Geneve: belangrijke primeurs uit het verleden (deel 3)

Auteur: , 54 Reacties

We zijn er natuurlijk allemaal druk mee, de autosalon van Genève. Een hoop belangrijke modellen hebben daar hun vuurdoop gekregen. In navolging van deel 1 en deel 2, maken we het lijstje nu af met een aantal belangrijke primeurs van 2006 tot 2015.

Alfa-4C

Z4-coupe
2006: BMW Z4 Coupé
Voor de liefhebbers van dichtgemaakte roadsters uit München was dit een goed jaar. De Z4 Coupé zag het levenslicht. Als opvolger van de Z3 Coupé moest er wel het een en ander aan verwachtingen worden ingelost. Dat was namelijk een heerlijk strak sturend autootje die behoorlijke vermogens, tot 321 pk, probleemloos aankon. Maar er was ook kritiek op de Z3. Vooral op zijn uiterlijk. Daarom kreeg de nieuwe rakker iets conventionelere looks mee. En die staan hem goed, tot de dag van vandaag rij je niet in een ‘ouwe bak’ rond als je de mazzel hebt hebt hem te mogen besturen. Zeker als Z4M Coupé met zijn 343 pk een bijzonder snelle en begeerlijke auto.

Alfa-8C-Spider
2008: Alfa Romeo 8C Spider
In 2003 kwam Alfa met een van de allermooiste modellen die ze ooit hadden gemaakt, de 8C Competizione. Een dikke V8, een geluid om van te watertanden en een uiterlijk dat maar door weinigen níet mooi werd gevonden. In 2008 vonden de helden bij Alfa Romeo het tijd voor een open versie, in goed Italiaans gebruik de Spider geheten. Zodat je nog beter van het magistrale geluid uit de 4 uitlaten kon genieten.

Aston-Martin-One-77
2009: Aston-Martin One-77
Dit jaar gaat het bij de edele Britten vooral over de DB11, in 2009 kwamen ze met de duurste auto die ze ooit hebben gemaakt, de One-77. Niet bepaald de minste auto op de beurs. 7.0 V12, 760 PK, rond de 3,5 seconden naar de 100 en een top van rond de 355 kilometer per uur. Met een prijskaartje van zo’n 1,4 miljoen euro destijds. Toch waren alle 77 exemplaren in no-time uitverkocht.

Ferrari-FF
2011: Ferrari FF
In 2011 zorgde Ferrari met zijn FF voor een flinke schok in supercarland. Vanwege de vier zitplaatsen en vierwielaandrijving werd het model FF genoemd, wat staat voor Ferrari Four. De aandrijflijn was nodeloos gecompliceerd, maar dat maakt Ferrari niets uit. Die verkochten de V12-topper toch wel.

Dacia-Logan-MCV
2013: Dacia Logan MCV
Omdat we Alfa al hebben gehad, zal ik niet zeggen dat in dit jaar de 4C werd voorgesteld. hetzelfde geldt voor Ferrari, dus blijft het aan mijn kant stil over de introductie van de LaFerrari. Maar er is nog niets gezegd over de Dacia Logan MCV. Een Frans/Roemeens ruimtewonder voor bijna geen geld. Ze zijn zels zo incourant, dat dieven ze ook overslaan. In heel 2015 zijn er namelijk maar 7 gejat in ons land. Ook een usp, toch?

Audi-R8-2015
2015: Audi R8
Een grote fabrikant als Audi neemt altijd wel mooi spul mee naar de Zwitserse stad. RS-en, TT’s en vorig jaar de wereldprimeur van de nieuwe R8. Zoals collega @mauritsh destijds schreef: Het topmodel van Audi’s range is te bestellen met de V10 uit de Lamborghini Huracan, die 540 pk bij 540 Nm of 610 pk bij 560 Nm (V10 plus) levert. De laatste zoeft van 0-100 km/u in een rappe 3,2 tellen en houdt pas op met accelereren bij 330 km/u. De basisversie doet de standaardsprint in 3,5 s en heeft een topsnelheid van 323 km/u. Daarnaast komt er een elektrische e-tron versie met ruim 460 pk en 920 Nm. Wouter heeft hem inmiddels aan de tand gevoeld. Met veel genoegen, zo heb ik me laten vertellen.

