
Het maakt ”opladen net zo snel als bijtanken” volgens de Chinese maker.
Zo snel kunnen de ontwikkelingen gaan. Vanochtend hadden we het nog over 600 kW snelladers van IONITY die worden uitgerold. Een uur of negen later mogen we al met je delen dat er snelladers onderweg zijn die 1.000 kW aan vermogen kunnen afgeven. En ook nu zijn de opladers dichterbij dan je misschien denkt.
De nog snellere lader komt van BYD en werd een paar maanden geleden al gelanceerd onder de naam Megawatt Flash Charging. Met de nieuwe snellader kun je in 5 minuten, 400 kilometer actieradius bijladen. Oftewel, 2 kilometer per seconde. Daarmee zou het opladen net zo lang duren als een oude benzineauto tanken.
BYD brengt de 1.000 kW snellader naar Europa
De informatie hierboven was dus al even bekend. Het nieuws van vandaag is dat BYD-topvrouw Stella Li heeft bevestigd dat Megawatt Flash Charging naar Europa komt. In de komende 12 maanden wil BYD een eigen laadnetwerk opbouwen op ons continent. Zie het als BYD’s versie van de Tesla Superchargers.
Korreltje zout
Natuurlijk zit er een maar aan dit verhaal. Zo is het niet zo dat je komend jaar naar een BYD-snellader kunt rijden met je Dolphin Surf of andere betaalbare EV en na 5 seconden weer 10 kilometer verder kunt rijden. Voor de minimale laadtijden heb je een EV nodig die het laadvermogen aan kan. Heb je dat niet, dan belooft Li aan je dat opladen 20 tot 30 procent sneller moet gaan dan bij andere snelladers.



Op dit moment zijn er al auto’s die het laadvermogen aan kunnen. Ook daar zit een probleempje: het zijn maar twee auto’s die je enkel in China kunt kopen. Dit zijn de Han L en Tang L. Ze staan op het zogenaamde Super e-Platform en hebben 1.500 volt architectuur. En wij maar denken dat 800 volt al indrukwekkend was.
Het Super e-platform zorgt niet alleen voor snel opladen, maar ook voor snel ontladen. Auto’s op dit platform kunnen een vermogen leveren van 790 pk en een theoretische topsnelheid van 300 km/u. ‘Ha ha, dan is de batterij zo leeg’, hoor ik je denken. Ja, maar als je vervolgens na 5 minuten weer 400 kilometer kunt rijden, is dat geen probleem meer.





De goede ontwikkelingen volgen elkaar in rap tempo op!
Alleen jammer dat het geen westerse ontwikkeling is. Ik sta niet te springen.
Muah, westerse bedrijven zullen dit over een jaar of twee implementeren. Qua techniek niet heel spannend om grote vermogens door een kabel te trekken, de auto’s die dit aankunnen ontbreken nog. Kip en ei…
Je staat niet te springen omdat het geen westerse ontwikkeling is?
Ga een onderzoek doen wat je allemaal in huis hebt wat niet van westerse komop is.
Waarschijnlijk loop je zelfs in kleding dat niet in het westen is gefabriceerd.
Ik begrijp Peerke wel; het is geen fijne gedachte om afhankelijk te zijn van infrastructuur die niet in westerse handen is. Het is prima als er een wereldwijde wedloop is waardoor elektrisch rijden steeds normaler en toegankelijker wordt, maar een auto is anno 2025 een gigantische datastofzuiger, continu overal mee verbonden en continu data delend. We leven in een wereld vol tegengestelde belangen en tussen het communistische china en het vrije westen zitten nogal wat tegengestelde belangen. Op dit moment zijn er diverse conflicthaarden waar we nog niet volop bij betrokken zijn, maar veel mensen nemen dat tegenwoordig als vanzelfsprekendheid.
Wat mij betreft is het ook prettiger als we onze data en technologische afhankelijkheid delen met landen die in elk geval een westerse opvatting hebben wat vrijheid van het individu, werkkampen, kinderarbeid, privacy et cetera hebben. En die in tijden van conflict dus zouden samenwerken in plaats van misbruik kunnen maken van onze afhankelijkheid en gedeelde data. Amerika is dan onder cheetos niet je beste partner, liever had ik alles binnen de EU zelf gezien, maar dat is een utopie.
