Hier is de nieuwe Audi SQ7

Auteur: , 43 Reacties

Komt Audi met de vernieuwingen, of blijft het redelijk passief?

Audi laat er geen gras over groeien met de vernieuwde Q7. Het merk kwam vorige maand aanzetten met een facelift voor zijn grootste SUV en trekt vandaag alweer het doek van de bijgespijkerde SQ7. Hij komt precies op tijd: de uitgaande SQ7 TDI is ondertussen drie jaar oud. Rigoureus veranderd is de auto niet, maar desondanks is er voldoende te bespreken.

We vangen maar aan met het tegenvallende nieuws: onder de motorkap vinden we geen upgrades. Net als zijn voorganger beschikt ook deze SQ7 over de vierliter V8 TDI-dieselmotor, die goed is voor 435 pk en 900 Nm. Het vermogen wordt o.a. opgewekt door een elektrische compressor en twee turbo’s. De 4.0 TDI pruttelt in 4,8 seconden naar de 100 km/u en heeft een elektronische begrensde topsnelheid van 250 km/u.

Hier is de nieuwe Audi SQ7, mét dikke TDI-motor

Hoewel Audi heeft besloten de techniek te laten voor wat het is, valt er weinig te klagen. Zo heeft de SUV naast een zeer behoorlijk vermogen een achttrapsautomaat, quattro vierwielaandrijving, vierwielsturing, rolstabilisatie en een sportdifferentieel.

Wel wijkt hij uiteraard af van zijn voorganger op het gebied van looks. Zo kan ook de SQ7 TDI rekenen op stijlelementen van huidige Q-modellen als de Q3 en Q8. De grille, bijvoorbeeld, heeft minder scherp hoeken. Net als de vernieuwde Q7 heeft ook de S-versie een flink aantal sierstukken – meer nog dan de normale Q7. De auto wordt standaard geleverd met 20″ velgen. Binnenin de SUV vinden we het nieuwe Audi-interieur, waar het aantal knoppen en schakelaars sterk is afgenomen en twee schermen het overgrote deel van de informatie bevatten. Prijzen zijn vooralsnog niet bekend.



