• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Geneve: belangrijke primeurs uit het verleden (deel 3)

Auteur: nicolasr, gepost 29 februari 2016 om 11:55 – 54 Reacties

Alfa-4C


We zijn er natuurlijk allemaal druk mee, de autosalon van Genève. Een hoop belangrijke modellen hebben daar hun vuurdoop gekregen. In navolging van deel 1 en deel 2, maken we het lijstje nu af met een aantal belangrijke primeurs van 2006 tot 2015.

Z4-coupe
2006: BMW Z4 Coupé
Voor de liefhebbers van dichtgemaakte roadsters uit München was dit een goed jaar. De Z4 Coupé zag het levenslicht. Als opvolger van de Z3 Coupé moest er wel het een en ander aan verwachtingen worden ingelost. Dat was namelijk een heerlijk strak sturend autootje die behoorlijke vermogens, tot 321 pk, probleemloos aankon. Maar er was ook kritiek op de Z3. Vooral op zijn uiterlijk. Daarom kreeg de nieuwe rakker iets conventionelere looks mee. En die staan hem goed, tot de dag van vandaag rij je niet in een ‘ouwe bak’ rond als je de mazzel hebt hebt hem te mogen besturen. Zeker als Z4M Coupé met zijn 343 pk een bijzonder snelle en begeerlijke auto.

Alfa-8C-Spider
2008: Alfa Romeo 8C Spider
In 2003 kwam Alfa met een van de allermooiste modellen die ze ooit hadden gemaakt, de 8C Competizione. Een dikke V8, een geluid om van te watertanden en een uiterlijk dat maar door weinigen níet mooi werd gevonden. In 2008 vonden de helden bij Alfa Romeo het tijd voor een open versie, in goed Italiaans gebruik de Spider geheten. Zodat je nog beter van het magistrale geluid uit de 4 uitlaten kon genieten.

Aston-Martin-One-77
2009: Aston-Martin One-77
Dit jaar gaat het bij de edele Britten vooral over de DB11, in 2009 kwamen ze met de duurste auto die ze ooit hebben gemaakt, de One-77. Niet bepaald de minste auto op de beurs. 7.0 V12, 760 PK, rond de 3,5 seconden naar de 100 en een top van rond de 355 kilometer per uur. Met een prijskaartje van zo’n 1,4 miljoen euro destijds. Toch waren alle 77 exemplaren in no-time uitverkocht.

Ferrari-FF
2011: Ferrari FF
In 2011 zorgde Ferrari met zijn FF voor een flinke schok in supercarland. Vanwege de vier zitplaatsen en vierwielaandrijving werd het model FF genoemd, wat staat voor Ferrari Four. De aandrijflijn was nodeloos gecompliceerd, maar dat maakt Ferrari niets uit. Die verkochten de V12-topper toch wel.

Dacia-Logan-MCV
2013: Dacia Logan MCV
Omdat we Alfa al hebben gehad, zal ik niet zeggen dat in dit jaar de 4C werd voorgesteld. hetzelfde geldt voor Ferrari, dus blijft het aan mijn kant stil over de introductie van de LaFerrari. Maar er is nog niets gezegd over de Dacia Logan MCV. Een Frans/Roemeens ruimtewonder voor bijna geen geld. Ze zijn zels zo incourant, dat dieven ze ook overslaan. In heel 2015 zijn er namelijk maar 7 gejat in ons land. Ook een usp, toch?

Audi-R8-2015
2015: Audi R8
Een grote fabrikant als Audi neemt altijd wel mooi spul mee naar de Zwitserse stad. RS-en, TT’s en vorig jaar de wereldprimeur van de nieuwe R8. Zoals collega @mauritsh destijds schreef: Het topmodel van Audi’s range is te bestellen met de V10 uit de Lamborghini Huracan, die 540 pk bij 540 Nm of 610 pk bij 560 Nm (V10 plus) levert. De laatste zoeft van 0-100 km/u in een rappe 3,2 tellen en houdt pas op met accelereren bij 330 km/u. De basisversie doet de standaardsprint in 3,5 s en heeft een topsnelheid van 323 km/u. Daarnaast komt er een elektrische e-tron versie met ruim 460 pk en 920 Nm. Wouter heeft hem inmiddels aan de tand gevoeld. Met veel genoegen, zo heb ik me laten vertellen.

En dit jaar zal er ongetwijfeld weer een hoop nieuws te zien zijn. Er is natuurlijk al het een en ander gelekt, maar een van de verrassingen zal het officiële uiterlijk worden van de Bugatti Chiron. Hou deze site in de gaten voor het allerlaatste nieuws vanaf de beurs!!

Ook interessant!

