‘Primeur’: prijs Ford Fiesta ST bekend!

Auteur: , 63 Reacties

Is 'ie goedkoper dan de nieuwe Polo GTI?

Het is een auto waar wij reikhalzend naar uitkijken: de nieuwe Ford Fiesta ST. In de basis is het een normale hatchback, dus praktisch genoeg om de boodschappen mee te doen, je oma van het station op te halen en al het woon-werkverkeer af te vinken. Maar met ‘ST’ erachter wordt het zowaar een leuk bommetje. We zijn nu aanbeland bij de derde generatie Fiesta ST. De auto ervaart meteen wat druk op de schouders, want de vorige Fiesta ST was volgens Hot Hatch-kenner @CasperH de leukste in zijn klasse.

Een belangrijk onderdeel van een auto in deze categorie is toch wel de prijs. Zo’n type auto moet natuurlijk niet te duur worden, anders zit je qua prijs al te dicht bij de grotere (en snellere) hatchbacks uit het C-segment. De prijs van de reguliere Fiesta’s waren al bekend, maar nu hebben we de prijs van de nieuwe Fiesta ST. Vaak hebben we een primeur te danken aan een man in lange regenjas. Dat gebeurde ook ditmaal, alleen wees hij ons op het feit dat de prijzen vermeld werden op een PDF-je.

Het bedrag dat erop staat is vrij fors: 31.970 euro is de rijklare prijs (de fiscale prijs bedraagt 31.120 euro). Ter referentie, de nieuwe Volkswagen Polo GTI kost rijklaar 30.090 euro. De Polo is niet alleen goedkoper, maar beschikt ook over een grotere motor: een tweeliter viercilinder TSI. Die is met 200 pk overigens net zo sterk als de 1.5 driecilinder van de Fiesta ST. Daarbij heeft Ford ook ditmaal weer werk gemaakt van het onderstel. Tevens is de Fiesta ST completer uitgerust. Nog een klein minpuntje, vooralsnog is de Fiesta ST alleen als vijfdeurs te bestellen. Er is wel een driedeurs ST, maar die stond (nog) niet vermeld op de prijslijst.

Met dank aan Luc voor de tip!



63 reacties

Ha 30K, geintje natuurlijk?
@atrak: Gedeeltelijk, de overheid wil graag 7 mille aan schadevergoeding zien voor de ravage die uit de uitlaten komt van de Fiesta ST. Geldt ongeveer ook voor de concurrentie. 208 GTI zit ook rond de 30 mille. De Clio RS (niet meer leverbaar in NL) kostte dat ook ongeveer.
@willeme: Klinkt logisch, maar logischerwijs zou deze dan toch goedkoper moeten zijn dan de Polo GTI en 208 GTI ivm de 3 cilinders ten opzichte van de 4 die de concurrentie aanbied? Althans het lijkt me dat deze op papier zuiniger is.
@simonferrari: Mwah, gedeeltelijk. De Polo is een volwassen hatchback met een flinke motor. Bij de Fiesta ST lijkt er meer aandacht gestoken te zijn in de complete rijbeleving. Qua wegligging stond de vorige op eenzame hoogte. Met de nieuwe lijkt Ford vooral een rijdersauto te hebben gemaakt. De motor is inderdaad een driecilinder, maar met evenveel pk’s. Het karakter van het blok zal ook anders zijn. De Polo GTI schijnt vooral een snelle Polo te zijn, that’s it. Zoals altijd eigenlijk het geval is.

Dat is een beetje het probleem met hoe de consument kan denken: 3-cilinder ipv 4-cilinder. Dat is slecht. De dempers, remmen, stabi’s, veren, banden, transmissie, stoelen, besturing en dergelijke kunnen op een VEEL hoger plan staan, wat waarschijnlijk ook het geval is. Daar heeft de consument minder weet van. Daarom zijn rijtesten zo belangrijk, want dan komen die competenties namelijk wel bovendrijven. Ook is de standaarduitrusting beter bij de Fiesta.

