
De Europese grootmachten voelen zich gedwongen om ”harde beslissingen” te nemen.
We zouden in de komende jaren zomaar eens in de situatie kunnen komen dat Europese auto’s in het buitenland worden gemaakt en Chinese auto’s in Europa. De zware EU-boetes voor de uitstoot van CO2 zijn wat milder geworden, maar nog steeds te streng voor autogigant Stellantis.
Het grote Europese autoconcern kan de boetes er nu echt niet bij hebben. Citroën en DS hebben problemen met airbags en Maserati krijgt klap na klap. De baas van, adem in, Abarth, Alfa Romeo, Citroën, Dodge, DS Automobiles, Fiat, Jeep, Lancia, Maserati, Opel, Peugeot, Leapmotor, laadbeheerder Free2Move Charge én leasemaatschappij Leasys dreigt met grote veranderingen als de CO2-boetes er echt komen.
CO2-boetes van de EU
We willen met z’n allen minder vieze luchtjes uitstoten zodat ons nageslacht ook een plek onder de zon heeft. Oorspronkelijk was daarom het plan om vanaf dit jaar een limiet te zetten op de gemiddelde CO2-uistoot van nieuwe auto’s. Kwam je als merk boven de 93,6 gram per kilometer, dan moet je betalen voor de extra uitstoot. Afgelopen jaar was dat 116 gram CO2 per kilometer. Voor de beeldvorming: een benzineauto stoot al gauw 150 gram CO2 per kilometer uit.
Onder druk van de Europese auto-industrie zijn de plannen ietsjes gewijzigd. In plaats van dit jaar krijgen de fabrikanten tot 2027 de tijd om onder de 93,6 gram te zitten. Het gemiddelde wordt over drie jaar gemeten (2025, 2026, 2027). Daarnaast moeten fabrikanten tussen 2025 en 2029 jaarlijks 15 procent minder CO2 uitstoten dan in 2021. Vanaf 2030 tot en met 2034 moet de CO2-reductie zelfs 55 procent minder zijn dan in 2021 om in 2035 uit te komen op 100 procent minder uitstoot.
De boete van Stellantis
De versoepeling is voor het moederbedrijf van de bekende namen lang niet genoeg. Gisteren sprak topman Jean-Phillipe Imparato tijdens een hoorzitting in het Italiaanse parlement in Rome. Hij verkondigde er dat Stellantis ”binnen twee tot drie jaar” 2,5 miljard euro aan uitstootboetes moet betalen aan de Europese Unie.

Omdat het geplaagde Stellantis liever investeert in de wederopstanding vraagt Imparato om aanpassingen aan de boeteregeling. ”Als er voor het einde van dit jaar geen wezenlijke verandering komt in de regelgeving, zullen we harde beslissingen moeten nemen”, dreigt hij.
Productiestop benzineauto en fabriekssluiting
Imparato maakt het nog tastbaarder: ”Ik heb twee oplossingen: of als een gek elektrische auto’s pushen, of stoppen met de verkoop van auto’s met verbrandingsmotoren. En daarvoor zou ik fabrieken moeten sluiten.” Stellantis zou volgens de manager pas aan de eisen voldoen wanneer de EV-verkoop zou verdubbelen. Dat noemt Imparato ”onmogelijk”.
Bij de mogelijke sluiting van de fabrieken heeft de Stellantis-werknemer het specifiek over de fabriek in Atessa, Italië. Hier bouwt Fiat de Ducato in de grootste fabriek voor bestelbussen van Europa. Na ontslagronden werkten er in 2024 nog maar 38.000 van de 55.000 die er in 2021 werkzaam waren.
Maar dat kunnen er dus ook noppes gaan worden als Stellantis daadwerkelijk besluit om de productie elders voort te zetten. En dat is dan alleen nog maar Fiat. Wat te denken van merken als Opel, Alfa Romeo en Peugeot? Toch verwacht ik niet dat de Europese Unie de regeling aanpast voor Stellantis. Wat denk jij?
