• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Fiesta ST krijgt smakelijke upgrade

Auteur: willeme, gepost 18 maart 2019 om 13:47 – 31 Reacties

Afbeelding Fiesta ST krijgt smakelijke upgradeAfbeelding Fiesta ST krijgt smakelijke upgradeAfbeelding Fiesta ST krijgt smakelijke upgradeAfbeelding Fiesta ST krijgt smakelijke upgradeAfbeelding Fiesta ST krijgt smakelijke upgradeAfbeelding Fiesta ST krijgt smakelijke upgradeAfbeelding Fiesta ST krijgt smakelijke upgradeAfbeelding Fiesta ST krijgt smakelijke upgrade

Ford Fiesta ST Mountune M225 '19
Nu is ‘ie helemaal af.

Op dit moment is het relatief rustig in de markt van de B-segment Hot Hatchbacks. Veel modellen zoals de Renault Clio en Peugeot 208 zijn net vernieuwd, dus een rappe uitvoering laat nog eventjes op zich wachten. Twee prominenten in deze klasse zijn nu de Ford Fiesta ST en de Volkswagen Polo GTI.

De benadering van het concept is behoorlijk anders. De Ford Fiesta is de serieuze stuurmansauto, de Polo een keurige allrounder. Qua motor en prijsstelling is er wel een duidelijk verschil. De Ford Fiesta ST heeft een 1.5 EcoBoost driecilinder met 200 pk, terwijl de Polo een dikke 2.0 viercilinder biedt. Ondanks dat deze ook 200 pk levert, is de Polo aanzienlijk sneller. Dat niet alleen, de Polo GTI is ook nog eens een flink stuk goedkoper! Dat komt mede doordat alleen de luxe ‘ST3’ in Nederland te verkrijgen is.

Kortom, de Fiesta ST kan wel een impuls gebruiken. Deze komt van de heren van Mountune. De Britse Ford specialist heeft een M225-kit ontwikkeld. De kit behelst een aangepaste ECU in combinatie met een inductiekit, waardoor de motor beter ademt. Je kan het een en ander afstellen via een speciale app. Het resultaat is 225 pk en 340 Nm. De prestaties gaan er op voorruit, uiteraard. Van 0-100 km/u sprinten duurt minder dan 6 seconden, mede dankzij een agressievere Launch Control-functie. In precies 5,95 tellen moet het achter de rug zijn. De standaard ST doet er 6,5 tellen over. De Mountune M225-kit is vooralsnog alleen in het Verenigd Koninkrijk te verkrijgen.

Ook interessant!

  • Prijs opgefriste Fiesta moet je niet omrekenen naar guldens
  • Ford Fiesta facelift
    Ford Fiesta facelift officieel, meer kracht ST
  • Pretpakket maakt de Fiesta en Puma ST nóg leuker
  • Fiesta ST occasion
    Yes! Fiesta ST occasion eindelijk onder 10 mille!

Nieuwste artikelen

  • De stationwagon van Dacia komt eraan: dit weten we tot nu toe
  • Video: Achtervolging politie vs Porsche Macan
  • Laadprijzen in Nederland: dit zijn de duurste en goedkoopste tarieven in jouw gemeente
  • De Bentley van Ali B is verkocht: zoveel leverde hij op!
FacebookTweetPinLinkedIn

fiesta, fiesta-st, Ford, mountune, tuning

Vorig bericht: « Fisker komt met concurrent voor Tesla Model Y
Volgend bericht: Wolff verbood Bottas en Hamilton om snel te zijn »

Lees Interacties

Reacties

  1. Jantje_555 zegt

    18 maart 2019 om 13:55

    geen info voer de app en de OBD2 module etc?

    Login om te reageren
  2. Gulli zegt

    18 maart 2019 om 14:04

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
    • Gulli zegt

      18 maart 2019 om 14:26

      ah, aangepast :)

      Login om te reageren
      • willeme zegt

        18 maart 2019 om 14:28

        @gulli: Klopt ;-)

        Login om te reageren
  3. ericc zegt

    18 maart 2019 om 14:09

    Op de site van automotorundsport is een Polo met 420pk te vinden. Artikel staat er nog niet zolang op. Tuner is Wimmer.