  • De Autoshow van Genève keert nu écht terug!
  • Meer puristisch vermogen voor de R8 RWD
  • Verduisterde Audi R8 opgespoord in Nederland
  • geneve
    Salon van Genève voortaan in, eh, Qatar?

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

4C, 8c, Dacia, ff, geneve, lijstjes, R8, z4

Vorig bericht: « Gelekt: eerste foto’s van de Porsche 911R
Volgend bericht: Omdat het kan, de BRABUS ROCKET 900 Coupe »

Lees Interacties

Reacties

  1. james82 zegt

    29 februari 2016 om 11:58

    De Alfa 8C…
    Wat een lekker snoepje is dat zeg!

    Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      29 februari 2016 om 13:08

      @james82: En dan te bedenken dat hij uit 2003 stamt, hoe tijdloos kan een model zijn….

      Login om te reageren
      • driftkicker zegt

        29 februari 2016 om 14:00

        @dutchdriftking: geldt ook voor de 159 vind ik.

        Login om te reageren
        • james82 zegt

          29 februari 2016 om 14:21

          @driftkicker: mee eens!

          Login om te reageren
      • Edge zegt

        29 februari 2016 om 14:47

        @dutchdriftking: Kleine kanttekening, hij werd in 2003 als concept voorgesteld en in 2007 pas echt uitgeleverd. Los daarvan is het natuurlijk gewoon een ontzettend mooie en tijdloze auto. Sommige auto’s hebben dat gewoon. De DB9 is ook uit 2003, en oogt wat mij betreft ook niet oud.

        Login om te reageren
        • Dutchdriftking zegt

          29 februari 2016 om 15:22

          @Edge: Klopt inderdaad, scheelt toch weer 4 jaar.

          Login om te reageren
  2. viezefreddyw zegt

    29 februari 2016 om 11:58

    Echt bizar als ik me bedenk dat de One-77 al 7 jaar geleden werd gepresenteerd en de FF 5 jaar. Tijdloze designs. De Z4 Coupe ook, alweer 10 jaar oud maar nog steeds een erg mooie verschijning.

    Login om te reageren
    • e1000bmw zegt

      29 februari 2016 om 12:01

      @viezefreddyw: En toch heb ik liever de “sportschoen” qua looks…

      Login om te reageren
      • thomcarspotter zegt

        29 februari 2016 om 12:46

        @e1000bmw523i: clownsschoen toch?

        Login om te reageren
        • e1000bmw zegt

          29 februari 2016 om 13:06

          @thomcarspotter: die bedoel ik. Geen idee hoe ik op sportschoen kom…
          http://petrolicious.com/if-the-shoe-fits-it-must-be-a-bmw-m-coupe

          Login om te reageren
  3. e1000bmw zegt

    29 februari 2016 om 11:59

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  4. lambo4all zegt

    29 februari 2016 om 12:01

    De 8c kwam niet uit 2003 lijkt mij, eerder 2007-ish. Zit ook de v8 van de granturismo in, die kwam ook rond die tijd op de markt.

    Login om te reageren
    • nicolasr zegt

      29 februari 2016 om 12:05

      @lambo4all: Je hebt een beetje gelijk. De concept werd in 2003 voorgesteld, de productieversie inderdaad in 2006. Dank voor het meedenken

      Login om te reageren
    • jeroen797 zegt

      29 februari 2016 om 12:06

      @lambo4all: Klopt bijna. De concept van de 8C stamt uit 2003, maar het productiemodel is in 2006 getoond op de beurs in Parijs volgens mij. 10 jaar oud, maar nog steeds een van de mooiste (productie)wagens van de afgelopen 20 jaar vind ik.

      Login om te reageren
  5. f40racer zegt

    29 februari 2016 om 12:08

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
    • dirkiii zegt

      29 februari 2016 om 12:12

      @f40racer: zwitserland heeft geen hoofdstad

      Login om te reageren
      • berlinetta zegt

        29 februari 2016 om 12:24

        @dirkiii: Klopt. Bern wordt als officieuze hoofdstad gezien.

        Login om te reageren
      • f40racer zegt

        29 februari 2016 om 14:03

        @dirkiii: Bedankt, maar dat is algemeen bekend.

        Login om te reageren
    • gtwillem zegt

      29 februari 2016 om 12:14

      @f40racer: Nee. Dat is Bern volgens mijn aardrijkskundeleraar.

      Login om te reageren
      • dirkiii zegt

        29 februari 2016 om 12:25

        @gtwillem: over auto’s weet je meer

        Login om te reageren
        • gtwillem zegt

          29 februari 2016 om 12:42

          @dirkiii: Aardrijkskunde is voor mij al een hele lange tijd geleden… Pluto was toen nog gewoon een planeet ;-).