Hopelijk kunnen we snel de rijtesten met al deze auto’s doen om te kijken hoe ze het doen op asfalt ;)
@willeme: Leuk dat jullie de tip hebben opgepakt!
Mij viel het op in de prijslijsten dat de Polo 2g co2 minder uitstoot als de ST, wat ik wel verrassend vond. Elders vroeg iemand of de co2 van de Polo gebaseerd was op oude tests, de nieuwe zijn strenger en vallen dus slechter uit. Beetje vervelend dat we daardoor dan weer meer BPM moeten gaan betalen als dat zo is? Maargoed dit lijkt me sowieso weer een geweldige auto! De Polo valt voor mij toch af, geen handbak en te saai vergeleken met de ST. Maar wel een interessante vergelijking, ook omdat de Polo in andere landen dan wel weer duurder is als de ST…
@luckyluke16: de Ford is nieuw en moet dus al via het WLTP principe geprijsd worden… hierdoor is de auto duurder, vanaf volgend jaar zijn alle autos op deze manier geprijsd, en ik kan alvast melden dat een gemiddelde auto(Peugeot 308) ongeveer 3000,- duurder wordt. Een Bmw X5 3.0D wordt 15.000! Euro duurder! De consument wilde een eerlijk verbruik zien en krijgt nu ook eerlijk de CO2 te zien. Dit in combinatie met CO2 x onze BPM toeslag maakt alles volgend jaar veel duurder!
@djohnson: Ah ja, daar was ik al bang voor. Dat we eerlijke cijfers krijgen te zien prima maar moet dat nou weer resulteren in opnieuw een mega prijsverhoging? Ik snap niet dat de overheid niet inziet dat hierdoor veel minder auto’s worden verkocht en we steeds meer in vervuilende tweede handjes gaan rijden. Maarja daar kunnen we wel over blijven zeuren doen ze toch niks aan. Voorlopig stuur ik ook nog even lekker door in mijn ST180.
@luckyluke16: de Polo GTI is al sinds enige jaren weer te krijgen met handbak.
@willeme: als de consument nu nog niet weet dat een ford altijd beter stuurt dan de vw , moeten ze gewoon voor de polo gaan.
@willeme: Prachtig ook hoe je 7-8 jaar geleden nog aan mensen moest uitleggen dat een 1.6 turbomotor prima in bijv. een Peugeot 508 kan, dat dat echt niet te zwak is.

Want ja, het is natuurlijk geen tweeliter, zal wel niks zijn.
-‘Ja maar meneer, de 1.6 heeft meer koppel en vermogen’
-‘Jaa, maar het is geen tweeliter’
– ‘Zucht’
@granlusso: maar het heeft ook zo vaak in de kampeer en caravan kampioen gestaan, om de caravan te trekken heb je een twee liter nodig. Zoiets slijpt er in bij de mensen. En ze zitten ook hier, bij een artikel over een grote Volvo is er altijd wel iemand die niks van techniek begrijpt die jammert over geen 5 of 6 cilinders.
@mashell: Haha herkenbaar.
Overigens kreeg ik het bij m’n moeder er ook niet in dat een recente 4.7 V8 uit de S500 (435pk) in de praktijk evenveel verbruikt dan destijds haar 2.4 vijfcilinder (170pk) van Volvo, maar dat kan ik me nog enigszins voorstellen.
@granlusso: je maakt mij alleen nog steeds niet wijs dat een 3 cylinder met zoveel vermogen en koppel het lang zal uithouden. Maar goed dat zal wel weer aan mij liggen met m’n ingesleten gedachte…..
@schnor: Dat zeg ik ook niet, ik heb het nu vooral over de vermogens- en koppelafgifte :)
@schnor: de focus 3 heeft een recall gehad op de koppakking en kop geloof ik. Mag hopen dat Ford dergelijke fouten niet in de fiësta laat sluipen want dat kost serieus geld.
@willeme: Vergeet niet dat de prijs van de Fiesta incl. WLTP norm is en de concurrent haar nieuwe prijzen nog bekend moet maken. Alhoewel VW een prijsbevriezing o.i.d. gaat hanteren….
Dan ging ik toch echt voor de Polo GTI. Tuurlijk zal die iets duurder zijn met wat opties maar ik heb toch liever een cilinder meer. Daarnaast oogt het interieur van de Polo allemaal net wat volwassener (en wellicht beter afgewerkt)

Wel zie ik een grote vooruitgang tov het vorige model, welke bij mij toch wat fout overkwam. Het design van deze generatie staat ‘m goed, vooral die LED verlichting aan de voorzijde.
@simonferrari: wij hebben een Fiesta Vignale. Dat dash is met leer overtrokken. Heb dat in dit segment nog niet eerder gezien…?
@detroitv8: Daar heb je natuurlijk gelijk in. En uiteraard heeft Ford geen beroerde interieurs, het oogt naar mijn inzien alleen snel verouderd en kwalitatief lijkt het me dat ze net wat achterblijven tov de Polo.
Ik vind dit model Fiesta in standaard trim helemaal niet geslaagd, maar die ST trim doet heel veel goeds met ’t ontwerp, lekker zo hoor! Alleen wel aan de prijs zeg..
Zie vijfdeurs eigenlijk meer als voordeel, maakt je auto alledaags een stuk bruikbaarder.