    Login om te reageren
    • willeme zegt

      18 maart 2019 om 14:26

      @ericc: Klopt, die hadden wij 12 dagen geleden ook al op de korrel:

      https://www.autoblog.nl/nieuws/natuurlijk-is-420-pk-op-de-voorwielen-een-goed-idee-121500

      Login om te reageren
  4. ghost zegt

    18 maart 2019 om 14:16

    Leuk maar ben toch wel wat huiverig. Mountune is niet een slechte tuner maar toch, 200pk uit een 3-cilinder en dan nog wat meer rekken..ik denk toch dat ik keer op keer voor de polo gti zou kiezen. Gewoon omdat die minder hoeft te zweten voor m’n gevoel. Al had die ST nu 300pk, dan nog..

    Login om te reageren
    • lekbak zegt

      18 maart 2019 om 14:21

      @ghost: ik heb wel eens gehoord dat er zelfs fabrikanten zijn die een 3 liter V6 hebben met meer dan 400pk!

      Als er ervoor gemaakt is, en dan echt ervoor gemaakt i.p.v. dat er bezuinigd is, is het geen enkel probleem.

      Login om te reageren
    • Onehp zegt

      18 maart 2019 om 14:44

      @ghost: waarom probleem omdat het een 3 cilinder is? Is gewoon 1,5 liter inhoud, een halve zes van 3 liter, en 225pk is duidelijk veel minder specifiek vermogen dan wat bv wij uit onze 2l halen/haalden. En ongeveer hetzelfde wat men standaard uit een turbo zes haalt de dag van vandaag. Nee, zie echt het probleem niet.

      Login om te reageren
      • ghost zegt

        18 maart 2019 om 14:46

        @Onehp: zo werkt het niet..je kan niet zeggen de helft van een V6 dus gaat prima. Maar goed, geen zin om ook hier hele betogen en uiteenzettingen te schrijven. Heb wel iets beter te doen hier.

        Login om te reageren
        • Onehp zegt

          18 maart 2019 om 14:53

          @ghost: hehe. De motor is uiteraard ontworpen als 3 cilinder, en zelfs speciaal voor deze ST, dus geen gevalletje rekken (de gewone 1.5 ecoboost is 4 cilinder). En Ford weet hoe ze een goede 3 cilinder bouwen, de 1.0 was af fabriek er ook als 140pk… Ja ze moeten gebalanceerd worden, maar dat zijn de meeste 4 cilinders ook. En de krukas is erg kort en de lagers moeten maar de helft van de krachten van een V6 opvangen. Prima lijkt me.
          Volgens mij gaat het enkel om psychologie, men is niet gewoon zo’n vermogens te horen van een 3 cilinder en is daarom achterdochtig, zonder feitelijke onderbouwing…

          Login om te reageren
          • Jantje_555 zegt

            18 maart 2019 om 14:58

            @onehp: in de formula ford was dat blokje zelfs 180pk dacht ik.

            Login om te reageren
            • toniominestrone zegt

              18 maart 2019 om 15:09

              @Jantje_555: klopt.

              Login om te reageren
          • ghost zegt

            18 maart 2019 om 15:02

            @Onehp: misschien is het ook mentaal onlogisch. Geen idee. Waarschijnlijk is het ook toekomst allemaal. Meer met minder. Hele idee vind ik ieder geval minder plezant.

            Login om te reageren
            • Onehp zegt

              18 maart 2019 om 15:19

              @ghost: ik vind 3 cilindertjes juist leuk, licht op de neus en leuk geluidje… Na wat natrekken ook geen fan van deze upgrade echter, vermogen piekt erg vroeg en valt weg na 5,5k rpm, dan liever stock en met een goed geweten zo vaak mogelijke alles uit de kast tot het rood, dat is leukst…

              Login om te reageren
          • davelepeef zegt

            18 maart 2019 om 15:50

            @Onehp: juist voor de lagers is het belabberd, je hebt immers vergeleken met een 4 pitter één lager op de krukas minder. Zeker bij auto’s met drukvulling worden ze een stuk zwaarder belast vergeleken met een 4 pitter van met hetzelfde vermogen. Maar je zou zeggen dat als alles deugdelijk ontworpen is, het heus wel werkt. Probleem is alleen dat de marges opgezocht moeten worden om de dingen zo zuinig mogelijk te maken voor zo min mogelijk centen. Vooral daardoor gaan dingen stuk…

