
Het kan zomaar eens het geval zijn.
2019 is het jaar dat niets meer hetzelfde zal zijn voor Land Rover. Op de aankomende IAA in Frankfurt, die halverwege september van start zal gaan, zal de Britse autofabrikant het doek trekken van de nieuwe Defender. Met de onthulling verliest het merk zijn meest iconische model. Dit wordt eens te meer bevestigd door een foto die deze week is uitgelekt op Instagram.
Op de foto is de voorzijde van de nieuwe Defender, die voor het eerst sinds 1948 ingrijpend verandert, te zien. Het authentieke ontwerp van het origineel is uit het raam gesmeten, voortaan wordt een vriendelijker design gehanteerd – hier komen we later op terug. Op de plaat is te zien hoe de vormen van de prototypes hun weg hebben gevonden naar een mogelijke productieversie. Hoeveel Land Rover ook probeert te beweren dat het een puike off-roader moet zijn, het beeld wekt de indruk dat de auto – net als alle andere huidige modellen van het merk – vooral voor de openbare wegen is bedoeld.
In een poging uit te vinden of deze foto van een ogenschijnlijk nieuwe Defender het echte werk is, nam Road & Track contact op met Land Rover. De autofabrikant reageerde vrij snel op de vraag van het blad, maar zei in feite niets van waarde. Zo wordt erkend dat er een onofficieel plaatje rondgaat, maar zegt het merk niet of de Defender in kwestie een productiemodel betreft. Volgens Land Rover heeft het in de ontwikkelingsfase talloze varianten getest, wat betekent dat dit slechts een van de vele overwogen prototypes kan zijn.
Dat gezegd hebbende, de voorzijde vertoont bijzonder veel overeenkomsten met het gecamoufleerde model waarvan Land Rover enkele maanden terug zelf foto’s naar buiten bracht. Zo is het lage front en ook de zachte vorm daarvan duidelijk te zien, evenals de rechtopstaande neus en grille. Het ontwerp is zo rigoureus aangepast door Land Rover om de auto vandaag de dag weer aantrekkelijk te maken voor de consument. Met name vanwege de veiligheigheid van voetgangers is besloten het design aan te passen. Dit is tevens de reden dat de Defender sinds eind jaren ’90 niet meer in de Verenigde Staten verkocht mag worden en daar straks juist wel weer in de verkoop zal gaan. Hij heeft veel weg van het concept dat in 2011 ten tonele verscheen.
Op de foto is tenslotte te zien dat de krachtbron is afgedekt. Hoewel het waarschijnlijk niet meer dan een conventionele benzine- of dieselmotor zal zijn, is het zeker mogelijk dat het om een set batterijen gaat. Enkele jaren geleden werd gespeculeerd dat Land Rover de Defender ook een emissievrije variant op de markt zou brengen.
Klik HIER om meer over de nieuwe Land Rover Defender te lezen.
Hola zeg, vroeg wakker! Ochtendstond geeft …..
@dwfc: hola supermercado!
@vonklausenburg: Telebancos por aqui…
@posthumus: get Spanish..
Zo had de LaRo Disco 5 moeten zijn. Dan was het een mooie opvolger van de 4 geweest.
Wat is er daar aan de rechter kant aan de hand. Links onder het plastic loopt de constructie door en rechts stopt de carrosserie gewoon in een leeg gat? Of het is een mindfuck foto of dit is nog niet bepaald productie rijp. Lijkt me i.i.g. niet de bedoeling.
@brave: misschien is dit een model dat gebruikt wordt om design-varianten te checken ofzo…
@brave: Duidelijk een prototype, de (voor de kijker) rechterkant ligt half open.
Ook opvallend: één ruitenwisser (?)
@weijs: Ik zie er toch echt 2 hoor, alleen staat de ene plat en ene beetje omhoog. Dat is dan wel opvallend…
@brave: mindfuck. De motorkap sluot dat gat af.
Houd nog even hoop dat de uiteindelijke productieversie er een heel eind onverzettelijker en een stuk minder geciviliseerd uit gaat zien, maar ben bang dat dat valse hoop zal zijn.
Zou erg jammer zijn dat er van dit Britse
icoon niet veel meer overblijft dan de naam. Dat Mercedes met de nieuwe G-Klasse laat zien dat het wel degelijk mogelijk is om een iconisch ontwerp van vele decennia geleden naar het nu te vertalen zonder teveel concessies te doen maakt het alleen maar zuurder.
@moveyourmind: Het verschil tussen Mercedes en Land Rover zit hem in de centen. Mercedes kan de G makkelijk voor 6 cijferige bedragen verkopen. De Defender zat rond de 30-40.000 euro (uitzondering daar gelaten) en ik denk niet dat Land Rover daar met de nieuwe Defender heel veel boven wil gaan zitten.
Soms is het duurder om een oud model te updaten. Land Rover had het erger kunnen doen, ze hadden er een lifestyle SUVtje van kunnen maken, maar het is al lang duidelijk dat dit weer gewoon een terreinwagen wordt.
Altijd pijnlijk aan de ogen om de vervanger van iconische modellen te zijn. In 99,99 % van de gevallen zijn het geen waardige opvolgers.
“Op de foto is de voorzijde van de nieuwe Defender, die voor het eerst sinds 1948 ingrijpend verandert, te zien.”
[Land Rover OCD modus aan]
1954, wielbasis van 80 naar 86 inch, introductie 107 inch model. 1956, wielbasis naar 88 inch en 109 inch. 1958, introductie SII, nieuwe body, nieuwe motoren. 1961, introductie SIIA, verbeteringen vooral in de techniek. 1971, introductie SIII, nieuwe neus, nieuw interieur, nieuw motoren. 1979, dikke V8. 1983/84, wielbasis naar 93 en 110 inch, introductie 127 inch versie, nieuwe body, eindelijk schroefveren. 1990, nieuwe naam, de Land Rover gaat vanaf nu als Defender door het leven. 2007, motoren van Ford, nieuw interieur, buitenkant krijgt een minimale update.
[Land Rover OCD modus uit] Ik dank u voor uw aandacht.
Het ziet er niet verkeerd uit dit hok. Een echte Defender zal het natuurlijk niet worden. Gezien de praktijktesten die Land Rover met de nieuwe Defender doet zit het met de off road capaciteiten wel snor. Het zal uiteindelijk wel een 4Runner en Disco 4 achtige auto worden en hoewel dat natuurlijk vanuit een liefhebbers oogpunt niet perfect is, is het ook niet echt een slechte opvolger.
Maar dankzij Lego weten we toch allang hoe hij eruit komt te zien
Aan het schutbord te zien lijkt het mij een kleimodel oid. Hopelijk ziet het produktiemodel er toch wat ruiger uit. Daar heeft Mercedes het met de G wel perfekt aangepakt.