WC papier is ook een Chinese ontwikkeling, heb je daar ook problemen mee?
Vriendjes van Putin en Kim, Oeigoeren castreren, agressie tegen Taïwan. Mij niet gezien. Ik heb zo min mogelijk China in mijn leven.
@johanneke ‘zo min mogelijk’ klinkt niet echt principieel
Het klinkt realistisch bedoel je. Ik koop niets dat gefabriceerd is in China, maar de accu van mijn telefoon? Ik acht de kans erg groot dat ie uit China komt.
Je hebt ook van die mensen die hersenloos roepen dat er helemaal niks Chinees hun leven in komt, maar de wereld zit nou eenmaal zo in elkaar dat er idioot veel in China geproduceerd wordt. Is het niet het product zelf, dan is het wel een onderdeel, halffabricaat of grondstof dat nodig is om het product te maken. Als je dus uitgesproken anti-China bent, is “zo min mogelijk” gewoon de enige juiste, realistische instelling.
Wat zal het een minimalistisch leven zijn, geen tv, geen computer, geen mobieltje, geen auto, geen openbaar vervoer , niets vandit alles
Fabricage en software uit China mijd ik. Mijn TV, computer, mobiel, auto, allen niet gefabriceerd in China, geen Chinese eigenaren van de bedrijven. Maar onderdelen zullen vast wel gefabriceerd worden in China. Dat laatste zou ik graag ook mijden, maar dat is onrealistisch.
En Schoof dan? Die is vriendjes met Trump, die Trump deporteert mensen zonder proces, Trump heeft nog altijd het concentratie kamp Guantanamo Bay niet gesloten en beide kijken toe terwijl Israël genocide pleegt. Vanavond geen Netflix en geen NPO start voor jou.
Zo min mogelijk is een relatief begrip. Je kunt prima zeggen dat je niet bewust een chinese auto rijdt, geen rommel bij shein of aliexpress bestelt, en een beetje let op waar andere producten en diensten die je koopt vandaan komen. Datzelfde geldt voor amerikaanse diensten of producten. Koop je producten van kraft heinz of unilever. Elektronica uit duitsland of de VS. Et centera. Je kunt er ook voor kiezen om een ‘degoogeled’ smartphone te nemen and then some. Dat is voor iedereen anders, maar het idee om een beetje te letten op waar je je geld en data heen stuurt is in basis denk ik niet verkeerd met de huidige geopolitieke spanningen.
Ik vind het een beetje een zwaktebod om een uitspraak als die van Johanneke in zulke extremen te trekken als jij doet. Dan kun je beter maar gewoon meteen tussen zes plankjes gaan liggen want zelfs over de lucht die je inademt is dan nog wel wat te vinden.
Als ik een stuiver zou krijgen voor iedere keer dat iemand kritiek wegwuift met whataboutism, dan had ik niet meer hoeven werken.
Whataboutism dient om je te leren dat je boycot willekeurig en dus zinloos is, maar je bent vrij dat met een dooddoener over stuivers weg te wuiven. Wij zijn geen haar beter dan de Chinezen en Russen, het enige wat zeker is dat de Amerikanen nog erger zijn.
Je vergeet nog de hacking en spionage op ongeziene schaal van onze bedrijven om vervolgens o.a. goedkopere alternatieven op de markt te brengen en onze bedrijven uit de markt te prijzen. Ik denk dat weinig mensen echt vatten op welke schaal onze bedrijven worden aangevallen en geinfiltreerd door Chinese hackers. Ik probeer dan ook zo weinig mogelijk Chinees te kopen, zeker geen high tech zoals GSM’s en auto’s.
https://www.forbes.com/sites/zakdoffman/2019/09/26/china-suspected-of-multiple-airbus-cyberattacksa350-among-targets/
https://www.reuters.com/article/technology/exclusive-china-hacked-eight-major-computer-services-firms-in-years-long-attack-idUSKCN1TR1D4/
Let op, de gehackte bedrijven in het tweede artikel zijn IT service providers. Er zijn maar een beperkt aantal grote spelers in de hele wereld. Via deze bedrijven werden vervolgens massaal computers van hun klanten binnengedrongen.
5 min 400km is dus geen 2km/sec… ietsjes minder dus