Het geluidsprobleem van de Porsche 718 wordt opgelost

Auteur: , 38 Reacties

Be careful what you wish for.

Porsche 718 '16

De Porsche Boxster en Cayman hebben het onterecht altijd zwaar gehad. Je kent de redenen wel. “Er is maar één reden waarom mensen een een Cayman of Boxster kopen: ze kunnen geen 911 betalen!” Natuurlijk is dat kolder van de bovenste plank. Als je naar een restaurant gaat en soep besteld, wil het niet zeggen dat je geen biefstuk kon betalen. Je wil gewoon soep.

De Boxster en Cayman maken nu onderdeel uit van de 718-range. Sinds die naaminvoering zijn alle modellen voorzien van een viercilinder boxer motor. De gewone 718 en de 718 T hebben een 2.0 viercilinder, de 718 S en 718 GTS hebben een 2.5 liter. Ondanks dat de 718 aanzienlijk sneller is dan voorheen, krijgt de auto kritiek vanwege het geluid dat ‘ie voortbrengt.

Porsche 718 Boxster GTS (982) '17

In 2022 wordt de nieuwe generatie 718 onthuld. Qua geluidsproductie hoef je je geen zorgen te maken, want ze zullen stiller worden dan voorheen, zo laat Oliver Bluhme weten aan Autocar. In een interview geeft hij aan de volgende Porsche 718 geheel elektrisch zal zijn. Die geruchten gingen al langer, nu wordt ook bekend gemaakt dat er een hybride variant zal komen. Het is echter nog niet duidelijk of het een reguliere hybride of een plugin-hybride zal worden. Wel wordt de elektromotor gekoppeld aan (een doorontwikkeling van) de viercilinder boxermotor.

Porsche 718 Cayman S (982C) '16

De reden dat Porsche dit doet is range. Op basis van de technologie die Porsche voorhanden heeft, zal de actieradius niet op het gewenste niveau zijn. Zonder grote veranderingen aan te brengen aan het platform van de nieuwe 718 kan de range maximaal 300 km bedragen. Zoals gezegd komt de nieuwe generatie 718 er in 2022. Voor die tijd wordt het geluidsprobleem van de 718 op een andere manier opgelost met de 718 Boxster Spyder en 718 Cayman GT4, die voor de laatste keer een atmosferische zescilinder boxer motor onder de kap krijgen.

Meer lezen? Deze 7 Boxsters zijn gaver dan een 911.



38 reacties

Een jaar lang je auto voltanken met korting Bepaal zelf wat je betaalt!.
Als je dus nog ergens geld hebt liggen en dat wil investeren, koop dan een 718 Spyder of GT4 en rij er niet mee.
Zo’n 718 cayman in ‘basis’-rood is toch wel èrg gaaf, ondanks de viercilinder. Jammer dat mensen standaard voor de 911 gaan en daarmee vaak de cayman links laten liggen. Is het dan echt zo onbekend dat de cayman de betere rijdersauto is?
@weetikveel: Porsche-kopers/rijders willen in mijn optiek altijd iets te graag iets compenseren. Een Cayman/Boxster wordt dan te vaak gezien als niet stoer genoeg..
@ghost: kweenie, als je een betrouwbare sportauto zoekt zijn er niet zoveel alternatieven, zolang je maar geen golfbroek of van die vingerloze handschoentjes aanhebt terwijl je aan het rijden bent heb ik er niet zoveel problemen mee.
@ghost: ik vind de 718 zoveel mooier dan de 911, alles qua vorm klopt aan die auto. Dat kan ik van de 911 niet zeggen. 1keer mee mogen rijden, Cayman, en dat was erg prettig moet ik zeggen. Een glimlach van oor tot oor.
@lekkerlinksrijden: enige Porsche ooit gereden is een Cayman R met handbak, en ja, dat reed als een raket! Cayman vind ik persoonlijk ook gaaf, ook omdat deze beter te betalen zijn voor mij, zonder af te doen aan hoge km-standen of een hoge leeftijd.
@ghost: kan het niet ontkennen.
@ghost: wat een onzin. Dat kan je dan ook over BMW en Audi (patserbakken..) zeggen.

