“Gebruik navigatie tijdens rijexamen wordt verplicht”

Auteur: , 37 Reacties

Alle zelfstandigheid uit het raam.

Rijexamen navigatie

Laatst kwam al naar buiten dat het rijexamen volgend jaar duurder zal worden, vandaag horen we dat er nog meer veranderingen aan zitten te komen. Vanaf maart volgend jaar moeten kandidaten namelijk aan gaan tonen dat ze kunnen rijden met een navigatiesysteem.

Dit schrijft de Telegraaf vanochtend na een gesprek met het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR). Uit het gesprek blijkt dat toekomstige automobilisten vanaf maar 2019 niet meer zullen hoeven te luisteren naar de aanwijzingen van de rij-instructeur, maar dat in plaats daarvan de route van de navigatie gevolgd zal moeten worden. Nathalie Dingeldein van het CBR zegt hierover het volgende:

“We sluiten hierbij aan op de dagelijkse praktijk. De meeste Nederlanders hebben tenslotte navigatieapparatuur in hun auto en dan is het ook belangrijk te weten hoe je ermee om moet gaan als je op weg gaat in je voertuig.”

Hoewel iedere examenauto al vanaf 2011 een navigatiesysteem moest hebben, was het niet noodzakelijk deze ook daadwerkelijk te gebruiken tijdens het examen.

Overigens verandert er meer dan alleen het navigeren. Ook de bijzonder verrichtingen moeten eraan geloven. De stopopdracht maakt bijvoorbeeld plaats voor rechtdoor achteruitrijden. De opdrachtgeving zelf wordt ook preciezier. In plaats van een vrije keuze zal de kandidaat straks exacte aanwijzingen krijgen. Dit heeft bijvoorbeeld betrekking tot het parkeren. Wanneer een kandidaat nu moet inparkeren tijdens zijn examen, mag hij zelf kiezen hoe en waar hij dat doet. Straks bepaalt de examinator de details.

Meer lezen? Klik HIER om te bekijken in welke auto’s je allemaal mag afrijden.
Beeld: Dodge RAM lesauto, via @estefanosangoerphotography



37 reacties

inmiddels bijna 9 jaar mijn rijbewijs, en ook toen moest tijdens het examen de navigatie al aan. Alle rijinstructeurs hadden een Tomtom, dus alle leswagens reden in een treintje achter elkaar aan de zelfde route….
Mwoah, hoefde niet perse. Toen ik mijn rijbewijs haalde, zei de instructeur een plek die ik vervolgens moest bereiken. Of ik dat nou doe door een end raak te rijden, met navigatie of uit hoofd moest ik zelf weten, zolang ik maar geen eenden aanreed terwijl ik het aan het doen was.

Was zeker niet verplicht om het op navigatie te doen. Maar het mocht zeker wel. Mits je hem zelf instelt, maar mijn rij-instructeur heeft mij van te voren nog een spoedcursus MMI gegeven ;)