Ben benieuwd hoe het rijdt tegenover het vorige model.
@foramen: het oog wil ook wat en een driedeurs ziet er gewoon beter uit. Ik had met mijn driedeurs geen problemen bij het dagelijks gebruik.

En deze zal hoogstwaarschijnlijk beter rijden tov het vorige model. Dat komt wel goed
@ikleesookoverautos: ik vind dus juist de 5 deurs mooier.

Had bij mijn mk7 ST ook geen last dat het maar drie deuren waren, had er gewoon graag twee extra gehad.
De best rijdende tegen een matig rijdende, da’s wel 880 eurootjes waard.
@monsieurleloure: ben ik helemaal met je eens. Zoals hierboven ook al wordt gezegd. Zal de wegligging op een veel hoger plan liggen dan bij de polo. Alleen dat al is mij wel een kleine rug waard.

Plus ik ben gwn een ‘blue oval’ man en geen volkswagentokkie met een petje achterstevoren
@petrolhead4life: “volkswagentokkie met petje achterstevoren”? Het lijkt me nou niet dat deze types een gloednieuwe Polo GTI van rond de 30k kunnen rijden..
@simonferrari: je zult verbaasd staan. In de grote steden rijden er ook genoeg, net zoals Golf GTI’s.
Ik zie elke dag een Fiesta ST-line staan. Erg leuk ding om te zien, net als deze. Alleen de achterkant is wel erg saai geworden tov de vorige.
@stfu: ik verwar de achterkant nog erg vaak met een B-Max moet ik toegeven
Ik ben al voor de Yaris GRMN gegaan. Ik wil écht niet meer terug naar een turbomotor in een hothatch.
@tge1: je hebt een steekje los, die Yaris kostte meer dan 40 rooie toch?
@sleepyj: iets van 46 mille ofzo?
@sleepyj: Zeker, iedere cent meer dan waard. Om je gerust te stellen, ik hoef er geen boterham minder om te eten. ;-)
@tge1: Leuk, het is je gegund! Gefeliciteerd.
@viezefreddyw: Dank je! Jij, als bezitter van een mooie Ferrari (die heb je toch nog), kan gelukkig de charme van speciale scheurijzer(tje)s begrijpen. :-)
@tge1: Ja, hem hem nog steeds gelukkig.

