• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

F3-team ontvangt diskwalificaties na vreemd föhn-incident

Auteur: ikschrijfookoverautos, gepost 29 juni 2019 om 08:57 – 15 Reacties

F3-team ontvangt diskwalificaties na vreemd föhn-incident


Iedereen heeft zich aan de regels te houden.

Overal waar mensen te vinden zijn, gebeuren rare fratsen. Zo ook in de autosport. Of we nu kijken naar de Formule 1 of de klassen op de ladder daar naartoe, dat maakt niet. In de Formule 2, bijvoorbeeld, wist de Indiase koekenbakker Mahaveer Raghunathan afgelopen weekend in één race negen penaltypunten te verzamelen op zijn superlicentie, wat hem direct een race ban opleverde. In de Formule 3 gebeuren eveneens vreemde dingen.

Na de kwalificatiesessie op de Red Bull Ring in Oostenrijk kwam de organisatie met een bericht naar buiten waarin het uiteenzette welke coureurs penalty’s kregen voor het verbreken van de regels. Hierin stond een wel een merkwaardige dubbelstraf voor het kampioensteam van ART Grand Prix: het team van Alfa Romeo teambaas Frederic Vasseur en Nicholas Todt had teveel personeel aan het werk gezet.

Twee van de drie coureurs van het team, Christian Lundgaard en David Beckmann, mogen zodadelijk vanaf de staart van het veld starten aan de eerste race van het weekend. Dit alles omdat de stewards ontdekten dat twee fysiotherapeuten van ART Grand Prix werkten aan de auto’s, door . Volgens de stewards is dit niet in lijn met de reglementen, waarin staat dat er maximaal 11 stafleden aan de auto’s mogen werken gedurende een raceweekend.

“These two team members – who were identified as the drivers’ physios – were seen holding a blower which was directing air into the engine intake above the drivers’ head, therefore cooling the engine. ART Grand Prix’s Team Manager indicated that the drivers’ physios were not acting on behalf of the team.”

F3-team ontvangt diskwalificaties na vreemd föhn-incident

De Formule 3, die sinds begin dit jaar is samengesmolten met de GP3, is de opstapklasse naar de Formule 2 en loopt over van het talent. Alleen al het team van ART Grand Prix heeft in zijn 14-jarig bestaan F1-sterren als Sebastian Vettel, Lewis Hamilton, Nico Rosberg, Nico Hulkenberg, Esteban Ocon, Charles Leclerc, Jules Bianchi, Valtteri Bottas en Stoffel Vandoorne een stoel gegeven.

Momenteel rijden er in de Formule 3 twee Nederlanders: Bent Viscaal (zie foto) en Richard Verschoor. De jongens komen respectievelijk uit voor HWA Racelab en MP Motorsport, dat gevestigd is in Westmaas. Beiden verdiende vorige week in Frankrijk de eerste punten; Viscaal bezet met 10 stuks de tiende positie in het klassement, Verschoor scoorde 8 punten en staat op de twaalfde positie.

Wie dit weekend wil kijken, kan dit doen op de volgende momenten:
Race 1 – vandaag (29-6), 10:25
Race 2 – morgen (30-6), 09:35

Ook interessant!

  • Charles Leclerc beroofd van peperduur horloge
    Het is wéér feest bij team Ferrari
  • f1 rechten ziggo
    'Ziggo verliest F1 rechten'
  • Nyck de Vries niet in F1, wat gaat hij nu doen?
    Nyck de Vries niet in F1, wat gaat hij nu doen?
  • Kvyat F1 zitje
    Daniel Kvyat heeft weer een zitje in de F1

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

Formule 3, frederic-vasseur, Racing, richard-verschoor, wtf

Vorig bericht: « Land Rover Defender: zien we hier de nieuwe generatie?
Volgend bericht: Corvette-fanaat betaalt vermogen om onthulling bij te wonen »

Lees Interacties

Reacties

  1. kle500 zegt

    29 juni 2019 om 09:13

    en die fohn was verdwenen?

    Login om te reageren
    • davelepeef zegt

      29 juni 2019 om 09:26

      @kle500: vieze dikke cliffhanger dit :S

      Login om te reageren
    • harrie zegt

      29 juni 2019 om 09:56

      @kle500:
      Moest nog ff een kroonsteentje opgezet worden denk ik.