Overigens vind ik dat statement ‘je moet hier mee leren omgaan’ wederom grappig. Dat iemand met geboortejaar 1970-1980 moet gaan uitleggen aan 20-jarigen hoe touchscreenapparatuur werkt. Ze moeten hun Snapchat er nog bijna voor aan de kant leggen ook.
@720s: ik vond het wel grappig dat ze zeggen “De meeste Nederlanders hebben tenslotte navigatieapparatuur in hun auto “. Is dat wel zo? Als ik echt niet weet hoe ik op de plek moet komen ram ik google maps wel aan, maar ik heb verder geen navi bv, met rijles ook nooit mee gereden, altijd naar aanwijzingen vd instructeur. Wat ik denk ik wel prettig vindt, want navigatie heeft het niet altijd bij ’t rechte eind. Leuk als we dadelijk allemaal als blinde kippen op de navi vertrouwen.
@thijsj: lesauto’s sowieso wel, die worden om de paar jaar vernieuwd. Meeste wat er aan lesauto’s rondrijdt zal navigatie hebben. Maar de meeste startersauto’s sowieso niet.
@720s: ja dat wel, maar als de meesten zelf in hun eerste auto geen navi hebben, waarom zou je dan verplicht daarmee moeten leren rijden? Leer ze iig een beetje het NL snelwegnetwerk.
@thijsj:
elke jongere heeft een smartphone, Waze of Here downloaden is niet bepaald moeilijk. Zelfs in mijn oldies rij ik altijd met waze op om mij te waarschuwen voor alchol en snelheidscontroles.
@720s:
Het leren intikken van een bestemming zal weinig geheimen hebben voor de jeugd. Maar op de aanwijzingen van zo’n ding rijden is toch anders als met een instructeur.
@720s: kuis je worden ik als 23er kan je melden dat het vooral het spul rond de 18 en lager is die helemaal verziekt is aan de sociale media.
Het CBR is duidelijk de weg kwijt.
Is dat nu juist niet wadejeugvanteugenwoordig juist helemaal onder de knie heeft? Nu ja, alles behalve luisteren naar goede adviezen natuurlijk…
Hoofdrekenen schijnt ook passé te zijn, dit kan er ook nog wel bij.
@karaya:
terecht, toen ik klein was was het argument hoofdrekenen is belangrijk want je hebt niet alijd een rekenmachine bij. Anno 2018 dus wel.
@karaya: hohohohooo, ik kan prima hoofd rekenen hoor…
Ja, hallo! Ik had destijds les in een Citroën. Om de les stonden we bij de dealer. Niet zozeer voor de koffie, maar omdat de splinternieuwe auto weer eens kuren had. Met name de elektronica begaf het telkens. En nu worden ze nog afhankelijker van elektronica. Lekker bezig, jongens.
@willeme: Je had ook moeten lessen in een Toyota. Deed ik ook. In een ouwe Avensis. Ding deed het altijd perfect, totdat het zusje van een vriend van me de auto in de prak heeft gereden tijdens haar examen.
Toen ik in 2009 mijn rijbewijs haalde was het gewoon ik wil baar Hilversum en we zijn nu in Utrecht, neem de kortste route… zoals ik het nog dagelijks toepas; topografie en kennis van de autosnelwegeb cq knoop punten in EU en je komt er wel. Gebruik mijn navi enkel als ik een specifiek adres nodig heb maar dan enkel als ik er al bijna ben.. niet zo moeilijk!
@aalt: naar / snelwegen …. waar is de edit button :(
@aalt:

Edit: knoop punten = knooppunten :-).
@erik2907: thanks Erik… zo zie je maar weer… bijna 8 jaar vrijwel geen NL meer spreken en voila, foutjes sluipen er in.
Een navi zit niet noodzakelijkerwijs in een auto, is ook niet nodig met het oog op verkeersveiligheid. Dan vraag je je af waarom zo’n ding zo’n prominente plaats in een rijexamen moet krijgen, mij ontgaat de logica ervan.
@amghans: Zodat er tenminste nog iéts bij wordt gebracht anders dan brandstof sparen.
Toen ik in 1978 mijn rijbewijs haalde:

– geen ABS
– geen ASR
– geen airconditioning
– geen navigatie
– geen elektrische ramen
– geen autoradio
– geen, ach laat maar….
@erik2907: allemachtig, ben jij zó oud ? 😂
@amghans: in de bloei van mijn leven en de helft ervan pas achter de rug, hoop ik :-)
@erik2907: Wel:
Haverzak;
Stijgbeugels;
Vol leder zadel;
Nokia 3310 geklemd tussen het rechteroor en schouder.
@pomoek: Motortje aanslingeren aan voorzijde voertuig …
@erik2907: Zelfde jaar het mijne gehaald.
Gewoon gaan afrijden op Saba, en hier omwisselen.
Ik stel voor dat examenkandidaten zelf hun telefoon met navigatie in de auto moeten gebruiken en ze direct zakken als ze die dingen midden in het gezichtsveld op hun voorruit plakken.
@dizono: volledig eensch ! Het aantal halve zolen, dat hun navi-schermpje belangrijker vindt dan het zicht op de medeweggebruikers is ronduit stuitend !
@amghans: en dat zijn over het algemeen de 50+ers die dat dus doen. Te bang om het hoofd ook maar enigszins te draaien om te kijken waar men heen moet.
Ze kunnen beter gaan invoeren dat er camera’s in de lesauto worden geplaatst zodat je het gemiddelde van een aantal lessen kunt zien en beoordelen. Hierdoor kan het niet (gedeeltelijk) van geluk afhangen want iedereen heeft wel een keer een slechte dag waarop je minder goed rijd.
Naar ’t schijnt moet je vanaf 2020 ook kunnen appen terwijl je je examen doet.
@cossiekiller: hahahah 😂🤣😅
@cossiekiller: je was me voor
Toen ik in 1980 mijn rijbewijs haalde was het motto; “let op de weg”. De laatste jaren was het motto; “let op je teller”. Vanaf nu dus; “let op je navigatie”. Het moet niet gekker worden, nog even en je wordt op school verplicht te leren omgaan met een mobiele telefoon. Een grote overwinning voor zij die de rest dom willen maken.
Sinds maar 2019? Moet daar niet nog een T bij om maart te bekomen😉

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).