Kleine scheurijzertjes kan ik zeker waarderen. Maar wat ik nog meer kan waarderen is dat mensen zelf hun keuzes nemen zonder beïnvloed worden door anderen. Of beter gezegd; ik kan het waarderen als mensen schijt hebben aan meningen van een ander.
@tge1: Zeer bewonderenswaardige keuze. Had niet verwacht dat ik 1 iemand zou “tegenkomen” die zo’n ding in NL nieuw zou kopen. Wel leuk! Ookal zou ik het zelf nooit hebben gedaan.
Vind het een mooie auto, maar ik zou toch moeilijk vinden om te kiezen. 4 cylinder 2 liter lijkt me toch beter dan een 1.5 3 cylinder. Rijd nu ook al twee jaar 6 cylinders en zou als het zou kunnen niet terug willen naar 4. Ook al zou een 4 net zo veel pk’s hebben.
@memyselfandi: Het verschil tussen een 4- en een 6-cilinder is ook wel groter. Ik denk dat je het verschil echter niet eens merkt tussen een 3- of 4-cilinder.
Ohhh ik hoop zo dat die 1.5 driecilinder iedereen gaat verrassen. De 1.0 driecilinder van Ford is al top
Ik vind het nog steeds een beetje een lullig idee dat die fiesta ST maar een 3 cilinder heeft…
Haha wauw, hier 24k chf. Latâh!
Maakt niet uit hoe goed dit ook rijdt… Met een 3 cilinder zal ik dit nooit overwegen. Alleen al voor het verschrikkelijke geluid dat een 3 cilinder maakt.
@pordon: Oké. Anderen, waaronder ik, vinden een driecilinder dan weer best lekker klinken..
@pordon: Deze klinkt anders heel lekker, veel beter als het vorige model ST. Check maar eens op YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=FatUOhzPEug
Ford NL lekker bezig weer….NOT! Voor dat geld echt niet! Blijf lekker mn ST180 rijden! Niks mis mee! En 1 cil extra! Of de nieuwe ST moet me echt kunnen overtuigen dat het een nog betere Hot Hatch is! Maar ik heb mn twijfels….
@bonzoo: kan Ford NL weinig aan doen. Moet je bij overheid NL zijn
Leuk ding om te zien!
@Willeme: als er een 1.5 drie cilinder in ligt dan verwacht je toch dat het wat schoner is dan een 2.0 vier cilinder?
Want prijstechnisch word je er niet beter van, dus wat is hier dan het voordeel van?
Of heeft Ford geen 1.6/2.0 vier cilinder op de plank liggen die aan de huidige milieu eisen voldoet?
Let wel: ze brengen hem alleen als ST3 (meest luxe) als st1 of 2 had ie wss wel onder de polo gezeten. Vind zelf bij de fiesta de 5 deur iets beter in balans qua design. Dus ik zou hem zo voor de deur zetten. (als dat kon :-( )
Hopelijk komt er nu een keer een eind aan dat belachelijke gedoe dat hothatches alleen als driedeurs te krijgen zijn. Als driedeurs schieten ze hun doel helemaal voorbij want dan zijn ze net zo praktisch als een coupé.
Ben alleen nog geen fan van de velgen
Heb zelf de vorige 2 ST’s gereden maar deze zou ik toch overslaan vind de achterkant spuuglelijk en die tablet op het dashboard ziet er ook niet uit.
@focusrs1: Gelukkig waren de vorige interieurs van de Fiesta wel mooi en goed, NOT! En ik rij zelf een Fiesta ST uit 2013.
De Polo GTI lift als het goed is nog mee op de oude CO2 regels. Alle auto’s gaan eind dit jaar over naar de nieuwe regels. Veel realistischer maar dus ook een veel hogere co2 uitstoot dus nog meer BPM! :(
€31.000 voor een Fiësta, zijn ze helemaal gek geworden?
@rike: Nog geen €20.000 exclusief btw en bpm. Kun je Ford dus moeilijk kwalijk nemen. :(
@luckyluke16: ik neem het Ford ook niet kwalijk, maar die boeven in Den Haag. Die snappen nog steeds niet dat een economie veel beter draait als je dingen daadwerkelijk betaalbaar maakt. Zo verkoop je nog eens wat
Hoe verhoudt deze prijs zich eigenlijk tov de ST180?
Ikzelf heb destijds maar iets rond de €20.000 betaald (in België) voor mijn ST180 (nieuw, quasi full option). Dus dan lijkt net geen €32.000 wel erg veel. Maar goed, in Nederland zijn wagens sowieso duurder.
Dus kan iemand mij zeggen hoeveel de ST180 nieuw koste? :)
@scapabartjuh: Jaloers! Voor die prijs had ik hem ook nieuw gekocht. Volgens mijn kenteken was ie in 2013 net geen €28.000. Maar weet niet of dat met of zonder opties was. Sowieso is de nieuwprijs ST180 afgelopen jaren in prijs gestegen, geloof dat ie vorig jaar nieuw op de Ford website ook boven de 30K uitkwam. Met dank aan onze fijne belastingregels. Had ook gedacht dat deze goedkoper zou zijn ivm de 3cil 1.5, maar door de nieuwe test methodes voor co2 valt dat weer vies tegen…
@luckyluke16: dat is ook best fors. Maar goed, met wat kortingen enzo zal het prijsverschil toch nog zo’n €2000 in plus zijn vrees ik.
Ik ga mijn huidige ST gewoon mooi houden. Ik vind hem uiterlijk mooier (behalve de lichten zijn wel sjiek). Van binnen is de nieuwe wel wat frisser, maar daar staat tegenover dat de Recaro’s een stuk minder mooi geworden zijn. En dan die originele velgen, tjonge die zou ik meteen vervangen.
Ik vind het een erg lekker karretje geworden. Maar duurder dan een polo met de 2.0 tsi? Daar zit zoveel meer potentie in lijkt mij dan in de 3 cil van ford dat het voor de mensen die denken aan meer vermogen deze ford links laten liggen.
Overigens klinkt een 3 cil best wel weer lekker
30k voor een 3 cilinder grasmaaier notor
Ben benieuwd wat ie in de US gaat kosten, de oude met 1.6T 200pk kost momenteel net iets over de 20k.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).