          Login om te reageren
          • Dutchdriftking zegt

            29 februari 2016 om 13:09

            @gtwillem: En wat is Pluto nu naast een planeet nog meer dan? De hond van Mickey? :P

            Login om te reageren
            • driftkicker zegt

              29 februari 2016 om 13:59

              @dutchdriftking: geen planeet meer in ieder geval. Maar ingedeeld in een nieuwe klasse dwergplaneten.

              Login om te reageren
              • Dutchdriftking zegt

                29 februari 2016 om 14:28

                @driftkicker: aha, mijn astrologie is niet heel best.

              • Esprit_de_Flandre zegt

                29 februari 2016 om 16:49

                @dutchdriftking: Pluto is tegelijkertijd een Plutino, een Transneptuniaans object en een Kuipergordel object…

                Nog mee?

  6. berlinetta zegt

    29 februari 2016 om 12:11

    Z4, 8C, FF en One-77. Wat een prachtbakken zijn dat. Wat mij betreft allemaal klassiekers die nog niet geëvenaard zijn, op de FF na. De FF was ik altijd al van gecharmeerd, maar de GTC overtreft hem toch. Wat een klassebak.

    Login om te reageren
  7. e36thuglife zegt

    29 februari 2016 om 12:11

    hallo voor mij die aston aub en doe er ook maar een fernandes groen bij

    Login om te reageren
    • thomcarspotter zegt

      29 februari 2016 om 12:46

      @e36thuglife: haha nee

      Login om te reageren
  8. DutchCars1999 zegt

    29 februari 2016 om 12:14

    Lamborghini Aventador toch ook, in 2011?

    Login om te reageren
  9. nidlaobud zegt

    29 februari 2016 om 12:15

    De Z4 Coupé is nog steeds een hele gave auto om te zien.Ze zijn wel belachelijk duur! Onder €20K vind je geen kleine, laat staan een grote, motor met weinig kilometers. Helaas moest ik hem van mijn lijst schrappen.

    Login om te reageren
  10. BmwMPower zegt

    29 februari 2016 om 12:18

    In 2007, 2010, 2012 en 2014 niets nieuws gelanceerd?
    Dit kan echt beter, AB!

    Login om te reageren
    • nicolasr zegt

      29 februari 2016 om 12:28

      @BmwMPower: Sterker, in alle andere jaren is ook veel meer gelanceerd dan alleen maar de hierboven genoemde auto’s. Op een gegeven moment moet je keuzes maken, anders wordt het een artikel van 90 pagina’s! Weet niet of we dat wel moeten willen! Er is dus over nagedacht!! ;-)

      Login om te reageren
      • BmwMPower zegt

        29 februari 2016 om 12:33

        @nicolasr: Mwuah, de titel is dan misleidend / half werk. Je kunt gerust een aantal extra foto’s van de ontbrekende jaren er bij zetten zodat je een compleet overzicht hebt van 2006 tot 2015.
        Er zijn wel eens langere artikelen geweest. Jullie hebben de archieven vol staan wat dat betreft. En bovendien zijn er genoeg reaguurders die dit interesante info vinden, wees dan volledig.

        Login om te reageren
        • postzegel zegt

          29 februari 2016 om 12:42

          @BmwMPower: drink jij je azijn pislauw? ;-) d’r staat ” Belangrijke Primeurs”,. Moet er voor de volledigheid dan staan ” Een greep uit de belangrijkste primeurs? ”

          Login om te reageren
          • BmwMPower zegt

            29 februari 2016 om 12:45

            @postzegel: Ben ik niet met je eens. De beurs van Genevé is voor de meeste fabrikanten wel dé beurs om nieuwe technologieën te tonen. Elk jaar opnieuw worden grenzen verlegd in de automotive branche.
            Ook in de ontbrekende jaren is genoeg gebeurd, en juist de hoogtepunten zou AB moeten laten zien.

            Als dit een artikel over de Auto Rai was, had ik niet eens de moeite genomen om een reactie te plaatsen.

            Login om te reageren
            • BmwMPower zegt

              29 februari 2016 om 12:46

              @BmwMPower: Hoogtepunt per jaar*

              Login om te reageren
        • nicolasr zegt

          29 februari 2016 om 12:47

          @BmwMPower: Er is niks misleidend aan de titel. Als die “De belangrijkste primeurs uit het verleden”, of “Alle primeurs uit het verleden” was geweest, dan had je een punt gehad. Nu niet!

          Maar voel je vrij om de ontbrekende automobielen plus foto’s in de comments te gooien hoor. Ik lees het graag!

          Login om te reageren
  11. vanquishs zegt

    29 februari 2016 om 12:39

    Alleen zou ik wel even kijken naar de juiste spelling en woordkeuze. Staan regelmatig foutjes in.

