden. Wel sneu om te zien hoe een team zo kan afzakken. Sinds ik op deze wereld rondloop, was McLaren altijd een topteam. Nu vraag ik me af wat ze eigenlijk nog in de F1 te zoeken hebben.
VeniVidiVici zegt
@redactie, het like systeem is stuk op de Android app.
maferick74 zegt
@venividivici: hmm dus je hebt nu niks te liken, oooooh nooo! ?
VeniVidiVici zegt
@maferick74: Merendeel is toch niet like waardig dus ik overleef het wel ;-)
raceface zegt
@venividivici: ik heb je comment geliked vanaf mijn I-phone. Daar kan het gelukkig nog wel ?
VeniVidiVici zegt
@raceface: Haha ja en als ik jou like dan sprint die van 1 terug op 0.
dsdh zegt
@venividivici @raceface: ga anders samen wonen ?
VeniVidiVici zegt
@dsdh: Is goed. Wil jij dan onze house cleaner zijn?
enjoypunani zegt
@venividivici: sucky sucky, lots of fukkie?
jmeverts zegt
Zou t fatsoenlijk vinden van Pirelli om de bestellingen even na te lopen en dus mclaren te melden dat ze bijna te laat zijn
dawwg zegt
@jmeverts: Het zijn Italianen, veel te druk met hun haar kammen in de spiegel en Ferrari aanmoedigen …
pomoek zegt
Ok, ik zou nu als eigenaar opnieuw gaan ingrijpen en de hele shit volledig terug verkopen aan Ron Dennis of zo. Wat een ongelooflijk stel amateurs. Tot nu toe had ik alleen medelijden met Stoffel. Tot ik las dat hij tussen de 5 en 7 miljoen op zijn rekening heeft mogen bijschrijven. Hij heeft dus om een of andere onverklaarbare reden een salarisverhoging van 4,7-6,7 miljoen ontvangen ten opzichte van vorig jaar. Dat is dus nu wel een beetje voorbij.
JanC zegt
Auto, Motor & Sport – en daarmee jullie – hebben het bij het verkeerde eind: https://www.gpupdate.net/nl/f1-nieuws/367858/fia-bevestigt-mclaren-niet-te-laat-met-bandenkeuze-japan/