En dit jaar zal er ongetwijfeld weer een hoop nieuws te zien zijn. Er is natuurlijk al het een en ander gelekt, maar een van de verrassingen zal het officiële uiterlijk worden van de Bugatti Chiron. Hou deze site in de gaten voor het allerlaatste nieuws vanaf de beurs!!



54 reacties

De laatste brandstofpas van 3.500 euro wordt nu geveild Bepaal zelf wat je betaalt!.
De Alfa 8C…
Wat een lekker snoepje is dat zeg!
@james82: En dan te bedenken dat hij uit 2003 stamt, hoe tijdloos kan een model zijn….
@dutchdriftking: geldt ook voor de 159 vind ik.
@driftkicker: mee eens!
@dutchdriftking: Kleine kanttekening, hij werd in 2003 als concept voorgesteld en in 2007 pas echt uitgeleverd. Los daarvan is het natuurlijk gewoon een ontzettend mooie en tijdloze auto. Sommige auto’s hebben dat gewoon. De DB9 is ook uit 2003, en oogt wat mij betreft ook niet oud.
@Edge: Klopt inderdaad, scheelt toch weer 4 jaar.
Echt bizar als ik me bedenk dat de One-77 al 7 jaar geleden werd gepresenteerd en de FF 5 jaar. Tijdloze designs. De Z4 Coupe ook, alweer 10 jaar oud maar nog steeds een erg mooie verschijning.
@viezefreddyw: En toch heb ik liever de “sportschoen” qua looks…
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
De 8c kwam niet uit 2003 lijkt mij, eerder 2007-ish. Zit ook de v8 van de granturismo in, die kwam ook rond die tijd op de markt.
@lambo4all: Je hebt een beetje gelijk. De concept werd in 2003 voorgesteld, de productieversie inderdaad in 2006. Dank voor het meedenken
@lambo4all: Klopt bijna. De concept van de 8C stamt uit 2003, maar het productiemodel is in 2006 getoond op de beurs in Parijs volgens mij. 10 jaar oud, maar nog steeds een van de mooiste (productie)wagens van de afgelopen 20 jaar vind ik.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
@f40racer: zwitserland heeft geen hoofdstad
@dirkiii: Klopt. Bern wordt als officieuze hoofdstad gezien.
@dirkiii: Bedankt, maar dat is algemeen bekend.
@f40racer: Nee. Dat is Bern volgens mijn aardrijkskundeleraar.
@gtwillem: over auto’s weet je meer
@dirkiii: Aardrijkskunde is voor mij al een hele lange tijd geleden… Pluto was toen nog gewoon een planeet ;-).
@gtwillem: En wat is Pluto nu naast een planeet nog meer dan? De hond van Mickey? :P
@dutchdriftking: geen planeet meer in ieder geval. Maar ingedeeld in een nieuwe klasse dwergplaneten.
@driftkicker: aha, mijn astrologie is niet heel best.
@dutchdriftking: Pluto is tegelijkertijd een Plutino, een Transneptuniaans object en een Kuipergordel object…

Nog mee?
Z4, 8C, FF en One-77. Wat een prachtbakken zijn dat. Wat mij betreft allemaal klassiekers die nog niet geëvenaard zijn, op de FF na. De FF was ik altijd al van gecharmeerd, maar de GTC overtreft hem toch. Wat een klassebak.
hallo voor mij die aston aub en doe er ook maar een fernandes groen bij
@e36thuglife: haha nee
Lamborghini Aventador toch ook, in 2011?
De Z4 Coupé is nog steeds een hele gave auto om te zien.Ze zijn wel belachelijk duur! Onder €20K vind je geen kleine, laat staan een grote, motor met weinig kilometers. Helaas moest ik hem van mijn lijst schrappen.
In 2007, 2010, 2012 en 2014 niets nieuws gelanceerd?
Dit kan echt beter, AB!
@BmwMPower: Sterker, in alle andere jaren is ook veel meer gelanceerd dan alleen maar de hierboven genoemde auto’s. Op een gegeven moment moet je keuzes maken, anders wordt het een artikel van 90 pagina’s! Weet niet of we dat wel moeten willen! Er is dus over nagedacht!! ;-)
@nicolasr: Mwuah, de titel is dan misleidend / half werk. Je kunt gerust een aantal extra foto’s van de ontbrekende jaren er bij zetten zodat je een compleet overzicht hebt van 2006 tot 2015.
Er zijn wel eens langere artikelen geweest. Jullie hebben de archieven vol staan wat dat betreft. En bovendien zijn er genoeg reaguurders die dit interesante info vinden, wees dan volledig.
@BmwMPower: drink jij je azijn pislauw? ;-) d’r staat ” Belangrijke Primeurs”,. Moet er voor de volledigheid dan staan ” Een greep uit de belangrijkste primeurs? ”
@postzegel: Ben ik niet met je eens. De beurs van Genevé is voor de meeste fabrikanten wel dé beurs om nieuwe technologieën te tonen. Elk jaar opnieuw worden grenzen verlegd in de automotive branche.
Ook in de ontbrekende jaren is genoeg gebeurd, en juist de hoogtepunten zou AB moeten laten zien.