    Login om te reageren
    • nicolasr zegt

      29 februari 2016 om 12:45

      @vanquishs: Ik doe mijn best! Heb je een voorbeeld, dan pas ik dat natuurlijk direct aan!!

      Login om te reageren
  12. nidlaobud zegt

    29 februari 2016 om 12:46

    Die nieuwe schrijvers maken inderdaad nogal veel schrijffouten.

    Login om te reageren
    • nicolasr zegt

      29 februari 2016 om 12:48

      @nidlaobud: We moeten het noch leren natuurlijk! ;-)

      Login om te reageren
      • martive zegt

        29 februari 2016 om 14:48

        @nicolasr: nog ;)

        Login om te reageren
        • nicolasr zegt

          29 februari 2016 om 14:50

          @martive: Dat was een cheintje natuurlijk he, dat bechreep je zelf tog ook wel? ;-)

          Login om te reageren
          • martive zegt

            28 december 2016 om 13:48

            @nicolasr: Bij nader inzien.. sorry!

            Login om te reageren
        • 2wheeler zegt

          29 februari 2016 om 14:52

          @martive: he knew that son…

          Login om te reageren
  13. vanquishs zegt

    29 februari 2016 om 12:55

    @nicolasr (Ferrari FF) schok “ik” in supercarland. “wat” dat staat voor Ferrari Four (BMW Z4) Maar er was ook kritiek op de “Z3” Z4.

    Login om te reageren
    • nicolasr zegt

      29 februari 2016 om 13:02

      @vanquishs: Het woordje IK heb ik inderdaad snel aangepast! Dank je wel! “Wat” is volgens mij correct en als laatste, er was kritiek op de Z3. Zijn uiterlijk. Daarom is dat bij de Z4 wat conventioneler geworden!

      Maar lang verhaal kort, ik zal de berichtjes nog eens een keer extra doorlezen voor het plaatsen!

      Login om te reageren
      • berlinetta zegt

        29 februari 2016 om 13:08

        @nicolasr: Schrijffoutjes maken kan gebeuren. Ik ben erg blij met de nieuwe schrijvers, waaronder jou. Jullie hebben een leuke schrijfstijl en de kwaliteit van de artikelen is er mijns inziens erg op vooruit gegaan! Keep up the good work.

        Login om te reageren
  14. Dutchdriftking zegt

    29 februari 2016 om 13:09

    Wat een fijne wagens. 8c, Z4 coupe, heerlijk!

    Login om te reageren
  15. vanquishs zegt

    29 februari 2016 om 14:06

    @nicolasr Klopt die tekst heb ik niet goed gelezen. volgens mij dient het bij de FF te zijn
    Vanwege de vier zitplaatsen en vierwielaandrijving werd het model FF genoemd, dat staat voor Ferrari Four. Wat is in mijn beleving vragend.

    Maar verder kan ik het met berlinetta eens zijn.

    Login om te reageren
    • nicolasr zegt

      29 februari 2016 om 14:10

      @vanquishs:In elk geval dank voor de opbouwende kritiek en voor jullie beider compliment! ;-)

      Login om te reageren
  16. pinut187 zegt

    29 februari 2016 om 14:28

    Weer een mooi rijtje met schitterende modellen op de Dacia na. Wat is die Alfa toch een schoonheid en de Z4 heb ik eens in Shanghai mogen rijden. Heerlijk zo over die verhoogde wegen scheuren.

    Login om te reageren
  17. jorden zegt

    29 februari 2016 om 15:32

    Wel jammer dat BMW een andere (luxere) kant op is gegaan met de Z4. Aan de andere kan… zo worden klassiekers geboren.

    Login om te reageren
  18. toyotafortuner zegt

    29 februari 2016 om 22:43

    – Z4 coupe: De mooiste Z4. Al helemaal als Z4M coupe. Jammer dat ze niet goed werden verkocht. Ach ja, met een gewone Z4 in een frisse kleur zou ik al gelukkig zijn. Wat is de Z4 toch een mooie wagen, zowel de E85 als de E89.
    – 8C Spider: Een van de mooiste wagens ever!
    – One-77: nóg een pareltje van AM.
    – FF: Vond hem in het begin best mooi. Maar hoe vaker ik hem zag, hoe lelijker ik hem begon te vinden.
    – Logan MCV: Ehm nee. Voor hetzelfde geld koop ik me een 80s RWD Amerikanenwagon. Kan vast goedkoper dan een Logan MCV. Ruimte voor 8-9 én hun bagage.
    – R8: Heb hem helaas nog niet in het vlees kunnen aanschouwen. Dus voorlopig zeg ik dat ik de oude R8 mooier vind.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North