Rare vraag, eigenlijk. Dit was namelijk jarenlang een verkoopknaller.
Het is voor iedereen een gegeven: de crossover gaat het straatbeeld compleet overnemen. Over niet al te lange tijd zal het grootste gedeelte van het wagenpark bestaan uit hogere, zwaardere en minder fraaie auto’s. Daar kunnen we heel veel van vinden, maar het is nu eenmaal een zojuist verzonnen, maar niet ondenkbare waarheid. Voor sommige merken is dat ideaal. Denk bijvoorbeeld aan Land Rover en Jeep: die merken hebben enkel terreinwagen-achtige auto’s in hun modelgamma. Ook voor veel Aziatische merken maakt het niet zoveel uit: die hadden immers toch altijd al veel dan dit soort auto’s in de aanbieding.
Voor een merk als Renault is het wel lastiger. Het merk heeft op dit moment 3 crossovers in het programma: de Captur (bah!), Kadjar (meh…) en de Koleos (who cares?). De Kadjar is eigenlijk een licht aangepaste Nissan Qashqai en de Koleos is stiekem een Nissan X-Trail. Ondanks de minimale inspanningen zijn het zeer populaire auto’s. Het zijn immers auto’s voor zeer avontuurlijke mensen met een dynamische levensstijl die zich enorm aangetrokken voelen tot het onbekende. Lees: de auto is bedoeld voor Hans en Trudie, die een matchend regenpak hebben en af en toe het verrassingsmenu bij Van der Valk in Tiel bestellen. Omdat ze elke zomer met de vouwwagen naar Zuid-Frankrijk rijden, hebben ze een crossover nodig.
Het is puur en alleen de uitstraling waar men voor gaat, zo lijkt het. Vaak schuilen mensen achter het feit dat een crossover ‘zo praktisch’ is en dat je ‘zo lekker hoog zit’. Als dat daadwerkelijk de prioriteiten zijn heeft Renault véél betere modellen in de showroom staan. Met de Scénic veroorzaakte Renault destijds een ware aardverschuiving. Dat is met de nieuwe Scénic niet meer het geval. Sterker nog, in AutoCar laat Renault baas Theierry Bollore weten dat de toekomst van de Scénic allerminst zeker is. Dat de groei van crossovers zo groot is, werd verwacht. Straks heeft Renault alleen maar crossovers in het aanbod en blijkt er tóch vraag te zijn naar een MPV. Het lijkt een simpele rekensom te zijn: de crossover is goedkoper om te ontwikkelen en verkoopt beter.
Het grote probleem zit ‘m namelijk in de verkoopcijfers. Renault verkoopt nu op jaarbasis zo’n 105.000 exemplaren van de Renault Scénic. Dat lijkt niet verkeerd, maar vergeet niet dat er in 2004 bijna 320.000 stuks van de Scénic verkocht werden. Het is niet dat er binnenkort een stijgende lijn wordt verwacht. Een ander probleem schijnt de ‘premium’ concurrentie te zijn. Het moment dát er gekozen wordt voor een MPV, gaat men liever voor een prestigieuze badge. Denk aan auto’s als de BMW 2 Serie Active Tourer/Gran Tourer en de Mercedes-Benz B-Klasse.
Kortom, Renault lijkt er nog niet helemaal over uit te zijn wat ze gaan doen. Dan is het nu het woord aan u, waarde lezer. Wat denkt u? Heeft de Midi-MPV nog wel bestaansrecht? Zou u er zelf eentje overwegen? Of moeten we niet zo zeuren en de kwaliteiten van de crossover omarmen? Laat het weten, in de comments!
45 reacties
“Open your mind. Even just a little… just try it. Less stress. You live longer.”
Inderdaad, niet stressen maar wel iets verder om je heen kijken.
OT: Ik kan er niet om treuren. Zal nooit een Scenic kopen, maar ook nooit een Captur/Kadjar.
Maar ik vind het wel fantastisch om al die slimme opbergvakken etc. te zien in zo’n MPV. Terwijl zo’n Captur alleen een plastic stoere show is en feitelijk niets of amper toevoegt t.o.v. een Clio.
Uiteindelijk vind ik die verschillende soorten alleen maar prima joh. Wij als autoliefhebbers hebben een passionele mening, maar het zorgt wel voor wat afwisseling op de weg. Er zullen mensen blijven gaan voor MPV, voor de Crossover, voor de stations etc. Totdat de fabrikanten gaan schrappen. Dat gaat waarschijnlijk wel gebeuren. Ik ben het namelijk met je eens dat we steeds meer eisen stellen. Het op vakantie gaan met een volle Kadet schaar ik daar echter niet onder, dat heeft meer te maken met de welvaart waar men tegenwoordig in leeft. Wij kunnen ons tegenwoordig wat meer luxe permitteren. Bovendien is een Kadet hedendaags een Astra en daarnaast waren die Kadet stations ook containers.
De mooiste generatie Scenic ooit, een auto die in een kleur als hierboven één en al joi de vivre uitstraalt, maar tegelijk een serieuze reiswagen is. En net een tikje praktischer als een vergelijkbare SUV.
Maar begrijpelijk is het wel dat hij het af moet leggen tegen de SUV. De Scenic is toch vooral een gezinswagen en een groot gedeelte van de kopers van een nieuwe auto zijn allang uit de kinderen.
Verder interesseert het me vrij weinig dat MPV’s uitsterven en/of dat crossovers populair zijn. Waar vraag naar is, wordt gebouwd. Zo simpel is het…
Met zijn trekgewicht van 2 ton trekt hij het gemak een autoambulance met mijn Clio coupe erop.
Ook heeft hij bodemvrijheid genoeg om onverharde paden in het bos te pakken in in de winter door de sneeuw te ploegen.
Maar niet wanhopen, B kan gerust een klein lokaal circuitje zijn waar je voor een nikkel een paar rondjes doet met een Westfield-achtig speeltje…
Als er een hetere scenic zou geweest zijn met een 1.6 tce dan had ik hem overwogen. Was hij onmiddellijk beschikbaar geweest, dan had ik hem mogelijk zelfs gekocht.
Maar neen met een 1.2 tce trek je me niet over de streep.
Daarentegen denk ik bij Cross-overs vooral “waren het maar cross-overs, door een monstertruck…”
En wat blijkt wat een geweldige auto.
En dan moet ik mij hier even laten beledigen !
Wat een waardeloos eigengereid stuk schrijfwerk.
Het zit vol van eigen mening en afkeur.
Bah.
En inderdaad alleen maar zeuren.
Dit is een 1991 Clio 16v coupe(cup). Dit is de allereerste serie van de Clio 16v in 1991. Coupes zijn de auto’s die zijn bestemd voor circuit of rally. Er zijn er ook en paar als straatauto geleverd, net als ervoor de R5 Alpine coupe en de R5GTT coupe. Totaal zijn er een kleine 700 coupes gebouwd