Fiesta ST krijgt smakelijke upgrade

Auteur: , 31 Reacties

Nu is 'ie helemaal af.

Op dit moment is het relatief rustig in de markt van de B-segment Hot Hatchbacks. Veel modellen zoals de Renault Clio en Peugeot 208 zijn net vernieuwd, dus een rappe uitvoering laat nog eventjes op zich wachten. Twee prominenten in deze klasse zijn nu de Ford Fiesta ST en de Volkswagen Polo GTI.

De benadering van het concept is behoorlijk anders. De Ford Fiesta is de serieuze stuurmansauto, de Polo een keurige allrounder. Qua motor en prijsstelling is er wel een duidelijk verschil. De Ford Fiesta ST heeft een 1.5 EcoBoost driecilinder met 200 pk, terwijl de Polo een dikke 2.0 viercilinder biedt. Ondanks dat deze ook 200 pk levert, is de Polo aanzienlijk sneller. Dat niet alleen, de Polo GTI is ook nog eens een flink stuk goedkoper! Dat komt mede doordat alleen de luxe ‘ST3’ in Nederland te verkrijgen is.

Kortom, de Fiesta ST kan wel een impuls gebruiken. Deze komt van de heren van Mountune. De Britse Ford specialist heeft een M225-kit ontwikkeld. De kit behelst een aangepaste ECU in combinatie met een inductiekit, waardoor de motor beter ademt. Je kan het een en ander afstellen via een speciale app. Het resultaat is 225 pk en 340 Nm. De prestaties gaan er op voorruit, uiteraard. Van 0-100 km/u sprinten duurt minder dan 6 seconden, mede dankzij een agressievere Launch Control-functie. In precies 5,95 tellen moet het achter de rug zijn. De standaard ST doet er 6,5 tellen over. De Mountune M225-kit is vooralsnog alleen in het Verenigd Koninkrijk te verkrijgen.



31 reacties

geen info voer de app en de OBD2 module etc?
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
ah, aangepast :)
@gulli: Klopt ;-)
Op de site van automotorundsport is een Polo met 420pk te vinden. Artikel staat er nog niet zolang op. Tuner is Wimmer.
Leuk maar ben toch wel wat huiverig. Mountune is niet een slechte tuner maar toch, 200pk uit een 3-cilinder en dan nog wat meer rekken..ik denk toch dat ik keer op keer voor de polo gti zou kiezen. Gewoon omdat die minder hoeft te zweten voor m’n gevoel. Al had die ST nu 300pk, dan nog..
@ghost: ik heb wel eens gehoord dat er zelfs fabrikanten zijn die een 3 liter V6 hebben met meer dan 400pk!