Als dit een artikel over de Auto Rai was, had ik niet eens de moeite genomen om een reactie te plaatsen.
@BmwMPower: Hoogtepunt per jaar*
@BmwMPower: Er is niks misleidend aan de titel. Als die “De belangrijkste primeurs uit het verleden”, of “Alle primeurs uit het verleden” was geweest, dan had je een punt gehad. Nu niet!

Maar voel je vrij om de ontbrekende automobielen plus foto’s in de comments te gooien hoor. Ik lees het graag!
Alleen zou ik wel even kijken naar de juiste spelling en woordkeuze. Staan regelmatig foutjes in.
@vanquishs: Ik doe mijn best! Heb je een voorbeeld, dan pas ik dat natuurlijk direct aan!!
Die nieuwe schrijvers maken inderdaad nogal veel schrijffouten.
@nidlaobud: We moeten het noch leren natuurlijk! ;-)
@nicolasr: nog ;)
@martive: Dat was een cheintje natuurlijk he, dat bechreep je zelf tog ook wel? ;-)
@nicolasr: Bij nader inzien.. sorry!
@martive: he knew that son…
@nicolasr (Ferrari FF) schok “ik” in supercarland. “wat” dat staat voor Ferrari Four (BMW Z4) Maar er was ook kritiek op de “Z3” Z4.
@vanquishs: Het woordje IK heb ik inderdaad snel aangepast! Dank je wel! “Wat” is volgens mij correct en als laatste, er was kritiek op de Z3. Zijn uiterlijk. Daarom is dat bij de Z4 wat conventioneler geworden!

Maar lang verhaal kort, ik zal de berichtjes nog eens een keer extra doorlezen voor het plaatsen!
@nicolasr: Schrijffoutjes maken kan gebeuren. Ik ben erg blij met de nieuwe schrijvers, waaronder jou. Jullie hebben een leuke schrijfstijl en de kwaliteit van de artikelen is er mijns inziens erg op vooruit gegaan! Keep up the good work.
Wat een fijne wagens. 8c, Z4 coupe, heerlijk!
@nicolasr Klopt die tekst heb ik niet goed gelezen. volgens mij dient het bij de FF te zijn
Vanwege de vier zitplaatsen en vierwielaandrijving werd het model FF genoemd, dat staat voor Ferrari Four. Wat is in mijn beleving vragend.

Maar verder kan ik het met berlinetta eens zijn.
@vanquishs:In elk geval dank voor de opbouwende kritiek en voor jullie beider compliment! ;-)
Weer een mooi rijtje met schitterende modellen op de Dacia na. Wat is die Alfa toch een schoonheid en de Z4 heb ik eens in Shanghai mogen rijden. Heerlijk zo over die verhoogde wegen scheuren.
Wel jammer dat BMW een andere (luxere) kant op is gegaan met de Z4. Aan de andere kan… zo worden klassiekers geboren.
– Z4 coupe: De mooiste Z4. Al helemaal als Z4M coupe. Jammer dat ze niet goed werden verkocht. Ach ja, met een gewone Z4 in een frisse kleur zou ik al gelukkig zijn. Wat is de Z4 toch een mooie wagen, zowel de E85 als de E89.
– 8C Spider: Een van de mooiste wagens ever!
– One-77: nóg een pareltje van AM.
– FF: Vond hem in het begin best mooi. Maar hoe vaker ik hem zag, hoe lelijker ik hem begon te vinden.
– Logan MCV: Ehm nee. Voor hetzelfde geld koop ik me een 80s RWD Amerikanenwagon. Kan vast goedkoper dan een Logan MCV. Ruimte voor 8-9 én hun bagage.
– R8: Heb hem helaas nog niet in het vlees kunnen aanschouwen. Dus voorlopig zeg ik dat ik de oude R8 mooier vind.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).