Bron: Automotive News Europe





Ik vind het een kansloos concern: loopt technisch en kwalitatief achter. Aantal merken zit nauwelijks iemand op te wachten en bevatten vooral rebatches.. Maar om het nou weg te jagen en/of te killen met boetes lijkt me ook niet goed voor de EU en al die medewerkers..
Mensen hebben het altijd over de laatste èchte Saab of Jaguar. Dat lijstje wordt alleen maar langer. Ik heb de laatste èchte Fiat :)
Huilie huilie doen. Terwijl Tesla en Hyundai/Kia laten zien dat een (volledig) elektrisch modellen aanbod prima kan verkopen.
De regels zijn al heel lang duidelijk, en voor elk merk hetzelfde. Als ze voldoende hadden geïnvesteerd in EV’s hadden ze dit probleem niet gehad. Het probleem bij de consument leggen dat die geen EV wil gaat niet meer op. Ze willen gewoon goede EV’s, en die maakt Stellantis nauwelijks.
Het problem zit hem in het feit dat de meerderheid van de verkochte wagens geen EVs zijn.
Ja dat snap ik, maar dat is bij het ene merk dus totaal geen probleem, en het andere merk juist wel. Over de gehele markt gezien gaat het best okay met de reductie van emissies. Stellantis moet dus niet zeuren. Je hoort Hyundai toch ook niet klagen dat hun klanten te weinig verbrandingsmotoren kopen? En bij Tesla al helemaal een non-issue.
Die produceren hier toch helemaal niet? Dus logisch dat ze niet klagen. Ze verkopen zat ICEs elders. Bovendien las ik vorige maand dat de verkopen van de EV6 en EV9 daar ook hard zijn gekelderd.
Probeer eens een aanhanger achter een EV te hangen en kijk naar het verbruik. Doe dat met een caravan en je kan beter zelf gaan duwen. EV zijn alleen leuk voor woon werk verkeer, niet om meer massa dan hun eigen massa mee te verplaatsen. Tel daar bij op dat de laad infrastructuur op steeds meer plaatsen begint te haperen en je hebt alle redenen om een fijne brandstof auto te rijden. Ik rijd met een EV, solo fantastisch, wel heel duur betaald.
Kan prima. Tot en met 2500kg en in werkgebied van zeg straal 100km, punt is enkel de juiste auto tenemen; je gaat ook geen 2500kg achter een 107 trekken.
Caravan gewoon lekker laten staan, maar goed, als je echt zo nodig een sleurhut moet voor vakantie(?) dan kan dat ook gewoon, paar keer meer laden onderweg, misschien 2 uur langer onderweg naar Zuid Frankrijk en wat relaxter aankomen wellicht. DIE ENE KEER PER JAAR.
Tel wat waarbij op? Laadinfra is gewoon goed en wordt steeds beter, wat een geroeptoeter doe je hier. Gehapper, alsjeblieft zeg, niet één keer meegemaakt.
Ik denk dat het debiel is dat er nog steeds normale huis tuin en keuken auto’s worden geproduceerd die minder zuinig zijn dan de prius 2 van 20 jaar geleden.
In mijn ogen heeft de EU weinig geleerd van de Corona crisis. Toen werd duidelijk dat we onszelf niet zo afhankelijk moesten maken van de import van goederen en misschien iets minder het braafste jongetje van de klas moesten worden. Ik ben bang dat hierdoor veel gaat worden gemaakt in lage loon landen en we onszelf weer meer afhankelijk maken. Daarbij groeit de bev Europees gezien ieder jaar dus gaat het prima, zeker ook omdat veel landen nog niet bev klaar zijn. Neven effect kan dan ook zijn dat men nog veel langer in oudere vervuilende auto’s blijven rijden.
Hoe berekenen ze dit gemiddelde? Gaat het over alle geproduceerde auto’s of het gemiddelde per model? In het laatste geval zou ik beginnen met het schrappen van Maserati en de oude modellen van Alfa, dat scheelt een berg..