43 reacties

Pfff, dat interieur is even sfeervol als een mortuarium…
@svenska_aeroplan_ab: past goed bij de sfeer in de showroom
@svenska_aeroplan_ab: helemaal met je eens. Alle nieuwe Audi’s zijn veel te strak en klinisch van binnen. Doet erg kil aan. Mercedes en BMW veel mooier en warmer. Plaatsing van scherm nu weer wat lager, wat mij betreft is dat ook een stap terug.
@mark997gt3: Smaken verschillen zullen we maar zeggen.. ik heb liever een strak en kil interieur dan de kermis die Mercedes je voorschotelt..
@donjunior: je hebt helemaal gelijk. Het is allemaal smaak en subjectief. Audi, BMW en Mercedes maken alle drie fantastische auto’s. Ik ben persoonlijk een BMW liefhebber. Maar niet in elk segment zou ik een BMW kiezen.
@svenska_aeroplan_ab: Je hoeft niet persé voor het eeuwig zwart te gaan.
@wimof: precies Wim, net of er geen andere interieurkleuren verkrijgbaar zijn voor de SQ7. Toevallig is dit exemplaar in het zwart, maar je kunt bij Audi helemaal los gaan met andere combinaties.
Ondertussen zitten er nu een paar profvoetballers en rappers te soppen achter hun (telefoon)scherm.
@RRRobert: Nee hoor, die kiezen vooral voor iets anders.
Idd dat zijn de mensen die hem WEL kunnen betalen…
@amersfoorter: Ik denk dat die eerder gaan voor de Volkswagen Urus.
@karaya: of de Skoda Bentagya
Ik blijf het zeggen, had dit blok in die S6/S7 gehangen. Dan was die wel dik genoeg voor het S label geweest….
Ik vraag me af of de software voor de uitlaatspeakers is geüpgrade. Daar kon Audi nog heel wat leren van de gaming-wereld.
@jochempie: Wat sneu eigenlijk dat deze zin bestaansrecht heeft.
@jochempie: ik vraag me meer af hoe het met de 4 uitlaten zit. Alle 4 echt? 2 echt/2 nep? Alle 4 nep en twee buisjes dieper onder de auto? Aangezien de motor niet aangepast is zal het geluid nagenoeg hetzelfde zijn lijkt me.
Die elektrische compressor is interessant. Kan het turbogat misschien wel volledig elimineren…
@donvliet: niet nieuw en werkt blijkbaar goed reeds vandaag…
@onehp: Kan me nog een review herinneren.. nog niet zo heel lang geleden.. van een of andere Wouter K. die een S4 3.0 TDI test.. waarbij hij juist dit punt aankaart zijnde ‘niet geheel bij de les’ en dat het dus nog niet zo werkt zoals je zou verwachten..
Bron: https://www.autoblog.nl/nieuws/audi-s4-tdi-rijtest-en-video-127679
@donjunior: V6, dit is V8 en al 3 jaar op de markt met deze elektrische compressor, dus zoek/kijk gewoon een review van de SQ7
@donjunior: Als nou ff meerdere reviews kijkt, dan zie je dat het aan de versnellingsbak ligt en niet aan de elektrische compressor.
@87sandyd: Het is niet mijn mening .. Het is een opmerking van Wouter in de eerder genoemde video.
zit hier ook dat gore ad blue in?
@gove: Denk je eraan om elke dag in dat tankje te staan plassen.
De uitlaatgassen zullen deze keer wel écht proper zijn. Op een manier dat alle grapjes over vuile diesel volledig de bal mis slaan hier.
@Onehp: Co2 misschien wel. Stikstofoxide blijft een diesel meer uitstoten dan een benzine meen ik. Een 4.0 V8 diesel in een voertuig van ver boven de 2000kg gaat daarnaast nooit ‘schone’ lucht uitblazen is mijn idee, hoeveel filters je er ook op zet of hoe efficiënt je ook verbrandt.
@scorpion80: de laatste testen van de laatste lichting eu6d temp diesels tonen dat bij sommige dieselmodellen de NOx zelfs niet meetbaar is. De SCR met adblue werkt dan dus zeer effectief. Koolwaterstoffen zijn altijd laag geweest bij diesels. Partikeluitstoot is ook in orde en erg laag met de DPF (benzines waren erger, daarom hebben ze nu ook partikelfilters). CO2 is wat het is, gerelateerd aan het verbruik, maar zal alvast stukken beter zijn dan een Urus ofzo.
Zoeiets
@Onehp: Prima uitleg en neem ik van je aan. Andere discussie; ik denk dat er meer winst te behalen valt in bijv de industrie, lucht- en zeevaart, maar daar doe ik ook lekker aan mee met vakanties en werktripjes. Ik kan goed leven met de nieuwere diesels, zeker nu elektrisch rijden nog te duur is.
Nou snap best dat er audi liefhebbers interieurgeil zijn bij hun merk maar dit is toch niet om aan te zien…niet in deze klasse in ieder geval.
Kan vanaf een afstand net zo goed een q5 of q3 zijn, nogal identiteitsloos qua uiterlijk.
Leuk al dat pianolak. 5 minuten na aankoop zit het vol met vingerafdrukken.
M’n baas rijdt de vorige serie SQ7 als daily, zodoende zelf ook een keertje mogen rijden. Hoewel je op papier denkt; Ja, leuk maar een S3 gaat sneller van 0-100, is het toch wel erg bizar om een auto van 2200kg+ in zo’n rappe tijd naar de 100 te sturen..ook daarboven trekt ie gewoon goed door. Inmiddels zit er ook een stage 1 chip op van Abt maar heb daar sindsdien nog niet het verschil mee mogen ervaren. Binnenkort maar weer eens vragen ✌🏼🙈
@ghost: Over het algemeen als mensen dingen laten doen aan de auto (zoals chippen) zijn ze vaak wel bereid om anderen hun ‘trots’ te laten zien.. gewoon vragen dus! Nee heb je..
Iemand die mij kan uitleggen hoe een elektrische compressor werkt in vergelijking met een turbo??
@derek306: typ dit in elke zoekmachine en je kunt er hele verhalen over lezen.
@derek306:
Turbo heeft een turbine aangedreven door uitlaatgassen. Dus eerst uitlaatgassen nodig voordat ie op gang komt, de lucht comprimeert aan de conpressorzijde, zo nog meer uitlaatgassen produceert en nog meer op gang komt… Het duurt even.
Elektrische compressor wordt aangedreven door een electromotor gevoed door een 48V boordnet en kan dus direct op toeren gebracht worden om zo meer lucht en zuurstof aan te voeren en zo de verbrandingsmotor snel op gang te brengen. Dus hier is er veel minder vertraging en helpt de turbos ook op gang te komen.
Zoiets
Echt onbegrijpelijk dat ze kiezen voor TDI V8 i.p.v. een TFSI V8. Noord-Amerika, China, Rusland en het Midden-Oosten sluiten ze hiermee uit. Waarom niet een TFSI V8 er in lepelen zodat je grotere afzet creëert?
@e550: Iets met totale co2 uitstoot denk ik
@e550: je kan de RS8 nu bestellen…
Die uitlaten zullen waarschijnlijk net zo’n grap zijn als die van de s6/s7 helaas…
Velgen zitten ook op de Bentayga.
Soms zie je het verschil tussen die twee écht niet, al helemaal niet van de zijkant.( ja, zelfde platform maar dat is de cayenne ook)
Grappig dat voor en achter de velgen niet symmetrisch zijn. Dat zijn ze zo en zo niet, maar meestal zie je het goed bij links en rechts. Hier is het voor en achter ook door elkaar. Apart.
Gefeliciteerd Audi, jullie hebben The Middle Of The Road bereikt qua vormgeving en beleving. Een echte kameleon zo in het grijs.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).