Als er ervoor gemaakt is, en dan echt ervoor gemaakt i.p.v. dat er bezuinigd is, is het geen enkel probleem.
@ghost: waarom probleem omdat het een 3 cilinder is? Is gewoon 1,5 liter inhoud, een halve zes van 3 liter, en 225pk is duidelijk veel minder specifiek vermogen dan wat bv wij uit onze 2l halen/haalden. En ongeveer hetzelfde wat men standaard uit een turbo zes haalt de dag van vandaag. Nee, zie echt het probleem niet.
@Onehp: zo werkt het niet..je kan niet zeggen de helft van een V6 dus gaat prima. Maar goed, geen zin om ook hier hele betogen en uiteenzettingen te schrijven. Heb wel iets beter te doen hier.
@ghost: hehe. De motor is uiteraard ontworpen als 3 cilinder, en zelfs speciaal voor deze ST, dus geen gevalletje rekken (de gewone 1.5 ecoboost is 4 cilinder). En Ford weet hoe ze een goede 3 cilinder bouwen, de 1.0 was af fabriek er ook als 140pk… Ja ze moeten gebalanceerd worden, maar dat zijn de meeste 4 cilinders ook. En de krukas is erg kort en de lagers moeten maar de helft van de krachten van een V6 opvangen. Prima lijkt me.
Volgens mij gaat het enkel om psychologie, men is niet gewoon zo’n vermogens te horen van een 3 cilinder en is daarom achterdochtig, zonder feitelijke onderbouwing…
@onehp: in de formula ford was dat blokje zelfs 180pk dacht ik.
@Jantje_555: klopt.
@Onehp: misschien is het ook mentaal onlogisch. Geen idee. Waarschijnlijk is het ook toekomst allemaal. Meer met minder. Hele idee vind ik ieder geval minder plezant.
@ghost: ik vind 3 cilindertjes juist leuk, licht op de neus en leuk geluidje… Na wat natrekken ook geen fan van deze upgrade echter, vermogen piekt erg vroeg en valt weg na 5,5k rpm, dan liever stock en met een goed geweten zo vaak mogelijke alles uit de kast tot het rood, dat is leukst…
@Onehp: juist voor de lagers is het belabberd, je hebt immers vergeleken met een 4 pitter één lager op de krukas minder. Zeker bij auto’s met drukvulling worden ze een stuk zwaarder belast vergeleken met een 4 pitter van met hetzelfde vermogen. Maar je zou zeggen dat als alles deugdelijk ontworpen is, het heus wel werkt. Probleem is alleen dat de marges opgezocht moeten worden om de dingen zo zuinig mogelijk te maken voor zo min mogelijk centen. Vooral daardoor gaan dingen stuk…
@davelepeef: correct, zoals je zegt als het maar goed ontworpen is… V6 is qua lagerschalen het slechtste, maar daar hoor je nauwelijks over klagen. 6 in lijn hebben problemen met torsie in de krukas… ergens is een 4 cilinder een ‘ideale’ motor qua sterkte/efficiëntie/kost/balans maar zo courant dat het té saai wordt… Aan de andere kant, als een 4 cilinder straks 425pk af fabriek krijgt, dan is 3 cil met dezelfde cilinderinhoud (0,5l) en 200-225pk niet echt een probleem om goed te ontwerpen. Er is enkel een probleem als er echt problemen zijn (met het ontwerp…)
@Onehp: ik denk dat je er van uit mag gaan dat die motor deze upgrade van Mountune aan kan. Mountune heeft nauwe banden met Ford. Voor de Fiesta ST die ik destijds had (die met de 150 pk 2 liter) leverde Mountune op twee upgrade kits in een aantal landen. Die kits werden geleverd via geselecteerde Ford dealers.
@Onehp: correctie de gewone 1.5 ecoboost is in de focus een 3 cilinder.
@jpoers: true. Punt was dat het geen opgerekt blokje is, maar van het begin ontworpen voor een hoog vermogen (180-200pk).
Ervaring mee trouwens? En?
@ghost: als je bang bent dat er iets kapot gaat kan je beter VAG vermijden, hun reputatie qua betrouwbaarheid is de afgelopen jaren niet echt je van het ongeacht 3 of 4 cilinder.
@haaren: is dat je eigen ervaring? Of praat je gewoon alles na wat iedereen roept? Ik rij al bijna 9 jaar VAG: begonnen met een Scirocco Twincharger, nooit problemen. Een getunede polo WRC: nooit problemen. Nu een Audi S1: wederom geen problemen. Enige wat ik erbij moet zeggen is, ik koop altijd nagenoeg nieuw/demo, dus altijd met minder dan 15000km erop en bij de dealer. Wellicht speelt dat mee.
Prestaties gaan er op voorruit ja?
The Grand Tour had vrijdag een test tussen Polo GTi , Yaris GRMN en Fiesta ST. Polo was het snelst en eigenlijk ook het beste.
Gisteren bij Top Gear waren ze lyrisch over de Fiesta, dat gewauwel over 1500cc en 3 cilinders dat het allemaal niet kan en dat zó n blokje een korte levensduur zou hebben is achterhaalde borrelpraat, met de hedendaagse techniek is het totaal geen issue meer.
@toniominestrone: Dat was the grand tour… en dat was alleen dankzij de DSG in de VW, niet echt verrassend. De VW is hier NL ook nog eens een stuk duurder dan de Fiesta.
@towi1989: oops, was bedoeld als reactie op thomas hierboven
@towi1989: Dat was Top Gear bij de BBC!
Ik ben eigenlijk nog meer benieuwd wat Pumaspeed op dit allemaal aan het uitspoken is. De X-47R kit voor het vorige type ST was ook al zo heftig.
Leuke upgrade, persoonlijk zou ik voor een type ouder gaan en het overige budget tov de huidige gebruiken voor wat fijne upgrades. Een Polo GTI is ook leuk te maken, maar dat kost wel serieus geld.
Ik weet het niet hoor. Dat driecilindertje ligt volgens mij snel in de puinpoeier: https://www.autoblog.nl/nieuws/surprise-downsize-motoren-zijn-onbetrouwbaar-120970

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).