Het gaat om verkochte ofwel geregistreerde auto’s en dan de co2 uitstoot op basis van de wltp meting.
Stellantis heeft een probleem van mismanagement de afgelopen jaren. Nu komt er en concurrentie uit China en bureaucratisch mismanagement van de EU (wanneer is dat niet) over heen. Dat gaat gewoon verkeerd aflopen.
EV zal ook op den duur niet massaal verkocht worden. Te duur en te gevoelig voor grondstoffen die we niet hebben.
De levensstandaard in Europa begint langzaam maar zeker achteruit te hollen en dan willen mensen goedkope eenvoudige auto’s. EV’z zijn dat per definitie niet. Zie de huidige tijd maar als een big reset. Alle industrie die niet snel handeld zal niet overleven. Zeker niet als de eigen EU je het leven nog moeilijker maakt.
De EU zal wel z’n keutel in moeten trekken. De economie in de EU stort hard in. En het is ronduit bizar om te denken dat we alles kunnen compenseren met een oorlogsindustrie. Klimaatridders moeten snappen dat Europa alleen de temperatuur in de wereld echt niet gaat beïnvloeden.
En klimaat ontkenners moeten erkennen dat Europa gewoon haar afspraken na moet komen. Als de anderen dat niet doen jammer dan, Europa wel. Dat is immers het rijkste en meest ontwikkelde continent. De anderen zullen het voorbeeld later wel volgen en dan heeft Europa een voorsprong.
We gaan het klimaat niet redden met een paar EVs. Mensen die voor een ICE kiezen zijn niet per definitie klimaatontkenners.
leuk dat al die complotdenkers die geloven Co2 het klimaat beïnvloed vinden dat mensen die niet in hun complotdenken geloven moeten erkennen dat een bureaucratische moloch als de EU op de goede weg is. En dan vervolgens ook nog zegt dat Europa het rijkste en meest ontwikkelde continent is. Nou er is pas op Autoblog een artikel geweest “Ford-baas): Als we dit verliezen, is er geen Ford-toekomst” waar iemand de ogen open zijn gegaan en ziet welke kant het op gaat. En dat is zeker niet Europa en zoals het nu eruit ziet de VS ook niet.
Harde beslissingen… Het pushen van EV’s en minder verbrandingsmotoren verkopen is precies het doel van de EU regels. Dus een voorspelbaar en logisch besluit, dat te laat genomen is en daardoor een grote impact heeft.
Precies. Geen laadpaal gezien in Napels en omgeving. Ze zullen er vast wel zijn…maar ik ben ze niet tegen gekomen anders dan bij dure hotels gericht op buitenlanders. Je moet een laadinfrastructuur organiseren en dan EV stimuleren (toegang tot steden, parkeren en misschien wat subsidie of minder belasting).
Bij Napels staat nogal een grote Stellantis fabriek (die ooit verantwoordelijk was voor het Alfa Sud roestdrama maar inmiddels wel de zaken redelijk onder de knie heeft)
Stellantis lijkt een boerenclub: geld steken in grote lobby en in plaats van verbeteren producten. Jarenlang uitstellen en als het te laat is janken. En dan mogen wij het met belastinggeld opknappen.
Komop stellantis. Innoveren met die handel…. andere fabrikanten kunnen het wel.
Je kan egoïstisch zijn en alleen in het nu denken. Doch ik vind dat je ook aan toekomstige generaties mag denken en dan zijn deze maatregelen zelfs al te laat. Waren al jaren bekend. Dus ze wisten wat er te wachten stond.
Er zullen nog merken volgen. Tegen 2040 produceren we geen enkel massa-model meer in Europa. En veel werklozen erbij.
Het maakt niet uit of ze hier geproduceerd worden voor de regels, gaat om dat ze hier in de eu verkocht worden. En Europese merken kunnen het zich veroorloven om buiten Europa te produceren, maar niet om niet in de EU te verkopen.