            Login om te reageren
            • Onehp zegt

              18 maart 2019 om 16:06

              @davelepeef: correct, zoals je zegt als het maar goed ontworpen is… V6 is qua lagerschalen het slechtste, maar daar hoor je nauwelijks over klagen. 6 in lijn hebben problemen met torsie in de krukas… ergens is een 4 cilinder een ‘ideale’ motor qua sterkte/efficiëntie/kost/balans maar zo courant dat het té saai wordt… Aan de andere kant, als een 4 cilinder straks 425pk af fabriek krijgt, dan is 3 cil met dezelfde cilinderinhoud (0,5l) en 200-225pk niet echt een probleem om goed te ontwerpen. Er is enkel een probleem als er echt problemen zijn (met het ontwerp…)

              Login om te reageren
              • mpgc zegt

                18 maart 2019 om 20:52

                @Onehp: ik denk dat je er van uit mag gaan dat die motor deze upgrade van Mountune aan kan. Mountune heeft nauwe banden met Ford. Voor de Fiesta ST die ik destijds had (die met de 150 pk 2 liter) leverde Mountune op twee upgrade kits in een aantal landen. Die kits werden geleverd via geselecteerde Ford dealers.

          • jpoers zegt

            18 maart 2019 om 17:15

            @Onehp: correctie de gewone 1.5 ecoboost is in de focus een 3 cilinder.

            Login om te reageren
            • Onehp zegt

              18 maart 2019 om 17:29

              @jpoers: true. Punt was dat het geen opgerekt blokje is, maar van het begin ontworpen voor een hoog vermogen (180-200pk).
              Ervaring mee trouwens? En?

              Login om te reageren
    • haaren zegt

      19 maart 2019 om 13:50

      @ghost: als je bang bent dat er iets kapot gaat kan je beter VAG vermijden, hun reputatie qua betrouwbaarheid is de afgelopen jaren niet echt je van het ongeacht 3 of 4 cilinder.

      Login om te reageren
      • ghost zegt

        19 maart 2019 om 14:04

        @haaren: is dat je eigen ervaring? Of praat je gewoon alles na wat iedereen roept? Ik rij al bijna 9 jaar VAG: begonnen met een Scirocco Twincharger, nooit problemen. Een getunede polo WRC: nooit problemen. Nu een Audi S1: wederom geen problemen. Enige wat ik erbij moet zeggen is, ik koop altijd nagenoeg nieuw/demo, dus altijd met minder dan 15000km erop en bij de dealer. Wellicht speelt dat mee.

        Login om te reageren
  5. b2014209 zegt

    18 maart 2019 om 14:37

    Prestaties gaan er op voorruit ja?

    Login om te reageren
  6. thomasthomas zegt

    18 maart 2019 om 15:05

    The Grand Tour had vrijdag een test tussen Polo GTi , Yaris GRMN en Fiesta ST. Polo was het snelst en eigenlijk ook het beste.

    Login om te reageren
  7. toniominestrone zegt

    18 maart 2019 om 15:12

    Gisteren bij Top Gear waren ze lyrisch over de Fiesta, dat gewauwel over 1500cc en 3 cilinders dat het allemaal niet kan en dat zó n blokje een korte levensduur zou hebben is achterhaalde borrelpraat, met de hedendaagse techniek is het totaal geen issue meer.

    Login om te reageren
    • towi1989 zegt

      18 maart 2019 om 16:34

      @toniominestrone: Dat was the grand tour… en dat was alleen dankzij de DSG in de VW, niet echt verrassend. De VW is hier NL ook nog eens een stuk duurder dan de Fiesta.

      Login om te reageren
      • towi1989 zegt

        18 maart 2019 om 16:35

        @towi1989: oops, was bedoeld als reactie op thomas hierboven

        Login om te reageren
      • toniominestrone zegt

        18 maart 2019 om 17:37

        @towi1989: Dat was Top Gear bij de BBC!

        Login om te reageren
  8. gandini zegt

    18 maart 2019 om 15:39

    Ik ben eigenlijk nog meer benieuwd wat Pumaspeed op dit allemaal aan het uitspoken is. De X-47R kit voor het vorige type ST was ook al zo heftig.

    Login om te reageren
  9. Dutchdriftking zegt

    18 maart 2019 om 15:39

    Leuke upgrade, persoonlijk zou ik voor een type ouder gaan en het overige budget tov de huidige gebruiken voor wat fijne upgrades. Een Polo GTI is ook leuk te maken, maar dat kost wel serieus geld.

    Login om te reageren
  10. frank2b zegt

    18 maart 2019 om 19:48

    Ik weet het niet hoor. Dat driecilindertje ligt volgens mij snel in de puinpoeier: https://www.autoblog.nl/nieuws/surprise-downsize-motoren-zijn-onbetrouwbaar-120970

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North