      Login om te reageren
  2. hiostu zegt

    29 juni 2019 om 09:16

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  3. jaapiyo zegt

    29 juni 2019 om 09:17

    Loopt zwaar uit de klauwen met die regeltjes. Alfa Romeo ook weer een boete gekregen omdat de benzine in Giovinazzi’s auto een paar graden te koel zou zijn geweest ten opzichte van de buitentemperatuur…

    Login om te reageren
    • sportevo zegt

      29 juni 2019 om 16:23

      @jaapiyo: zoiets zou alleen in de race een issue mogen zijn.

      Gekoelde brandstof is ‘compacter’ en zou je er meer van mee kunnen nemen in de tank en tijdens de race is dat natuurlijk interessant.

      Vroeger werd de brandstof wel gekoeld maar toen mocht je ook bijtanken tijdens de race en dan hoefde je minder lang stil te staan.

      Login om te reageren
      • bassx zegt

        29 juni 2019 om 16:34

        @sportevo: daarom wordt brandstof gemeten in KG in F1. Dichtheid door temperatuur maakt dan niets meer uit, iedereen heeft dezelfde hoeveelheid koolwaterstof moleculen.

        Login om te reageren
  4. bk4life zegt

    29 juni 2019 om 09:38

    En die twee fysio’s zeiden dat het bandenwisselmachine’tje eigenlijk een föhn was?

    Login om te reageren
  5. Gulli zegt

    29 juni 2019 om 11:40

    Jong talent Dan Ticktum is ontslagen bij Redbull, iemand enig idee wat hiervoor precies de aanleiding was? @edge?

    Login om te reageren
    • Edge zegt

      29 juni 2019 om 12:47

      @gulli: Volgens Helmut Marko draait het om prestaties en waren die van Ticktum simpelweg niet goed genoeg. Gezien zijn resultaten geloof ik dat meteen, maar toch heb ik ook het idee dat ze wel een beetje klaar zijn met de persoon Ticktum, want hij is toch wel een behoorlijke lamlul

      Login om te reageren
      • jaapiyo zegt

        29 juni 2019 om 15:37

        @edge: dat is ‘ie zeker, maar volgens mij is ‘ie juist lang aangehouden omdat Marko ‘m ontzettend tof vindt. Vooral na die torpedo actie achter de SC. Marko zei een keer iets daarover in de trant van ‘we hebben liever coureurs die we wat moetenkalmeren dan het tegenovergestelde’.

        Login om te reageren
  6. 87sandyd zegt

    29 juni 2019 om 12:51

    Ik hoorde ook een straf voor Alfa Romeo vanwege te warme/koude brandstof. Iemand enig idee wat dat van voordeel oplevert?

    Die tandarts van Ziggo wist het heel mooi te vertellen maar die gast heeft 0 technische kennis en zegt dus niet wat het oplevert..

    Login om te reageren
    • Gulli zegt

      29 juni 2019 om 12:57

      @87sandyd: brandstof wordt gemeten in kilo’s ipv liters omdat onder invloed van temperatuur het volume van de brandstof kan toenemen of afnemen. In theorie zou je door de brandstof flink te koelen meer kunnen meenemen, maar ik neem aan dat dat dan ook gewogen wordt en er dan wordt gezien dat het teveel is. Misschien een maas in de regelgeving/hopen op luie controleurs?

      Login om te reageren
      • jaapiyo zegt

        29 juni 2019 om 15:42

        @gulli: mss heeft dat geringere volume zijn weerslag op de fuel flow en kunnen ze zo stiekem meer dode dino verbranden per volumemaat dan anderen en dus meer power leveren.

        Maar ik vermoed dat het gewoon ‘een foutje’ was van Alfa omdat het zo loeiheet is daaro. Het wordt afgemeten aan de omgevingstemperatuur.

        Login om te reageren
        • mpgc zegt

          29 juni 2019 om 19:49

          @jaapiyo: de “koude” benzine koelt het motorblok. Denk maar aan waterinjectie wat vroeger ook in toerwagen raceauto’s werd gebruikt.

          Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North