Gaan we toch lekker in Chinese EVs rijden? Maakt dat nou uit. Het is niet alsof Europese EVs er beter uitzien. Sterker nog …
De beste verkopende modellen (Model Y en Model 3) worden gewoon in Berlijn gemaakt hoor.
Zo vermoord je natuurlijk als EU je eigen industrie. Prima om schoner te willen zijn maar China geeft er niks om subsidieert de eigen merken en de EU beboet ze.
In China koopt en maakt men juist veel EV’s..
Geloof mij maar andere fabrikanten gaan volgen, EV is bij VAG ook geen succes noem mij 1 EU merk waar EV een groter succes is dan EV.
De consument pruimt het gewoon nog niet….
Dus Brussel kan nog zoveel willen maar zonder consument jagen ze alle merken de dood in
er bestaat geen enkel succesvol EU EV merk. En neem de bedrijven weg die nu de grootste afname doen van de EV en de EV is een flop.
minder CO² is op te lossen met opnieuw meer diesel te gebruiken. een benzine is meer co² namelijk.
Maar Stellantis op zich…deze heeft echt alle overschot van merken van Europa. Een Duitser gaat voor iets Duits, een Frans voor Renault en alle landen er tussen voor Dacia. De meest verkochte auto in europa bij de particulier
Hahaha… ev een flop? Verkoopcijfers over juni gezien? Top 5 meest verkochtte autos, 4 ervan zijn een ev.
Stellantis is natuurlijk gewoon een bedrijf met een slechte product portfolio. Verder moet iedereen moet lekker EV rijden die dat wil (wel graag alle kosten zelf ophoesten van de eigen keuzes, dus incl kosten voor infra en gewoon meebetalen aan de vervoer-tax voor algemeen gebruik die we in NL kennen), maar dan komen we bij het potsierlijke gedeelte. De idiote anti-wetenschappelijke notie dat CO2 iets slechts is ipv het tegengestelde, en wat het klimaat beinvloed en dit als argument gebruiken om een EV te pushen (en te zeggen dat de gevolgen van natuurlijke klimaatverandering verhulde kosten zijn van ICE) zal de geschiedenis ingaan onder hard gelag.
Gratis tip:
Stel auto heeft uitstoot van 100 gram CO2 per km, dan kom je als fabrikant in de problemen, maar leg je er een accu in met stekker, dan zit je ineens op de 40 gram/km.
En de gebruiker, die legt m nooit aan de laadpaal en rijd alleen op benzine.
Wie zijn we nu voor de gek aan het houden ??
Ik weet niet hoe wereldvreemd of wereldbekend mensen hier zijn, maar ze zijn in europa compleet doorgeslagen als t om klimaat gaat, en vaak gebaseerd is op dubieuze onderzoeken in de trend van ‘de slager keurt z’n eigen vlees’. Zijn mensen hier wel eens in zuid Amerika geweest, India , Bangladesh, Afrika, USA , continenten waar het gros van de wereld bevolking leeft, en waar ze echt heel weinig om het milieu geven, maar nog steeds voortplanten als konijnen. Ik bedoel in India en Bangladesh zijn complete meren / rivieren droog gevallen doordat iedereen z’n vuilnis er neer gooit, en wij moeten met Europa dat blijven dragen? Europa , en met name noord Europa is langzaamaan een derde wereld land aan t worden , we produceren al amper meer, en nu gaan we de grootste industrie ook de nek omdraaien…….voor wat, uitstoot van wat wagentjes die op het groter geheel te verwaarlozen is? Moeten we groen zijn, sure, we leven allemaal op deze aardbol, maar de 750 miljoen inwoners van Europa gaan t afleggen tegen de 6/7 miljard die nog nooit van stikstof / co2 uitstoot / recycling hebben gehoord. Compleet doorgeslagen politiek wordt hier bedreven – neurotisch is t bijna. Het is al te laat mensen. Mss is dat een betere mindset die je kan hebben, want het is water naar de zee dragen als je kijkt naar de landen / continenten om ons heen.