Gewoon een sterk, betrouwbaar sportwagenmerk voor mensen die van snelle en goede auto’s houden. Juist bij Porsche heb ik het idee dat de rijders vaak lak hebben aan wat mensen van ze denken.
@cabrio4fun: Mwah misschien woon jij buiten de randstad, maar ik woon zelf in Amsterdam en zie elke dag alleen maar patsers in Porsches..ook in BMW en Audi hoor maar niet wat jij zegt verder.
@ghost:
Nou en bedankt 😄
Het merk heeft in ieder geval geen fout imago 😉
Als je een mooie auto hebt mag je daar toch gewoon trots op zijn, waarom ben je dan gelijk een patser? Of is het toch een teken van jaloezie dat je iedereen in een Porsche een patser vindt?
@weetikveel: elke niet autonome auto is een rijdersauto. Dat is een lege autovisie term, net als “rollen om de lengteas”. Er zijn er redenen om voor de 911 te gaan, ietsjes groter, achterbankje, vierwielaandrijving beschikbaar, schuifdak beschikbaar. Maar zelf zou ik voor de Boxster gaan, open sportief en niet te…
@mashell: rollen om de lengteas is juist één van de termen die iedereen kan snappen, zelfs Autovisie lezers! En de term rijdersauto is an sich niets zeggend maar toch heeft iedereen er een mening over. Gemeenschappelijke deler daarvan is dat het veelal om liefhebber auto’s gaat, en nee daar bedoel ik geen Lada mee :-). Dat als liefhebberij is gewoon obscuur ……,
@f31bmw320d: ‘liefhebber’ auto’s. Dat is nog eens een lege term. Je kunt ook liefhebber van een autonoompje worden in de toekomst. Een 911 lijkt me overigens ook wel een ‘rijdersauto’.
@weetikveel: ik heb er rond de ring genoeg gezien dit weekend.
Maar wat wordt er dan precies veranderd? Andere uitlaat? (Los van de GT4 die een 6cilinder krijgt).
@ghost: Het artikel is volgens mij zo bedoeld dat het geluidsprobleem wordt opgelost door een elektrische versie.
@fanboy: oke, ik interpreteer deze titel en het artikel meer als; de huidige 718 is te stil!
@ghost: Ik interpreteerde het als dat er geen leuk geluid uit komt. Dat je zo’n auto koopt en dan het geluid van een simpele 4 cilinder uit komt dat je kunt missen als kiespijn. Dan liever elektrisch.
Maarja, ze hebben er nog geen TFSI ingestopt, het is nog een 4 cilinder boxer, en boxers klinken meestal leuk.
@ghost: Dan heb er weinig van begrepen.
@evdw: blijkt.
Met alle respect: Alles wat een Porsche kan en mag doen andere auto’s ook maar veel goedkoper. Of je nou een 911, Cayman of PAnnemerama koopt, een Porsche koop je vanwege het merk.

Er is geen enkele logische reden om een Porsche te kopen.

Maar ik zou er graag een willen hebben.
@pomoek: Een Porsche koop je niet puur om het merk. Als het om uberengineering en verfijning gaat is er geen auto die in de buurt komt.
@karaya: ach kom. Wees geen fanboy
@rolov: Sempre Alfa Romeo, lieverd.

Wil niet zeggen dat ik een Porsche niet kan waarderen.
@pomoek: Pannemerama! Ik vind hem mooi bedacht! 👍🏼👍🏼
Overigens snap ik dat gejank om die viercilinder niet. Stapels legendarische Porsche’s hadden een viercilinder.
@karaya: Het gaat niet om die viercilinder an sich, maar om het geluid dat eruit voortkomt. Die vorige zescilinder kon echt janken en huilen, deze maakt kabaal maar daar stopt het dan ook bij vind ik persoonlijk.
“… atmosferische zescilinder boxer motor onder de kap krijgen.”

Zoek de motorkap…
Wat een barbaren. Ding heeft gewoon een 6 cilinder boxer-motor nodig, punt uit.
Cayman 981 is de betere keuze 👍
Qua performance is de 718 wel beter maar qua beleving haalt die het niet bij de 981.
Ik heb mij de laatste maanden er flink in verdiept en gereden omdat ik opzoek was naar een mooie Cayman, uiteindelijk toch bij een 911 uitgekomen.
Dus de beste manier voor ander geluid is geen geluid. Heeft GL aandelen gekocht?
Ik ben blij dat ik de 981 heb, soort van zelfde looks alleen wel knap geluid inderdaad! Zelf ook zeker voor de 911 gekeken maar telkens als ik het zij-aanzicht bekeek, dacht ik nee dit is het niet. De Cayman is qua design veel meer in verhouding (en inderdaad minder dik). Tevens natuurlijk bekend dat het “beter” rijdt vanwege de middenmotor.

Ik heb dan wel sportuitlaat wat volgens precies genoeg is om de auto wel bruut te maken, maar evengoed met een dosis klasse!



Toen bleek dat de Cayman qua rijden ook nog eens
@kimbo12: * die laatste zin mag weg
In oktober nog in rode 718 boxster gereden met sport uitlaat. Ik vind geluid helemaal niet verkeerd. Ik snap dat het geen 6 cilinder boxer geluid heeft, maar het klinkt verre van slecht vind ik. En dan nog de lol die je er mee kan hebben. Een kart op de weg.
@niggelll:
Klopt! Maar je gaat het toch vergelijken met de voorganger en in dat opzicht klinkt die bij lange na niet zo mooi.
“Bestelt”. Verder goed stuk
een impreza wrx / gt turbo klonk toch ook goed? dat was ook een 4 cylinder boxer met turbo, als je het wil kan het wel dus is de wil er niet
@haaren: Ik denk dat je het geluid van de vorige generatie (981) niet hebt ervaren want het geluid van een subaru kun je niet vergelijken met de sound van een 981, natuurlijk klinkt een subaru leuk maar het is meer de uitlaat/turbo wat je hoort dan de motor.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).